ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

פיאט Fiat 126

  • פורסם: 27/10/2017 21:10
  • : 800 ימים, 9 שעות
פיאט  Fiat  126 - תמונה 1

פירוט

מאת : חן פרחי .

בשנת 57′ הציגו פיאט האיטלקית מכונית קטנטנה, קטנה אף יותר מה- 600 של 55′ – פיאט 500. הפיאט 500, בניגוד ל- 600 הגדולה יותר, הונעה ע”י מנוע בן שתי בוכנות מקורר אוויר קטן יותר. למרות שהיתה פחות שימושית ואיטית יותר מה- 600, זכתה ה- 500 להצלחה עצומה ובמהלך 18 שנות ייצורה, בהן יוצרה ללא שינויים גדולים, הורכבו 3,500,000 מכוניות בקירוב. הצלחתה לא באה על חשבון ה- 600 שזכתה אף היא להצלחה עצומה, ויחד הן העלו את איטליה על גלגלים. גם ה- 850 שהוצגה ב- 62′ זכתה להצלחה גדולה, ושלושתן הפכו את פיאט למומחית מס’ 1 בייצור ופיתוח מכוניות קטנות. אולם פיאט הבינה שאין עתיד גדול למכוניות בעלות מנוע והנעה אחורית, ולכן השקיעה רבות בפיתוח מכונית חדשה בעלת מנוע והנעה קדמית – ה- 127. ה -127 שהוצגה בסוף 71′ היתה הסופר מיני המודרנית הראשונה בעולם, ושילבה ביצועים סבירים, התנהגות כביש מצויינת פרקטיות ושימושיות, והכל בתמחור נוח מאד. לכן זכתה ה- 127 להצלחה מסחררת, ושנה לאחר הצגת ה- 127 הופסק ייצורה של ה 850 המצליחה. ה- 500 נותרה למעשה השריד האחרון לדגמי העבר של פיאט, ולמרות שעדיין היתה מבוקשת ונמכרה היטב, יחסית, היתה יקרה יחסית לייצור ולא ריווחית עבור פיאט, מאחר והיתה זולה בהרבה מה- 127 בצורה מלאכותית. לכן החליטו בפיאט בסוף שנות ה 60′ לפתח מחליפה ל 500 הוותיקה, שחשיבותה עבור פיאט לא גבוהה, יחסית. באותה העת פיאט היתה עסוקה בפיתוח כמה דגמים במקביל – ה 128 המשפחתית, ה- 127 הקטנה ומכונית הסאלון – ה 132. שם הקוד שניתן לפיתוח יורשת ה- 500 היה X1\3. לצורך עיצוב המכונית פנו בפיאט למעצב סרג’יו סרטואלי האיטלקי שעבד שנים רבות בסדנת גיאה, והיה חתום על עיצובה של הפולקסווגן קארמן-גיאה המקסימה. כמובן שהמכונית החדשה היתה חייבת להיות קטנה יותר מה- 127, ולמעשה היתה אמורה להיות בגודלה של ה- 500, פלוס מינוס. סרטואלי עיצב מכונית קטנה, רבועה ושונה מאד מה- 500 עיצובית, ובניגוד לעגלגלות של ה- 500, המכונית החדשה הציגה עיצוב רבוע שהזכיר מאד את ה- 127, רק בקטן יותר. המכונית החדשה שנקראה 126 היתה ארוכה יותר מה 500 ב- 8 ס”מ, ואורכה עמד על 3.05 מטר, כבסיס הגלגלים עמד נתון של 1.84 מטר, מה שהעיד על מרחב פנימי מצומצם להפליא. עיצוב הפנים היה פשוט מאד, וכלל לוח מחוונים בעל שעון בודד שכלל מד דלק ומד מהירות בלבד. האיבזור היה מינימאלי, ואפילו מערכת חימום לא היתה. מכאנית, התבססה ה- 126 על מיכללי ה- 500 – מנוע 2 בוכנות בעל נפח של 594 סמ”ק והספק צנוע של 23 כ”ס. תיבת ההילוכים היתה בת 4 הילוכים. מערכת המיתלים כללה מתלה נפרד בעל ציריות חד מפרקיות מאחור ומיתלה קדמי שכלל בולמי זעזועים וקפיץ עלים רוחבי. ה- 126 החדשה הוצגה בתערוכת טורינו 72′, יחד עם ה- 132 הסאלונית. למרות שעיצובה היה נטול שאר רוח ואופי שהיו בשפע ב- 500, זכתה המכונית החדשה להתעניינות מפתיעה למדי. גם ההצלחה המסחרית לא איחרה להגיע, והקטנטנה של פיאט נמכרה היטב, לצד ה- 500 הוותיקה. כמו ה -500 , היתה ה- 126 מכונית נחמדה לנהיגה, למרות הביצועים האיטיים להפליא. ה- 126 היתה מרווחת ושימושית יותר מה- 500, ובנוסף היתה זולה בהרבה. ב- 76′ עברה ה- 126 מתיחת פנים ראשונה, כשנה לפני שאר דגמי פיאט. הסיבה העיקרית למתיחת הפנים היתה הפסקת ייצורה של ה- 500 המקורית, כך שה -126 נותרה לייצג את פיאט בפלח השוק הקטן יחסית של מכוניות המיני. למרות שהיתה מכונית זולה מאד ובעלת שולי רווח נמוכים מאד, פיאט היתייחסו ברצינות ל 126 והשקיעו בה לא מעט. במסגרת מתיחת הפנים הוחלפו פגושי הניקל בכאלו עשויים פלסטיק, כיסויי הגלגלים שונו ונוסף פס חיכוך לאורך המכונית, ונוספה מערכת חימום. אולם החשוב מכל היה החלפת מנוע ה- 594 סמ”ק של ה- 500 במנוע חדש לגמרי בנפח 652 סמ”ק. המנוע החדש היה ניסיון של פיאט לפתח מנוע למסוק קטן, וכשהפרויקט לא יצא לפועל, נותרו פיאט עם מנוע מוכן. כקודמו, גם למנוע החדש היה 2 בוכנות, אך הוא הציע הספק גבוה בכ”ס בודד, אך שיפור משמעותי בגמישות. ה- 126 נמכרה עד אמצע שנת 80′, ולמעשה לא הוצגה לה יורשת ישירה. ב- 73′ הוחל בייצור המכונית במפעל FSO הפולני, שייצר את ה -P125, שלא היתה אלא פיאט 125 שהותאמה לשוק הפולני הקומוניסטי באותה העת. ה- 126 הפכה ללהיט מכירות בפולין, בעיקר בשל תמחור נוח מאד ותחזוקה פשוטה להפליא. מחירה הזול הפך אותה לברת השגה עבור אזרחי פולין רבים. בשנת 87′ הוצגה גירסה משופרת של המכונית שכונתה 126 Bis. ל BIS היה מנוע גדול יותר בנפח 704 סמ”ק, שלראשונה עשה שימוש בקירור מים, מה שאפשר התקנת מערכת חימום יעילה בהרבה. בנוסף, קיבלה המכונית דלת תא מטען אחורית מלאה, ששיפרה מאד את השימושיות, פנים משודרג וחישוקי 13′ אינץ’. ה- 126 נמכרה בפולין עד שנת 2000 (!) למרות שבשנת 91′ הוצגה יורשתה, הצ’ינקוואצ’נטו החדשה שיוצרה אף היא בפולין, ולמרות שמשנת 89′ פולין הפכה לדמוקרטיה מלאה, ואזרחיה לא היו מחוייבים עוד לרכוש רק תוצרת מקומית. הפולנים אהבו מאד את המכונית ואפילו קמו סדנות ששיפרו אותן ואפילו ליגת מירוצים היתה. ב- 28 שנות ייצורה הורכבו 4.6 מיליון מכוניות, שמתוכם 1.8 מיליון הורכבו באיטליה, והשאר בפולין וביוגוסלביה, גם בה זכתה להצלחה גדולה. ה -126 תיזכר כמכונית טובה לזמנה, הגם שלא היתה בעלת אופי כקודמתה, ה- 500, זכתה להצלחה גדולה, כמו כל פיאט קטנה ראוייה לשמה.

 

אין תגיות

918 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 66859f3767a03717

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים