ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

פיאט Fiat 103E 1100

  • פורסם: 08/06/2018 10:00
  • : 834 ימים, 17 שעות
פיאט Fiat 103E 1100 - תמונה 1

פירוט

מאת : חן פרחי .

בשנת 1937, כשנתיים לפני פרוץ מלחמת העולם השניה, הציגה פיאט האיטלקית את ה- 1100E, מכונית חדשה שהחליפה את הבלילה המצליחה. ה- 1100E עשתה עדיין שימוש בשלדה נפרדת ובמערכת קירור שפעלה בשיטת התרמו סיפון, מה שאומר שלא היתה משאבת מים. ה- 1100E זכתה להצלחה גדולה, והפכה לרבת מכר. בשנות מלחמת העולם השניה יוצרה כמובן במספרים נמוכים יחסית, בשל המשאבים שהופנו לבניית ציוד צבאי. תום מלחמת העולם השניה מצאה את כלכלת איטליה, כמו כלכלות מרבית מדינות אירופה, במצב קשה מאוד, ולכן עיקר המאמץ התחבורתי הושקע בכלים דו גלגליים שהיו זולים לרכישה ופשוטים לתחזוקה. ההתאוששות הכלכלית הייתה מהירה מאוד, וכבר בסוף שנות ה- 40′ מפעלי המכוניות שבו לתפוקה מלאה, תוך ביקוש הולך וגובר למכוניות, אופנועים וקטנועים. בשל העדר משאבי פיתוח, המשיכה פיאט בייצור ה- 1100E, אולם היה ברור לה שאם ברצונה להישאר רלוונטית בשוק, עליה לפתח מכונית חדשה לגמרי, שתיראה מודרנית יותר ותהיה זולה יותר לייצור. הסנונית הראשונה נראתה בדמות הפיאט 1400\1900,שהוצגה בשנת 50′ והייתה המכונית הראשונה של פיאט שהייתה בעלת מרכב אחוד, כלומר ללא שלדה נפרדת. עיצובה של ה- 1400\1900 היה עגלגל ושונה בתכלית מזה המיושן של ה- 1100E, שעיצובית היתה מכונית שנות ה- 40′ טיפוסית. הפיאט 1400\1900, בשל עיצובה המודרני, מנועיה החדשים ותמחורה הנכון, זכתה להצלחה גדולה והפכה עד מהרה לרבת מכר. ראו בפיאט כי טוב, והחליטו להעתיק את תפיסתה המבנית ועיצובה העגלגל גם ליורשת ה- 1100E המיושנת. תכנון המכונית החל מיד עם הצגת הפיאט 1400\1900 בשנת 50′, ועל עיצובה ותכנונה הופקד דאנטה ג’יאקוסה, המעצב והמהנדס המוכשר. ג’יאקוסה עיצב מכונית משפחתית בעלת 4 דלתות, קטנה יחסית – 3.77 מטר אורכה, שנהנתה מעיצוב מודרני ופרופורציונאלי. סימן ההיכר העיצובי שלה, מלבד הדלתות הקדמיות שפתיחתן הייתה הפוכה, היתה הקורה האחורית המעוגלת ותא המטען הקטן שהיה עגלגל אף הוא. בעיצובה הזכירה המכונית החדשה מאד את ה- 1400\1900,רק בקטן יותר כמובן. גם עיצובה הפנימי היה מודרני יותר משל קודמתה, וכלל לוח מחוונים רוחבי, ברוח תקופתה. דווקא הצד המכאני היה שמרני יותר, והמכונית המשיכה לעשות שימוש המנוע השסתומים העליים של קודמתה. אולם המכונית החדשה קיבלה מערכת קירור שכללה משאבת מים, כמקובל. הספק המנוע עמד על 36 כ”ס צנועים למדי, אולם השימוש במרכב האחוד העמיד את משקלה על 825 ק”ג בלבד. תיבת ההילוכים היתה בת 4 מהירויות, כשכל ההילוכים היו סינכרוניים. מערכת המיתלים עשתה שימוש בעצמות עצה כפולות מלפנים וסרן חי הנתמך על ידי קפיצי עלים אורכיים מאחור. מערכת הבלמים היתה הידראולית ועשתה שימוש ב- 4 תופים ומשאבה מרכזית בודדת. השקת המכונית שכונתה נובה 1100, או 103, היתקיימה בתערוכת ג’נבה 53′. המכונית החדשה והנאה הפכה לכוכבת אותה תערוכה, ומיד לאחר תומה הגיעה לאולמות התצוגה. המכונית החדשה הפכה מיד עם תחילת שיווקה לרבת מכר, בעיקר בשל עיצובה הנאה, ביצועיה הסבירים, שימושיותה הרבה והחשוב מכל – תמחורה הנוח, כך שהתאימה לכל כיס. בסוף אותה שנה, בתערוכת פריז, הוצגה גירסתה הספורטיבית, ה TV. בגירסה זו, נצבע גג המכונית בשחור, הותקנו מושבים קדמיים נפרדים ואפילו גלגל ההגה שונה. עיקר השיפור היה בהספק המנוע, שעלה ל 50 כ”ס עקב העלאת יחס הדחיסה ושימוש במאייד וובר כפול גדול. מהירותה המירבית עלתה ל- 135 קמ”ש וגם תאוצתה שופרה. בשנת 54′ הוצגה גירסת הסטיישן של ה 1100 החדשה, וגם זו נהנתה מעיצוב נאה. דלת תא המטען נפתחה הצידה ולא למעלה. כשנה לאחר מכן, ב 55′, הוצגה גירסת הספורט של המכונית, שהציעה מרכב דו מושבי בעיצוב שונה לגמרי משל הגירסה המשפחתית. אך למרות עיצובה הנאה, מכירותיה היו נמוכות מאוד, ורק 450 מכוניות כאלו נוצרו. בשנת 57′ הוצגה גירסת הספורט עם מנוע גדול יותר בנפח 1.2 שסיפק 55 כ”ס וגמישות עדיפה. גירסה זו הצליחה יותר, ונמכרו ממנה 3,200 מכוניות בקירוב. ביוני 56′ עברה המכונית מתיחת פנים קלה, ונוספה לשמה האות E. הספק המנוע עלה ל- 40 כ”ס והביצועים שופרו. תא הנוסעים שודרג, ולוח מחוונים מודרני יותר הופיע, כמו גם גלגל הגה נאה בצבע לבן. בשנת 58′ עברה המכונית המצליחה, שמכרה ב- 5 שנותיה כ 650,000 מכוניות, מתיחת פנים קלה נוספת, וקיבלה את הסימון D. אחוריה של המכונית הפכו למודרניים יותר ופנסים חדשים הופיעו. הספק המנוע עלה שוב, והפעם ל- 43 כ”ס, על ידי שימוש במאייד כפול והחלפת ראש הברזל בראש אלומיניום. גם גירסה זו זכתה להצלחה גדולה, ובשנתיים בהן יוצרה מכרה למעלה מ- 150,000 מכוניות. בשנת 59′ הוצגה גירסתה המהודרת של המכונית, שכונתה לוסו. גירסה זו נהנתה מסכימת צביעה מעניינת ומקורית, ששילבה שני צבעים, בגג המכונית ובפס לכל אורכה. חלונות איוורור הופיעו בדלתות הקידמיות וציפויי גומי הופיעו על מגיני הפגושים. למרות שהייתה יקרה יחסית, גם הלוסו נמכרה במספרים מכובדים למדי, ותרמה להצלחת הסדרה. הפיאט 1100 נהנתה מאופוזיציה דלילה מאד בשוק הבית והאיטלקי, מאחר ומתחרותיה מבית אלפא רומיאו ולנצ’יה היו יקרות ממנה בהרבה. משפחת ה- 1100 המשיכה להתרחב, ובשנת 60′ הוצגו גירסאות האקספורט והספציאל. הספציאל הייתה זהה כמעט לקודמתה, למעט הספק מנוע ה- 1.1 שעלה ל 50 כ”ס. גירסת הספציאל הציגה עיצוב חדש, רבוע ומודרני בהרבה, ולראשונה דלתות קדמיות בעלות פתיחה שגרתית. גירסה זו סימנה את דגמי הדור הבא של המכונית שהוצג ב 62′. הפיאט 1100 103E יוצרה עד תחילת 62′, ואז הוחלפה במכונית חדשה, שכאמור דמתה מאד לגירסת הספציאל של הדגם היוצא. הפיאט 103 תיזכר כהצלחה גדולה מאוד פיאט בכל קנה מידה. עבור פיאט והשוק האיטלקי היא הייתה המכונית הנכונה בזמן הנכון – שוק הרכב האיטלקי דרש מכונית גדולה יותר מדגמי המיקרו שהיו נפוצים אז, ולמרות שנמכרה לצד ה- 600 וה- 500 שהוצגו ב- 55′ ו- 57′ בהתאמה, היא השלימה אותן היטב, והתאימה מאד למשפחות גדולות יותר, שהיו זקוקות למרחב פנימי גדול יותר, תא מטען אמיתי וביצועים טובים יותר שאיפשרו להן לכסות מרחקים גדולים יותר בנסיעות בין עירוניות.

 

אין תגיות

416 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 5055b1a245d90b04

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים