ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

פיאט 1800 \ 2100 \ 2300

  • פורסם: 15/05/2018 19:07
  • : 988 ימים, 17 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי .

 

בשנת 50′ הציגה פיאט האיטלקית מכונית חדשה, 1400 שמה, שהייתה המכונית הראשונה שפיאט הציגה לאחר תום מלחמת העולם השנייה, שהמיטה חורבן על כלכלות אירופה. הפיאט 1400 הייתה המכונית הראשונה של פיאט שהייתה בעלת מרכב אחוד, כלומר ללא שלדה נפרדת. המכונית שעוצבה ותוכננה על ידי דאנטה ג’יאקוסה, הוצעה בשני נפח מנוע 1.4 ו- 1.9, שניהם בעל גל זיזים תחתון שפיתחו הספקים סבירים בהחלט עבור תקופתם. הן דגמי ה- 1400 והן דגמי ה- 1900 זכו להצלחה מסחרית נאה בהחלט, והצלחתן איפשרה לפיאט לפתח קו מוצרים חדש שהתמקד במכוניות קטנות. אולם העליה המהירה ברמת החיים והיתיישנות העיצוב, הביאה את פיאט להחלטה על פיתוח יורשת ל- 1900, שהייתה המכונית הגדולה והיקרה ביותר בהיצע פיאט באותה העת. עיצוב המכונית הוטל שוב על דאנטה ג’יאקוסה, אולם הפעם הוא עיצב מכונית סאלון גדולה למדי, 4.46 מטר אורכה, בעלת עיצוב רבוע, נאה ומודרני. כמובן שהמכונית החדשה הייתה בעלת מרכב אחוד, ומתוך רצון לפנות לפלח שוק גבוה יותר מזה של קודמתה, הייתה גדולה יותר. עיצובה הפנימי היה פונקציונאלי, וכלל לוח המחוונים רוחבי שהיה אופייני לתקופתה. לוח המחוונים היה מצוייד היטב, וכלל בנוסף מדי טעינה ולחץ שמן. גם רמת הגימור הייתה גבוהה יחסית, והמכונית כללה מערכת חימום כציוד תקני ואופציה למקלט רדיו. הצד המכאני היה המעניין בהרבה; לראשונה בתולדותיה, פיאט פיתחה מנוע חדש בן 6 בוכנות, בעל דל זיזים תחתון ומאייד כפול מתוצרת וובר, בשני נפחי מנוע – 1.8 שפיתח 75 כ”ס ואילו הגדול יותר היה בנפח 2.1 ופיתח 82 כ”ס. תיבת ההילוכים הייתה ידנית, 4 מהירויות, כשכל ההילוכים היו סינכרוניים. מערכת המיתלים כללה, לראשונה בפיאט, מוטות טורסן קדמיים ומוט מייצב. מערכת המיתלים האחורית כללה קפיצי סליל ומוטות רדיוס ארוכים יחסית. מערכת הבלמים עשתה שימוש ב 4 בלמי תוף ומשאבה מרכזית בודדת. המכונית החדשה שכונתה 1800-2100 הוצגה בתערוכת ג’נבה 59′ וזכתה להתעניינות רבה בקרב המבקרים בתערוכה. מכירותיה החלו מיד לאחר התערכוה, וקודמתה, ועל אף שהיתה יקרה ממנה בהרבה, נמכרה המכונית היטב. מנוע 6 הבוכנות הפגין פעולה חלקה ונעימה, וביצועי המכונית היו טובים. התנהגות הכביש היתה טובה ובטוחה, המרווח הפנימי היה טוב ותחזוקתה היתה קלה. בשנת 60′ הציגה פיאט את גירסת הספיישל של המכונית, שצויידה בזוג פנסי חזית, והציעה רמת גימור גבוהה יותר. גלגלי המכונית קיבלו פסי קישוט לבנים והריפוד הפך למהודר בהרבה. בשנת 61′ נוסף לדגם הספיישל מנוע גדול יותר בנפח 2.3 שסיפק 102 כ”ס, שהפכו את המכונית לזריזה יחסית. בשנת 62′ עלה הספקו של מנוע ה- 1.8, והספקו עמד על 86 כ”ס. בשנת 61′ הוצגה הפיאט 2300, שהחליפה את ה- 2100. עיצובה לוטש על ידי פיניפארינה, וזו הציעה רמת גימור גבוהה יחסית וביצועים טובים. בניגוד ל- 2100 שהייתה בעלת קפיצי סליל אחוריים, ה 2300 עשתה שימוש בקפיצי עלים דווקא. מערכת הבלמים עברה לשימוש ב 4 בלמי דיסק, ונוסף מגבר בלם. ה 2300 הוצעה עם תיבת הילוכים ידנית בת 4 הילוכים, תיבה חצי אוטומטית ומאוחר יותר הוצעה עם תיבה אוטומטית 3 הילוכים מתוצרת בורג וורנר. בתערוכת טורינו 62′ הוצגה גירסת הקופה היפיפיה של המכונית, שעוצבה על ידי סדנת גיאה. הקופה הציגה שמשה אחורית ענקית שהקנתה למכונית מראה מקורי ומיוחד. מנוע ה- 2.3 קיבל זוג מאיידים כפולים והספקו עלה ל- 150 כ”ס מכובדים מאד. ביצועיה היו טובים מאד ומהירותה המירבית נשקה ל- 190 קמ”ש. מאחר והמכונית היתה מרווחת מאד, היא התאימה מאד לשימוש כמונית, ולכן פיאט הציגו גירסת 1500 למכונית. מנוע ה- 1.5 סיפק 72 כ”ס, וביצועיה היו מתונים למדי, אך היא הייתה חסכונית יותר מ 1800, והתאימה לשימוש כמונית. והמכונית אכן הפכה למונית פופולארית למדי באיטליה. בסוף שנת 61′ הופסק ייצור דגם ה 2100, וה 2300 למעשה החליפה אותה. באותה הזדמנות נוספה גירסת סטיישן שימושית, שהתחבבה מאד על בעלי משפחות גדולות ובעלי מקצועות חופשיים. ייצור המכונית נשך עד סוף 68′, ואז הוחלפה בפיאט 130, שכוונה לפלח שוק גבוה בהרבה. הפיאט 1800\2100\2300 יזכרו כמכוניות משפחתיות-סאלון טובות למדי עבור זמנן, שהציעו מנועי 6 בוכנות ייחודים שסיפקו ביצועים טובים למדי, בייחוד בדגמי ה 2100\2300. התנהגות הכביש היתה טובה אף היא, המרווח הפנימי מצויין ואמינותה הייתה טובה. בשוק האיטלקי התחרתה המכונית בהצלחה בדגמי הפלאמיניה של לנצ’יה וה- 2000 של אלפא. שתיהן לא זכו לאותה הצלחה שלה זכתה הפיאט, שעזרה לה למצב עצמה כיצרנית קשת דגמים רחבה, ולא רק כיצרנית מכוניות קטנות.

 

אין תגיות

598 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 755afb04a8bb91a

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים