ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

פיאט טמפרה Fiat Tempra

  • פורסם: 23/03/2019 08:26
  • : 2940 ימים, 21 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי .

בתערוכת פרנקפורט 83′ הציגה פיאט האיטלקית מכונית משפחתית חדשה – הרגאטה. למעשה לא מדובר היה במכונית חדשה, אלא בגירסה המשפחתית של הפיאט ריטמו. את פלח השוק של המכוניות הקומפקטיות שנוספו להן תא מטען נפרד חנכה הפולקסווגן ג’טה שהוצגה בסוף 79′. כך הרוויחו היצרניות פלח שוק שלם בעלויות פיתוח נמוכות מאוד. פיאט הצטרפה לפלח השוק הנ”ל בשנת 83′ על מנת להתחרות בפורד אוריון שלא הייתה אלא פורד אסקורט MK3 בעלת תא מטען נפרד ובשלל מכוניות יפניות שהבולטות שבהן היו המאזדה 323 וההונדה סיוויק. על מנת לבדל את הרגאטה החדשה מהריטמו עליה התבססה ולפנות לפלח שוק גבוה יותר, תא הנוסעים זכה לעיצוב עצמי ורמת הגימור הייתה גבוהה יותר. בעייתה העיקרית של הרגאטה, מלבד עיצוב מגושם, היה ההתבססות המוחלטת על שילדתה המאוד בינונית של הריטמו, מה שיצר מכונית בעלת התנהגות כביש גרועה למדי ונוחות נסיעה בינונית. בשל כך לא זכתה הרגאטה, על אף שהציעה רמת גימור גבוהה, איבזור עשיר בגרסאותיה היקרות וביצועים טובים, להצלחה של ממש, ועיקר מכירותיה היו לציי רכב ולממשלת איטליה, בה הפכה למכונית החצי רשמית שלה. הריטמו, שעליה התבססה הרגאטה, עברה מתיחת פנים די משמעותי ב- 83′, שאמנם פגעה בעיצובה החיצוני המקורי והרענן, אך שיפרה מאוד את צידה הדינאמי. אולם גם מתיחת הפנים המוצלחת שעברה לא ממש הריצה את הלקוחות לאולמות התצוגה, ומכירותיה היו מנומנמות למדי. למזלה של פיאט, הצלחתה המסחררת של  האונו החדשה שהחליפה את ה- 127 חיפתה על כשלונן היחסי של הריטמו והרגאטה. בפיאט הבינו שאין מנוס מפיתוח מכונית קומפקטית חדשה לגמרי, והחלו בשנת 86′ בפיתוחה של מכונית חדשה. בפיאט פיתחו פלטפורמה חדשה לגמרי שהייתה אמורה להיות מודולארית ולשמש דגמים רבים ושונים מאוד זה מזה. בנוסף, פיאט בנו מפעל הרכבה חדש ומתקדם מאוד בה הייתה הקומפקטית החדשה אמורה להיות מורכבת בתהליך אוטומטי לחלוטין על ידי רובוטים מתקדמים. המכונית החדשה שעוצבה על ידי סדנת אידאה האיטלקית הוצגה בשנת 88′ וכונתה טיפו. עיצובה הזכיר מאוד את עיצובה של האונו המצליחה ופועל יוצא של עיצובה הגבוה והקופסתי היה מרחב פנים נדיב מאוד. הטיפו היוותה שיפור עצום לעומת הריטמו, לפחות בכל מה שקשור להתנהגות הכביש, נוחות הנסיעה, תפעול מוט ההילוכים ואיכות הייצור והגימור. אך למרות העיצוב הנאה מאד ושלל תכונותיה הטובות, לא זכתה הטיפו להצלחה המיוחלת, ומכירותיה, על אף שהיו טובות למדי, איכזבו מעט את אנשי פיאט, שציפו שהמכונית החדשה שאף זכתה בתואר מכונית השנה 89′ תכבוש בסערה את שוק הקומפקטיות. במקביל לטיפו החדשה, נמשך ייצורה של הרגאטה המשפחתית, שנראה כשריד לימים עברו, הן עיצובית והן תיכנונית. לכן החליטו בפיאט לפתח גירסה משפחתית לטיפו, על מנת שזו תחליף את הרגאטה הכושלת. עיצוב הגרסה המשפחתית הוטל שוב על סדנת אידאה האיטלקית, וזו עיצבה מכונית משפחתית בעלת 4 דלתות או 5 דלתות במרכב סטיישן. מאחר והטיפו הייתה מכונית גבוהה וקופסתית, היה קל יחסית לעצב על בסיסה מכונית משפחתית. עיצובה היה נאה מאוד, כשהפרט הבולט בה היה המגב לשימשתה האחורית, פריט נדיר במכונית בעלת 4 דלתות. עיצוב תא הנוסעים היה זהה לזה של הטיפו, כשברמת הגימור הגבוהה יותר שכונתה SX לוח המחוונים היה דיגיטאלי. מערכת בקרת אקלים אוטומטית וייחודית הוצעה כאופציה, והשליטה עליה הייתה דיגיטאלית. מכאנית, הייתה המכונית החדשה זהה לטיפו, למעט מנוע ה- 1.8 בעל גל הזיזים העליון הכפול שמקורו עוד בפיאט 124 ספיידר\ספורט שצוייד בהזרקת דלק והספקו עמד על 105 כ”ס. המנועים הבסיסיים היו בנפח 1.4 שסיפק 72 כ”ס ו- 1.6 שסיפק 83 כ”ס. שני המנועים צוייד במאייד וובר כפול והצתה אלקטרונית. תיבת ההילוכים הייתה בת 4 מהירויות כשתיבה אוטומטית רציפה הוצעה בגרסת ה- 1.6. מערכות המיתלים, ההיגוי והבלמים היו זהות לאלו של הטיפו. המכונית החדשה שכונתה טמפרה הוצגה בתחילת שנת 90′ והחליפה את הרגאטה שייצורה הופסק כחצי שנה קודם לכן. כמו הטיפו, גם הטמפרה לא הפכה ללהיט מכירות, אך יחד עם הטיפו, מכירותיהן היו סבירות בהחלט. בשנת 93′ עברה הטמפרה, יחד עם הטיפו, מתיחת פנים שטיפלה בבטיחותה הפאסיבית הכושלת, ומנועיה קיבלו הזרקת דלק חד נקודתית. התיבה הרציפה הכושלת הוחלפה בתיבה אוטומטית שגרתית בת 4 מהירויות שנקנתה מפולקסווגן, וזו שודכה למנוע 2.0 בעל גל זיזים עליון כפול שסיפק 115 כ”ס. למרות שהייתה מכונית מרווחת ובעלת נוחות נסיעה טובה למדי, היא סבלה מתא נוסעים דל למדי ובעל איכות חומרים לא מרשימה, בלשון המעטה. אך למרות זאת, מכירותיה היו סבירות בהחלט, ובייחוד של גרסת הסטיישן שנהנתה מתא מטען מרווח מאוד. הטמפרה הורכבה גם במפעלי טופאש בטורקיה, בה החליפה את הדוגאן שהתבססה על ה- 131 העתיקה ובברזיל, בה הוצעה גם בגרסת 2 דלתות. בשווקים הבריזלאיים והטורקים הוצעה המכונית עם מנועים חזקים יותר ואף בגרסה מוגדשת שסיפקה 165 כ”ס. ייצור הטמפרה נמשך עד קיץ 96′, ואז הוחלפה מעט מאוחר יותר על ידי הפיאט מריאה, גרסתה המשפחתית של הבראבה, שהחליפה את הטיפו. ייצורה בברזיל נמשך עד 98′ ובטורקיה עד 99′. בניגוד לרגאטה, שהייתה מכונית בינונית מאוד כבר כשהוצגה, הטמפרה תיזכר כמכונית טובה למדי עבור זמנה בכל היבט, ולפחות ייצגה את פיאט בכבוד מול שלל מתחרותיה האירופאיות והיפניות. עיצובה היה נאה, תא הנוסעים היה מרווח מאוד, ביצועיה היה סבירים עד טובים וכך גם התנהגות הכביש שלה. חבל רק שעיצוב המרושל של תא הנוסעים המדכא שלה מנוע ממנה להפוך למכונית טובה באמת.

אין תגיות

68 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 9375c95cf81570f0

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים