ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

פורד קפרי Ford Capri Mk3

  • פורסם: 09/05/2018 21:27
  • : 895 ימים, 7 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי.

בתחילת 74′ הציגה פורד האירופאית את דגמי הדור השני של הקפרי, מכונית הקופה שהוצגה ב- 69′. בדורה השני שמרה הקפרי על עיצובה הבסיסי, אולם הציעה מראה מודרני יותר ודלת אחורית נפתחת במלואה, מה ששיפר מאד את שימושיות המכונית. לא רק העיצוב שונה, אלא גם המיכללים המכאניים; קו המנועים נותר דומה למדי, למעט ויתור מובן על מנועי ה- V4 הבסיסיים, אולם מערכת המיתלים היתה שונה לגמרי – את מקום מיתלה המק’פרסון בדגם היוצא תפס מיתלה בעל עצמות עצה כפולות, ואילו את המיתלה הפרימיטיבי בעל זוג קפיצי העלים האורכיים, החליף מיתלה בעל קפיצי סליל, מחברי וואט ומוט פנאהרד, בדומה למערכת המיתלים של הקורטינה MK3, עליה התבססה הקפרי MK2. הקפרי הוצגה בסמוך לפרוץ משבר האנרגיה העולמי, וכמו מרבית היצרניות, ובייחוד היצרניות האמריקאיות, פורד נפגעה ממנו מאד, מה שהביא לקיצוץ חד ודרסטי בתקציבי הפיתוח העתידיים. מכירות הדור השני של הקפרי היו נמוכות בהרבה משל הדור הראשון, שהיה סיפור הצלחה של ממש, והיו לכך לא מעט סיבות – לפלח השוק של מכוניות הקופה הצטרפו כמה מתחרות – האופל מנטה, הרנו 15 ולא מעט מכוניות קופה יפניות כמו הטויוטה סליקה והסובארו GSR. משבר האנרגיה שפגע מאד במכירות כל היצרנים, פגע במיוחד במכירות דגמי נישה, כמו הקפרי, וכל פלח השוק שלה ספג ירידה משמעותית במכירות, ללא קשר לצריכת הדלק של המכוניות, שכמובן לא היתה גבוהה משל הדגמים המשפחתיים עליהם התבססה. אך למרות הירידה המשמעותית במכירות, עדיין מכירותיה של הקפרי, כמו של כל דגמי פורד אירופה, היו טובות יחסית, ולפחות מבחינה זו מצבה של החטיבה האירופאית של פורד היה טוב בהרבה משל האמריקאית. גם מהבחינה הדינאמית נפלה היורשת מהמקור; המכונית הייתה רכה בהרבה, והתנהגות הכביש החדה של הדגם הקודם הוחלפה ברכרוכיות מסויימת. בשל העליה במשקל, נפגמו הביצועים בדגמי הבסיס, שהיו איטיים למדי. לעומת זאת, נוחות הנסיעה שופרה בשל המיתלה האחורי המודרני יותר ותא הנוסעים הפך לנעים יותר. בשנת 75′ החלה פורד בהחלפת כל קו הדגמים שלה, בנוסף להצגת מכונית סופר מיני חדשה, הפיאסטה. האסקורט הוחלפה בסוף 75′, הפיאסטה כאמור הוצגה ב 76′, הקורטינה MK3 הוחלפה בקורטינה MK4 בסוף 76′ והגרנדה MK1 הוחלפה בגרנדה MK2 ב 77′. בשל קשיים תקציביים, למעט הפיאסטה, כל מכוניות פורד היו למעשה מרכבים חדשים שהורכבו על פלטפורמות מיושנות, אך פורד שיווקה אותן, ובהצלחה רבה, כמכוניות חדשות לכל דבר. בשל מכירותיה הנמוכות יחסית וחשיבותה הפחותה, הייתה הקפרי המכונית האחרונה של פורד שתוכננה החלפתה. לאחר שהושלם החלפת כל קו המכוניות של החברה, התפנתה פורד לפרוייקט החלפת הקפרי. עיצובה של יורשת הדור השני שבוצע על ידי יו באנסן, נותר דומה למדי לדגם היוצא, אולם חזית המכונית שונתה, וכללה זוג פנסי חזית עגולים בכל צד, ומכסה מנוע משתפל, שירד בצורה מעוגלת עד לקו פנסי החזית. כל קישוטי הכרום הושחרו, פנסיה האחוריים עוצבו מחדש ונוסף ספויילר אחורי קטן ונאה שהקנו לאחוריה מראה מודרני בהרבה. גם תא הנוסעים עוצב מחדש, וכעת עיצובו דמה מאד לזה של הקורטינה MK4. מכאנית, נותרה המכונית כמעט זהה לקודמתה, מה שאומר שגם היא התבססה על הקורטינה MK3-4. המנוע הבסיסי נותר ה- 1.3 המיושן בעל גל זיזים תחתון שהגיע מהאסקורט, ואילו מנועי ה- 1.6 וה- 2.0 היו מנועי פינטו בעלי גל זיזים עליון. מנועי ה V6 היו בנפח 2.0, 2.3 ו- 3.0 בדגם הבכיר, שהיה מנוע מפיתוח בריטי מקורי. הספקי המנועים נותרו כשהיו, וכך גם ביצועי הדגמים. הצגת הדור השלישי של הקפרי היתקיימה בשנת 78′ בטקס צנוע למדי, גם בשל חשיבותה ההולכת ופוחתת עבור פורד. למרות המראה המודרני בהרבה והשיפור המוחשי באיכות החיים, מכירות המכונית היו בסדרי גודל של הדגם היוצא. באותה העת נוצר פלח שוק חדש לגמרי, שנוסד על ידי הגולף GTI  – הקומפקטית החמה. אל הגולף GTI שידעה הצלחה מסחררת, הצטרפו הרנו 18 טורבו, הפורד אסקורט RS2000 ומאוחר יותר הפיאט ריטמו 105TC ועוד שלל ספורטיביות יפניות. פלח השוק של מכוניות הקופה הלך והצטמק בצורה טבעית, ואילו דגמי הקופה שעדיין נותרו בייצור היו מקדמות תדמית בעיקר. פורד היו מודעים היטב למגבלות השלדה של המכונית, ולכן הציעו את סדרת ה X שאופיינו במיתלים קשיחים בהרבה ובדיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה. הספק מנוע ה 3.0 עלה ל- 185 כ”ס עקב שימוש בזוג מאיידים כפולים גדולים. בתערוכת ג’נבה 82′ הציגה פורד מנוע חדש-ישן עבור המכונית – ה- 2.8 מוזרק הדלק. מנוע ה- 2.8 יועד להחליף את מנוע ה- 3.0 המיושן והספקו עמד על 158 כ”ס מכובדים, שהפכו את המכונית למהירה למדי – מהירותה המירבית עמדה על 211 קמ”ש, ואילו התאוצה מ 0-100 עמדה על 8 שניות. יחד עם הצגת המנוע המוזרק, הציעה לראשונה המכונית תיבת הילוכים חדשה בת 5 מהירויות, ששיפרה את השיוט וצריכת הדלק. באותה תערוכה הציגה פורד את גירסת הטורבו של המכונית שאופיינה במראה ספורטיבי שיצרו שלל הספויילרים שאפפו אותה וחישוקי הסגסוגת הקלים. המנוע המוגדש סיפק 185 כ”ס, שהפכו את המכונית למהירה באמת. אולם בשל מחיר גבוה הופסק ייצורה כבר באותה שנה. באמצע שנות ה- 80′ מצאה עצמה הקפרי בתחרות מול המנטה של אופל בלבד בשוק האירופאי, מאחר וייצור הפואגו של רנו הופסק בלא שהוצגה לה יורשת. על מנת לעורר את המכירות פורד הציגה גירסאות איבזור רבות שכונו בשלל שמות, ובהם לייזר. גירסתה האחרונה של המכונית היתה ה 280, שצויידה בחישוקי אלומיניום בקוטר 15′ ובתא נוסעים שכלל מושבי רקארו ספורטיביים מעור. גירסה זו הוצעה גם עם מנוע מוגדש, בסדרה מוגבלת. ב- 19 לדצמבר 86′ ירדה הקפרי האחרונה מפסי הייצור, וחתמה 17 שנות ייצור רצופות עם 1.9 מליון מכוניות שנמכרו, כש- 1.2 מיליון מכוניות נמכרו מהסדרה הראשונה, שהייתה המצליחה ביותר מסחרית. בדורה השלישי תיזכר הקפרי כמכונית נאה מאד אך מיותרת למדי, בוודאי בהשוואה לשלל הקומפקטיות החמות שהוצגו בתחילת שנות ה 80′, שהיו אטרקטיביות ושימושיות ממנה בהרבה. אך למרות זאת, נמכרה במספרים סבירים בהחלט, וייצגה את פורד בכבוד בפלח שוק שהלך והצטמצם עד שכמעט ונעלם בסוף שנות ה- 80′.

 

אין תגיות

708 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 2875af33c21ede51

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים