ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

פורד פיירמונט Ford Fairmont

  • פורסם: 08/07/2018 21:45
  • : 838 ימים, 13 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי .

בסוף שנת 69′ הציגה פורד האמריקאית מכונית משפחתית חדשה, המאבריק, שאמורה הייתה להחליף את הפאלקון, שבמו גלגליה הצילה את פורד בתחילת שנות ה- 60′. המאבריק הציעה עיצוב מודרני ונאה, אך התבססה מכאנית על מיכללי הפאלקון, שהיו פשוטים ואמינים. למרות שבשנתיים הראשונות הוצעה במרכב 2 דלתות בלבד, מכירותיה היו טובות למדי, בוודאי ביחס להשקעה הלא גדולה של פורד בפיתוחה. בשנת 71′ נוספה גירסת מרכב בעלת 4 דלתות ומנוע V8 חזק למדי, כמו גם שידרוג משמעותי של רמת האיבזור, שהיתה נמוכה למדי, בעיקר על מנת לשמור על מחיר בסיס זול. הוספת גירסת ה 4 דלתות הגדילה את המכירות, שהיו טובות ממילא, למרות התחרות הגדולה מצד הדארט של דודג’ והנובה של שברולט. אולם בסוף 73′ התחולל משבר האנרגיה, שפגע קשות בכל היצרנים האמריקאיים, ובפורד בפרט. המכונית הקומפקטית היחידה של פורד, הפינטו, הספיקה לצבור ב- 3 שנות ייצורה מוניטין בעייתי במיוחד, עקב נטייתה לעלות באש בכל פגיעה קלה באחוריה. מכירות כל קשת הדגמים נפגעו מאד, וגם המאבריק נפגעה, אם כי מכירותיה לא ספגו מכה קשה, יחסית. על מנת לתגבר את המכירות, הציגה פורד ארה”ב בשנת 75′ מכונית משפחתית-סאלון גדולה יותר שכונתה גרנדה, שם בו השתמשה פורד אירופה עבור מכונית הסאלון שלה. הגרנדה היתה גדולה יותר מהמאבריק, והייתה אמורה להחליף אותה, מה שבפועל לא ממש קרה. לאחר שגם הגרנדה לא הפכה ללהיט היסטרי, החליטו בפורד לפתח מכונית חדשה לגמרי, שתחליף הן את המאבריק שהחלה באמצע שנות ה 70′ לאבד את האטרקטיביות שלה, והן את הגרנדה, שלא זכתה להצלחה המצופה. בניגוד לפאלקון ולמאבריק שהיו בעלות מרכב אחוד, הפעם החליטו בפורד לשוב ולעשות שימוש בשלדה נפרדת, אך לפחות הפעם היה בכך הגיון – פורד תיכננו לעשות שימוש נרחב בשלדת המכונית החדשה, ולהתאים אותה למספר רב של דגמים. עיצוב המכונית נעשה על ידי פורד עצמם, וזו הציעה עיצוב רבוע למדי אך נאה ונעים לעיין. אורכה הכולל עמד על 4.92 מטר, מה שאומר שמדובר היה במכונית גדולה למדי. בסיס הגלגלים לעומת זאת, עמד על נתון של 2.68 מטר, מה שיצר סרחי עודף גדולים למדי. גם עיצובה הפנימי היה מודרני למדי, ונראה אמריקאי טיפוסי. המכונית החדשה תוכננה להיות מוצעת במגוון גרסאות מרכב גדול יחסית – 2 או 4 דלתות, סטיישן וגירסת קופה. גם הצד המכאני היה שמרני למדי, למעט מנוע ה 4 בוכנות החדש בנפח 2.3 שהיה בעל גל זיזים עליון, נדיר למדי במכוניות אמריקאיות בנות זמנה. מנוע ה 2.3 סיפק 88 כ”ס בסיוע מאייד כפול, בסל”ד נמוך יחסית. מעליו הוצע מנוע ה 3.3 ששימש עוד את הפאלקון, וזה הציע 85 כ”ס עלובים למדי, אך בסל”ד נמוך מאד. המנוע הבכיר בסדרה תוכנן להיות V8 בנפח 4.9 שסיפק 139 כ”ס, שאמורים היו להניע מכונית ששקלה 1.3 טון, בעיקר בשל השימוש בשלדה נפרדת.  מערכת המיתלים עשתה שימוש במתלי מק’פרסון קדמיים וסרן חי מאחור שנתמך על ידי קפיצי סליל ומוט פנאהרד. ההיגוי היה בשיטת התיבה והתפוחים, כשהגה כוח היה ציוד תקני. השקת המכונית החדשה שכונתה פורד פיירמונט התקיימה בטקס צנוע למדי בסוף 77′, וזו החלה להימכר כשנת הדגם 78′. עיצובה הנאה, שלל גרסאות המרכב  ותמחורה הנוח, תרמו להצלחתה היחסית, על אף שמדובר היה במכונית בינונית למדי כבר כשהוצגה. ביצועי הגרסאות הבסיסיות, ה- 2.3 וה- 3.3, היו חלשים יחסית, בייחוד כששודכו לתיבת הילוכים אוטומטית. התנהגות הכביש הייתה בינונית מינוס, והמכונית סבלה מהגה מעורפל ואחיזת כביש בינונית. גם המרווח הפנימי היה מאכזב למדי, וכך גם תא המטען הרדוד משהו. על מנת להגדיל את אטרקטיביות המכונית, היא הוצעה גם כמרקורי זפיר, עוד שם שעשתה בו שימוש פורד אירופה. המרקורי זפיר אופיינה בפנסי חזית כפולים ורמת גימור גבוהה יותר. גירסת הקופה של הפיירמונט כונתה פוטורה, שם בו עשתה שימוש עבור גירסאות הקופה של הפאלקון. הפוטורה הציעה עיצוב מעניין ושונה למדי מזה של הגרסאות המשפחתיות, ופורד ניסתה לשווק אותה, לא בהצלחה יתרה, כגירסה נפרדת. על מנת להעיר את המכירות המנומנמות משהו, הציגה פורד בשנת 80′ את גירסת הטורבו של המכונית. מגדש טורבו נוסף למנוע ה 2.3 והספקו עלה ל- 118 כ”ס, שהביאו את המכונית להציע ביצועים סבירים למדי, אם כי רחוקים מלהיות ספורטיביים. אולם עד מהרה גילו הרוכשים שכמעט כרגיל אצל היצרנים האמריקאיים, פיתוח מנועים קטנים לא היווה את הצד החזק שלהם, והמנוע הפגין אמינות נמוכה. לכן כבר לאחר שנה נעלה הגירסה המוגדשת מהיצע הדגמים. בשנת 80′ הוקטן נפח מנוע ה- V8 ל -4.2, והספקו ירד ל- 119 כ”ס, מה שפגע בביצועים. למזלה של הפיירמונט, גם מיתחרותיה מבית, הקרייזלר לה ברון והשברולט מאליבו לא היו טובות ממנה בהרבה, אם בכלל, כך שלפחות בשוק הבית האמריקאי העצום המכירות היו סבירות. בשנת 82′ חלה ירידה נוספת במכירות, כשרובן היו לציי רכב וחברות השכרה למינהן, אך באותה העת עסקה פורד בפיתוח הפורד טמפו, משפחתית מודרנית שהתבססה על שלדה אירופאית, סוף סוף. ייצור הפיירמונט נמשך עד סוף 83′ ואז הוחלפה בפורד טמפו, מכונית מודרנית ראשונה לפורד ארה”ב. הפורד פיירמונט תיזכר כמכונית אמריקאית טיפוסית של שנות ה- 70′ – עיצובה אמנם היה נאה למדי, את בזה בערך הסתכמו רוב יתרונותיה. מנועיה היו חלשים ועייפים, שלדתה הייתה בינונית בכל מובן ,איכות הייצור והגימור היו נמוכות יחסית ואפילו המרחב הפנימי היה מאכזב. הסתמכות יתר על השוק המקומי הגדול גרמו לפורד לזלזל ולחסוך בפיתוחה של המכונית, וזה היה ניכר. באותה עת פרחו בארה”ב היצרנים היפניים, ובצדק.

 

אין תגיות

478 סך צפיות 2 היום

  

מס' מודעה: 5645b4259ccc859c

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים