ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

פורד מוסטנג Ford Mustang דור שלישי

  • פורסם: 10/11/2018 22:14
  • : 779 ימים, 7 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי .

בשנת 74′ הציגה פורד האמריקאית את דורה השני של הפורד מוסטנג שהוצגה ב- 17 לאפריל 64′. במהלך השנים הלכה ותפחה המוסטנג, שהחלה דרכה כמכונית פוני קלה ונאה, והפכה במהלך השני למכונית גדולה שאיבדה את חינה וקסמה. בפורד היו בהחלט קשובים לדעת הקהל, שחלק גדול ממנו לא אהב את השינוי שעברה המכונית, בעיקר בשל תחרות בפונטיאק טרנס אם ובשברולט קמארו, ולכן החליטו לעצב ולתכנן מכונית קטנה בהרבה שתנסה לשחזר את קסמה של המוסטנג המקורית. בתחילה חשבו להתבסס על שלדתה של הפורד מאבריק, משפחתית בינונית בגודלה שהחליפה את הפאלקון, שעליה התבססה המוסטנג המקורית, אולם לבסוף החליטו להתבסס על הפלטפורמה של הפורד פינטו, מכונית קומפקטית שהוצגה בשנת 70′ מתוך כוונה להתחרות בהצלחת החיפושית של פולקסווגן ושלל יפניות שעשו חייל בארה”ב באתה העת. הפינטו, שהיתה מכונית עלובה למדי ביכולתה הדינאמית, צויידה במנועי 1.6 ו- 2.0 שהגיעו מפורד אירופה, שהיו חלשים למדי. לכן החליטו בפורד על פיתוח מנוע חדש, מודרני, בעל גל זיזים עליון. המנוע החדש היה בנפח 2.3 ולראשונה בפורד ארה”ב, התבסס על מידות מילימטריות. באותה העת פורד רכשה את סדנת העיצוב גיאה האיטלקית, ויחד עימה את דה טומסו האיטלקית. סדנת גיאה סייעה בעיצוב המכונית, שמראה מושך לא היתה מעלתה העיקרית, בלשון המעטה. המכונית החדשה שכונתה מוסטנג II הוצגה בתחילת 74′, מיד לאחר פרוץ משבר האנרגיה. עיתוי השקת המכונית היה מושלם עבור פורד – עיצובה הקומפקטי ומנועה הקטן יחסית, הפכו אותה ללהיט מכירות, וכבר בשנתה הראשונה שברה את שיא המכירות של המוסטנג המקורית. אולם עד מהרה, כשנוכחו הלקוחות לדעת שלא מדובר אלא בפורד פינטו בעיצוב מחודש, החלו המכירות לרדת בעיקביות. על מנת להציל את המכירות שהחלו לרדת בחדות, הוצעה המכונית גם עם מנוע V6 בנפח 2.8 שהגיעה מפורד גרמניה ואפילו מנוע V8  שלא הפך אותה למהירה ממש. במקביל, הציעה פורד את המכונית בשלל גירסאות, ואלו סייעו איכשהו לשמור על רמת מכירות סבירות. לאחר ששככה הסערה שפרצה בעקבות משבר האנרגיה, נוכחה פורד לדעת שלהיט המכירות הפוטנציאלי שלהם בעבר לא ממש מריץ את הלקוחות לאולמות התצוגה, החליטו על פיתוח יורשת, שתנסה לשחזר את הצלחת דגמי העבר. לקראת אמצע שנות ה- 70′ החלה פורד בפיתוח שלדה חדשה, שאמורה היתה להתאים לדגמים רבים, ובראשם מחליפת המאבריק. זו הוצגה בשנת 78′ וכונתה פורד פיירמונט. שלדתה הנפרדת כונתה פלטפורמת FOX, ובפורד תיכננו לעשות בה שימוש עבור מחליפת המוסטנג II. עיצוב המכונית החדשה הוטל על ג’ק טלנק, וזה עיצב על בסיס שלדתה של הפיירמונט מכונית ספורט חדשה, שבניגוד לקודמתה, המוסטנג II, היתה מכונית נאה למדי. המכונית היתה קומפקטית למדי, בוודאי ביחס למכונית אמריקאית, ואורכה עמד על 4.55 מטר, כשבסיס הגלגלים עמד על נתון סביר של 2.55 מטר. המכונית החדשה הציעה תא מנוע ארוך יחסית לגודלה הכולל של המכונית, מה שהקנה לה מראה ספורטיבי למדי. המאפיין העיצובי הבולט שלה היה החלון הקטן ששכן מאחורי הדלתות הקדמיות, עבור יושבי המושב האחורי. גם עיצוב של תא הנוסעים היה נאה ומודרני למדי, וכרגיל בפורד, ובעיקר על מנת לשמור על מחיר בסיסי נמוך, רשימת האופציות הייתה ארוכה למדי. כמובן שהמכונית היתה בעלת הנעה אחורית, ומנועה הבסיסי נלקח מן הדגם המוחלף. מנוע ה 2.3 שהיה בעל גל זיזים עליון סיפק בעזרת מאייד כפול 88 כ”ס שהיו אמורים להניע מכונית ששקלה 1.1 טון. מעליו הוצע מנוע V8 בנפח 2.8 שהגיע מפורד אירופה וסיפק 111 כ”ס. על מנת לפנות ללקוחות שמרניים, הוצע גם מנוע 3.3 ששימש את המוסטנג המקורית, וזה סיפק 89 כ”ס בסל”ד נמוך מאד. המנוע הבכיר בהיצע היה V8 בנפח 5.0 וסיפק 140 כ”ס. תיבת ההילוכים היתה ידנית בת 4 מהירויות או אוטומטית 3 הילוכים. גם מערכת המיתלים היתה חדשה, וכללה תמוכות מק’פרסון קדמיות וסרן חי אחורי שניתלה על קפיצי סליל ומוט פנאהרד. מערכת ההיגוי שבה לשיטת התיבה והתפוחים ואילו מערכת הבלמים כללה בלמי דיסק קדמיים, תוף אחוריים ומגבר בלם. המכונית החדשה שכונתה מוסטנג III הוצגה בסוף 78′ והחליפה את קודמתה. למרות עיצובה הנאה מאוד, ובעיקר בשל תחרות עזה משלל מכוניות קופה יפניות כטויוטה סליקה, דאטסון Z ועוד, מכירותיה היו מאכזבות למדי. על מנת להגדיל את אטרקטיביות המכונית, הוסיפה פורד גירסה מוגדשת למכונית. מנוע ה- 2.3 קיבל מגדש טורבו מתוצרת גרמניה, וזה העלה את הספקו ל -118 כ”ס, שהביאו את המכונית לביצועים טובים למדי. מושבי רקארו ספורטיביים נוספו כמו גם מד סל”ד. אולם המכירות נותרו סבירות בלבד, שוב, בשל התחרות הגדולה ואיבוד המומנטום של השם בעל הילת העבר. נוספה גירסה ספורטיבית שכונתה קוברה, וזו צויידה בשלל מדבקות צעקניות, אך נותרה אותה המכונית בדיוק. המוסטנג III הייתה טובה בהרבה מקודמתה בכל המובנים, אך זה לא ממש סייע לה. בסוף 82′ עברה המוסטנג III מתיחת פנים ראשונה, במסגרתה עודן עיצובה החיצוני על ידי שימוש בפנסי חזית חדשים ועיצוב מחודש לקורתה האחורית, שכעת הייתה בצבע המרכב. מנוע 3.8 החליף את מנוע ה- 2.8 והספק מנוע ה- V8  עלה. גם מתיחת הפנים שעברה המוסטנג III לא ממש הריצה את הלקוחות לאולמות התצוגה, ופורד החליטה להפסיק סופית את ייצורה, ולהחליף אותה במכונית חדשה לגמרי, שאמורה הייתה להיות בעלת הנעה קדמית. גל מחאה שפרץ בעקבות הרעיון גרם לפורד לגנוז את רעיון הפסקת ייצור המוסטנג, והמכונית החדשה שפותחה כונתה פורד פרוב, ונמכרה במקביל אליה. בסוף 86′ הוצגה מתיחת פנים נוספת ואחרונה למכונית, במסגרתה שונה שוב עיצובה החיצוני, כשהפעם פנסי החזית היו מלבניים וגדולים. הקורה האחורית נעלמה, ובמקומה הופיעה שמשה שלמה, ששינתה את עיצובה המקורי. גם עיצובה הפנימי היה מודרני ונאה יותר, ורמת האיבזור עלתה. במהלך השנים הבאות המכונית כמעט ולא שונתה, וכך נמכרה עד תום ייצורה בספטמבר 93′, אז הוחלפה בדורה הרביעי של המכונית. למרות שהמוסטנג III היתה טובה בהרבה מקודמתה בכל היבט אפשרי, היא לא זכתה להצלחה גדולה, ומכירותיה היו די מאכזבות. האשם העיקרי היה בתחרות הגדולה, בעיקר מצד היצרנים היפניים, שהציעו מכוניות אטרקטיביות בהרבה שתומחרו בצורה דומה, ולגן התקשתה המוסטנג III לשחזר את הצלחתה של המוסטנג המקורית.

 

אין תגיות

89 סך צפיות 2 היום

  

מס' מודעה: 705be73a49dcc9b

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים