ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

פאסל ווגה פסליה Facel Vega Facellia

  • פורסם: 25/04/2019 13:28
  • : 2973 ימים, 21 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי .

חברת FACEL SA הצרפתית הוקמה בשנת 39′, ממש עבר פרוץ מלחמת העולם השניה. ועסקה בייצור שלדות עבור יצרניות רכב צרפתיות – סימקה, פנהארד לווסור ופורד צרפת. בנוס, התמחתה בייצור מוצרי פלדה ואף ייצרה רהיטי מתכת. עם תום מלחמת העולם השניה חזרה לייצר שלדות עבור יצרניות הרכב הצרפתיות, אולם אלו החלו לעבור לשימוש במרכבים אחודים, ונפח העבודה במפעל ירד פלאים. לכן החליטו להתחיל לייצר מכוניות. מאחר וניסיון בפיתוח וייצור שלדות היה להם, כל שנותר היה לעצב מכונית ולמצוא לה מיכללים מכאניים. המכונית הראשונה שייצרה פאסל הייתה גירסת קופה נאה לסימקה 8 הקטנה. מיד אחריה הציגו את גירסתם לבנטלי מארק 6 הבריטית, תוך שהחברה ניסתה למצב עצמה כיצרנית מכוניות יוקרה, הראשונה בצרפת לאחר מלחמת העולם השניה. המכונית הראשונה מפיתוח עצמאי של פאסל שבינתיים הוסיפה לשמה את השם ווגה, הייתה ה- VF שהוצגה בשנת 54′. ה- VF החדשה היתה מכונית קופה בינונית בגודלה, שעשתה שימוש במנועי V8 בנפח 4.5 ו- 4.8 שנקנו מקרייזלר. המנועים החזקים, 180 ו- 200 כ”ס בהתאמה, העיצוב הנאה מאד ורמת הגימור והאיבזור הגבוהות, הפכו את הפאסל ווגה VF למכונית קופה יוקרתית, ולמרות שהייתה מכונית יקרה מאוד, מכירותיה היו טובות בהחלט. בשנת 58′ הוחלפה ה- VF על ידי האקסלנס, שהיתה גדולה ויוקרתית ממנה בהרבה. מנועיה החזקים והמודרניים הגיעו אף הם מקרייזלר, ובעזרתם סיפקה המכונית ביצועים מעולים בכל קנה מידה. למרות שהמכירות היו נמוכות למדי, מטבע הדברים, מחירן הגבוה של המכוניות הפכו את פאסל ווגה לחברה ריווחית מאוד. הריווחיות הגבוהה העלתה במוחם של ראשי החברה רעיון – פיתוח וייצור מכונית ספורט עממית וזולה יותר שתתחרה ישירות באלפא רומיאו האיטלקית. לכן עיצבו בחברה מכונית ספורט קופה קטנה יחסית במימדיה, 4.12 מטר אורכה. המכונית שהיתה כמובן בעלת שלדה נפרדת תוכננה להיות משווקת בגירסת קופה וגירסת קבריולט פתוחה. עיצובה היה נאה ומודרני מאד, ורחוק מאד מעיצובה המיושן משהו של האקסלנס הענקית. סימן ההיכר הבולט שלה היה זוג הפנסים הקדמיים האליפטיים שהותקנו במאונך. מאחר ופאסל ווגה תמיד קנתה את מנועיה מקרייזלר, כמו גם את תיבות ההילוכים האוטומטיות, לא הי להם ידע או ניסיון בפיתוח מיכללים מכאניים. בשל העובדה שמדובר היה במכונית קטנה יחסית, לא היה צורך במנוע גדול, וכאן עמדו בפניהם שתי אפשרויות – רכישת מנוע אצל אחת מיצרניות הרכב האירופאיות, או פיתוח עצמי. פסל ווגה בחרו באפשרות השניה, גם משיקולי יוקרה. פיתוח מנוע המכונית נמסר לחברת פונט-אה-מוסון שיצרה עבור החברה את תיבות ההילוכים הידניות שלה. פונט-אה-מוסון פיתחו עבור פאסל ווגה מנוע חדש בנפח 1.6 בעל גל זיזים עליון כפול, בעיקר כדי להתחרות באלפא רומיאו ג’ולייטה. המנוע החדש היה בעל 2 מיסבים ראשיים בלבד, וזאת על מנת להפחית חיכוך מיותר, לטענת מהנדסי החברה. המנוע שהוזן על ידי מאייד סולקס כפול גדול סיפק 115 כ”ס מכובדים מאוד. תיבת ההילוכים הייתה ידנית בת 4 הילוכים. מערכת המיתלים עשתה שימוש בעצמות עצה כפולות מלפנים ומיתלה אחורי שנתמך על ידי זוג קפיצי עלים אורכיים. מערכת הבלמים הקדמית עשתה שימוש בבלמי דיסק ואילו מאחור שכנו בלמי תוף. המכונית החדשה כונתה פסליה והוצגה בשנת 59′. בשל המוניטין הרב שצברה החברה כיצרנית מכוניות ספורט יוקרתיות מחירה היה גבוה משמעותית ממחיאה אלפא ג’ולייטה ספיידר ונשק למחירה של המרצדס 190SL. למרות המנוע הקטן יחסית, ביצועי המכונית היו טובים מאוד – תאוצה  0-100 קמ”ש תוך 11.8 שניות ומהירות מירבית של 178 קמ”ש. גם התנהגות הכביש הייתה טובה מאוד, ובצירוף תא נוסעים נעים לשהיה, התקבלה מכונית ספורט מצויינת. אולם את מחיר חוסר הניסיון של פונט-אה-מוסון בפיתוח מנועים חשו על בשרם הרוכשים הראשונים. למרות שהחברה הייתה בעלת ידע רב בעיבוד מתכות, הרעיון של 2 מסיבים ראשיים בלבד לא הוכיח עצמו, ומנועי המכוניות קרסו תוך זמן קצר. עד מהרה קנתה לה המכונית שם רע והמכירות היו נמוכות מאד. השם הרע שרכשה המכונית פגעה במוניטין החברה, וגם מכירות הדגמים היוקרתיים נפגעו מאד. מהנדס המנועים צ’רלס דוייטש הוזעק לנסות לפתור את הבעיה, אך הוא הגיע למסקנה שהתכנון הראשוני גרוע ואין הרבה מה לעשות. מנכ”ל החברה התפטר בשנת 61′ והמנכ”ל החדש הורה למחלקת השירות לקחת אחריות בלתי מוגבלת ולטפל בכל בעיה, גם לאחר תום האחריות. זה לכשעצמו לא ממש הכביד על החברה לאור כמויות המכירות הנמוכות, אך הנזק התדמיתי כבר לא ניתן היה לתיקון. כצעד אחרון, הציגה פאסל ווגה את הפאסל 3, שלא היתה אלא מתיחת פנים של הפסליה, והעיקר – היא לא נשאה עוד את השם שזוהה עם כשלון. לאחר שנואשה מהמנוע המקורי, רכשה החברה מנועי 1.8 מוולוו השבדית. אולם זה בבחינת מעט מידי ומאוחר מידי, ובשנת 64′ קרסה החברה ועברה לדפי ההיסטוריה. הפסליה תיזכר כמכונית ספורט טובה לזמנה, שרק תכנון גרוע של מנועה גרם לכשלונה המהדהד. לו מנועה היה מפגין אמינות גבוהה, סביר להניח שהחברה הייתה ממשיכה לפעול עוד שנים ארוכות.

אין תגיות

32 סך צפיות 2 היום

  

מס' מודעה: 5105cc189e6d4b9f

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים