ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

סקודה Skoda 100MB

  • פורסם: 18/03/2018 19:30
  • : 815 ימים, 15 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי .

בשנת 59′ הציגה סקודה הצכ’ית מכונית משפחתית חדשה, אוקטביה שמה. האוקטביה הייתה מכונית שמרנית ובסיסית שהציעה מרכב בעל 2 דלתות נאה למדי, על אף שמרבית שווקיה של סקודה היו שבויים, כלומר מדינות הגוש הקומוניסטי. אולם צ’כוסלובקיה, שמעולם לא השלימה עם העובדה שנגזר עליה להיות מדינה קומוניסטית, חשבה גם על יצוא למערב אירופה, כדי להכניס מטבע זר מערבי ולהקטין את התלות בברית המועצות. בשל מפרט שמרני ותג מחיר נוח, נמכרה האוקטביה במספרים סבירים בהחלט גם במערב, בעיקר בשל שמה הטוב של סקודה. אולם כבר ב- 55′ החלו בסקודה לחשוב על העתיד, והחלו לתכנן את יורשת ה- 440 שקדמה לאוקטביה. סקודה היו מעוניינים להוזיל את עלויות הייצור, ולכן החליטו שהמכונית החדשה תהיה בעלת מרכב אחוד. בשל קשיים תקציביים, הפרוייקט התנהל בעצלתיים, ורק בתחילת שנות ה 60′ החל לצבור תאוצה. הוחלט שהמכונית החדשה תהיה בעלת מרכב 4 דלתות, שהיה שימושי מאד. עיצוב המכונית בוצע על ידי סקודה עצמם, ונראה מודרני למדי ותכליתי. סקודה התלבטו רבות במיקום יחידת ההינע, והצלחת החיפושית של פולקסווגן, הדופין של רנו והסימקה 1000, שכנעה אותם למקם את מנוע המכונית מאחור. מובן שמיקום מנוע המכונית מאחור חייב מבנה 3 קופסאות, וקירורו חייב פתחים בכנפיים האחוריות. אורכה של המכונית החדשה עמד על נתון של 4.20 מטר, גדול בהרבה מכל מתחרותיה בעלות מנוע אחורי, בעיקר כדי לפנות לפלחי שוק גבוהים יותר במחיר נמוך, ובכך להגדיל את כושר התחרות של המכונית. סקודה חשבה בראש ובראשונה במונחים של יצוא למדינות המערב כשוק היעד העיקרי של המכונית, לאחר השוק הצ’כי הביתי, ולכן גם עיצובה הפנימי ואיבזורה היו ברמה גבוהה יחסית, וכללו מערכת חימום משוכללת למדי ומושבים קדמיים הניתנים להטייה. סקודה החליטו לא להשתמש עוד ביחידות הכוח הוותיקות שלהם, ופיתחו מנוע חדש לגמרי, בנפח 1,000 סמ”ק. בלוק המנוע היה עשוי אלומיניום, ואילו ראש המנוע היה עשוי ברזל (!), לא שגרתי בעליל. המנוע החדש הפיק בסיוע מאייד בודד 44 כ”ס סבירים בהחלט.משאבת המים הייתה ארוכה וחובר אליה מאוורר המנוע, בדומה למבנה הפיאט 600. תיבת ההילוכים הייתה בת 4 מהירויות, כשכל ההילוכים היו סינכרוניים. מערכת המיתלים כללה 4 מיתלים נפרדים – עצמות עצה כפולות מלפנים ומיתלה שכלל ציריות חד מפרקיות מאחור, כמו ברוב המכוניות שהיו בעלות מנוע והנעה אחוריים. המכונית החדשה שכונתה סקודה MB100 הושקה באפריל 64′ בפראג, בירת צ’כוסלובקיה, וזכתה להתעניינות רבה מצד הקהל שבה לחזות בה. המראה המודרני יחסית, המרווח הפנימי הסביר והמיכללים המודרניים סייעו להצלחתה, ועד מהרה הפכה למכונית הנמכרת ביותר בצ’כוסלובקיה. אולם סקודה לא הסתפקו רק בשוק הביתי או בשווקים המזרח אירופאיים שבכל מקרה היו קונים אותה, והחלה לייצא את המכונית. שוק העיד העיקרי אליו כיוונו היה השוק הבריטי, בו הוצעה במחיר זול במיוחד, שהיה נמוך באחוזים רבים לעומת מכוניות בגדולה. השוק הבריטי חיבב את המכונית והיא נמכרה בו במספרים סבירים בהחלט. ב 66′ הוצגה גירסת הדה לוקס של המכונית, שנהנתה מרמת גימור גבוהה יותר, שכללה מגוון צבעים רחב יותר וריפוד עשיר יותר. החשוב יותר היה העלאת הספק המנוע ל 48 כ”ס על ידי העלאת יחס הדחיסה. ממש במקביל אליה הוצגה גירסת הקופה של המכונית שכונתה MBX והציעה מרכב 2 דלתות נאה יותר ומנוע שהספקו עלה ל 52 כ”ס על ידי שימוש במאייד כפול. המכירות היו מצויינות בעיקר בשל מחיר זול, מרכב גדול יחסית, ביצועים סבירים בהחלט רמת אמינות טובה ותחזוקה פשוטה. המכונית התחבבה מאד על תושבי הגוש הקומוניסטי, ונחשבה לאיכותית יחסית לשאר התוצרת ממדינות הגוש. ב- 69′ הוחלפה ה- MB100 במכונית חדשה, הסקודה 100. במהלך 5 שנות ייצורה הורכבו 440,000 מכוניות, מספר מכובד שהעיד על הצלחה מכובדת. הסקודה MB100 תיזכר כמכונית שפתחה עידן חדש עבור החברה הצ’כית, ולמרות שלא היתה מתקדמת או חדשנית במיוחד, היא תיזכר כמכונית טובה למדי עבור זמנה, ובניגוד לרוב התוצרת של המדינות הקומוניסטיות, לא הייתה מכונית עלובה שנקנתה בלית ברירה, ולכן הצליחה להמכר בכמויות סבירות גם במדינות המערב. יורשתה, הסקודה 100 לא הייתה מתיחת פנים משמעותית, ולמעשה הייתה זהה לה מכאנית. הגירסה המעניינת ביותר שלה הייתה ה- R110, שהיתה מכונית קופה קטנה ונאה למדי למראה, שהזכירה בעיצובה ובתפיסתה את …הפורשה 911, ופתחה עבור סקודה שווקים חדשים, שחיפשו גם ערך מוסף ולא רק מחיר זול. הסקודה 100 יוצרה עד שנת 77′, אז כבר היתה מיושנת למדי, והייתה למכונית הראשונה של סקודה שמכירותיה חצו את קו המיליון מכוניות. אמנם רוב המכוניות נמכרו בשווקים שבויים, אולם זכתה המכונית להצלחה לא מבוטלת בשווקי היצוא, בעיקר בשל מחיר זול, והכניסה מטבע חוץ למדינה הקומוניסטית. הסקודה 100 הוחלפה במכונית חדשה לגמרי, לפחות עיצובית, הסקודה 105\120.

 

אין תגיות

380 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 4805aaea1ba53f28

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים