ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

סיטרואן Citroen LN / LNA

  • פורסם: 02/08/2018 20:11
  • : 980 ימים, 7 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי .

בתערוכת ג’נבה 70′ הציגה סיטרואן הצרפתית מכונית שהיממה את עולם הרכב – ה- SM האוונגרדית. מכונית הקופה גדולה עוצבה על ידי רוברט אופרון, שהיה ראש מחלקת העיצוב בסיטרואן באותם השנים. עיצובה היה חדשני ומתקדם, אולם עיקר העיניין במכונית היה דווקא מנועה, ומנועים מעולם לא היו הצד החזק בסיטרואן. לצורך פיתוח מנוע ה- V6 ביצעו צעד לא הגיוני בעליל – הם רכשו את מזראטי האיטלקית, שפיתוח מנועים היו תמיד הצד החזק שלה. על מנת להתאים את מנוע ה- V8 שלהם לתא המנוע של ה SM שהיתה בעלת הנעה קדמית, קיצצו מהנדסי מזראטי זוג בוכנות מהמנוע, מה שיצר מנוע V6 בנפח 2.7. לראשונה הייתה לסיטרואן מכונית בעלת מנוע ראוי שהפך אותה למכונית ההנעה הקדמית המהירה ביותר עבור זמנה. אולם ה- SM לא נחלה הצלחה גדולה, בעיקר בשל תג מחיר גבוה ותחזוקה שוטפת מורכבת מאד. מכירותיה הנמוכות של ה- SM דירדרו מאוד את מצבה הכלכלי של סיטרואן, ומשבר האנרגיה שפרץ בסוף 73′ חיסל סופית את סיכויי הצלחתה של ה- SM. בשנת 74′ נפטרו סיטרואן ממזראטי  וזו נמכרה במחיר הפסד לדה טומסו האיטלקית. אולם הסכום שהתקבל לא הספיק לכיסוי החובות ולפעילות שוטפת, ולכן מכרה סיטרואן חלק ניכר ממניותיה לפיג’ו הצרפתית. בשלב זה היה ברור שסיטרואן עומדת לאבד את עצמאותה, מאחר וגם צעד זה לא הספיק. בתחילת 76′ נמכרו יתר מניות סיטרואן לפיג’ו, וזו איבדה את עצמאותה. סיטרואן הביאה עימה לפיג’ו כמה נכסים שלא יסולאו בפז, ובראשם הניסיון חסר התקדים שלהם בפיתוח שלדות הנעה קדמית. אולם מהנדסי פיג’ו לא ראו בעין יפה את שילובם של מהנדסי סיטרואן בחברה, ולכן השתדלו לגמד אותם ככל האפשר. כבר ב- 74′, עת רכשה פיג’ו חלק ממניות סיטרואן, היה ברור שזה רק עיניין של זמן עד שיתר מניות החברה ימכרו לפיג’ו, ולכן החליטו בפיג’ו לפתח מכונית סופר מיני חדשה עבור סיטרואן, שהייתה אמורה להיות המכונית הראשונה של סיטרואן שפותחה תחת בעלות פיג’ו. באותה העת לפיג’ו הייתה מכונית סופר מיני מצליחה למדי, ה- 104 שהוצגה ב- 72′ והתחרתה בהצלחה ברנו 5 שהוצגה אף היא באותה שנה. פיג’ו תכננו להציע גרסה ספורטיבית למכונית שתכונה 104Z, וזו הייתה אמורה להציע מרכב 3 דלתות ובסיס גלגלים מקוצר, על מנת להשיג תגובות שלדה מהירות וזריזות יותר. בפיג’ו החליטו שהגרסה בעלת 3 הדלתות של ה- 104 תהווה את הבסיס למכונית החדשה. אולם ברור שלא היה טעם להציע שתי מכוניות שפונות לאותו פלח שוק בדיוק, ולכן החליטו לצייד את הסיטרואן החדשה במנוע הבוקסר 2 בוכנות המוכר של החברה, בנפח 602 סמ”ק, שסיפק בעזרת מאייד כפול הספק צנוע של 32 כ”ס, שאמורים היו להניע מכונית שמשקלה העצמי עמד של 705 ק”ג בלבד. תיבת ההילוכים נלקחה אף היא ממדף החלפים, אולם תפעולה היה מרצפת המכונית ולא ממרכז לוח המחוונים. מערכת המיתלים והבלמים היו זהות לאלו של הפיג’ו 104 וכך גם מערכת ההיגוי. על מנת לשמור על תמחור נמוך, רמת הגימור של המכונית היתה נמוכה למדי והאיבזור היה סגפני למדי. השקת המכונית שכונתה סיטרואן LN התקיימה בסוף 75′ והיא שווקה כשנת הדגם 76′. בשל תמחור נוח ואופי מיוחד במינו של מנוע הבוקסר מקורר האוויר, זכתה המכונית להצלחה נאה בהחלט, ולא על חשבון מכירות הפיג’ו 104, שלמעשה למעט מנועה הייתה כמעט זהה לה. ה- LN התחבבה מאד על קהל הלקוחות הצרפתי, שאהב את אופייה המיוחד, שהיה שונה מאד מזה של ה- 104 המבוגרת והשמרנית. בשנת 78′ שונה שם המכונית ל- LNA ואת מנוע ה- 602 סמ”ק החליף מנוע בוקסר מקורר אוויר בנפח 652 סמ”ק שצוייד בהצתה אלקטרונית וסיפק 36 כ”ס וגמישות עדיפה, מה שהביא לשיפור בביצועים. מנוע ה- 652 סמ”ק פותח עבור הסיטרואן ויזה החדשה, שהתבססה אף היא על שלדתה של ה- 104, אולם הציעה מרכב 5 דלתות ומימדים גדולים יותר. על אף הצגת הויזה, מכירותיה הטובות של ה- LN נמשכו, והמכוניות השלימו היטב זו את זו. בשנת 82′ נוסף מנוע גדול ביותר בנפח 1,124 סמ”ק להיצע. מנוע ה- 1,124 סמ”ק היה בעל 4 בוכנות, רוחבי, שהורכב בהטיה כשמתחתיו שכנה תיבת ההילוכים. מנוע ה- 1,124 סמ”ק שווק ב- 2 גרסאות הספק – בגרסה בעלת יחס הדחיסה הנמוך עמד ההספק על 48 כ”ס, ואילו בגרסה בעלת יחס הדחיסה הגבוה עמד ההספק על 50 כ”ס. גם רמת הגימור שופרה, והאיבזור שודרג. למרות שביצועיה היו עדיפים בהרבה על אלו של גרסת ה- 652 סמ”ק והיא הייתה חסכונית יותר, נעדרה בגירסה זו הקסם הסיטרואני הייחודי, והיא התקשתה להציג עדיפות כלשהי על פני הויזה, שעברה מתיחת פנים משמעותית כשנה קודם, ואפילו מול ה- 104. בסוף 82′ עברה ה- LNA מתיחת פנים קלה, בעיקר כדי להדוף את התחרות מצד הטלבו סמבה, שותפתה לפלטפורמה. המראה החיצוני רוענן, ופנסים אחוריים חדשים רחבים החליפו את קודמיהם הצרים. גם תא הנוסעים שופר, ובדי ריפוד נעימים יותר הופיעו. אולם בשלב הזה היא הפכה למיותרת מכל בחינה, וזה מכמה סיבות – הטלבו סמבה שהוצגה בסוף 81′ היתה אטרקטיבית יותר, הויזה, אחותה מבית, לא עלתה הרבה יותר והייתה מרווחת בהרבה ובעלת עיצוב פנים נאה בהרבה, והחשוב מכל – הצגת הפיג’ו 205, שהייתה עדיפה לעין ערוך עליה, הפכה אותה למיותרת ובאחת מחקה את עיקר האטרקטיביות שהיתה בה. ייצור ה- LNA נמשך עד אמצע 86′, ואז הוחלפה בסיטרואן AX החדשה, שהמשיכה את תפיסתה כמכונית מיני. ה- LN תיזכר כמכונית מיני מוצלחת מאד עבור זמנה – עיצובה היה נאה והפרופורציות היו נכונות, מנוע הבוקסר מקורר האוויר הציע אופי פעולה נעים מאד והמכונית שפעה אופי מיוחד. עבור פיג’ו מדובר היה בעסקה מצויינת – בהשקעה מעטה יחסית קיבלו מכונית אטרקטיבית שמכירותיה לא באו על חשבון ה- 104 המצליחה שלהם.

 

אין תגיות

482 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 10005b6338a074cf8

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים