ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

סיטרואן אמי Citroen Ami 6 – 8

  • פורסם: 28/07/2018 10:56
  • : 703 ימים, 23 שעות
סיטרואן אמי Citroen Ami 6 - 8 - תמונה 1

פירוט

מאת : חן פרחי .

היצע המכוניות הפרטיות של סיטרואן הצרפתית בסוף שנות ה- 50′ הורכב מהדה שבו המינימאליסטית מצד אחד, ומה- DS האוונגרדית מצד שני. בתווך לא היה כלום, וזה הפריע לסיטרואן, על אף שה- DS הייתה מכונית ריווחית והדה שבו נמכרה מצויין. לכן הגיעו סיטרואן למסקנה שפיתוח דגם ביניים חיוני, ועשוי לתרום למכירות הכלליות על ידי כניסה לפלחי שוק גבוהים יותר מאלו שפנתה אליהם הדה שבו. בשנת 59′ החלו סיטרואן בפיתוח המכונית החדשה, שהייתה אמורה להיות מכונית משפחתית קטנה. מאחר ותקציבי הפיתוח היו מוגבלים למדי, החליטו להתבסס על רצפת הדה שבו, ועל בסיסה עיצבו מכונית משפחתית. עיצוב המכונית נעשה על ידי סיטרואן עצמם, וגם עבור זמנו נראה מוזר משהו. חזיתה כללה פנסים מעוצבים, לראשונה בעולם הרכב (יחד עם הפורד טאונוס P3). פנסי החזית היו אליפטיים ובעלי מראה מיוחד. מכסה המנוע כלל שקע עמוק במרכזו, שהקנה לחזיתה מראה מקורי ויצר רושם של כנפיים קדמיות נפרדות. אולם הפרט המעניין בעיצובה היה חלקה האחורי. השמשה האחורית הורכבה במשפוע הפוך, כמו בפורד אנגליה ובלא מעט מכוניות אמריקאיות בנות תקופתה. המשפוע ההפוך של השמשה האחורית הקנה למכונית מראה מקורי, והוא השתלב היטב עם הדלתות שהציעו אף הן קו הפוך. חלקה האחורי של המכונית כלל תא מטען שהסתיים בפנסים עגולים. עיצוב הפנים דמה מאוד לזה של הדה שבו  וכמוה היה מינימאליסטי וכלל לוח מחוונים פשוט וצנוע. מאחר והמכונית התבססה על רצפת הדה שבו ומיכלליה, גלגל ההגה החד חישורי הותקן בזויות אופקית יחסית, ומוט ההילוכים בקע ממרכז לוח המחוונים. מכאנית, התבססה המכונית החדשה על מיכללי הדה שבו, בהבדל עיקרי – מנוע חדש, גדול יותר, בנפח 602 סמ”ק פותח עבור המכונית, וזה סיפק בעזרת מאייד סולקס בודד 21 כ”ס צנועים למדי, שאמורים היו להניע מכונית קלה למדי – 640 ק”ג. תיבת ההילוכים הידנית היתה בת 4 מהירויות, והמצמד היה צנטריפוגאלי, כלומר שילוב להילוך ראשון היה נעשה עם לחיצה על דוושת המצמד, אולם תחילת הנסיעה נעשתה ללא שימוש בדוושת המצמד, וזה היה סידור נוח מאד. מערכת המיתלים הייתה זהה לזו שבדה שבו  וכללה 4 מיתלים נפרדים שהיו מוטות אורך שחוברו אל בולמי זעזועים שהורכבו אופקית בצידי המכונית. ההיגוי היה בשיטת המסרק ומוט משונן ואילו מערכת הבלמים עשתה שימוש ב- 4 תופים ומשאבה מרכזית בודדת. המכונית החדשה כונתה אמי 6 הוצגה באפריל 61′, ואילו גרסתה הסופית והמעודכנת הוצגה בתערוכת המכוניות של פריז, מעוזה של תעשיית הרכב הצרפתית בספטמבר 61′. קהל הלקוחות לא ממש התפעל מעיצובה השנוי במחלוקת, בלשון המעטה, אולם המכירות היו טובות למדי, אם כי פחותות מהצפי של אנשי סיטרואן. בשנה וחצי הראשונות נמכרו 104,000 מכוניות, אולם החל משנת 62′ המכירות החלו לעלות, בעיקר בשל הוזלה משמעותית במחיר המכונית, שהיה גבוה ב- 35% מזה של הדה שבו. קהל הלקוחות אהב את השימושיות הרבה של המכונית, המרווח הפנימי הטוב ותא המטען המרווח יחסית. בנוס, ביצועיה היו סבירים למדי – מהירותה המירבית עמדה על 105 קמ”ש , ואליו התנהגות הכביש ונוחות הנסיעה היו מקבילות לאלו של הדה שבו. למרות שכמו הדה שבו, היתה האמי 6 ספרטנית ומינימאליסטית, היא נראתה בוגרת יותר והתאימה יותר לבעלי משפחות. המכירות החלו לעלות בהתמדה, ובשנת 63′ יוצרו כ- 105,000 מכוניות. בסוף אותה שנה עלה הספק המנוע ל- 26 כ”ס על ידי שימוש במאייד גדול מאוד. באותה העת החלה סיטרואן בייצוא המכונית  לארה”ב, לא פחות, ולצורך שיווקה ציידה את המכונית בזוג פנסי חזית עגולים מכל צד. השוק האמריקאי לא ממש יצא מגדרו לנוכח המכונית שצויידה במנוע שנפחו היה עשירית מהמקובל בתעשייה המקומית, ועד מהרה היא נעלמה מהשוק האמריקאי. בשנת 64′ הוצגה גירסת הסטיישן של המכונית, שהציעה שימושיות מצויינת לצד עיצוב קל יותר לעיכול, וזו נמכרה היטב, לצד הגרסה המשפחתית. מכירות המכונית עלו בהתמדה, ובאמצע שנות ה- 60′ הפכה לאחת המכוניות הנמכרות ביותר בצרפת. בסוף אותה שנה, 64′ קיבלה המכונית פנסים אחוריים מעוצבים שהחליפו את הפנסים העגולים הבודדים. בשנת 68′ עלה הספק המנוע ל 28 כ”ס, מה שהביא לשיפור בביצועים. בחודש מרץ 69′ הופסק ייצור האמי 6 המשפחתית, וזו הוחלפה על ידי האמי 8. האמי 8 הציעה עיצוב שונה לחלקה האחורי של המכונית, מה שהפך אותה לדמוי קומפקטית, למרות שהגישה לתא המטען נעשתה דרך דלת אחורית קטנה. מראה המכונית היה קל בהרבה לעיכול, והיא נראתה הרבה פחות מוזרה. בלמי דיסק קדמיים החליפו את בלמי התוף והספק המנוע עלה ל- 32 כ”ס על ידי שימוש במאייד סולקס כפול. העלאת ההספק שיפרה מאוד את הביצועים, ומהירותה המירבית עמדה על 123 קמ”ש. בסוף 69′ הוצגה גירסת הסטיישן של האמי 8  וזו, כמו קודמתה, הציעה שימושיות מצויינת. על אף שלל המתחרות החדשות בשוק הצרפתי  ובראשן הרנו 12 החדשה, המשיכה האמי 8 להימכר היטב וזה בזכות תמחור נוח מאוד. בשנת 73′, לאחר שהמכירות הטובות החלו לאבד גובה, הציגה סיטרואן את האמי 8 סופר. גירסה זו צויידה במנוע הבוקסר 4 בוכנות של הסיטרואן GS בנפח 1,015 סמ”ק. המנוע פיתח בעזרת מאייד כפול 55 כ”ס, שהביא אותה למהירות מירבית של 142 קמ”ש ולתאוצה מ 0-100 קמ”ש תוך 17.7 שניות. תא הנוסעים עוצב מחדש ונראה מודרני בהרבה ופחות ספרטני. למרות הוספת גירסת הסופר, המכירות החלו לרדת בהתמדה, בעיקר בשל העובדה שהייתה מיושנת למדי וקסמה הלך ואבד. בסוף 78′ ירדה האמי 8 האחרונה מפסי הייצור לאחר שהורכבו ממנה למעלה מ- 1.8 מיליון מכוניות, מספר שהעיד על הצלחה מסחרית גדולה. האמי 6 ו 8 ייזכרו כהצלחה גדולה ומוצדקת של סיטרואן – עיצובה, על אף שהיה מוזר למראה ושנוי במחלוקת, היה מלא אופי ואישיות, המרווח הפנימי היה טוב, תא המטען היה גדול יחסית ומרווח והמכונית היתה שימושית מאוד. ההתבססות על מיכלליה המוכרים של הדה שבו תרמה לאמינות הטובה ולתחזוקה הפשוטה שהוסיפה לפופולאריות המכונית. גירסה מיוחדת ומעניינת של המכונית כונתה M35. המכונית עוצבה כמכונית קופה בעלת 2 דלתות, ועוצבה על ידי סדנה חיצונית. מנוע המכונית היה וואנקל, ונקנה מ- N.S.U הגרמנית. המנוע הרוטורי היה בנפח 500 סמ”ק  ופיתח 50 כ”ס. מערכת המיתלים של הדה שבו הוחלפה במערכת ההידרופנאומטית המפורסמת של החברה, וז שלטה גם על מערכת הבלמים שכללה 4 בלמי דיסק. המכוניות יוצרה בין השנים 69′ ל- 71′, והורכבו ממנה 267 עותקים בלבד, בעיקר בשל תמחור גבוה ורמת אמינות נמוכה של מנועה.

 

אין תגיות

676 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 8605b5c1fbc297f2

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים