ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

סיאט פורה Seat Fura

  • פורסם: 11/04/2019 10:11
  • : 2959 ימים, 21 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי .

חברת סיאט הספרדית הוקמה בשנת  50′ על ידי שליטה הבלעדי של ספרד, גנרליסימו פרנקו, במטרה לספק כלי רכב לתושבי ספרד, ובנוסף ליצור מקור תעסוקה משמעותי עבור תושבי חבל קטלוניה. המפעל הוקם בזונה פרנקה, ובזמן שהוקם נוצר קשר עם פיאט האיטלקית. סיאט פנו לפיאט בבקשה להרכיב את מכוניותיהם במפעל החדש. פיאט נענו לבקשה, בעיקר בשל העובדה שגם כך מדובר היה בשוק סגור כמעט כליל ליבוא, וכך היתה אמורה פיאט להרוויח שוק יעד משמעותי עבורה, גם אם ברווח פחות, מן הסתם. סיאט הרכיבה ברישיון דגמי פיאט עדכניים, ובמהלך השנים אף הקימה מחלקת פיתוח עצמאית שהתאימה את דגמי פיאט לשוק הבית הספרדי הגדול. בסוף שנות ה- 70′, לאחר שספרד הפכה מדיקטטורה לדמוקרטיה, השלימה פיאט את השתלטותה על סיאט, והפכה לבעלת המניות העיקרית בה. סיאט הפכה לקבלן הרכבות עבור פיאט האיטלקית, ומכוניות פיאט הורבו בה מתחת המותג פיאט, לרוב מבלי שהרוכשים ידעו שבעצם מדובר בסיאט שהורכבה בספרד. בשנת 80′ עלו היחסים בין פיאט לסיאט של שרטון, בעיקר בשל חוסר היעילות המשווע של הספרדים, שהסבו לפיאט, שגם כך מצבה הכלכלי לא היה מהמשופרים, הפסדים גדולים. לכן פיאט משמכה ידיה מסיאט, וזו נותרה עם היצע מיושן שכלל את ה- 124 שייצורה באיטליה הופסק עוד 74′, ה- 127, ה -131 וה- 132 הסאלונית. בסיאט הבינו עד מהרה שללא יצוא משמעותי אין להם סיכוי לשרוד, ואילו בפיאט הבינו שאם סיאט תקרוס ותיעלם הם לא יוכלו עוד למכור להם מיכללים כך שגם פיאט תפסיד מקריסת סיאט. לכן אישרה פיאט לסיאט יצוא של מכוניות, בתנאי שהמכוניות שיועדו לייצוא יעברו שינויים משמעותיים שירחיקו אותן מהמקור האיטלקי, וכמובן שיקבלו את אישור פיאט. שלושת המכוניות האטרקטיביות היחידות של סיאט היו הפנדה הקטנה והחדשה, ה- 127 שעדיין נמכרה מצויין והריטמו. מאחר והפנדה הייתה מכונית חדשה לגמרי, פיאט לא אישרה לסיאט את ייצואה, גם אם תעבור שינויים משמעותיים. לכן החליטו בסיאט להתמקד ב- 127 ובריטמו. בעוד שהריטמו נאלצה לעבור שינויים משמעותיים, מה שגרר עלויות פיתוח גבוהות למדי, להפתעת אנשי סיאט, דווקא ב 127 הפופולארית לא נידרשו אנשי סיאט לשנות בצורה משמעותית את המכונית, והייתה לכך סיבה – פיאט עמדה להחליף את ה- 127 במכונית חדשה לגמרי, האונו, ולכן לא הייתה איכפת לה שסיאט ייצרו וייצאו אותה. למרות שלא נאלצה לבצע ב- 127 שינויים משמעותיים, החליטו בסיאט, בכדי להגביר את כושר המשיכה של המכונית, להעביר אותה מתיחת פנים. חזית חדשה ונאה יותר עוצבה וגם אחוריה הפכו לנאים יותר, עם פנסים חדשים. אולם השינוי העיקרי היה בתא הנוסעים המחודש. סיאט פנו לסטודיו אטסה הספרדי, שהיה אחראי לעיצובי הפנים של מכוניות סיאט, ואלו עיצבו תא נוסעים מחודש ל- 127. לוח המחוונים דמה למקור האיטלקי, אולם בגירסה המהודרת שכונתה GL שכן מד סל”ד ושעון חום מנוע. ככלל, רמת הגימור והאיבזור היתה גבוהה מאשר במקור האיטלקי, והמכונית כללה אפילו שעון זמן דיגיטאלי שמוקם בתקרת המכונית. מכאנית, הייתה המכונית החדשה-ישנה זהה לגמרי למקור האיטלקי – מנוע ה- 903 סמ”ק סיפק בעזרת מאייד בודד 45 כ”ס. תיבת ההילוכים היתה בת 4 או 5 הילוכים, מפיתוח ספרדי וזו הוצעה בגירסת ה- GL. המכונית החדשה הוצגה בסוף 81′ וכונתה סיאט פורה. בשל איבזורה העשיר ותג מחיר מפתה במיוחד זכתה המכונית להצלחה נאה בהחלט, ובשווקים רבים הייתה המכונית הזולה ביותר שנמכרה. מאחר ובסיאט לא נגעו במיכלליה המכאניים, נהנתה הפורה מהתנהגות כביש טובה וזהה למקור האיטלקי. בשנת 83′ הציגה סיאט גרסה ספורטיבית, לשוק הספרדי בלבד. זו צויידה במנוע ה- 1,438 סמ”ק שמקורו בפיאט 124. ההספק עמד על 75 כ”ס בסיוע מאייד כפול, מה שהיא אותה למהירות מירבית של 160 קמ”ש ותאוצה מ 0-100 תוך 10.8 שניות. ייצור הפורה נמשך עד שנת 86′, אז הוחלפה על ידי גריסת ה 903 סמ”ק של האיביזה, מכונית הסופר מיני החדשה של החברה. בניגוד לרונדה, הקומפקטית החדשה-ישנה של החברה שהייתה קרש ההצלה העיקרי של סיאט, השינויים שעברה הפיאט 127 בדרכה להפוך לסיאט פורה, לא פגעו בתכונותיה המוטוריות הטובות של המקור האיטלקי, ולכן על אף שהייתה מיושנת למדי כבר שהוצגה, נחשבה למכונית טובה למדי ואף עלתה במובנים רבים על המקור האיטלקי המוצלח.

אין תגיות

50 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 3645caee7a8a0318

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים