ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

סיאט מרבלה Seat Marbella

  • פורסם: 23/03/2019 08:39
  • : 2940 ימים, 21 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי .

בסוף שנות ה- 70′ עלו היחסים בין פיאט האיטלקית, שהייתה בעלת המניות העיקרית בסיאט הספרדית, לסיאט על שרטון. סכסוך מכוער ומתוקשר פרץ בין שתי השותפות האסטרטגיות, והגירושין היו רק עיניין של זמן. אפילו בפיאט הופתעו מקצב העבודה הספרדי ומחוסר היעילות המשווע, ופיאט עצמה שהייתה שקועה באותה עד צוואר בחובות גדולים, פרשה מהשותפות, תוך שהיא מסיבה לה הפסדים כבדים. אולם למרות שהסכסוך המר, לפיאט לא היה אינטרס בקריסת סיאט, אלא ההיפך; לו סיאט הייתה קורסת, סביר להניח שהייתה נרכשת על ידי יצרן אחר, או אז היתה מאבדת פיאט נתח שוק חשוב, מאחר וכל מכוניות סיאט נשענו על מיכללי פיאט. לכן שמרו האיטלקים על יחסי עבודה תקינים עם סיאט, ואישרו לה להמשיך להרכיב את ה- 124, 131 וה- 132, שבחלק מהן שכנו מיכללים מפיתוח מקומי. בשנת 80′ הוצגה הפיאט פנדה, מכונית סופר מיני חדשה ונאה מאוד פרי עיצובו של ג’יוג’יארו. הפנדה נהנתה מעיצוב זוויתי וצעיר, קווים ישרים שהביאו לעלויות ייצור נמוכות ותא נוסעים צעיר, רענן ומודולארי בעיצובו. סיאט ביקשה וקיבלה רישיון הרכבה עבור הפנדה, כשהתנאי העיקרי היה כמובן מכירתה בשוק הספרדי בלבד, וזאת על מנת שלא תתחרה במקור האיטלקי שהספיק להפוך לרב מכר באירופה. בשל הקלות מיסוי, מחירה של הפנדה הספרדית היה זול, ולכן היא נמכרה היטב. אולם בסיאט הבינו שללא ייצוא משמעותי סיכוייהם לשרוד קטנים, ולכן ביצעו בריטמו הקומפקטית שורת שינויים ארוכה שהרחיקה אותה מהמקור האיטלקי. לאחר שהשינויים השביעו את רצונם של אנשי פיאט, אישרו לסיאט לייצא את המכונית. המכונית שכונתה רונדה הייתה גרועה למדי, אך בשל תג מחיר נוח מאוד, עיצוב נאה ואיבזור עשיר, נמכרה במספרים מפתיעים למדי. זה הקנה לסיאט אורך נשימה עד שהוצגה האביזה החדשה בסוף 84′. זו ידעה הצלחה גדולה, ובסיאט נשמו לרווחה. המעבר לשימוש במנועים החדשים שפותחו על ידי פורשה הגרמנית צימצמה מאוד את התלות של סיאט בפיאט, ולמעט מנועי הדיזל המיושנים ומיכללי הפיאט פנדה לא היה עוד קשר בין החברות. בשנת 86′ עברה הפנדה האיטלקית מתיחת פנים מקיפה במסגרתה קיבלה את מנועי ה- FIRE של האונו, מיתלה אחורי חדש ועיצוב פנים מחודש. הפנדה הספרדית נותרה זהה למקור שהוצג בשנת 80′, מה שגרם לה לאבד מהאטרקטיביות שלה, מה גם שההפרש במחיר בינה לבין הפנדה המחודשת לא היה גדול, יחסית. לכן פנו בסיאט, שכבר נשלטה בחלקה על ידי קבוצת פולקסווגן הגרמנית, לפיאט וביקשו מהם לאפשר את ייצוא המכונית. האיטלקים אישרו לסיאט את ייצוא המכונית, בתנאי שתמשיך להתבסס על מיכללי המקור. בסיאט עיצבו מחדש את המכונית, כשהשינוי העיקרי היה חזית חדשה שכללה פנסי חזית מלבניים גדולים. גם עיצובה הפנימי רוענן, אם כי נשאר זהה למקור האיטלקי הנאה והמקורי. יחידות ההינע נותרו בנפח 843 סמ”ק שמקורו עוד בפיאט 850 שפיתח הספק של 34 כ”ס וכמובן מנוע ה- 903 סמ”ק שפיתח 45 כ”ס. תיבת ההילוכים הידנית היתה בת 4 מהירויות, כשתיבת 5 מהירויות היתה אופצייה בדגם ה 903 סמ”ק. המכונית שכונתה מעתה סיאט מרבלה הוצגה בסוף 86′ בהשקה מרשימה, על אף שלא הייתה מכונית חדשה כלל. המרבלה שווקה בשתי רמות גימור – GL הפשוטה ו- GLX המהודרת יותר שכללה תיבת 5 הילוכים ומושבים מתכווננים. למרות שהייתה נחותה בהרבה מהפנדה האיטלקית המחודשת, היא נמכרה במספרים סבירים בהחלט בעיקר בשל תג מחיר נוח מאוד, שהפך אותה בשווקים רבים למכונית הזולה ביותר. בשנת 87′ הוצגה גירסת הטנדרון שלה שכונתה סיאט טרה, מעין מקבילה ספרדית לפיאט פיורינו האיטלקית. למרות שהייתה מיושנת להחריד, נמכרה המרבלה עד סוף 98′ ואז הוחלפה בסיאט ארוסה, מקבילתה הספרדית של הפולקסווגן לופו. תום ייצור המרבלה סימן את סופו של הקשר ארוך השנים בין סיאט הספרדית לפיאט האיטלקית, קשר שהחל ב- 51′ עם הקמתה של סיאט והסתיים ב 98′ עם הפסקת ייצורה של המרבלה.  המרבלה נפלה מהמקור האיטלקי – עיצובה היה מגושם למדי, בשל תוספת המשקל נפגעו הביצועים וההגה הפך לכבד. אך למרות זאת, ובשל תג מחיר זול להפליא נמכרה במספרים סבירים בהחלט.

אין תגיות

190 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 4705c95d2206e924

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים