ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

סאאב Saab 99

  • פורסם: 10/03/2018 20:18
  • : 534 ימים, 7 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי.

בשנת 49′ הציגה סאאב השבדית, שהייתה יצרנית מטוסים, מכונית חדשה – הסאאב 92. הסאאב 92 הייתה מכונית מתקדמת מאד, הן עיצובית והן טכנולוגית. עיצובה של המכונית נעשה בהשראת הידע הרב שצברה סאאב בייצור מטוסים, ועיצובה האווירודינאמי היה חריג ביותר עבור זמנה. גם טכנולגית הייתה המכונית החדשה מתקדמת, והציעה הנעה קדמית, 4 מיתלים נפרדים, מערכת בלמים הידראולית ומנוע דו פעימתי בעל 3 בוכנות שנקנה מ D.K.W הגרמנית. ה- 92, ה- 93 שבאה בעקבותיה ולאחר מכן ה- 96, ידעו הצלחה מסחרית מכובדת, והפכו את סאאב הקטנה לחברה מצליחה מסחרית. אולם באמצע שנות ה- 60′ מצאו עצמם סאאב עם היצע שכלל מכונית אחת בלבד,ה- 95 וגירסת הסטיישן שלה, ה- 96 שעוצבו על ידי ססון סיקסטן, ראש מחלקת העיצוב בסאאב. לכן החליטו בסאאב על פיתוח מכונית חדשה, גדולה יותר,  שתפנה לפלחי שוק גבוהים יותר מאלו שפנתה אליהם ה- 95. עיצוב המכונית החדשה הוטל שוב על ססון סיקסטן, וזה נטל סאאב 95 חצה אותה לאורכה והרחיב אותה ב- 20 ס”מ. כך יצר סיקסטן את אבות הטיפוס הראשוניים, שהשתמשו בסמל של .. דייהטסו היפנית. לאחר שהעיצוב דמה מידי ל- 95, החליט סיקסטן להתרחק מהמקור, אם כי המשיך להשתמש בפלטפורמה של ה- 95, על מנת לצמצם בעלויות הפיתוח. סיקסטן עיצב מכונית בעלת 4 דלתות, נאה למראה ויעילה מהבחינה האווירודינאמית, כצפוי ממכונית מבית סאאב. מקדם הגרר עמד על ערך מצויין של 0.38 CD. פריט עיצובי חשוב היה מבנה השמשה הקדמית, שהייתה היקפית ופנורמית, מה שהביא לשדה ראייה יוצא דופן בטיבו. גם חלונות הצד היו גדולים יחסית, ותרמו אף הן לשדה הראייה המצויין. מאחר והמכונית החדשה התבססה על רצפת ה 95, בסיס הגלגלים היה קצר יחסית ועמד על נתון של 2.48 ס”מ, מה שגרם לסרחי עודף גדולים יחסית. העיצוב הפנימי הזכיר את זה שב 95, אולם נהנה מרמת גימור גבוהה ברבה, ריפוד פנימי מלא, מושבים חדשים ולוח מחוונים מצוייד שכלל שעון זמן חשמלי. כצפוי ממכונית שבדית, שמה סאאב דגש רב על רמת הבטיחות הפאסיבית, והמכונית כללה אזורי קריסה קדמיים ואחוריים, מוטות הגנה לרוחב הדלתות, מוט הגה קורס ולוח מחוונים מרופד. בבואם לתכנן את הצד המאכני נתקלו סאאב בבעיה; המנוע היחיד שעמד לרשותם היה 3 הבוכנות הדו פעימתי ששימש את ה- 95. מנוע זה עמד בכל מקרה לפני החלפה, עקב קשיים בעמידה בתקני זיהום האוויר שהחלו להיות נפוצים יותר ויותר. למרות שהמנוע הפיק הספק סביר, היה ברור לסאאב שימיו ספורים, ולכן החלו לחפש מנוע במבנה V שהינו קצר יחסית ומתאים לשימוש במכונית הנעה קדמית. לאחר חיפושים, שכללו אפילו את לנצ’יה האיטלקית, נאותו בחטיבה הגרמנית של פורד למכור לסאאב מנועי V4 ששימשו את הטאונוס 15M. אולם בעת שפותחה המכונית הקשר עם פורד עדיין היה בחיתוליו, ולכן פנו בסאאב לטריומף הבריטית וביקשו מהם לפתח מנוע עבורם. טריומף הייתה עסוקה באותה העת בפיתוח מכונית GT  חדשה שאמורה היתה לעשות שימוש במנוע V8 חדש, על אף שיכלה להשתמש במנוע הכל אלומיניום של ביואיק שנקנה על ידי רובר. המנוע החדש היה בנפח 3.0, בלוק ברזל וראשי אלומיניום. כאן נקטו טריומף במהלך מעניין – הם פשוט חצו את מנוע ה- V8, הגדילו את נפחו ל- 1.7 על ידי הארכת מהלך הבוכנה וכך נוצר מנוע חדש שעמד בזווית של 45 מעלות. המנוע החדש היה בעל גל זיזים עליון וסיפק 86 כ”ס וגמישות טובה יחסית. סאאב נשאה ברוב עליות הפיתוח, ובתמורה טריומף התחייבה לא לעשות בו שימוש מספר שנים. המנוע הוצג לאורך תא המנוע, כשתיבת ההילוכים הידנית בת 4 המהירויות שכנה מתחת למנוע, ומעבר הכוח מהמנוע לתיבה התבצע דרך מערכת של 3 גלגלי שיניים. האלטרנאטור ומשאבת המים מוקמו בחלקו האחורי של המנוע, סמוך לקיר האש. מערכת המיתלים כללה תמוכות מק’פרסון קדמיות ומיתלה אחורי נפרד, דומה לזה שבסאאב 95. מערכת הבלמים כללה 4 בלמי דיסק, מגבר בלם ומשאבה מרכזית כפולה, והיתה מתקדמת לזמנה. בניגוד לסאאב 95, מוט ההילוכים לא מוקם ליד גלגל ההגה, אלא שכן על רצפת המכונית. מאחר וסאאב שמה דגש רב על בטיחות המכונית, מתג ההצתה שכן בין המושבים הקדמיים, ונעל את מוט ההילוכים כשהוצאת המפתח הייתה אפשרית רק אם שולב ההילוך האחורי. הצגת המכונית התקיימה בשטוקהולם, שבדיה, בנובמבר 67′. למרות העיצוב המודרני והמפרט העדכני, המכירות היו איטיות למדי, בעיקר בשל מחיר שהיה קרוב מידי לזה של הוולוו 144 שהוצגה כשנה לפניה והפכה לרבת מכר. למרות שהסאאב היתה מכונית טובה יותר מהוולוו, הלקוחות הצביעו ברגליים, ובשנתה המלאה הראשונה נמכרו רק 4,200 מכוניות. לכן הזדרזה סאאב והעלתה את נפח המנוע ל- 1854 סמ”ק. העלאת הנפח בוצעה על ידי טריומף שרצתה להציג גרסה חזקה יותר של הדולומיט, מחליפת ה 1300\1500. מנוע זה סיפק 100 כ”ס וביצועים עדיפים, וסוף סוף ניצלה המכונית את הפוטנציאל הרב שלה. בשנת 71′ הציגה סאאב גרסה מוזרקת דלק של המכונית, תחילה עם מנוע 1.7 ולאחר מכן על מנוע ה- 1.85. הגירסה המוזרקת פיתחה 118 כ”ס שהביאו את המכונית למהירות מירבית של 175 קמ”ש ונתוני תאוצה טובים. בתחילת שנות ה 70′ החלה סאאב ביצוא המכונית לארה”ב, אולם נתקלה בבעיה – המכונית הייתה ידנית בלבד, ואילו השוק האמריקאי דרש תיבת הילוכים אוטומטית. לכן סאאב החליטה לפתח גירסה אוטומטית, והחלה לחפש תיבה מתאימה. באותה העת רוב המכוניות האוטומטיות היו בעלות הנעה אחורית, ולכן חיפשו סאאב תיבה אוטומטית קומפקטית יחסית שתתאים למכונית בעלת ההנעה הקדמית. לבסוף סאאב רכשו מבורג-וורנר את ה- BW35 ששימשה מכוניות אירופאיות רבות, ובהן וולוו, מוריס, MG, הילמן ועוד. סאאב ביצעו התאמה די מורכבת לתיבה שיועדה למכוניות בעלות הנעה אחורית, וכך בשנת 72′ היתה להם גירסה אוטומטית. המכונית התקבלה באהדה רבה בשוק האמריקאי, ומשבר האנרגיה שפרץ בסוף 73′ תרם לעליה החדה במכירות. באותה שנה פגושי פלסטיק מודרניים החליפו את פגושי הניקל, מה שתרם למראה מודרני יותר. ב 78′ הוצגה הגירסה הספורטיבית של המכונית – הטורבו. לסאאב, שהיתה שותפתה של יצרנית המשאיות סקניה, היה ניסיון רב בהגדשת מנועים, ולכן מגדש טורבו התווסף למנוע המכונית שנפחו עלה ל 2.0 וצוייד בנוסף להזרקת דלק גם בהצתה אלקטרונית. מנוע הטורבו סיפק 145 כ”ס וגמישות מצויינת שהביאו את המכונית למהירות מירבית של 196 קמ”ש ולתאוצה מ 0-100 קמ”ש תוך 9.1 שניות, ביצועים מצויינים עבור זמנה. גירסת הטורבו נמכרה היטב והוסיפה רבות לתדמית המכונית. בשנת 78′ הציגה סאאב את ה- 900, שאמורה הייתה להחליף את ה 99, אולם אלא יוצרו במקביל כ- 6 שנים, עד אמצע 84′, אז נעלמה ה- 99 מהיצע סאאב. הצגת ה- 900 החדשה פגעה במכירות ה- 99 איבדה את הרלוונטיות שלה, ומכירותיה התנהלו בעצלתיים. במהלך 16 שנות ייצרה, הורכבו 614,000 מכוניות, במפעל השבדי ובמפעל הפיני באוסיאקפונקי. במהלך השנים סאאב הציעה גרסאות רבות למכונית שכללו רמות איבזור שונות ומגוונות, ואלו סייעו למכירות הטובות. הסאאב 99 תיזכר כמכונית מצויינת לזמנה – עיצובה היה מיוחד, נאה, מודרני ויעיל מהבחינה האווירודינאמית, ביצועיה היו טובים למדי בגרסת ה 1.7 ומצויינים בגירסת ההזרקה ובגירסה המוגדשת שהייתה הסנונית הראשונה לדור שלם של מכוניות ספורטיביות, התנהגות הכביש שלה הייתה בטוחה מאד, ושלא כמו וולוו מתחרתה מבית, הפגינה בטיחות אקטיבית מצויינת. איכותה הייתה גבוהה וכך גם אמינותה. מנועה המשיך בגילגוליו השונים לשמש את סאאב עד אמצע שנות ה- 2000 (!), תוך שהוא משלש את הספקו המקורי ועדיין מפגין אמינות גבוהה, עדות לתכנון בסיסי נכון.

 

אין תגיות

529 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 9405aa4201566b7e

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים