ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

סאאב Saab 96

  • פורסם: 23/11/2017 18:38
  • : 427 ימים, 7 שעות
סאאב  Saab 96 - תמונה 1

פירוט

מאת : חן פרחי .

בשנת 49′ הציגה סאאב השבדית, שהיתה יצרנית מטוסים, מכונית מעניינת למראה שנקראה סאאב 92. הסאאב 92 היתה מכונית משפחתית קטנה, אך מעוצבת יוצא דופן. הקווים היו עגלגלים כמו ברוב המכוניות בנות זמנה, אך סאאב שמו דגש רב על האווירודינאמיקה במכונית החדשה, וזה כלל שמשה קדמית שנטתה בזווית חדה למדי וקווים זורמים. ה- 92 הונעה על ידי מנוע דו פעימתי בנפ”ח 764 סמ”ק שפיתח 25 כ”ס סבירים. תוכניות המנוע נקנו מ- D.K.W  הגרמנית. המכונית היתה בעלת הנעה קדמית, חריג ביותר במונחי אותם ימים, מה שאיפשר ניצול יעיל מאד של שטח המכונית לטובת הנוסעים. למרות שהיתה מכונית מעניינת מאד עיצובית וטכנית, ב- 7 שנות ייצורה הורכבו סה”כ 20,000 מכוניות, עד אשר הוחלפה ב- 56′ בסאאב 93. הסאאב 93′ ויתרה מעט על המראה האוונגרדי לטובת מראה שיגרתי יותר. ה- 93 עוצבה על ידי השבדי סיקטן ססון, והציגה בנוסף לעיצוב המחודש ששמר על זיקה ל 92 האוונגרדית, גם לא מעט שינויים מכאניים – מנוע 2 הפעימות הוחלף במנוע חדש, שהתבסס אף הוא על תכנוני D.K.W, והיה בעל 3 בוכנות. ההספק עלה ל- 33 כ”ס והביצועים שופרו. גם מערכת המיתלים, שכללה עצמות עצה כפולות מלפנים ומיתלה נפרד מאחור, שופרה, והמכונית הציעה שילוב מצויין של התנהגות כביש ונוחות נסיעה. בדומה למתחרתה מבת, וולוו, גם סאאב שמה דגש על הבטיחות במכונית, וזו כללה חגורות בטיחות בעלות 2 נקודות עיגון ושמשות מחוסמות. סאאב פיתחה תיבת הילוכים חדשה עבור המכונית, וזו כללה 3 הילוכים, סינכרוניים כולם, ופטנט מעניין שאיפשר העברת הילוכים ללא לחיצה על דוושת המצמד; ברגע שהנהג היה מוריד את רגלו מדוושת התאוצה, היה מופעל מנגון דומה לזה שבאופניים, כך ששילוב הילוכים היה מתאפשר ללא לחיצה על דוושת המצמד, זולת הילוך ראשון או אחורי. המתקן היה ניתן לניתוק על ידי ידית, מאחר ובירידות לא היתה כל בלימת מנוע, ולמעשה המכונית היתה מחליקה כמו בהילוך סרק. הסאאב 93 רשמה קריירה מפוארת במירוצי הראלי, תוך שהיא מנצלת היטב את פוטנציאל המנוע ומהלך המיתלים הארוך מאד שלה. סאאב הציגו בנוסף את ה- 750GT שהיתה הגירסה הספורטיבית של ה- 93. זו סיפקה 50 כ”ס בעזרת 3 מאיידים, ותיבת הילוכים בת 4 מהירויות. בניגוד לקודמתה, ה- 92, ה- 93 נמכרה טוב בהרבה, וב- 4 שנים שיוצרה, נמכרו 53,000 מכוניות. בשנת 60′ הוחלפה ה- 93 במכונית חדשה, ה- 96. ה- 96 הציעה עיצוב מודרני יותר, שדמה מאד לעיצובה של ה- 93, אך נראה מודרני בהרבה. ה- 96 היתה גדולה יותר מה- 93 בכל המימדים, כולל בבסיס הגלגלים, מה שאמור היה ליצור תא נוסעים מרווח יותר. דלתות בפתיחה רגילה ולא אחורית, תיבת הילוכים בת 4 הילוכים ומנוע דו פעימתי בן 3 בוכנות בנפח 840 סמ”ק. המנוע סיפק 40 כ”ס בגרסתו הבסיסית או 57 כ”ס בגירסה בעלת 3 מאיידים שכללו הזרקת שמן.ידית ההילוכים מוקמה לידי גלגל ההגה, ובעת דימום המנוע ושליפת המפתח, ננעל מוט ההילוכים. ה- 96 הציעה בנוסף גירסת סטיישן בעלת 3 דלתות, שימושית מאד, שכללה אופציה מעניינת להסעת  נוסעים, על ידי מושב אחורי שנפתח מרצפת תא המטען, כשהנוסעים יושבים הפוך מכיוון הנסיעה. בשנת 65′ התבקשו המהנדסים להאריך מעט את תא המנוע, אולם לא הוסבר להם מדוע, ושונה מיקום המצנן. אמנם המנוע הדו פעימתי סיפק ביצועים טובים יחסית לנפחו, אולם ייצר זיהום אוויר גבוה מאוד, מאחר ושרף שמן בפעולתו, כמו כל מנוע דו פעימתי. לכן החליטו בסאאב על החלפת המנוע הדו פעימתי במנוע 4 פעימות. מאחר ולסאאב לא היה תקציב עבור פיתוח מנועים, מהנדסי החברה החלו לחפש בחשאיות מנוע עבור המכונית. וזו היתה משימה לא פשוטה, מאחר והיה צורך במנוע אורכי, אך קצר למדי. נבדקו מנועים של לוייד הגרמנית, אך אלו היו קטנים מידי בנפחם עבור המכונית – 900 סמ”ק. כמו כן יצרה סאאב קשר עם לנצ’יה האיטלקית, ובדקה אפשרות של התקנת מנוע הלנצ’יה אפיה, אך לנצ’יה דרשה סכום גבוה עבור מנוע ה- V4 שלה, והרעיון נגנז. נבדקה אפילו אפשרות להתקנת מנועי BMC ווולוו, אך אלו היו ארוכים מיד; לבסוף נוצר קשר חשאי עם פורד גרמניה, שלהם היה מנוע 1.5 במבנה V4 קצר יחסית, שהתאים היטב לתא המנוע של הסאאב. פרוייקט התאמת המנוע הגרמני בוצע בחשאיות רבה, ורק כשהמכונית היתה ממש מוכנה לייצור, הודיעו המהנדסים על השינוי, ותןך מספר שבועות החלו לייצר את הסאאב 96 עם מנוע ה- V4 של פורד גרמניה. מנוע ה- 1.5 סיפק 65 כ”ס שהאיצו את המכונית מ 0-100 תוך 16 שניות ומהירות מירבית של 145 קמ”ש. התקנת מנוע הפורד שיפרה מאד את המכירות והקלה על התחזוקה, והוחל בייצוא המכונית לארה”ב. כקודמתה, גם ה 96 רשמה נוכחות במירוצי הראלי, כשמאחורי ההגה ישבו פר אוקלנד וסטיג בלונקוויסט. בשנת 73′ עברה ה- 96 וגירסת הסטיישן שלה, ה- 95, מתיחת פנים קלה, שכללה החלפת פגושי הכרום בפגושי פלסטיק ועיצוב פנים חדש, מודרני ונאה יותר. למרות שכבר היתה מיושנת למדי, המכירות היו טובות למדי, בוודאי עבור חברה קטנה כמו סאאב. בשנותיה האחרונות הועבר הייצור לעיר אוסיקפונקי בפינלנד, שם יוצרה עד שנת 80′, כשבשנת 79′ הוצגה גירסת היובל למכונית, שכללה חישוקים קלים וצבע מיטאלי, כמו גם מנוע חזק יותר בעל מאייד כפול שסיפק 68 כ”ס. ב- 20 שנותיה יוצרו 547,000 מכוניות, מספר מכובד למדי. הסאאב 96 תזכר כמכונית מיוחדת למדי, הן בעיצובה והן בתכנונה, נוחה, שימושית, בעלת ביצועים סבירים והתנהגות כביש טובה, ששילבה בטיחות פאסיבית ואקטיבית גם יחד.

 

אין תגיות

1672 סך צפיות 3 היום

  

מס' מודעה: 6305a16f90bb5eaf

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים