ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

סאאב Saab 9000

  • פורסם: 29/06/2018 16:52
  • : 645 ימים, 7 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי .

בשנת 78′ הציגה סאאב השבדית את ה- 900 החדשה, שלא הייתה אלא מתיחת פנים משמעותית ל- 99 הוותיקה שהוצגה ב- 68′. ה- 900 נהנתה מבסיס גלגלים ארוך יותר, מה שהביא לתא נוסעים מרווח יותר, תצורות מרכב שונות – 2, 3, 4 ו- 5 דלתות, עיצוב פנים מודרני בהרבה וכמובן שמנועי טורבו חזקים, שהביאו את המכונית להציע ביצועים מצויינים, בייחוד בדגם ה- 16 שסתומים. אולם ה- 900, על אף שהייתה מכונית מצויינת לזמנה, לא יכלה להתחרות במכוניות האלון האירופאיות, לפחות מבחינה מיצובית, ולכן סאאב החלה להרהר באפשרות פיתוח מכונית סאלון חדשה, גדולה ומרווחת יותר מה- 900. באותה העת, סוף שנות ה- 70′, החלו גם לנצ’יה ופיאט האיטלקיות לדון בפיתוח יורשות לגאמא ולארג’נטה הכושלות מסחרית. בשלב זה  ובשל אינטרסים משותפים, פנו האיטלקים לסאאב ועניינו אותם בפרוייקט. השבדים נענו ברצון, והשתתפותם אמורה היתה להוזיל את עלות פיתוח הפלטפורמה החדשה, שהיתה כרוכה בהוצאה לא מבוטלת. כל חברה הייתה אמורה לתרום מהידע שלה לפרוייקט – לנצ’יה התמחתה בפיתוח שלדות הנעה קדמית, פיאט התמחתה בהליכי ייצור ואילו סאאב היתה ידועה באיכות הייצור הגבוהה שלה ובידע הרב במיגון נגד חלודה. את כל שלושת המכוניות שהיו חלק מהפרויקט שכונה טיפו 4 עיצב המאסטרו האיטלקי ג’יורג’יטו ג’יאוג’יארו מסדנת איטל דייזין, ועל מנת לחסוך בעלויות העיצוב והייצור הן אף עשו שימוש בחלקי מרכב משותפים. מאחר ומשאביה של סאאב השבדית היו מוגבלים יחסית, היא נאלצה לחלוק עיצוב בסיסי דומה מאד למכוניות של פיאט ולנצ’יה. המכונית החדשה עוצבה כמכונית האצ’בק גדולה בעלת 5 דלתות, נאה ומודרנית למראה, שסימן ההיכר הבולט שלה היה חזיתה שדמתה לחזית הסאאב 900. גם מבנה השמשה האחורית הרחבה היה מקורי ומעניין, מה שאמור היה לתרום לשדה ראייה מצויין. עיצוב הפנים, לעומת זאת, היה מקורי לגמרי ובוצע על ידי סאאב עצמם. לוח המחוונים דמה לזה שבסאאב 900, מיקום מתג ההתנעה היה בין המושבים, פתחי האיוורור היו מקוריים ונוחים מאד לכיוונון ותא הנתיכים שכן במיקום נוח מאד.כרגיל במכוניות סאאב, דגש רב ניתן על נוחות המושבים הקדמיים ועל הנדסת אנוש טובה. גם יחידות הכוח היו עצמאיות של סאאב, שלא כמו בלנצ’יה ופיאט שחלקו יחידות הינע משותפות. המנוע היחיד שעמד לרשות סאאב היה ה- 2.0 של ה- 900, שהיה בעצמו פיתוח של מנוע הטריומף מסוף שנות ה- 60′, ששימש את ה- 99. מנוע ה- 2.0 היה מוזרק דלק וסיפק 130 כ”ס, וכמו כל סאאב ראוייה לשמה, גם כאן הוצע גם מנוע מוגדש שסיפק 160 כ”ס או 175 כ”ס בגירסה בעלת 16 שסתומים וחיישן נקישות שדאג להקדים את ההצתה בכדי למנוע את תופעת ה “צילצולים”, מה שאיפשר לעלות את יחס הדחיסה בצורה משמעותית. מנוע המכונית הותקן לרוחב תא המנוע, וכך הייתה לסאאב הראשונה שעשתה שימוש במנוע רוחבי. תיבת ההילוכים היתה ידנית, 4 הילוכים או אוטומטית 4 הילוכים מתוצרת ZF הגרמנית. כמו אחיותיה לפלטפורמה, גם הסאאב עשתה שימוש ב 4 מיתלי מק’פרסון נפרדים ו- 4 בלמי דיסק. השקת המכונית שכונתה סאאב 9000 התקיימה בתערוכת פריז 84′, ומכירתה החלה מיד אחריה, כשנת הדגם 84′. בתחילה הוצגה המכונית בגירסת הטורבו בלבד, והגירסה האטמוספרית הצטרפה אליה מעט מאוחר יותר. למרבה אכזבתם של אנשי סאאב, המכונית לא הגיעה אפילו למקום השלישי בתחרות מכונית השנה 85′ – מקום אליו הגיעה שותפתה לפלטפורמה, הלנצ’יה תמא. אולם זה לא פגע במכירות, שהיו טובות למדי. מה שפגע במכירות, לפחות בשנתה הראשונה, היו עיכובים ובעיות ייצור במפעל המודרני, שמנעו מכירות טובות יותר. רק בשנת 86′ ענו סאאב על הביקושים, והמכירות החלו לצבור תאוצה. ככל שותפותיה לפלטפורמה, הייתה הסאאב 9000 מכונית מרווחת למדי, ביצועי הדגמים המוגדשים היו מצויינים והתנהגות הכביש היתה טובה למדי, שלא על חשבון נוחות הנסיעה. נקודות התורפה העיקריות של המכונית היו היגוי שהושפע מאוד מהכוח, מה שפגע בניהוג, ואיכות גימור לא מושלמת, על אף המוניטין השבדי הידוע. בשנת 88′ נוספה גירסת 4 דלתות למכונית, שכונתה CD, ובאותה הזדמנות שודרגה רמת הגימור של המכונית. בגרסאותיה היקרות הציעה ה- 9000 רמת גימור גבוהה מאוד ואיבזור עשיר, שכלל בקרת אקלים משוכללת, ריפודי עור ודיפוני עץ. נוספה גירסה חזקה יותר לדגם המוגדש, וזו סיפקה 204 כ”ס, שהביאו את המכונית למהירות מירבית של 245 קמ”ש. בשנת 89′ הוגדל מנוע ה- 2.0 ונפחו עלה ל- 2.3, אם כי ייצור מנוע ה- 2.0 נמשך. ההספקים לא עלו משמעותית, אולם הגמישות השתפרה מאוד. מכירות המכונית נותרו יציבות וטובות, וענו על ציפיות אנשי סאאב. בסוף 91′ עברה המכונית מתיחת פנים משמעותית ראשונה, במסגרתה שונה מבנה הקורה האחורית הייחודית, ובוטלו חלונות הצד המקוריים. גם תא הנוסעים עבר שידרוג, וכרית אוויר לנהג הפכה לציוד תקני. בשנת 93′ שודרגו המנועים, והספקם עלה עקב התקנת מגדשים גדולים יותר. הוצגה גירסת אירו ספורטיבית שסיפקה 225 כ”ס ממנוע ה- 2.3, וצויידה במיתלים מוקשחים וספויילרים נאים. בשנת 94′ הוצגה גירסת הגריפין של המכונית, שעשתה שימוש במנוע V6, מתוצרת איסוזו היפנית דווקא, והייתה לסאאב  הראשונה בעלת מנוע 6 בוכנות. גירסה זו שווקה עם תיבת הילוכים אוטומטית בלבד. ייצור הסאאב 9000 הופסק באמצע 98′ ואז הוחלפה על ידי הסאאב 9-5 שהוצגה כשנה לפני כן, ב- 97′. הסאאב 9000 תיזכר כבת מוצלחת למדי במשפחת הטיפו 4 – עיצובה, על אף שהיה דומה מאוד לזה של הפיאט כרומה והלנצ’יה תמא, אחיותיה לפלטפורמה, היה נאה מאוד, עיצובה הפנימי היה מקורי ונהנה מהנדסת אנוש מצויינת. ביצועי הדגמים המוגדשים היו מצויינים, וגם התנהגות הכביש ונוחות הנסיעה היו טובות. לרועץ עמדו לה איכות גימור וייצור לא גבוהות דיין ולחימת הגה בהאצה חזקה, שפגמה בניהוג. מכירותיה היו טובות, וב 13 השנים בהן יוצרה הורכבו חצי מיליון מכוניות, מספר מכובד למדי עבור מכונית שהייתה יקרה למדי.

 

אין תגיות

716 סך צפיות 2 היום

  

מס' מודעה: 6445b36371a79bf2

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים