ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

מרצדס Mercedes W120 180

  • פורסם: 28/10/2018 20:56
  • : 883 ימים, 1 שעה

פירוט

מאת : חן פרחי.

בשנת 1935 הציגה מרצדס הגרמנית מהעיר שטוטגרט את ה- 170V, מכונית משפחתית גדולה ויוקרתית יחסית, שעיצובה איפיין את מכוניות שנות ה- 30′. המכונית כללה כמובן שלדה נפרדת, ועשתה שימוש במנוע בנפח 1.8 שהיה בעל שסתומים צידיים. על אף שהייתה מכונית יקרה יחסית, זכתה ה- 170V להצלחה מכובדת בהחלט, וזו מצידה תרמה למצבה הכספי הטוב של מרצדס. פרוץ מלחמת העולם השניה האטה מאד את ייצור המכונית, עד אשר פסק כליל בשנת 42′ בשל מחסור בחומרי גלם, שהופנו למאמץ המלחמתי. ייצור המכונית חודש לאחר תום מלחמת העולם השניה, ולמרות המצב הכלכלי הקשה באירופה, איכותה הגבוהה של המכונית והמוניטין המעולה שצברה, עזרו לה מאוד במכירות, ואוששו את מצבה הכלכלי של מרצדס. אולם במרצדס ידעו היטב שהמכונית, על אף שהיתה מצויינת לזמנה, מיושנת למדי, הן עיצובית והן הנדסית, ולכן החליטו על פיתוח מכונית חדשה לגמרי, שתהווה את עמוד השדרה העיקרי של דגמי מרצדס בעשורים הבאים. העבודה על הפרוייקט החלה כבר בשנת 50′, ובמרצדס הגיעו לכמה תובנות – ראשית, המכונית החדשה תהיה בעלת מרכב חצי אחוד, כלומר בעלת תתי שלדות, שנית עיצובה יהיה מודרני וברוח זמנה ושלישית, פיתוח מנועים חדשים ומודרניים. עיצוב המכונית בוצע על ידי מרצדס עצמם, ובניגוד לקו המיושן של קודמתה שהייתה בעלת כנפיים קדמיות נפרדות, הפעם העיצוב היה מודרני ועגלגל. אורכה של המכונית עמד על 4.46 מטר, ואילו בסיס הגלגלים עמד על 2.65 מטר, מה שהעיד על תכנון נכון וסרחי עודף מינימליים. כמובן שהמכונית כללה את השבכה הקדמית האופיינית של מרצדס, שהותקנה בהטייה קלה. סימן ההיכר הבולט של המכונית היו התפיחות בכנפיה האחוריות ומכסה תא המטען העגול.בניגוד למכוניות רבות בנות תקופתה, שצויידו בדלתות בעלות פתיחה הפוכה, במכונית החדשה הדלתות נפתחו בכיוון שגרתי והחלונות צויידו במנגנוני הרמה מתקדמים. גם עיצובה הפנימי היה מודרני ונאה למדי, וכלל לוח מחוונים רוחבי מצוייד היטב. רמת הגימור היתה גבוהה יחסית ותא הנוסעים רופד כולו וצויייד במושבים מתכווננים. גם תיכנונה המכאני היה יסודי; בשל קשיים תקציביים הוחלט על המשך שימוש במנוע ה 1767 סמ”ק של קודמתה, ה 170V. המנוע בעל השסתומים הצידיים סיפק בעזרת מאייד סולקס בודד 52 כ”ס, שהיו אמורים להניע מכונית ששקלה 1150 ק”ג. תיבת ההילוכים, לעומת זאת, היתה חדשה וכללה 4 הילוכים, כשכולם היו סינכרוניים. מערכת המיתלים היתה אף חדשה, וכללה עצמות עצה קדמיות כפולות, ולראשונה במרצדס, מיתלה אחורי נפרד שכלל ציריות חד מיפרקיות, קפיצי סליל ובולמי זעזועים. מערכת הבלמים היתה הידראולית וכללה 4 בלמי תוף, כשתופי הבלם הקדמיים היו בעלי משאבות אופן כפולות. מערכת ההיגוי היתה בשיטת התיבה והתפוחים, כשגם היא הייתה חדשה. המכונית החדשה שכונתה W120 או מרצדס 180 פונטון הוצגה בתערוכת פרנקפורט 53′ והפכה בין לילה לסיפור הצלחה. למרות שהיתה מכונית יקרה יחסית, מכירותיה היו מצויינות, בעיקר בשל עיצובה הנאה, רמת הגימור הגבוהה, המרווח הפנימי , נוחות הנסיעה וקלות הנהיגה. מיד לאחר הצגתה הוצגה גירסת הדיזל שלה שעשתה שימוש במנוע דיזל בנפח 1.8. הספקו של המנוע שצוייד במשאבת הזרקה מתוצרת בוש, עמד על 43 כ”ס צנועים שהפכו את המכונית לאיטית מאוד, אולם צריכת דלק חסכונית הפכה את המכונית לחביבתן של נהגי המוניות בגרמניה, ועד מהרה הפכה לדגם הנמכר ביותר בסדרה, ובהפרש ניכר. בשנת 55′ נפרדה מרצדס סופית מ- 170V שיוצרה כשנתיים במקביל אליה. כשנתיים לאחר מכן, ב- 57′, הציגה סוף סוף מנוע חדש לגמרי, בנפח 1.8 בעל גל זיזים עליון שהונע על ידי שרשרת, וראש מנוע עשוי אלומיניום. הספק המנוע עלה ל 58 כ”ס והביצועים שופרו בהרבה. לא רק הביצועים שופרו, אלא גם צריכת הדלק ופעולתו של המנוע הפכה לנעימה בהרבה. החל מדגם זה פתחה מרצדס במסורת ארוכת שנים של הימנעות ממתיחות פנים, לכן יוצרה המכונית ללא שינויים כמעט עד יומה האחרון, בסוף 62′. המרצדס 180 תיזכר כמכונית החדשה הראשונה של מרצדס שהוצגה לאחר תום מלחמת העולם השניה. עבור זמנה, היתה המרצדס 180 מכונית מצויינת – עיצובה היה מודרני ונאה, רמת הגימור היתה גבוהה ואיכותה היתה גבוהה אף היא. הדגמים שנמכרו לאחר 57′ שצויידו במנוע החדש והמודרני, הציעו ביצועים סבירים בהחלט. גם התנהגות הכביש היתה טובה ונוחות הנסיעה היתה מצויינת. הצלחתה הגדולה סללה את הדרך לדגמי העתיד של מרצדס, והפכה אותה ליצרנית מובילה. ב- 9 שנות ייצורה הורכבו במפעלי החברה בשטוטגרט 443,000 מכוניות, מספר מכובד לכל הדעות, כשדגם הדיזל היה הנמכר ביותר בסדרה, והפרש גדול. הלכה למעשה, פתחה ה- W120 שושלת ארוכה של דגמים שנמשכת עד ימינו אנו – הלא היא משפחת ה- E, שמאז שנת 53′ הפכה לשלד המכירות של החברה משטוטגרט. הצלחתו הגדולה של דגם הדיזל הפכה את מרצדס למזוהה יותר מכל כיצרנית מוניות איכותיות ואמינות, וזה נמשך עד ימינו אנו.

אין תגיות

241 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 7425bd6059d4c9e8

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים