ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

מרצדס Mercedes W110 190

  • פורסם: 28/10/2018 21:02
  • : 883 ימים
מרצדס Mercedes W110  190 - תמונה 1

פירוט

מאת : חן פרחי .

בשנת 53′ הציגה מרצדס הגרמנית מהעיר שטוטגרט, מכונית חדשה, הראשונה שהציגה לאחר תום מלחמת העולם השניה – W120. המכונית החדשה שכונתה מרצדס 180 או פונטון, בשל עיצובה העגלגל שהיה טיפוסי ואופייני מאד למכוניות שנות ה- 50′. ה- W120 יועדה להחליף את ה- V170 ששלחה שורשיה לשנות ה 30′, ועשתה זאת בהצלחה רבה, למרות שהיתה מכונית יקרה למדי שהוצגה בתקופה שבה מרבית היצרנים פיתחו והציגו מכוניות שחיסכון היה תכלית קיומן. למרות שעשתה שימוש במנועיה המיושנים של ה V170, עיצובה הנאה, רמת הגימור הגבוהה ואיכותה המצויינת הפכו אותה להצלחה גדולה. להצלחה הגדולה ביותר זכה דווקא דגם הדיזל, שהפך את המכונית למונית פופולארית מאוד במדינות אירופה רבות, ופתח עבור מרצדס פלח שוק גדול ומשמעותי. בשנת 57′ עברה המכונית את השינוי המשמעותי העיקרי והכמעט יחיד במהלך חייה – מנוע מודרני בעל גל זיזים עליון החליף את מנוע שנות ה- 30′ המיושן. המנוע החדש שיפר מאד את הביצועים ואופי פעולתו היה נעים בהרבה. למעט החלפת מנוע הבנזין, לא עברה המכונית שינויים משמעותיים במהלך חייה, ובזה מרצדס החלה מסורת ארוכת שנים של הימנעות ממתיחות פנים משמעותיות. אך למרות ההצלחה המסחרית הגדולה, החלו במרצדס לתכנן את יורשתה, בטרם מכירותיה יאבדו גובה. בשנת 60′ צורף לצוות מעצבי מרצדס הגרמני פרידריך גייגר, ועד מהרה הפך לראש צוות העיצוב בחברה. הוטלה עליו מלאכת עיצוב יורשת ה- W120 המצליחה. גייגר החל בעיצוב המכונית תוך שיתוף פעולה הדוק עם מחלקת ההנדסה. הפעם הוחלט לוותר של תתי השלדות הקדמיות והאחוריות, וזאת על מנת להפחית ממשקל המכונית, מה שאומר שהמכונית החדשה תוכננה לעשות שימוש במרכב אחוד לגמרי. גייגר עיצב מכונית חדשה לגמרי, שבניגוד לקודמתה שהייתה בעלת קו עגלגל שהיה טיפוסי למכוניות שנות ה 50′, הייתה בעלת קו רבוע לגמרי. המכונית החדשה הייתה גדולה מעט מקודמתה, ואורכה הכללי עמד על 4.73 מטר, כשבסיס הגלגלים עמד על נתון מצויין של 2.70 מטר, מה שאמור היה ליצור חלל פנימי מרווח. כמובן שבחזית המכונית הופיעה השבכה האופיינית של מרצדס, שהפעם היתה אנכית לגמרי. החלק המעניין עיצובית במכונית החדשה היה חלקה האחורי. בועד שחלקה הקדמי הזכיר את זה של קודמתה, שמשותיה היו רחבות, כשהשמה הקדמית היתה כמעט פאנורמית. תא המטען הגדול שלה הסתיים במכסה שהתעגל כלפי מטה ובכנפיים אחוריות שהסתיימו בצורה מחודדת ובפנסים אחוריים צרים ונאים. עיצובה הכללי היה נאה ומודרני מאד, ושטח השמשות הגדול אמור היה ליצור תא נוסעים אוורירי. בדגם זה שמה מרצדס לראשונה דגש על נושא שלא היה פופולארי כלל במונחי אותם ימים – בטיחות פאסיבית. המכונית החדשה כללה אזורי ריסוק קדמיים ואחוריים שנועדו לספוג את אנרגיית ההתנגשות ולהותיר את תא הנוסעים שלם. מנעולי הדלתות תוכננו בקפידה על מנת להבטיח שהדלתות יפתחו גם אם יתעוותו לאחר תאונה. גם עיצובה הפנימי היה מודרני ונאה, וכלל לוח מחוונים אנכי ורבוע בו מד המהירות טיפס כלפי מעלה, וכך גם יתר המחוונים. כמו בקודמתה, גם הפעם רמת הגימור היתה גבוהה ותא הנוסעים רופד כולו, גם משיקולי בטיחות וכלל בנוסף מושבים מתכווננים. מכאנית, התבססה המכונית החדשה על מיכללי קודמתה, מאחר ומנועה היה כמעט חדש. מנוע ה- 1.9 בעל גל הזיזים העליון סיפר בעזרת מאייד סולקס בודד 80 כ”ס שאמורים היה להניע מכונית שהיתה קלה מקודמתה, עקב הויתור על תתי השלדות הכבדות. מנוע הדיזל, לעומת זאת, היה חדש לגמרי, ובפיתוחו הושקע ממון רב, מאחר ונועד הפופולארי בסדרת הדגמים. המנוע החדש היה בנפח 2.0, בעל גל זיזים עליון בודד, ראש אלומיניום ומשאבת הזרקה של בוש. הספק המנוע עמד על 55 כ”ס, שיפור משמעותי לעומת הספקו של המנוע הקודם. תיבת ההילוכים הועברה מהדגם הקודם וכללה 4 הילוכים שכולם היו סינכרוניים, כשגם הפעם ידית ההילוכים הותקנה סמוך לגלגל ההגה. מערכת המיתלים כללה שימוש בעצמות עצה קדמיות כפולות ומיתלה נפרד מאחור שכלל ציריות חד מפרקיות. מערכת הבלמים עשתה שימוש ב 4 בלמי תוף ומשאבה מרכזית כפולה ואילו ההיגוי נותר בשיטת התיבה והתפוחים. המכונית החדשה שכונתה מרצדס 190 או W110 הוצגה בתערוכת פרנקפורט 61′, בה הפכה לכוכבת אותה התערוכה. המכונית החלה להימכר כשנת הדגם 62′, ויוצרה במקביל לקומתה, הפונטון, פרק זמן קצר. ההצלחה הייתה מיידית, וגדולה אף מזו של קודמתה. בשל עיצובה המודרני והנאה, מנועיה הטובים, המרווח הפנימי המצויין, רמת הגימור הגבוהה ונוחות הנסיעה המצויינת, הפכה ה- 190 לרבת מכר, כשגם הפעם דגם הדיזל היה הנמכר ביותר בסדרה. גרסת הדיזל התחבבה מאד על נהגי מוניות בכל רחבי העולם, ואמינותו הרבה של מנועה כמו גם צריכת הדלק המתונה שלו, הפכו אותה לסיפור הצלחה. בשנת 65′ עברה המכונית מתיחת פנים קלילה במסגרתה פנסי האיתות הקדמיים שינו מיקומם והועברו אל מתחת לפנסי החזית. גם זנב המכונית עבר שינוי קל ופסי הקישוט עובו. השינוי העיקרי בתא הנוסעים היה הוספת משענת יד נשלפת עבור יושבי המושב האחורי. השינוי העיקרי היה דווקא מכאני – מנוע חדש בנפח 2.0 החליף את מנוע ה- 1.9. מנוע ה- 2.0 שהיה אף בעל גל זיזים עליון ומאייד סולקס גדול יותר, סיפק 95 כ”ס ששיפרו את ביצועי המכונית. להיצע המנועים נוסף מנוע גדול יותר, בן 6 בוכנות, בנפח 2.3. מנוע ה- 6 בוכנות החדש שערך את הופעת הבכורה שלו ב- 230 SL עשה שימוש בזוג מאיידים בודדים, שבעזרתם סיפק 105 כ”ס שהביאו את המכונית למהירות מירבית של 170 קמ”ש. לראשונה הוצעה המכונית עם תיבת הילוכים אוטומטית מתקדמת בת 4 מהירויות. להיצע הדגמים נוספה גירסת סטיישן, לראשונה במרצדס, וזו התחבבה מאוד על קהל הלקוחות, בייחוד בגרמניה. סדרת הדגמים שינתה שמה ל 200\230\200 D וכך נמכרה עד תום ייצורה ב 68′, לאחר שהוחלפה על ידי ה- W114\115. ב- 7 שנותיה נמכרו 628,000 מכוניות, מספר מכובד ביותר לכל הדעות, על אחת כמה וכמה אם מביאים בחשבון שמדובר היה במכונית יקרה למדי כבר בגרסאות הבסיס שלה. הצלחת ה- W110 ביססה את מעמדה של מרצדס כיצרנית מכוניות יוקרה מובילה, והצלחת גירסת הדיזל שלה הפכה אותה לכוכבת הבלתי מעורערת של שוק המוניות העולמי. עבור זמנה, הייתה ה- W110 מכונית מצויינת – עיצובה היה נאה ומודרני, מנועיה היו טובים וכך גם ביצועיה, התנהגות הכביש היתה טובה ובטוחה, נוחות הנסיעה היתה מצויינת והמרווח הפנימי טוב. נקודת התורפה העיקרית שלה התבררה דווקא לאחר מספר שנים – בשל תכנון לא נכון של ניקוזי המים, מכוניות רבות החלידו ונרקבו, בייחוד במדינות לחות או גשומות. בשוק הבית הגרמני, נהנתה המכונית מבלעדיות, ולמעט האופל אדמירל\קאפיטן שהיו גדולות ממנה, לא הייתה לה מתחרת משמעותית. זו נוספה רק באמצע שנות ה- 60′ בדמות הב.מ.וו 1500 שכונתה “הסדרה החדשה”.

אין תגיות

423 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 4805bd60676a8ae8

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים