ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

מרצדס Mercedes G

  • פורסם: 05/03/2018 10:44
  • : 584 ימים, 8 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי .

בשנת 72′ הציע מנהיגה של איראן, השאה מוחמד רזה פלאווי, שהיה בעל מניות רבות בחברה הגרמנית, לפתח רכב שטח חדש עבור צבאו. הצעתו של השאה האיראני התקבלה, ומרצדס החלו בפיתוח רכב שטח מודרני, תוך שימת דגש מירבית על נוחות גבוהה, למרות שמדובר היה ברכב לצרכים צבאיים, ורמת בטיחות גבוהה, שלא היו הצדדים החזקים של הג’יפ האמריקאי המקורי. מאחר ומרצדס היו חסרי ידע בפיתוח מערכות הנעה כפולה פשוטות, המשימה הוטלה של חברת שטייר – פוך האוסטרית, שפיתוח מערכות הנעה היו תחום התמחותה. על מנת להוזיל את עלויות המיזם, נחתם הסכם בין מרצדס לשטייר-פוך, ובו הם למעשה הפכו לשותפים במיזם. עיצוב המכונית נעשה על ידי מרצדס, וכצפוי מכלי בעל ייעוד צבאי, היה פשוט ופונקציונאלי. הקווים הישרים שלטו בו, בין היתר בשל הרצון להוזיל ככל האפשר את עלויות הייצור ולאפשר תיקוני פח בקלות. כמובן שהמכונית כללה שלדת סולם מאסיבית ונפרדת, עליה הונח המרכב. גם עיצובו הפנימי היה פשוט ופונקציונאלי, וכמובן שהאיבזור היה מינימאלי ביותר. הצד המכאני, לעומת זאת, היה עיקר העניין במכונית החדשה. מאחר ומרצדס לא רצו לפתח מנוע חדש עבור המכונית, אבות הטיפוס עשו שימוש במנוע ה- 2.0 של ה- W115 שהיה טוב למדי. יתר מיכללי ההנעה פותחו כאמור על ידי שטייר פוך, וכללו תיבת הילוכים חדשה ועמידה בת 5 מהירויות, תיבת העברה בעלת יחסי HIGH\LOW וזוג סרנים חיים שנתמכו על ידי קפיצי סליל. מאחר ושטייר-פוך ומרצדס היו מעוניינים להגיע ליכולת שטח גבוהה ככל האפשר, כללה המכונית 3 דיפרנציאלים נינעלים – קדמי, אחורי ומרכזי, שהיו אמורים לייצר עבירות ללא תחרות. פיתוח המכונית התנהל די בעצלתיים, בעיקר בשל הסיבה שמרצדס היו מעוניינים לבחון היטב את מערכת ההינע החדשה. המכונית יצאה לסדרת מבחנים מפרכים בקוטב הצפוני ומדבר סהרה, ולאחר שמיכללי ההנעה הוכיחו עצמם, נבנה המפעל שבו עתידה המכוניות להיות מיוצרת, בעיר גרץ באוסטריה. מאחר וסדרות הייצור היו אמורות להיות קטנות, פס הייצור היה ידני כולו וחלק גדול מהמכונית לא נבנה בשיטת הסרט הנע, מה שעתיד היה להשפיע על תמחורה. כשהגיעה המכונית לפרקה, בסוף 78′, הייתה עסוקה מרצדס בפיתוח קו מנועים חדשים בנפח 2.0 ו- 2.3 עבור ה- W123  המצליחה. לכן הוחלט לדחות מעט את השקת המכונית לסוף 79′, עת יוצג קו המנועים החדש עבור ה- W123. בסוף 79′ הוצגה המכונית שנקראה בפשטות מרצדס G. המכונית הוצגה בגרסה פתוחה או סגורה, ובגרסה קצרה או ארוכה. ה- G הוצגה בתחילה עם מנוע ה 2.3 מוזרק דלק שפיתח 127 כ”ס, אולם עד מהרה הצטרפו אליו מנוע קטן יותר בנפח 2.0 שפיתח 109 כ”ס ומנוע גדול יותר בנפח 2.8 ששימש גם את דגמי סדרה S. בשנת 80′ הצטרפו אליו מנועי דיזל עם 4 או 5 בוכנות בנפחים של 2.4 או 3.0. למרות שהייתה מכונית יקרה מאד, נמכרה ה- G מצויין, בעיקר בשל יכולת שטח חסרת תחרות, נוחות נסיעה מצויינת במונחי רכב שטח ואיכות בנייה גבוהה מאד. עד מהרה התברר למרצדס שאף צבא לא רצה לקנות אותה, שוב, בשל מחירה הגבוה מאד, אך השוק האזרחי העריך מאד את יכולתה. מעט לאחר שהוצגה, נפל משטר השאה האיראני, ואת מקומו תפס אייטולה חומייני, וזה מצידו היה עסוק בדברים אחרים מן הסתם, כך שאפילו לייעודו המקורי הוא לא הגיע. במרצדס הבינו עד מהרה שלרכב השטח יש פוטנציאל גדול מאד, ובשנת 81′ הציגו גירסה מהודרת בהרבה שלו, שכללה מזגן מקורי, מושבים נוחים, ריפוד מהודר ואופציה לתיבת הילוכים אוטומטית. מרצדס כיוונו היישר לפלח השוק של הריינג’ רובר, שבו הוא היה השליט הבלעדי, ובהחלט הצליחו בכך. בשנת 86′ ירד ה- G ה- 50,000 מפסי הייצור, ומדובר היה במספר מרשים עבור מכונית כה יקרה, בעיקר בשל העבודה הידנית הרבה. כחלק מהסכם בין מרצדס לשייטר-פוך, נמכרו חלק מהמכוניות עם הלוגו של החברה האוסטרית. רמת האיבזור הלכה ועלתה עם השנים, וה -G הפך לבן לוויה נעים גם בנסיעות יום יומיות, מבלי לוותר על יכולת השטח חסרת התחרות שלו. בשנת 90′ הוצג הדור השני של ה- G, ששמר על המראה המקורי, אך הציע מנועים גדולים יותר בנפחים שנעו בין 5.0 ל- 6.3. המנועים נלקחו כמובן מדגמי סדרה S והציעו הספקים גבוהים מאד שהקנו ל- G ביצועים מדהימים עבור רכב שטח. נוספה מערכת ABS למניעת נעילת גלגלים בבלימה, אך מערכת ההינע נותרה זהה לזו של הדגם המקורי. רמת הגימור והאיבזור שודרגו פלאים, והדגם החדש הציע פאר והידור שלא ביישו גם את דגמי סדרה S. למרות הפאר הרב, יכולת השטח נותרה גבוהה מאד, למרות שמרבית הרוכשים לא ממש טרחו לבדוק אותה. סדנת AMG הציעה גרסה משלה עבור המכונית, שכללה צמיגים רחבים אף יותר ומנוע משופר. בגרסאות אלו הציע ה- G ביצועים מעולים, והפכה חביבתם של אוליגרכים רוסיים רבים. הדור השני הציע מנועי דיזל חזקים ועתירי מומנט, שהתאימו למי שבכל זאת התעקש לרדת עימו לשטח. למרות התמחור הגבוה מאד וחוסר הפרקטיות היחסית, נותר ה- G מבוקש מאד והפך לסמל מעמד, על אף עיצובו, או אולי בשל עיצובו הרבוע שאי אפשר לטעות בשורשיו הצבאיים. ה G נותר בייצור עד ימינו אנו, והוא עדיין שומר על רמת ביקוש גבוהה. המרצדס G ייזכר כאחד מרכבי השטח הטובים ביותר שיוצרו אי פעם – אמנם עיצוב לא הצד החזק שלו, אך תכנון קפדני של מיכללי ההנעה יצר רכב שטח בעל עבירות יוצאת דופן, ואילו הדגמים האחרונים הציעו בנוסף ביצועים מעולים ורמת גימור של מכונית פאר לכל דבר, וזה כנראה סוד קסמו.

 

אין תגיות

1391 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 5245a9d02405f14b

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים