ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

מרצדס Mercedes Benz W114-115

  • פורסם: 15/05/2018 19:13
  • : 901 ימים, 7 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי .

בשנת 61′ הציגה מרצדס הגרמנית שמקום מושבה בעיר שטוטגרט, מכונית סאלון חדשה – ה-W110, שהחליפה את ה- W120 שכונתה פונטון, בשל עיצובה העגלגל. ה- W110 הציגה עיצוב רבוע ושונה בתכלית, שנקודת העיניין העיקרית היתה מבנה זנבה המיוחד, שבעטיו כונתה פינטייל. עיצובה המקורי, בצירוף מנועים מודרניים בעלי גל זיזים עליון שסיפקו ביצועים טובים למדי, תרמו להצלחת המכונית, ולמעשה כל קו דגמי מרצדס, כולל דגמי סדרת S התבסס על עיצובה של זו. בתחילת שנות ה- 60′ צורף למרצדס המעצב הצרפתי פול ברכ, וזה הביא עימו רוח רעננה לחברה השמרנית. ברכ קיבל למעשה אחריות על עיצובי דור העתיד של מרצדס, ולכן החליט לשנות כליל את הקו העיצובי ששלט עד אז בדגמי החברה. הסנונית הראשונה לעיצוביו הייתה ה W113 שכונתה פגודה, מכונית ספורט דו מושבית, שנהנתה מעיצוב מודרני ונאה מודרני. סימן ההיכר העיצובי הבולט שלה היו פנסיה הקדמיים שהוצבו לאורך ולא לרוחב כמקובל. ברכ המשיך בקו העיצובי המוצלח גם עבור יורשת דגמי סדרת S שהוצגה ב- 65′ וכונתה W108. המכונית החדשה הציגה לראשונה במלואו את קו העיצוב החדש של החברה הגרמנית, וזה כלל כמובן את פנסי החזית האורכיים ועיצוב הקורה האחורית שהפכה לסימן ההיכר העיצובי של מרצדס עוד שנים רבות לאחר מכן. סימן היכר נוסף היה מכסה תא המטען שהיה מעוגל בקצהו, והשתלב בקצות הכנפיים האחוריות. ה S החדשה זכתה להצלחה גדולה, ועיצובה החדש והמודרני בצירוף מנועי 6 בוכנות חזקים יחסית ורמת גימור גבוהה, תרמו להצלחתה ושידרגו את מעמדה בצורה משמעותית מאד, מה שהפך אותה ליצרנית מובילה מהשורה הראשונה. מעודד מהצלחת דגמי סדרה S החליט פול ברכ לשכפל הלאה את הצלחתה, והבאה בתור הייתה ה- W110, שהייתה מכונית מיושנת, הן עיצובית והן תיכנונית, בוודאי בהשוואה לפגודה המרהיבה ולעיצובה המודרני של ה- W108. ברכ עיצב מכונית סאלון בת 4 דלתות בינונית בגודלה, 4.68 מטר, שדמתה עיצובית לדגמי סדרה S שהוצגו ב- 65′, אך הייתה כמובן קטנה יותר במימדיה. כמו ב- W108, פנסי החזית היו אנכיים, וגם הקורה האחורית הייתה דומה למדי. הפרופורציות העיצביות היו נכונות, סרחי העודף היו קטנים למדי והמראה הכללי היה נאה מאד. כמקובל במרצדס, לא היו גרסאות מרכב שונות, למעט גירסת קופה שתוכננה להופיע בהמשך. לכן ניתן היה להשקיע משאבים רבים בעיצוב הבסיסי. אולם לא רק העיצוב החיצוני זכה לתשומת לב רבה, אלא גם הפנימי. דגמי סדרה S החדשים הציעו עיצוב פנימי חדש לגמרי, שנטש את מבנה לוח המחוונים האנכי. המכונית החדשה עברה לעשות שימוש בלוח מחוונים שגרתי בעל שעונים עגולים, מה שתרם למראה מודרני בהרבה. גם הקונסולה המרכזית עוצבה מחדש, וכללה מערכת מתגים מודרנית יותר. מרצדס פשוט העתיקו את עיצובה הפנימי של ה S החדשה, בשינויים קלים, עבור המכונית החדשה. גם הצד המכאני זכה לתכנון חדש, וטמן בחובו חידושים לא מעטים. מנוע 2.0 ו- 2.2 חדשים תוכננו עבור המכונית, והחליפו את מנוע ה- 1.9 של קודמתה. מנוע ה 2.3 הועבר מקודמתה, ושניהם עשו שימוש בגל זיזים עליון בודד שהונע על ידי שרשרת. שלא כקודמתה, המכונית תוכננה להיות מוצעת גם עם מנועי 6 בוכנות בנפח 2.3  ו- 2.5. כמובן שגם מקומן של גירסאות הדיזל לא נפקד, ואלו קיבלו מנועים בנפח 2.0 ו -2.2. מנוע ה 2.0 החדש סיפק 95 כ”ס ואילו מנוע ה 2.2 סיפק 105 כ”ס. מנועי הדיזל היו צנועים בהרבה בהספקם – מנוע ה 2.0 פיתח 55 כ”ס ואילו מנוע ה- 2.2 60 כ”ס. מנוע ה- 2.5 בעל 6 הבוכנות פיתח 128 כ”ס, ועשה שימוש בזוג מאיידי זניט כפולים. תיבת ההילוכים הייתה ידנית, 4 הילוכים או אוטומטית בת 4 מהירויות, מפיתוח עצמי של מרצדס. גם מערכת המיתלים הייתה חדשה לגמרי, וכאן מרצדס השקיעו רבות, בעיקר על מנת לפתור את בעיית אחיזת הכביש במגבלות, שאיפיינה את כל דגמי מרצדס שצויידו במיתלה האחורי בעל הציריות החד מיפרקיות. המיתלה הקדמי כלל קפיץ ששולב בבולם הזעזועים, עם זרוע תחתונה בודדת ומוט מייצב. המיתלה האחורי היה חדש לגמרי אף הוא, וכלל זרועות עוקבות, קפיצי סליל ובולמי זעזועים, ולראשונה במרצדס, ציריות דו מיפרקות. מעכרת הבלמים כללה שימוש ב- 4 בלמי דיסק, משאבה מרכזית כפולה ומגבר בלם. ההיגוי היה בשיטת התיבה והתפוחים, כשהגה כח היה אופציונאלי. השקת המכונית התקיימה בתערוכת פרנקפורט 67′, והמכונית החדשה הפכה לכוכבת התערוכה. עיצובה המודרני והנאה, מנועיה החדשים, ומעל הכל – מערכת המיתלים החדשה ששיפרה את יכול הכביש שלה ללא היכר, הפכו אותה לסיפור הצלחה מסחרר. המכונית נמכרה מצויין מיומה הראשון, וגרסאות הדיזל, על אף שהיו איטיות למדי, הפכו לפופולאריות כמוניות בכל רחבי העולם. מיד לאחר השקתה, הציגה מרצדס גירסה מוארכת של המכונית שנקראה לימוזין. המכונית הייתה אמנם בעלת 4 דלתות, אולם כללה 3 שורות מושבים, ואיפשרה הסעת 6 נוסעים מלבד הנהג. כשנה לאחר הצגתה, ב- 68′, הושקה גירסת הקופה היפיפיה של המכונית. גירסת הקופה הייתה חסרת קורת אמצע, כלומר מרכב הארדטופ, וגובה הגג היה נמוך יותר בכמה סנטימטרים, מה שהעניק לה מראה ספורטיבי וזורם יותר. גירסת הקופה שכונתה C עשתה שימוש במנוע ה 6 בוכנות בנפח 2.5, בגירסת מאיידים שפיתחה 128 כ”ס או בגירסה מוזרקת, שעשתה שימוש בהזרקת דלק אלקטרונית, לראשונה במרצדס, שסיפקה 148 כ”ס, והביאה את המכונית למהירות מירבית של 190 קמ”ש. בסוף 69′ נוסף מנוע גדול יותר לדגמי הסדרה, בנפח 2.8 שסיפק 143 כ”ס וגמישות עדיפה בהרבה. לקראת שנת 73′ עברה המכונית המצליחה מתיחת פנים קלה, במסגרתה שונה מעט הגריל הקדמי, פנסי החזית היו מעט נמוכים יותר ובוטלו משולשי האיוורור בדלתות הקדמיות. גלגל הגה חדש החליף את קודמו המיושן, והקונסולה המרכזית שונתה מעט. גם קו המנועים שונה; מנוע ה 2.8 הישן הוחלף במנוע חדש בעל גל זיזים עליון כפול, נוסף מנוע דיזל חדש בנפח 2.4 שסיפק 65 כ”ס, וכשנה מאוחר יותר נוסף מנוע 3.0 חדש בעל 5 בוכנות, שסיפק 88 כ”ס. מתיחת הפנים סייעה למכונית להשאר רלוונטית, למרות שהתחרות גברה עקב הצגת דגמי סדרה 5 של ב.מ.וו בשנת 72′, שפגעה במכירות המרצדס. מרצדס ייצאה את המכונית בהצלחה גדולה לשוק האמריקאי, שאהב אותה מאד, ועבורו פיתחה מרצדס מערכת מיזוג אוויר מקורית, והציעה איבזור מותרות כהגה כח ואופציה לחלונות חשמל ונעילה מרכזית בדגמים בעלי מנועי ה 6 בוכנות. המכונית יוצרה עד תחילת 76′, ואז הוחלפה ב W123 החדשה, אם כי תקופה קצרה הן נמכרו במקביל. המרצדס W114\115 תיזכר כהצלחה גדולה של החברה, וכמכונית שפתחה עידן חדש עבור החברה הגרמנית המצליחה. עיצובה הבסיסי ליווה את מרצדס עד סוף שנות ה 80′, המילתה האחורי המאוד מוצלח שלה המשיך הלאה גם בסדרה S היוקרתית, אות ועדות לתיכנון מקורי מוצלח. ב 8 שנות ייצורה הורכבו 1.9 מיליון מכוניות, מספר חסר תקדים עבור מכונית שהייתה יקרה למדי גם בגרסאות הבסיס שלה. הדגם הנמכר ביותר בסדרה היה ה- 220D ואחריה ה- 200 בנזין.

 

אין תגיות

741 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 9255afb05edb18f4

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים