ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

מרצדס Mercedes Benz 600

  • פורסם: 05/08/2018 19:19
  • : 868 ימים, 21 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי.

בשנת 51′, כ- 6 שנים לאחר תום מלחמת העולם השניה, הציגה מרצדס מכונית פאר חדשה, שהייתה מכונית הפאר הראשונה של מרצדס שהוצגה לאחר מלחמת העולם השניה. המכונית החדשה כונתה 300 והייתה מכונית גדולה מאוד. אורכה עמד על 4.95 מטר, כשבסיס הגלגלים עמד על נתון מצויין של 3.05 מטר, מה שהעיד על מרחב פנימי מצויין. עיצובה היה ברוח סוף שנות ה- 40′, אך היא נראתה מתקדמת בהרבה ממתחרותיה באותה העת. גם עיצובה הפנימי היה נאה, והמכונית נהנתה מרמת גימור גבוהה מאוד. את המכונית הגדולה הניע מנוע חדש בעל 6 בוכנות בטור בנפח 3.0 שצוייד במאייד בודד גדול. הספק המנוע עמד על 115 כ”ס, שהביאו את המכונית למהירות מירבית של 158 קמ”ש. למרות שבשעת הצגתה הכלכלה המערב גרמנית רק החלה להתאושש, מכירותיה היו טובות, על אף שמדובר היה במכונית יקרה מאוד, ולמעשה כמעט והקבילה במחירה לדגמי רולס רוייס  באותם השנים. בשנת 52′ הוצגה גירסת הקבריולט שלה, שנהנתה מעיצוב נאה מאוד. בשנת 57′ הוצגה גירסה מהודרת אף יותר שכונתה אדנאהואר, מחווה לקנצלר גרמניה הראשון לאחר תום מלחמת העולם השנייה, קונרד אדנאהואר. מרכב המכונית התארך ב- 24 ס”מ, כשגם בסיס הגלגלים התארך בהתאם. רמת הגימור עלתה עוד, ותא הנוסעים דופן בעץ יוקרתי ובעור משובח. מנוע ה- 3.0 בעל 6 הבוכנות קיבל מערכת הזרקת דלק מכאנית מתוצרת בוש, מה שהעלה את הספקו ל- 158 כ”ס מכובדים מאוד עבור זמנה. למרות שהמכונית הייתה כבדה מאוד – 1,950 ק”ג – בזכות המנוע החזק הגיעה למהירות מירבית של 170 קמ”ש, וגם נתוני התאוצה היו טובים. המכונית המאוד יוקרתית התחבבה על שועי עולם, שליטי מדינות ואפילו סלבריטאים עשירים. אולם למרות הצלחתה היחסית ולמרות שהייתה מכונית ריווחית מאד עבור מרצדס, החליטו אלו בתחילת שנות ה- 60′ שהגיעה העת להחליפה. באותה העת הייתה מרצדס עסוקה בפיתוח מכונית ספורט חדשה שהייתה אמורה להחליף את ה- 190 SL הנהדרת. בעיצוב מכונית הספורט עסקו פול ברכ הצרפתי ופרידריך גייגר הגרמני, וזו התוותה קו עיצובי חדש לגמרי עבור מרצדס, שעיקרו פנסי חזית אנכיים ומכסה תא מטען המתעגל כלפי מטה ונגמר בפנסים אחוריים צרים. ממש במקביל לפיתוח מכונית הספורט החדשה, עיצבו פול ברכ ופרידריך גייגר את יורשת ה- 300 אדנאהואר. כמובן שמדובר היה במכונית ענקית וארוכה מאוד, אך היא חלקה קווי עיצוב רבים עם מכונית הספורט החדשה של החברה, שכונתה פגודה. פנסיה הקדמיים היו אנכיים, ואילו חלקה האחורי כלל תכסה תא מטען מתעגל כלפי מטה ופנסים אחוריים צרים. המכונית החדשה הייתה ארוכה מאוד, 5.54 מטר, מה שהפך אותה למכונית הנוסעים הארוכה ביותר בשעתו. בסיס הגלגלים עמד על נתון של 3.20 מטר, מה שהעיד על מרחב פנימי עצום. גם תא הנוסעים זכה לתשומת לב רבה ועיצוב חדש לגמרי, שכלל לוח שעונים בעל מחוונים עגולים, לראשונה במרצדס. רמת הגימור היתה, כצפוי, גבוהה מאוד, כשהפעם הצטרפו אליה גם רמת איבזור גבוהה מאוד. חלונות חשמל ונעילה מרכזית הפכו לציוד תקני, כמו גם מזגן מקורי והגה כח. מאחר והמכונית תוכננה עבור שועי עולם, ניתן היה להזמינה עם מחיצת זכוכית שחצצה בין הנהג ליושבי המושב האחורי המרווח. גם תיכנונה המכאני היה יסודי למדי; מרצדס פיתחו מנוע V8 חדש בנפח 6.3 בעל גל זיזים עליון עבור כל ראש, הזרקת דלק מכאנית, זוג שרשראות תזמון והספק של 250 כ”ס בסל”ד נמוך למדי. תיבת ההילוכים הייתה אוטומטית בלבד, בעלת 4 הילוכים, כשהזינוק היה בהילוך שני, למעט בלחיצה מלאה על דוושת התאוצה. מערכת המיתלים הייתה מתקדמת מאוד, ועשתה לראשונה שימוש במיתלי אוויר. את מקום בולמי זעזועים החליפו כריות אוויר שקיבלו אוויר דחוס ממדחס שחובר למנוע. המיתלה הקדמי היה בעל עצמות עצה כפולות, ואילו האחורי כלל ציריות חד מפרקיות ומוט מייצב. מערכת הבלמים עשתה שימוש ב- 4 בלמי דיסק, מגבר בלם ענק ומשאבה מרכזית כפולה. ההגה היה בשיטת התיבה והתפוחים, כשהגברת כוח היתה ציוד תקני. מאחר והמכונית היתה כבדה מאד, 2.6 טון, היה צורך לתכנן עבורה צמיגים שיעמדו בעומס הרב מצד אחד, ומצד שני יאפשרו נסיעה במהירויות גבוהות. קונטיננטל נענו לאתגר, ופיתחו עבור המכונית צמיגים מתאימים בעלי 6 שכבות. המכונית שכונתה מרצדס 600 הוצגה בשנת 63′, מעט לאחר הצגת הפגודה, וכצפוי עוררה עיניין רב. למרות שהייתה כבדה מאוד, אך בשל מנועה החזק, ביצועיה היו טובים מאד, כשמהירותה המרבית עמדה על 204 קמ”ש והתאוצה מ 0-100 קמ”ש ארכה 9.7 שניות בלבד. בשל הפאר הרב שהציעה שגובה בביצועים טובים מאוד ונחות נסיעה מעולה בשל מיתלי האוויר, הפכה המכונית להצלחה גדולה, וכל כושר הייצור השנתי של המכונית היקרה מאוד נמכר תוך כמה ימים, כשרוב הרוכשים היו עשירי העולם. בשנת 65′ הוצגה גירסתה הפתוחה למחצה שכונתה פולמן. זו התאימה מאוד למנהיגים שרצו ליצור קשר ישיר עם אזרחים, ואיפשרה כמובן נסיעה בעמידה. גם הצגת סדרת S החדשה ב 65′, שחלקה עימה קווי עיצוב משותפים רבים, לא פגעה במכירות, על אף שהיו מן הסתם נמוכות מאוד יחסית. במהלך השנים לא עברה המכונית שום שינוי מהותי עד הפסקת ייצורה ב- 81 (!), כשכבר הייתה מיושנת להחריד. המכונית היוקרתית התחבבה מאד על ראשי מדינות, לרוב קומוניסטיות או דיקטטורות, כשהמפורסמים שבהם היו לאוניד ברז’נייב, פידל קסטרו הקובני וטודור ז’יבקוב, מנהיגה של בולגריה. גם אומים רבים ומוכרים רכשו את המכונית, כשהמפורסמים שביניהם היו אריק קלפטון, אלביס פרסלי, ג’ון לנון ועוד. עבור זמנה, הייתה המרצדס 600 מכונית פאר מצויינת. עיצובה היה מרשים, ביצועיה היו מצויינים ונחות הנסיעה עמדה על רמה גבוהה. על אף שהייתה המכונית היקרה ביותר שיוצרה בייצור סדיר, נמכרו ממנה  2,667 מכוניות, שרובן המוחלט שרד עד עצם היום הזה. עם תום ייצורה ב- 81′ מרצדס יצאה מפלח השוק היוקרתי ביותר, מאחר והוא איבד מאוד מחשיבותו, ושבה אליו רק בשנות ה- 2000 עם המותג מייבאך.

 

אין תגיות

811 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 4225b6722f258e03

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים