ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

מרצדס Mercedes 300SL

  • פורסם: 27/03/2018 19:28
  • : 606 ימים, 8 שעות
מרצדס Mercedes 300SL - תמונה 1מרצדס Mercedes 300SL - תמונה 2

פירוט

מאת: חן פרחי .

בשנת 52′ החליטה מרצדס הגרמנית מהעיר שטוטגרט, להשתתף במרוצי מכוניות, בעיקר על מנת לשפר את תדמיתה. המירוץ היוקרתי ביותר באותם הימים היה הלה מנס 24 שעות, שדרש מהמכונית, בנוסף לביצועים טובים, גם רמת אמינות גבוהה. לכן פיתחו מרצדס מכונית ספורט ייעודית שלא נשאה שם אלא נקראה W194. מכונית המירוץ החדשה הייתה עשויה אלומיניום קל והיא הונעה על ידי מנוע 3.0 בעל 3 מאיידים כפולים. מכונית הספורט החדשה זכתה לניצחונות רבים במירוצים, והעלתה מאד את קרנה של מרצדס. ראו במרצדס כי טוב, והחליטו לאזרח את המכונית ולמכור אותה כמכונית ספורט יוקרתית ויקרה, שתהיה בפסגת הטכנולוגיה של אותם ימים. הרעיון המקורי היה של סוכן מרצדס בארה”ב בשם מקס הופמן, שהאמין שיהיה ביקוש למכונית ספורט יוקרתית בארה”ב, שחוותה צמיחה כלכלית מהירה לאחר תום מלחמת העולם השנייה. עיצובה של המכונית החדשה דמה מאד לזה של דגם המירוצים, וכמוהו היא יוצרה מאלומיניום. על מנת להפחית ממשקלה של המכונית, אך עדיין לשמור על קשיחות מבנית, עשתה המכונית שימוש בשלדה ייחודית שהייתה בנויה מסבך צינורות מתכת, שאליו חובר המרכב שכאמור היה עשוי ברובו מאלומיניום רקוע. בשל השימוש בשלדה הייחודית, התגלתה בעיה במפתני הדלתות הקדמיות, ולכן השתמשו מרצדס בדלתות ייחודיות הנפתחות כלפי מעלה, שנקראו דלתות כנפי שחף. עיצובה של המכונית לא רק שהיה מרהיב, אלא יעיל מאד מבחינה אווירודינאמית, והציע מקדם גרר חסר תקדים לזמנו של 0.38 CD. לראשונה הציעה מרצדס מכונית שלא כללה את החזית המסורתית שלה, אלא גריל קדמי קטן מימדים, שכלל את סמל הכוכב המשולש. גם עיצוב תא הנוסעים וחלקה האחורי לא היו שגרתיים, וכללו תא נוסעים בעל סוף מעוגל ומכסה תא מטען שהשתפל כלפי מטה. בשל הרצון לפנות בעיקר לשוק האמריקאי, שלפחות מבחינה כלכלית היה היחיד שהיה יכול להרשות לעצמו לקנות את המכונית, תא הנוסעים זכה לרמת גימור גבוהה מאד, וכלל לוח מחוונים בעל שעונים עגולים, דיפון עץ ומושבים מעור. מאחר והמכונית תוכננה מראש להיות דו מושבית, המרווח הפנימי היה מצויין, והמכונית התאימה לנהגים גבוהים. גם הצד המכאני היה מעניין – מרצדס נטלו את מנוע ה- 3.0 בעל 6 בוכנות של ה- 300 אדנאהואר, שהייתה מותג יוקרה של מרצדס, והתקינו אותו במכונית הספורט החדשה. מנוע ה- 3.0 היה בעל גל זיזים עליון שהונע בשרשרת תזמון כפולה, והיה בעל הזרקת דלק מכאנית, לא ממש שכיח במונחי אותה תקופה. המנוע סיפק 215 כ”ס, הספק כמעט חסר תקדים עבור מנוע בגודלו, וגם גמישותו הייתה טובה. המנוע שודך אל תיבת הילוכים ידנית בת 4 מהירויות, כשכל ההילוכים היו סינכרוניים. פרט מעניין נוסף היה יחס ההעברה של הסרן האחורי, שהיה ניתן לבחירה על ידי הלקוח – החל מיחס סופי גבוה שסיפק שיוט בין עירוני שקט, דרך יחס ביניים שסיפק תאוצה טובה יותר וכלה ביחס העברה קצר שהגביל את מהירותה המירבית, אך תרם לתאוצה מהירה מאד. מערכת המיתלים כללה מיתלה קדמי בעל עצמות עצה כפולות ומוט מייצב, ואילו המיתלה האחורי כלל ציריות חד מיפרקיות, קפיצי סליל ובולמי זעזועים. מערכת הבלמים כללה 4 בלמי תוף ומגבר בלם. בלמי התוף היו בעלי משאבות כפולות, ותופי הבילום היו בעלי כנפיים שסייעו לקירורם. מערכת החשמל הייתה בעלת מתח של 12V והמכונית צויידה בדינאמו גדול בעל הספק גבוה. השקת המכונית שכונתה 300 SL  התקיימה בשנת 54′ בארה”ב, שלפי התכנון הייתה אמורה להיות שוק העיד העיקרי של המכונית. למרות שהייתה יקרה מאד, ולמעשה הייתה אחת ממכוניות הנוסעים היקרות ביותר של זמנה, נמכרה המכונית היטב בארה”ב, ועד מהרה נוצר תור ממתינים למכונית, שקצב בנייתה היה איטי מאד, בשל התהליכים הרבים שעליה היה לעבור. אמנם עיצובה של המכונית היה מרהיב, אך היה לו כיסוי, לפחות בכל מה שנגע לביצועים. המנוע החזק בצירוף משקל עצמי נמוך למדי, יצר מכונית מהירה מאד – מהירותה המירבית נעה בין 235 קמ”ש ל- 260 (!) קמ”ש, בתלות ביחס ההעברה הסופי. גם התאוצה הייתה מצויינת, וככלל המכונית הייתה מהירה מאד עבור זמנה. התנהגות הכביש, לעומת זאת, הייתה טובה פחות; המיתלה האחורי הפרימיטיבי גרם לאיבוד אחיזה פתאומי בכביש משובש, עקב היות המיתלה האחורי בעל ציריות חד מיפרקיות, מה שגרם לשינוי חד בשפיעת הגלגלים בעליה או בירידה על שיבוש בכביש. אולם זה לא ממש הטריד את רוכשיה, שנהנו ממכונית ספורט יוקרתית ומרהיבה, שבנוסף שידרגה מאד את מעמדה של מרצדס, בעיקר בארה”ב, בה נמכרו רוב המכוניות. בשנת 57′ הסתיים יצור דגם הקופה, ואת מקומו תפסה הגירסה הפתוחה של המכונית. בגירסתה הפתוחה צויידה המכונית בדלתות שגרתיות לפתיחה, ואת גירסת הקופה בעלת דלתות כנפי השחף, החליפה גירסה סגורה של הקבריולט. למרות שקווי העיצוב נותרו זהים, איבדה המכונית, לפחות עיצובית, את עיקר קיסמה, והפכה לעוד מכונית ספורט פתוחה. מרצדס לקחו ברצינות את הביקורת על התנהגות הכביש במגבלות, ושינו את הסרן האחורי. הם הנמיכו את המיתלה, כך שתנועת הציריות הוגבלה, ונוספו קפיצי רוחב ייחודיים. התנהגות הכביש הבוגדנית במגבלות אכן שופרה, והמכונית הפכה לבטוחה בהרבה לנהיגה. 4 בלמי דיסק החליפו את בלמי התוף, ונוספה משאבת בלם כפולה ומחוזקת. ה- 300 SL יוצרה עד שנת 63′, וירדה מפסי הייצור בלא שהוצגה לה מחליפה. ב- 9 שנות ייצורה הורכבו כ- 3,258 מכוניות בלבד. למרות המספר הכולל הנמוך של המכוניות שנמכרו, נחשבה המכונית להצלחה גדולה, והפכה לאייקון של ממש. עיצובה היה מרהיב ועתידני, מנועה היה חזק וביצועיה היו מעולים, ובנוסף הייתה מכונית איכותית להפליא ואמינה מאד. אחוז גבוה מאד מהמכוניות שיוצרו שרד, והיא נחשבת לאחת מהמכוניות הקלאסיות ביותר של כל הזמנים, בייחוד הדגם בעלי כנפי השחף, שערכו גבוה מאד.

 

אין תגיות

651 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 9115aba706bb8027

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים