ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

מרצדס פגודה Mercedes W113 SL

  • פורסם: 07/03/2018 20:45
  • : 586 ימים, 8 שעות
מרצדס פגודה Mercedes W113 SL - תמונה 1מרצדס פגודה Mercedes W113 SL - תמונה 2

פירוט

מאת : חן פרחי .

בשנת הציגה מרצדס הגרמנית מכונית ספורט חדשה ה- 190  SL . כ- 3 קודם לכן, הציגה מרצדס את ה- 300 SL הנפלאה, שהציעה עיצוב מדהים שכלל בין היתר שימוש בדלתות הנפתחות כפי מעלה (כנפי שחף). ה- 190 SL החדשה עוצבה בסגנון דומה, בעיקר כדי למשוך לקוחות Aה- 300 SL הייתה רחוקה מהישג ידם. עיצובה הנהדר של ה- 190 SL, בצירוף מנוע מודרני בעל גל זיזים עליון בנפח 1.9 שסיפק 105 כ”ס וביצועים טובים למדי, הפכו אותה להצלחה, על אף שגם היא הייתה מכונית יקרה מאד. בתחילת שנות ה- 60′ הצטרפו לחברה הגרמנית המצליחה זוג מעצבים, פרידריך גייגר הגרמני ופול ברכ הצרפתי, ואלו החליטו לשנות את הקו העיצובי של מרצדס ולנתק אותו משנות ה- 50′ סופית. המכונית הראשונה שעיצבו הזוג הייתה מכונית ספורט חדשה, שאמורה הייתה להחליף את ה- 190 SL. גייגר וברכ עיצבו מכונית ספורט בינונית בגודלה, 4.28 מטר אורכה, שהייתה שונה מאד עיצובית מה- 190 SL. קוויה של המכונית היו רבועים, הפנסים הקדמיים היו אנכיים והגריל הקדמי עוצב מחדש. גם חלקה האחורי של המכונית נראה עתה מודרני, וכלל פנסים צרים ומכסה תא מטען מעוגל בקצהו. המכונית החדשה נראתה מודרנית לעין ערוך מה- 190 SL, ופתחה עבור מרצדס עידן עיצובי חדש. תשומת לב מיוחדת קיבלה חזית המכונית, שהמשיכה את הקו העיצובי של מכוניות הספורט של מרצדס, ללא השבכה האופיינית למרצדס. על מנת להפחית ממשקל המכונית, מכסה תא המנוע היה עשוי אלומיניום קל. תא הנוסעים עוצב אף הוא מחדש, וכלל גלגל הגה חדש, לוח מחוונים מפורט ונאה ומושבים חדשים. על התכנון המכאני הופקד המהנדס רודולף אולנהאוט. אולנהאוט רצה ליצור מכונית ספורט שתצדיק, לפחות מבחינת ביצועיה, את תדמיתה ומחירה, ולכן הוחלט על שימוש במנועי 6 בוכנות בלבד, שכולם היו אמורים לעשות שימוש במערכת הזרקת דלק מכאנית. הוחלט בתור שלב ראשון לעשות שימוש במנוע ה- 2.3 של ה- W111 שסיפק 150 כ”ס מכובדים. המנוע היה בעל גל זיזים עליון שהונע על ידי שרשרת. תיבת ההילוכים הייתה בת 4 מהירויות, כשכל ההילוכים היו סינכרוניים. מערכת המיתלים כללה עצמות עצה קדמיות כפולות  ומיתלה נפרד בעל ציריות חד מפרקיות מאחור, בדומה לשאר דגמי מרצדס באותה העת. מערכת ההיגוי הייתה מסוג תיבה ותפוחים, ומערכת הבלמים כללה בלמי דיסק קדמיים ותוף אחוריים, משאבה מרכזית כפולה ומגבר בלם. השקת המכונית שנקראה 230 SL התקיימה בתערוכת ג’נבה 63′, בה הפכה המכונית החדשה לכוכבת התערוכה. עיצובה המודרני שנהנה מפרופורציות מצויינות, מפרטה המכאני המתקדם וביצועיה המצויינים, עוררו עיניין רב, על אף תימחורה הגבוה המאד. המכונית נמכרה עם זוג גגות – רך ומתקפל וקשיח שעורר דימיון רב לפגודה היפנית, ולכן זכתה המכונית לכינוי פגודה. על אף מחירה הגבוה מאד, זכתה המכונית להצלחה גדולה, כשחלק לא מבוטל מהמכוניות נמכר בארה”ב. הקהל האמריקאי אהב מאד את המכונית הנאה, שבנוסף הציעה ביצועים מצויינים והתנהגות כביש טובה מאד. בשנת 65′ נוסף מנוע גדול יותר בנפח 2.5 להיצע, וזה סיפק אותם 150 כ”ס כמו ה- 2.3, אך הציע גמישות משופרת. דגם ה- 2.5 קיבל בלמי דיסק מאחור והגה כוח כציוד תקני. בשנת 67′ הופסק ייצור דגם ה- 230 אך נוסף דגם חדש – ה- 280. ה- 280 קיבלה מנוע חדש בעל גל זיזים עליון מונע על ידי שרשרת תזמון כפולה שסיפק 170 כ”ס, שהביאו את המכונית למהירות מירבית של 200 קמ”ש. נוספה אופציה לתיבת הילוכים אוטומטית בת 4 מהירויות, כשתיבה ידנית הפכה לאופציה. מזגן הפך לציוד תקני, מאחר ומרבית המכוניות נמכרו בארה”ב.גם רמת הגימור עלתה, והמכונית צויידה במושבים מעור ואופציה ללוח מחוונים מדופן עץ. על אף שהייתה מכונית יקרה מאד, נמכרה ה- SL היטב ותרמה רבות לשדרוג מעמדה של מרצדס. בשל הצלחתה הגדולה בשוק האמריקאי, טרחה מרצדס ושינתה פריטים רבים במכונית על מנת שיתאימו לתקנים האמריקאיים. משנת 68′ עד תום ייצורה ב- 71′, ה- 280 הייתה הדגם היחידי בהיצע, לאחר שב- 67′ הופסק ייצורה של ה- 250. בשנת 68′ פיתחה מרצדס אב טיפוס שעשה שימוש במנוע וואנקל, אולם לאור אמינותו הנמוכה והניסיון הרע שהצטבר עימו, החליטו לגנוז את הפרוייקט. ייצור המכונית נמשך עד סוף פברואר 71′ ואז הוחלפה במכונית חדשה לגמרי שנקראה אף היא SL. במהלך 8 שנות ייצורה הורכבו 49,000 מכוניות, מספר מכובד מאד ביחס למחירה. המרצדס SL שכונתה בעיקר פגודה תיזכר כאחת המכוניות הנאות והטובות ביותר שייצרה מרצדס – עיצובה פתח עידן חדש עבור החברה הגרמנית, שהסתיים רק בשנת 90′ (!), מנועיה היו טובים וחזקים וכך גם ביצועיה, וסוף סוף הצדיקה המכונית הן את עיצובה והן את תדמיתה. התנהגות הכביש הייתה טובה אף היא, למרות המיתלה האחורי הפרימיטיבי, רמת הגימור הייתה גבוהה ואיכותה הייתה מעל לכל ביקורת. ה- SL נחשבת, ,ובצדק, לאחת המכוניות הקלאסיות המבוקשות ביותר, אות ועדות לתכנון קפדני ואיכות ייצור מעולה.

 

אין תגיות

1362 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 6405aa0321e65153

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים