ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

מיצובישי מיניקה Mitsubishi Minica דור ראשון

  • פורסם: 17/01/2019 19:28
  • : 964 ימים

פירוט

מאת : חן פרחי .

בסוף שנות ה- 50′ ידעה כלכלת יפן צמיחה מהירה מאוד, שהתבטאה בעלייה חדה ברמת החיים. פועל יוצא של העלייה החדה ברמת החיים היתה ביקוש הולך וגובר למכוניות מסחריות, ועד מהרה נתנו יצרני הרכב מענה הולם לביקושים הגדולים. בזה אחר זה הוצגו מכוניות מסחריות קטנות בעלות מנועים בנפח 360 סמ”ק. נפח המנוע לא היה מקרי – על מנת לזכות בהטבות מס משמעותיות, המכוניות, אם אפשר היה לכנות אותן מכוניות, נאלצו לעשות שימוש במנועים קטני נפח, שאמורים מן הסתם היו להיות חסכוניים. גם מיצובישי היפנית, שהיתה באותה העת יצרן משמעותי בשוק היפני וחלק מקונצרן תעשייתי גדול, רצתה לקחת חלק בפלח השוק המשמעותי מאוד, ולכן החלה כבר בשנת 59′ בפיתוח מסחרית קלה בעלת מנוע בנפח 360 סמ”ק. מעצבי מיצובישי עיצבו מכונית מסחרית קטנת מימדים – 3 מטרים אורכה, שתוכננה להיות מוצעת במרכב מסחרי אחוד או טנדר בעל ארגז אחורי פתוח. יחסית לזמנה, עיצובה של המסחרית החדשה היה מודרני, נאה ופרופורציונאלי, ובוודאי שנראתה נאה בהרבה מתלת הגלגל של מאזדה או דייהטסו, שנראו מגוכחות גם במונחי אותם ימים. עיצוב הפנים היה מלאכת מחשבת של חיסכון, האיבזור היה מינימאלי וכך גם רמת הגימור. המסחרית הקלה צויידה בשלדת סולם נפרדת, קלה למדי, מה שאיפשר בעתיד גמישות רבה בהתקנת מרכבים שונים. גם תיכנונה המכאני היה פשוט מאוד. מנוע המכונית היה כמובן בנפח 350 סמ”ק, דו בוכנתי ודו פעימתי שסיפק 17 כ”ס צנועים למדי, שאמורים היו למשוך מכונית ששקלה כ- 500 ק”ג בלבד. המנוע הפשוט צוייד בקירור אוויר, מה שפישט מאוד את מבנהו וחסך צורך במערכת קירור נפרדת. תיבת ההילוכים היתה בת 4 מהירויות, כשכל ההילוכים היו סינכרוניים. גם מערכת המיתלים היתה פשוטה להפליא – הסרן האחורי המניע צוייד בקפיצי עלים אורכיים ובולמי זעזועים. גם הסרן הקדמי היה אחוד ונתמך על ידי עלים. מערכת הבלמים כללה 4 בלמי תוף קטני מידות ומשאבה מרכזית בודדת. מערכת ההיגוי עשתה שימוש בתיבה ותפוחים. המכונית המסחרית הקטנה הוצגה בתחילת שנת 61′ וכמעט כצפוי, זכתה להצלחה גדולה. עיצובה הנאה באופן יחסי, כושר ההעמסה הטוב והתימחור הנוח סייעו להצלחה. או אז הגו במיצובישי רעיון – הפיכתה של המסחרית הקטנה והמצליחה למכונית פרטית. וזה היה קל יחסית, בשל השימוש בשלדה הנפרדת. עד אחרי קו הדלתות הקדמיות, שנפתחו בכיוון הפוך, הייתה המכונית הפרטית החדשה זהה למיצובושי 360 המסחרית, אך לאחר קו הדלתות עיצבו מיצובישי מרכב כעור למדי, שהיסתיים בתא מטען נפרד קטן מימדים. בניגוד לגרסה המסחרית, שנהנתה ממראה הומוגני, המכונית הפרטית שעליה התבססה, נראה מוזרה משהו למראה. אולם זה אמור היה להדאיג את מיצובישי, מאחר ובאותה העת שוק הרכב היפני היה חסום ליבוא, ולכן קהל הרוכשים היפני נאלץ לרכוש אך ורק את התוצרת המקומית. מכאנית, היתה המכונית הפרטית זהה לזו המסחרית, ועשתה שימוש באותם מיכללים מכאניים, כולל המנוע הדו בוכנתי מקורר האוויר הדו פעימתי. המכונית הפרטית הוצגה באוקטובר 62′ וכונתה מיצובישי מיניקה. למרות העיצוב הלא ממש מושך, אך בשל מרווח פנימי סביר, שימושיות טובה יחסית ותג מחיר זול מאוד, זכתה המיניקה להצלחה גדולה ועד מהרה הפכה לאחת ממכוניות ה- K הנמכרות ביותר. בשנת 64′, לאחר ששוק הרכב היפני נפתח ליבוא, הוצגה גירסת הדה לוקס שלה, שהציעה רמת גימור גבוהה יותר ומערבל שמן ודלק, מה שחסך מהנהגים עשיית תערובת עצמית. בשנת 67′ עברה המיניקה הקטנה מתיחת פנים במסגרתה השבכה הקדמית הפכה להיות עשויית פלסטיק, שונה ועודן עיצובה הפנימי ומנועה קיבל שסתומי עלים ששיפרו מאד את יעילותו. מנועה קיבל קירור מים, מה שהפך אותו לשקט בהרבה, ועקב הגדלת המאייד עלה הספק המנוע ל- 21 כ”ס, מה שהביא לשיפור ניכר בביצועים. אולם בנקודת זמן החלה המיניקה לאבד מהרלוונטיות שלה, בעיקר בשל התחרות הגדולה בפלח השוק שלה מצד ההונדה 360, המאזדה קרול והסובארו 360. לכן החלו במיצובישי בתכנון דורה השני, וזה הוצג לבסוף בקיץ 69′. המיציבושי מיניקה תזכר כניסיון מוצלח של החברה היפנית להפוך לשחקנית משמעותית בשוק הרכב היפני, על ידי הפיכת מכונית מסחרית קטנה למכונית פרטית בהשקה מינימאלית. למרות שהייתה מכונית מפגרת טכנולוגית והיתה מכונית הנוסעים האחרונה שצויידה במיתלה קדמי אחוד, זכתה המיניקה להצלחה בעיקר בשל תמחור נוח מאוד ושימושיות טובה, כמו גם רמת אמינות גבוהה.

אין תגיות

22 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 3805c40b9c37ab12

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים