ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

מורטי Moretti

  • פורסם: 13/07/2018 15:11
  • : 843 ימים, 13 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי .

חברת מורטי האיטלקית הוקמה בשנת 1925 על ידי ג’ובאני מורטי, ועסקה, כמו חברות רבות באותה העת, בייצור אופנועים. בסוף אותו עשור החל מורטי בייצור מכוניות זעירות, וכך הקדים את זמנו. בתחילת שנות ה- 30′ החל לייצר מכוניות מסחריות קטנות שייחודן היה בכך שהיו חשמליות ויכלו להסיע 5 או 7 נוסעים. למרות נפח הייצור הקטן, זכו המסחריות הקטנטנות להצלחה מכובדת בהחלט. ייצור המסחריות נמשך בהיקפים קטנים כל זמן מלחמת העולם השניה. לאחר תוך מלחמת העולם השניה רצה מורטי להתחיל לייצר מכוניות “אמיתיות”, ולכן פנה לידידו הטוב, ג’אני אניילי, הבוס הכל יכול יכול, וביקש לרכוש ממנו מיכללים. אניילי הסכים, ומורטי החל לבנות בטורינו מפעל גדול יותר בעל נפח ייצור משמעותי בהרבה משל מפעלו הקודם. המכונית הראשונה שהציג מורטי כיצרן עצמאי הייתה מכונית קופה קטנה ונאה שנקראה סיטה. הסיטה התבססה על מיכללי הפיאט טופולינו, שילדתה של המכונית היתה עשוייה בחלקה מעץ, ואליו מנועיה היו בנפח 250 סמ”ק ומאוחר יותר 350 סמ”ק מפיתוח עצמי. למרות שהייתה יקרה יחסית לגודלה, מכירותיה של הצ’יטה היו סבירות בהחלט. בשנת 49′ הוחלפה הסיטה הקטנה במורטי 600, משפחתית קטנה שעשתה אף היא שימוש במיכללי הפיאט טופולינו. ה- 600 נמכרה היטב, יחסית, והייתה המכונית הראשונה של מורטי שנמכרה במספרים משמעותיים. ההצלחה הגדולה הגיעה עם הצגת ה- 750 בשנת 53′, שהציעה מרכב משפחתי, קבריולט וגירסת קופה קטנה ונאה מאד. ה- 750 התבססה על שילדתה של הטופולינו, אך הציע מנוע בן 4 בוכנות מפיתוח עצמאי של מורטי. גירסה משפחתית שלה הוצעה כמונית, ונמכרה בפלח שוק זה היטב. בשלב זה החליט ג’ובאני מורטי לוותר על הפיתוח העצמאי ולבסס את מכוניותיו הבאות על מיכללי פיאט במלואן. בשנת 57′ הציגה מורטי את ה- 600, שהייתה גירסת קופה של הפיאט 600 שהוצגה כשנתיים קודם, ב- 55′. למרות התבססות המלאה על מיכללי פיאט, נקלע מורטי לקשיים כלכליים מאחר ועיצוב המכוניות ובניית המיכון עלו לו ממון רב, מבלי שזה יהיה מגובה במכירות הולמות. כאן בא לעזרתו ידידו ג’אני אניילי, וסיפק לו מיכללים במחירים נמוכים מאשר סיפקה לסדנאות עיצוב אחרות, וכך עזר לו לשרוד תקופה לא קלה. שנות ה- 60′ היו תור הזהב של תעשיית הרכב האיטלקית, וגם מורטי יצאה נשכרת מכך. בזה אחר זה הוצגו גירסאות קופה נאות עבור ה- 1300\1500 שעוצבו על ידי סדנת וינאלה, עימה היה למורטי קשר פורה מאד. מכונית הדגל של החברה הוצגה ב 63′ והיתה למעשה מזראטי 3500 GT שצויידה במנוע 2.5  שהיה הגדלה של מנוע ה 6 בוכנות בטור של הפיאט 2300. אולם בשל תמחור שהתקרב למקור, ב 3 שנות ייצורה הורכבו פחות מ 100 מכוניות. בתערוכת טורינו 65′ הציגה מורטי את הספורטיבה, גירסת קופה נאה מאוד של הפיאט 850 שהוצגה כשנתיים קודם. עיצובה של המכונית החדשה היה נאה מאוד עם כנפיים קדמיות תפוחות, שמשה קדמית רחבה וקו מותניים ייחודי שעלה באזור החלונות האחוריים. מורטי שמו דגש רב על עיצוב ואיבזור תא הנוסעים, וזה הציע רמת גימור גבוהה ולוח מחוונים מצוייד היטב שכלל מד סל”ד. בשל ההתבססות המלאה של הפיאט 850 המשפחתית, לא נותר מקום בתא המטען בשל הגלגל החלופי שחיסל  את מעט המקום בתא המטען, וזה בשל עיצובה השונה של חזית המכונית. למרות כשל תיכנוני זה ולמרות תג מחיר גבוה יחסית, כמעט כפול מהפיאט 850 המשפחתית, נמכרה הספורטיבה מצויין, ולשמחת אנשי פיאט, לא על חשבון הפיאט 850 ספורט.כשנה קודם לכן, ב- 64′, הציגה מורטי גירסה משפחתית ל- 850, שהייתה בעלת מרכב 4 דלתות, אולם בשל עיצובה המוזר ומחירה הגבוה יחסית, נמכרה במספרים נמוכים וירדה מפסי הייצור כעבור שנתיים בלבד. בשנת 67′ הוצגו גירסאות הקופה של הפיאט 124 החדשה וגירסת ה- 1500 קופה. ה- 124 קופה עוצבה על סדנת וינאלה, והציעה מראה מושך, למרות שהתבססה על מיכללי ה- 124 המשפחתית. כמו בספורטיבה, גם ב- 124 הכנפיים הקדמיות היו תפוחות וקו החלונות העולה היה סימן ההיכר שלה. אולם ההתבססות על מיכללי ה 124 המשפחתית בעלת מנוע ה 1.2 גרמה לכך שביצועי המכונית היו חלשים יחסית, ולכן גירסת הקופה של ה 124 מבית פיאט שעשתה שימוש במנוע בעל גל זיזים עליון כפול, הייתה עדיפה בהרבה. בעיית הביצועים נפתרה עם הצגת המורטי 125 שנקראה גם GS. קווי העיצוב היו דומים למדי לאלו של ה- 124, אולם ה- 125 עשתה שימוש במנוע החדש של פיאט בעל גל זיזים עליון כפול והספק של 100 כ”ס, מה שהביא את המכונית האווירודינאמית למהירות מירבית של 175 קמ”ש. באותה עת, סוף שנות ה 60′, היצע מורטי היה מגוון יחסית, ועל אף שהיו יקרות בהרבה ממכוניות פיאט המקבילות, נמכרו במספרים סבירים בהחלט. המכירות הטובות נמשכו גם בתחילת שנות ה- 70′, אולם התיישנות ההיצע לצד משבר האנרגיה שפרץ בסוף 73′, הוריד את המכירות בצורה חדה בשנת 74′, וסימן את סוף דרכה העצמאית של החברה. מורטי הפכה לקבלן הרכבה של פיאט, והציגה מעת לעת גירסאות קופה עבור דגמי פיאט, שכולן נמכרו במספרים שוליים ולא עוררו עניין מיוחד. הגירסאות היחידות שעוד זכו להצלחה כלשהיא היו המיני מקסי שהתבססה על הפיאט 126, והייתה רכב חוף בסגנון המיני מוק של בריטיש ליילנד, והמידי מקסי שהתבססה על הפיאט 127 המקסימה, והייתה אף היא רכב חוף. מורטי המשיכה בייצור גרסאות מיוחדות עבור הפנדה, שכונתה רוק, וגירסה פתוחה עבור הפיאט אונו שיוצרה מ 84′ עד 89′, שנתה האחרונה של החברה, שהיתה קיימת למעשה רק על נייר המכתבים. ב 89′ נעלם המותג כליל, והמפעל בטורינו ייצר את דגמי פיאט השונים. מורטי תיזכר כאחת מסדנאות הייצור והעיצוב היותר משמעותיות וגדולות שפעלו באיטליה בשנות ה- 50′ עד תחילת שנות ה- 70′, שהתבססו על מיכללי מכוניות פיאט השונות. עבור פיאט היה מדובר בעסקה משתלמת בהחלט – היא מכרה מיכללים לסדנאות העיצוב, שהציעו מכוניות שהיו יקרות בהרבה מהמקור, וכך גם מכרו מיכללים במחירים מלאים וגם לא פגעו במכירות שלהם עצמם. דעיכת סדנאות העיצוב והייצור בתחילת שנות ה- 70′ סימנה את סופו של תור הזהב בתעשית הרכב האיטלקית, תקופה שהניבה אין ספור מכוניות נאות להפליא, וגם למורטי היה חלק גדול בהן.

 

אין תגיות

431 סך צפיות 2 היום

  

מס' מודעה: 465b4894ec5708e

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים