ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

מאזדה Mazda RX7

  • פורסם: 10/06/2018 19:38
  • : 984 ימים, 15 שעות
מאזדה Mazda RX7 - תמונה 1

פירוט

מאת: חן פרחי .

בשנת 67′ הציגה מאזדה היפנית את הקוסמו, מכונית ספורט חדשה שהוצגה כאב טיפוס כבר בשנת 64′. מלבד עיצוב ייחודי ומעניין, הוצעה הקוסמו עם מנוע וואנקל רוטורי בלבד. מנוע הוואנקל פותח על ידי המהנדס הגרמני פליקס וואנקל, וחברת N.S.U הגרמנית הייתה הראשונה לעשות בו שימוש. יתרונותיו הגדולים של המנוע החדש היו מימדיו הפיזיים הקטנים מאד ואופי פעולתו יוצאת הדופן, שאופיינה בטיפוס מהיר מאד לסל”ד גבוה, מה שהביא אותו להציע הספק גבוה מאד, הן ביחד לגודלו הפיזי והן ביחס לנפחו. מאזדה הסכימה לשלם תמלוגים מכובדים ל- N.S.U הגרמנית, ממנה קנתה את הזכויות לשימוש במנוע הוואנקל הייחודי, ולכן שילמה לחברה הגרמנית תמלוגים בגין כל מכונית שיוצרה עם המנוע הייחודי הזה. אולם למרות הייחוד והפעולה הנמרצת, המנוע לא היה חף מחסרונות – צריכת הדלק הייתה גבוהה מאד, הן ביחס לנפחו והן בכלל, צריכת השמן הייתה גבוהה אף היא, בשל בעיות אטימה של קצוות הרוטורים והמצתים נטו להתלכלך ודרשו החלפה תכופה. היפנים ניסו לשפר את האטימה של קצוות הרוטורים, והצליחו בכך יותר מהמקור הגרמני, אולם המנוע עוד לא היה בשל דיו. למרות זאת, ועל אף מחירה הגבוה, נמכרה הקוסמו היקרה בכמויות סבירות, מה שהפך אותה למקדמת תדמית מצויינת, והפכה את מאזדה הקטנה למובילה טכנולוגית. בשנת 72′ הופסק ייצורה של הקוסמו הספורטיבית, אולם ייצור מנוע הוואנקל לא הופסק, והוא הופיע ב- RX2 שהתבססה על ה- 1000 המשפחתית. מאזדה עמלו ושיפרו בעיקביות את אמינות מנוע הוואנקל, והצליחו בכך היטב. ל- N.S.U לא היה מזל דומה, וכשלון המנוע ב- RO80 המדהימה, הביא אותה לפשיטת רגל. בשנת 75′ שבה מאזדה לייצר את הקוסמו הספורטיבית, והציגה את דורה השני. הפעם המכונית נראתה שגרתית בהרבה, והוצעה בגירסת קופה, לא נאה במיוחד, וגירסת פאסבק נאה יותר. בגירסה זו הוצעה המכונית עם מנועי 1.8 ו- 2.0 בוכנתיים לצד מנועי וואנקל בעל זוג רוטורים בנפח 1146 ו- 1308 סמ”ק שפיתחו 125 ו- 133 כ”ס בהתאמה. הסיבה העיקרית להצעת המכונית עם מנועי הוואנקל, מלבד תדמית חדשנית, הייתה רמת מיסוי נמוכה שנבעה מנפחי המנוע הקטנים. בדורה השני איבדה הקוסמו את קיסמה, והפכה למכונית קופה שגרתית ומשעממת למדי, הן הנדסית והן עיצובית. אולם מאזדה לא אמרו נואש, והחליטו לפתח מכונית ספורטיבית חדשה, שתנסה לשחזר את הצלחת הקוסמו המקורית, ובנוסף להתחרות בהצלחת סדרת ה- Z של דאטסון והסליקה של טויוטה, שבינתיים הספיקו לצבור מוניטין חיובי מאד. בשנת 76′ החלו במאזדה בפיתוח המכונית החדשה, ועל עיצובה הופקד מעצבה הראשי מאזדה באותה העת, עדות לחשיבותה של המכונית החדשה עבור מאזדה. המכונית החדשה הייתה בינונית בגודלה, 4.28 מטר אורכה, ועיצובה היה נאה מאד ומודרני. חזית המכונית הייתה נמוכה מאד וכללה פנסים נפתחים. הקורה האחורית הורכבה במשפוע הפוך, ולכן הותקנו מאחוריה עוד זוג חלונות משולשים. הגישה לתא המטען נעשתה דרך השמשה האחורית, שתפקדה כדלת תא המטען. עיצובה היה נאה ופרופורציונאלי, על אף שלא היה צורך בתא מנוע ארוך, וגם סרחי העודף היו סבירים. גם מקדם הגרר יצא נשכר מעיצובה, וערכו עמד על 0.35 CD, נדיר למדי לזמנה, בוודאי עבור מכונית ספורט.  עיצובה הפנימי היה נאה ומתקדם, ובניגוד ליפניות רבות בנות תקופתה, תא הנוסעים נהנה מעיצוב נקי ולא מצועצע. רמת האיבזור הייתה גבוהה למדי, והמכונית כללה לוח מחוונים מפורט, גלגל הגה נאה, מקלט רדיו כציוד תקני וריפוד מושבים משובץ. בניגוד לקוסמו, שהוצעה הן עם מנועי וואנקל והן עם מנועים בוכנתיים, הפעם החליטו במאזדה למכור את המכונית עם מנועי וואנקל בלבד, על אף הסיכון שהיה כרוך בכך. מאזדה עשו שימוש במנוע ה- 1,146 סמ”ק של הקוסמו\RX3 שסיפק בגרסתו הבסיסית 105 כ”ס. גירסאות הסוואנה וה- GT צויידו במאייד ענק בעל 4 לועות מתוצרת ניפון, שבעזרתו סיפק המנוע 130 כ”ס. תיבת ההילוכים הייתה ידנית, 4 או 5 הילוכים, ובנוסף תיכננה מאזדה להציע כבר מלכתחילה את המכונית עם תיבה אוטומטית מתוצרת ג’אטקו היפנית, 3 הילוכים. מערכת המיתלים עשתה שימוש במיתלי מק’פרסון קדמיים ואילו המיתלה האחורי עשה שימוש בסרן חי הנתמך על ידי קפיצי סליל, מחברי וואט ומוט פנאהרד. ההיגוי, כמקובל במכוניות יפניות רבות בנות דורה, היה בשיטת התיבה והתפוחים. מערכת הבלמים עשתה שימוש בדיסקים קדמיים מאווררים ותופים אחוריים, מגבר בלם ומשאבה כפולה. הצגת המכונית התקיימה בתערוכה טוקיו בשנת 78′ והיא כונתה RX7. עיצובה הנאה מאד, נתוניה המצויינים, התנהגות הכביש הטובה ואפילו השימושיות הגבוהה, הפכו אותה לסיפור הצלחה מכובד, והמכונית נמכרה היטב. כבר בגירסתה הבסיסית הגיעה המכונית למהירות מירבית של 190 קמ”ש ותאוצתה מ 0-100 קמ”ש ארכה כ- 9 שניות. גירסאות ה- GT והסוואנה היו מהירות יותר, ומהירותן המירבית חצתה את קו ה- 200 קמ”ש. הביצועים הטובים לוו בפעולה נעימה וצליל מיוחד במינו. מאחר והמנוע היה נוסק בקלות לסל”ד גבוה מאד, התקינו במאזדה זמזם מיוחד שהיה מתריע בפני הנהג כל אימת שהמנוע חצה את קו ה- 7000 סל”ד. נקודת התורפה העיקרית נותרה צריכת הדלק, שעמדה על נתון מופרך של 6 ק”מ לליטר בממוצע. למרות מגבלה זו, נמכרה המכונית היטב ותרמה רבות לתדמית החברה הקטנה. בשנת 80′ עברה המכונית מתיחת פנים קלה שכללה שילוב פלסטיק בפגושי המכונית ובשדרוג תא הנוסעים, שזכה לאופציה למזגן מקורי ולרדיו טייפ בעל 4 רמקולים. גירסת ה- 105 כ”ס הבסיסית הושמטה מהמבחר והדיפרנציאל האחורי קיבל אופציה לנעילה חלקית, על מנת לשפר את יכולת המשיכה של המכונית ביציאה מפניות מהירות. המכירות המצויינות נמשכו, והמכונית נמכרה היטב גם בשוק האמריקאי. בשוק האירופאי התקבלה המכונית בחשדנות מה, עקב הערכה נמוכה של כלל התוצרת היפנית באותה העת, אם כי במבחני דרכים שנערכו לה היא זכתה לשבחים לא מעטים. מאזדה שיפרה מאד את אטימת קצוות הרוטורים, מה ששיפר מאד את אמינות המנוע, ובצירוף שמנים מתקדמים, אמינותו הניחה את הדעת, אם כי הייתה נמוכה בהרבה משל מנועי בוכנה שגרתיים. בשנת 83′ הוצגה גירסת הטורבו של המכונית. מגדש טורבו גדול נוסף לה, שהעלה את הספק המנוע ל- 165 כ”ס, שהביאו את המכונית למהירות מירבית של 217 קמ”ש ולתאוצה מ- 0-100 קמ”ש תוך 6.7 שניות קצרות. בגירסה זו הפכה המכונית למהנה באמת, ומימשה את מלוא הפוטנציאל שלה. בסוף אותה שנה, 83′, עברה מתיחת פנים קלה נוספת, שעידנה את עיצוב החיצוני והפכה אותו למודרני יותר. הגירסאות האמריקאיות קיבלו את מנוע ה- 1,308 סמ”ק שעברו לשימוש בהזרקת דלק, על מנת להפחית את זיהום האוויר, עקב התקנות האמריקאיות המחמירות. גם בגירסתה זו נמכרה המכונית היטב, כשעיקר המכירות היו בשוק האמריקאי, שאהב מאד את המכונית. בשנת 85′ הופסק ייצורה והיא הוחלפה במכונית חדשה, מודרנית יותר. ב- 7 שנות ייצורה הורכבו 471,000 מכוניות, מספר מכובד לכל הדעות, בוודאי עבור מכונית ספורט. המאזדה RX7 תיזכר כמכונית מצויינת עבור זמנה – עיצובה היה נאה מאד ואגרסיבי, תא הנוסעים נהנה מגימור ברמה גבוהה, ביצועיה היו טובים מאד ואופי פעולת המנוע היה מיוחד במינו. גם התנהגות הכביש הייתה טובה מאד והמכונית הייתה מהנה לנהיגה. וכמו בכל מכונית יפנית, רמת האמינות הייתה גבוהה מאד וכך גם איכות הגימור. נקודות התורפה הבודדות שלה היו צריכת הדלק הגבוהה ואורך החיים של המנוע, שעל אף מאמציה של מאזדה, עדיין נפל מזה של מנועי בוכנה מקבילים. הצלחת ה- RX7 תרמה רבות לתדמית מאזדה, והפכה אותה למובילה טכנולוגית.

 

אין תגיות

481 סך צפיות 2 היום

  

מס' מודעה: 6175b1d50be86273

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים