ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

מאזדה Mazda 323 דור ראשון

  • פורסם: 28/01/2019 09:14
  • : 2858 ימים, 5 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי .

בשנת 67′ הציגה מאזדה היפנית את דגמי הדור השני של המאזדה פמיליה, משפחתית קטנה שהוצגה בשנת 63′. בדורה השני הציעה הפמיליה עיצוב מודרני יותר, רמת גימור ואיבזור גבוהה יותר ומנועים גדולים וחזקים יותר. בשנת 66′ הציגה טויוטה היפנית משפחתית קטנה חדשה, הקורולה. עד מהרה הפכה הקורולה החדשה לרבת מכר ולמתחרתה העיקרית של הפמיליה, וגם הדאטסון 510 שהוצגה ב- 67′ לא עשתה לה חיים קלים, בלשון המעטה. לכן החליטה מאזדה לפנות דווקא לכיוון הספורטיבי, והציעה גרסאות חזקות לפמיליה, כולל גירסה ייחודית בעלת מנוע וואנקל רוטורי חדשני. גרסאותיה הספורטיביות הציעו ביצועים מצויינים גם בקנה מידה אירופאי, וכך צאה לעצמה המכונית נישה משל עצמה. בשל תכונותיה אלו, נמכרה המכונית היטב. אך למרות המכירות הטובות בשוק היפני, ולמרות המאמצים הרבים שמאזדה השקיעה בניסיון שיווקה במערב אירופה, הייצוא לא היה משמעותי דיו, וזה הפריע למאזדה שהייתה באותה העת חברה קטנה למדי. בתחילת שנות ה- 70′ עברה הפמיליה מתיחת פנים שהפכה את עיצובה למודרני ונאה יותר, אך למרות זאת היא הפכה למיושנת, הן עיצובית והן תיכנונית. זה לא ממש הפריע למאזדה שהעדיפה להתמקד בדגמים ספורטיביים כדוגמת סדרת ה- RX, אך בכל זאת חשיבותה עבור מאזדה לא הייתה מבוטלת. לכן בשנת 75′ החליטה מאזדה על פיתוח יורשת מודרנית יותר, לפחות עיצובית. כשנה קודם לכן, ב- 74′, הוצגה בגרמניה הפולקסווגן גולף שהייתה המכונית הקומפקטית האמיתית הראשונה. הגולף זכתה להצלחה עצומה, והראתה את הכיוון שאליו תצעד תעשיית הרכב בשנים הבאות. מאזדה החליטו להצטרף אף הם לפלח השוק החדש, ועיצבו מכונית קומפקטית בת 3 או 5 דלתות, מתוך כוונה לייצא את המכונית לשוק האירופאי. מעצבי מאזדה עיצבו מכונית קומפקטית קטנה למדי, 3.83 מטר אורכה כשבסיס הגלגלים עמד על נתון של 2.31 מטר בלבד, מה שהעיד על ניצול החלל הפנימי בצורה גרועה למדי, וזה בשל העובדה שהנעתה הייתה עדיין אחורית ומנועה היה אורכי כמובן. בניגוד לדגם היוצא שהיה בעל עיצוב מיושן, בדורה השלישי נהנתה המכונית ממראה מושך למדי ומודרני, ולפחות עיצובית יישרה קו עם מתחרותיה מבית ומאירופה. גם עיצובה הפנימי עבר מהפך, ונראה מודרני ומתקדם. רמת הגימור הייתה גבוהה יחסית וכך גם רמת האיבזור, כדי להגביר את כושר המשיכה של המכונית. מכאנית, המשיכה המאזדה החדשה לעשות שימוש במיכללי קודמתה, בעיקר בשל הסיבה שהיו טובים למדי וגם בשל קשיים תקציביים. מנועה הבסיסי היה בנפח 985 סמ”ק, וסיפק בעזרת מאייד בודד 45 כ”ס סבירים שהיו אמורים להניע מכונית ששקלה 816 כ”ס. הדגם הבכיר הציע מנוע גדול יותר בנפח 1,272 סמ”ק שפיתח 59 כ”ס סבירים. תיבת ההילוכים הייתה בת 4 מהירויות, כשדגם ה- 1.3 הציע כאופצייה תיבה בת 5 הילוכים. מערכת המיתלים עשתה שימוש בתמוכות מק’פרסון קדמיות ואילו הסרן האחורי החי עשה שימוש בקפיצי סליל ומוט פנאהרד. מערכת הבלמים כללה בלמיד דיסק קדמיים ותוף אחוריים עם מגבר בלם. מערכת ההיגוי עברה משימוש בתיבת הגה להגה בשיטת מסרק ומוט משונן. המכונית החדשה שלראשונה כונתה 323 בנוסף לכינוי פמיליה, הוצגה בתחילת שנת 77′ ומיד לאחר השקתה יוצאה לאירופה. בשל עיצובה הנאה ואיבזורה העשיר, נמכרה ה- 323 במספרים סבירים בשוק האירופאי, בייחוד במדינות בהן לא יוצרו מכוניות. בניגוד לדור הקודם שהתבלט בביצועיו, בדורה השלישי הציעה המכונית ביצועים סבירים בלבד. מנגד, התנהגות הכביש שופרה מאד, ולמרות הנעתה האחורית, הציעה התנהגות כביש סבירה בהחלט. בשנת 78′ נוספו גירסאות סטיישן שימושיות, ולראשונה הוצגה גרסת סטיישן בת 5 דלתות. לראשונה יוצאה המכונית לשוק האמריקאי, וגם בו נחלה הצלחה נאה. כדי למוכרה בשוק האמריקאי הבררן, נוספה אופציה לתיבת הילוכים אוטומטית בת 3 הילוכים ומזגן אוויר מקורי. בשנת 80′ עברה ה 323 מתיחת פנים די משמעותית, במסגרתה עודן עיצובה החיצוני. פנסיה הקדמיים העגולים הוחלפו במלבניים וגם פנסיה האחוריים הפכו לנאים יותר. המראה הכללי עודן, וכעת נראתה המכונית מודרנית ונאה. השינויים לא פסחו גם על הצד המכאני – את מנוע ה- 1.0 החליף מנוע 1.1 חדש שסיפק 54 כ”ס וביצועים טובים בהרבה. להיצע המנועים נוסף מנוע גדול יותר בנפח 1.5 שסיפק 74 כ”ס. בדגם זה הציעה המכונית ביצועים טובים למדי. עם מנת לא לזנוח את תדמיתה הספורטיבית, הציגה מאזדה גירסה ספורטיבית למכונית שכונתה GT. מנוע ה- 1.5 צוייד במאייד גדול יותר ובשסתומים מוגדלים, וסיפק 85 כ”ס שהביאו את המכונית למהירות מירבית של 170 קמ”ש ולתאוצה מ 0-100 קמ”ש תוך 10.5 שניות. על מנת להגדיל את מכירותיה, יוצרה המכונית גם באינדונזיה, שם נמכרה בגרסאות רבות. ייצור המכונית נמשך עד שנת 80′, ואז הוחלפה במכונית חדשה לגמרי. גירסת הסטיישן יוצרה עד 86′, מאחר ובשל הנעתה האחורית הייתה חזקה ועמידה. למרות שבבסיסה הייתה מכונית מכונית מיושנת למדי, אך בשל עיצובה הנאה והמודרני, זכתה ה- 323 להצלחה נאה, ואפילו באירופה נמכרה היטב. ביצועיה היו סבירים וכך גם התנהגות הכביש שלה ונוחות הנסיעה. איבזורה היה עשיר למדי ותג המחיר היה נוח. נקודת התורפה הבולטת שלה היה ניצול החלל הפנימי, מה שפך אותה לצרה וצפופה עבור הקהל האירופאי.

אין תגיות

100 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 9495c4eaa48b3b10

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים