ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

מאזדה 616/626 Mazda דור ראשון

  • פורסם: 02/12/2018 22:19
  • : 985 ימים, 13 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי .

בשנת 57′ הציגה טויוטה יפנית מכונית משפחתית בינונית בגודלה, שלפחות עבור השוק היפני הסגור ליבוא, נחשה לגדולה – הקורונה. בדורה הראשון נראתה הקורונה כמו חיקוי דהוי של מכונית אמריקאית, וכך גם בדורה שני שנחל כילשון חרוץ בארה”ב. אולם ביפן נמכרה המכונית היטב, וכך גם בשווקי היצוא האסיאתיים. באותה העת מאזדה היפנית עסקה בהרכבת טנדר מוזר בעל 3 גלגלים ומכונית מיני קטנטנה, הקרול, שהייתה בעלת מנוע 4 בוכנות הקטן ביותר בעולם – 360 סמ”ק. מאזדה, שהייתה, לפחות טכנולוגית, מתקדמת יותר מכל היצרנים היפניים, רצתה אף היא להשתלב בשוק המכוניות הגדולות יחסית, החלה בתכנון מכוניתה החדשה בשנת 68′, לאחר שהטויוטה קורונה והדאטסון בלובירד כבר הספיקו להתבסס בשוק. מאזדה עיצבו מכונית משפחתית קטנה למדי במונחים אירופאיים – 4.14 מטר אורכה, שהציעה עיצוב מודרני למדי במונחים יפניים. סימן ההיכר הבולט שלה היתה קורתה האחורית שהשתלבה יפה במכסה תא המטען, במבנה שהזכיר את זה של הפיג’ו 504. בסיס גלגלים של 2.47 מטר תרם לפרופורציות הנאות, ויחסית למתחרותיה נראתה נאה ומקורית. עיצובה הפנימי, לעומת זאת, היה יפני טיפוסי, וכלל הרבה פלסטיק שחור ושלל מגירות ותאים מכל עבר. בשל היותה מכוונת לפלח שוק גבוה יחסית, רמת הגימור היתה גבוהה למדי ולוח השעונים צוייד היטב. מאחר וזה היה ניסיונה הראשון של מאזדה בפלח שוק גבוה יותר מזה שאליו כיוונה ה 323, תיכנונה המכאני היה יסודי. מנוע 1.6 בעל גל זיזים עליון בודד, נדיר למדי במכוניות יפניות באותה העת, היה בעל ראש אלומיניום וסיפק 92 או 102 כ”ס, בהתאם ליחס הדחיסה, מכובד גם במונחים אירופאיים. המנוע שודך לתיבת הילוכים ידנית בת 4 או 5 מהירויות, כשתיבה אוטומטית בת 3 מהירויות הוצעה כאופציה. מערכת המיתלים עשתה שימוש בעצמות עצה כפולות מלפנים וסרן חי שנשען על קפיצי סליל, מחברי וואט ומוט פנאהרד. מערכת הבלמים כללה בלמי דיסק מאווררים מלפנים ובלי תוף אחוריים, מגבר בלם ומשאבה מרכזית כפולה. מערכת ההיגוי עשתה שימוש בתיבה ותפוחים, כמקובל ברוב המכוניות היפניות באותה העת. המכונית החדשה שכונתה מאזדה 616 או קאפלה הוצגה בספטמבר 70′ בגירסת 4 דלתות משפחתית או קופה נאה מאוד בעלת 2 דלתות בתערוכת פריז, מיקום לא ממש שגרתי להשקת מכונית יפנית, אך זה העיד על כוונת מאזדה לייצא את המכונית לשוק האירופאי. כצפוי, נתקלה המכונית החדשה בחשדנות שאיפיינה את כל המכוניות היפניות שנמכרו אז באירופה, למרות שעיצובה היה נאה, רמת הגימור הגבוהה יחסית וביצועיה שהיו עדיפים על אלו של מרבית התוצרת האירופאית באותה העת, למעט בגירסאות הספורטיביות. על מנת להגדיל את כוח המשיכה של המכונית, הוצעה המכונית החל משנת 72′ גם עם מנוע וואנקל, שפותח על ידי מאזדה לאחר שזיכיון הייצור נקנה מ N.S.U הגרמנית, שנפחו עמד על 1,146 סמ”ק בלבד. מנוע הוואנקל שהיה בעל זוג רוטורים סיפק 130 כ”ס, מה שהפך את המכונית למהירה מאוד בכל קנה מידה. הדגמים שנמכרו עם מנוע רוטורי זכו לזוג פנסי חזית בכל צד ולרמת גימור גבוהה יותר שכללה מושבים ספורטיביים וגלגל הגה נאה. אך למרות הקידמה הטכנולוגית והביצועים המצויינים, נתקלה המכונית, כמעט כצפוי, בחשדנות בשוק האירופאי,ולכן נמכרה בעיקר במדינות בהן לא יוצרו מכוניות כמו יוון, הולנד ובלגיה. בשנת 73′ עברה המכונית מתיחת פנים שבמסגרתה התארך המרכב ב 10 ס”מ, מה שיצר סרח עודף אחורי גדול אך יצר תא מטען גדול ומרווח בהרבה. בשוק האמריקאי, בו זכתה המכונית להצלחה יחסית, קיבלו המנועים ממיר קטליטי, מה שגרם לירידה בהספקי המנועים. עיצובה הפנימי שונה והפך למודרני ונקי בהרבה ורמת האיבזור שודרגה. בשוק היפני נחלה המכונית הצלחה גדולה, בעיקר בשל חדשנותה הטכנולוגית וביצועיה המצויינים, כמו גם בשל הקלות המס שזכה מנוע הוואנקל קטן הנפח. בדורה הראשון יוצרה ה- 626 עד שנת 78′ ואז הוחלפה המכונית חדשה לגמרי. עבור זמנה, תיזכר המאזדה 616\626 כמכונית משפחתית טובה, בוודאי ביחס למתחרותיה מבית. ה- 626 נהנתה מעיצוב נאה, מנועים מודרניים, חזקים וטובים, ביצועים טובים מאוד, התנהגות כביש סבירה, אבזור עשיר יחסית ורמת גימור גבוהה. וכמו כל מכונית יפנית בת זמנה, הפגינה המכונית רמת אמינות גבוהה ואיכות ייצור מצויינת. סביר להניח שללא החשדנות שאיפיינה את השוק האירופאי השמרני, הייתה זוכה ה- 626 להצלחה גדולה בהרבה בשוק האירופאי.

אין תגיות

19 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 2005c043e0aa7957

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים