ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

מאזדה קרול Mazda Carol

  • פורסם: 31/05/2018 21:39
  • : 974 ימים, 15 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי .

חברת מאזדה לייצור גנרטורים, כלי עבודה כבדים וציוד תעשייתי, נוסדה בעיר הירושימה ביפן בשנת 1920. החברה נוסדה על ידי ג’וג’ירו מאצודה, ומוצריה נחלו הצלחה נאה. בשנת 31′ החליטו בחברה להיכנס לתחום המוטורי, והציגו את כלי הרכה הראשון מתוצרתם, אופנוע תלת גלגלי שכונה מאזדה-גו. פלח שוק זה היה פופולארי מאד ביפן באותה העת, ומאזדה הצטרפה ליתר היצרנים היפנים שהחלו את דרכם עם אופנועים תחת גלגליים. בשנות מלחמת העולם השנייה גוייסה מאזדה למאמץ המלחמתי, וייצרה כלי נשק עבור הצבא היפני. תום מלחמת העולם השנייה מצאה את מיפעלי החברה מחוסרי תעסוקה, ולכן שבו לייצא תלת אופן, מתקדם יותר מזה שהוצג ב- 31′. אולם ההתאוששות המהירה של המשק היפני הביא לדרישה הולכת וגוברת למכוניות של ממש, ומרבית היצרנים נענו לבקשה זו. בסוף שנות ה- 50′ החלה מאזדה בתכנון מכונית חדשה, לראשונה בתולדותיה. באותה העת, מכוניות בעלות נפח מנוע קטן מ- 360 סמ”ק נהנו מהקלות מיסוי משמעותיות, מה שהפך את מחירן לזול במיוחד, ואיפשר ליפנים רבים לרכוש מכונית חדשה, לראשונה בחייהם. לכן החליטו במאזדה לתכנן מכונית קטנטנה בעלת מנוע בנפח 360 סמ”ק. מראה המכונית הקטנטנה – 1.98 מטר אורכה, היה ייחודי ומעניין; פנסיה הקדמיים היו שקועים בכנפיים הקדמיות, מכסה תא המטען הקדמי היה ארוך ביחס לגודל המכונית וקו הגג האחורי הסתיים בשמשה אחורית גדולה, בשל קורות אחוריות הפוכות. למרות קוטנה, צויידה המכונית החדשה שכונתה בפשטות מאזדה R360, ב- 4 מושבים, על אף שהמרווח ליושבי המושב האחורי היה סמלי למדי, מן הסתם. את המכונית הניע מנוע V2 בעל 4 פעימות, במבנה ייחודי, והיה בעל בוכנות מקבילות. ראשי המנוע היו עשויים אלומיניום, ואילו בלוק המנוע היה עשוי מגנזיום קל. הספק המנוע עמד על נתון צנוע של 16 כ”ס. הספק המנוע הקטן עבר את תיבת הילוכים בת 4 מהירויות, כשההילוך הראשון לא היו סינכרוני. בצורה יוצאת דופן, בוודאי עבור מכונית בגודלה, הוצעה המכונית עם תיבת הילוכים אוטומטית בת 2 מהירויות שפותחה על ידי יצרן חיצוני. מערכת המיתלים היה פשוטה, אך עשתה שימוש במוטות טורסן, הן קדמיים והן אחוריים, נדיר למדי עבור מכונית יפנית בת זמנה. מערכת הבלמים כללה 4 בלמי תוף קטנים ומשאבה מרכזית בודדת, ואילו מערכת ההיגוי הייתה בשיטת התיבה והתפוחים. ה- R360 הוצגה בסוף שנת 60′ ונמכרה כשנת הדגם 61′. למרות התחרות בדמות המיצובישי מיניקה והסובארו 360, זכתה המכונית החדשה להצלחה נאה בהחלט, והפכה לאחת המכוניות הנמכרות ביותר בפלח השוק שלה, שהיה משמעותי מאד ביפן באותה העת. מעט לאחר הצגתה, הציגה מאזדה את הגירסה המסחרית של המכונית, שנמכרה היטב אף היא. למרות הספק המנוע הצנוע, אך בשל משקלה העצמי הנמוך – 380 ק”ג בלבד, הציעה המכונית ביצועים סבירים, ובגרסתה הידנית הגיעה למהירות מירבית של 90 קמ”ש. בשל הצעת המכונית עם תיבת הילוכים אוטומטית, דווקא גירסה זו זכתה להצלחה גדולה, והייתה ייחודית בפלח השוק שלה. אולם למרות הצלחתה היחסית, החליטו במאזדה להרחיב את משפחת הדגמים, ולהציג מכונית “אמיתית”, שתראה מכובדת יותר. סמוך להשקתה של ה- R360 החלו במאזדה בפיתוח המכונית החדשה. מאזדה עיצבו מכונית משפחתית קטנטנה – 2.99 מטר אורכה, שנראתה שגרתית יותר מה- R360. המכונית תוכננה להיות מוצעת במרכב 2 או 4 דלתות, כשהפעם המרכב היה אחוד, ללא שילדה נפרדת, כשסימן ההיכר העיצובי הבולט ביותר שלה היה קו הגג האחורי שהסתיים בשמשה אחורית אנכית לגמרי. למרות מימדיה הקטנים, נראתה המכונית פרופורציונאלית למדי. עיצובה הפנימי היה פשוט אך פונקציונאלי, ורמת האיבזור תאמה את המקובל במכוניות אלו. הצד המכאני, לעומת זאת היה מעניין יותר; מאזדה רצו להעניק כושר משיכה למכונית, ולכן פיתחו מנוע חדש בעל 4 בוכנות בטור בנפח 358 סמ”ק. מנוע זה הנחשב למנוע ה- 4 בוכנות הקטן ביותר שיוצר אי פעם, יחד עם מנוע ההונדה  T360 שהיה בנפח זהה.מנועה היה עשוי אלומיניום כולו, בעל גל זיזים תחתון, קירור מים ומאייד סטרומברג בודד שבעזרתו פיתח הספק של 18 כ”ס. ההספק הצנוע של מנועה שהותקן באחוריה, הועבר את תיבת הילוכים בת 4 מהירויות, כשהפעם כל ההילוכים היו סינכרוניים. מערכת המיתלים היתה דומה לזו שב- R360, ועשתה שימוש נדיר במוטות טורסן. המכונית החדשה שכונתה מאזדה קרול הוצגה בתערוכה בטוקיו בתחילת 62′, ומיד עם הצגתה זכתה להצלחה מרשימה. המראה ה “אמיתי”, מנוע ה 4 בוכנות החדש, המרווח הפנימי הסביר ותא המטען המרווח יחסית, הפכו אותה לסיפור הצלחה, ותך שנה שלטה בשני שליש מפלח השוק שלה. בתחילת 63′ עלה הספק המנוע ב 2 כ”ס ועמד על 20 כ”ס. מהירותה המירבית הגיעה ל 100 קמ”ש, וגם התאוצה שופרה מעט. מאזדה רצו לפנות לפלח שוק גבוה יותר, ולכן הציגו בסוף 62′ את גירסת ה- 600 של המכונית. המכונית התארכה ב- 21 ס”מ תמימים, מה שהקנה לה מראה מכובד בהרבה, אם כי בסיס הגלגלים נותר זהה. מנוע המכונית גדל בנפחו ל- 600 סמ”ק, מה שהעלה את הספקו ל- 28 כ”ס, שהביאו את המכונית למהירות מירבית של 105 קמ”ש. אולם גירסה זו לא נהנתה מהקלות המיסוי שממנה נהנו מכוניות בעלות מנועי 360 סמ”ק, ולכן מכירותיה היו נמוכות מאד. בשל כישלונה היחסי, ב- 64′ הופסק ייצורה. ב- 66′ עברה המכונית המצליחה מתיחת פנים קלה, במסגרתה הוחלפו פגושיה של המכונית למודרניים יותר, נוספו חגורות בטיחות קדמיות והגלגל החלופי הועבר אל תא המנוע האחורי, מה שהביא לניצול טוב בהרבה של תא המטען הקדמי. בשנת 70′ הופסק ייצורה של הקרול, והיא הוחלפה במכונית חדשה לגמרי, מודרנית בהרבה למראה. הקרול תיזכר כמכונית הנוסעים האמיתית הראשונה של מאזדה, שהציעה עיצוב נאה, מנוע 4 בוכנות ייחודי, ביצועים סבירים, מרווח פנימי טוב יחסית לגודלה ושימושיות רבה. הקרול הייתה המכונית הנמכרת ביותר בפלח השוק שלה, והצלחתה אפשרה למאזדה פיתוח של דגמים חדשים רבים.

 

אין תגיות

500 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 3275b104013e3fb0

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים