ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

מאזדה קוסמו Mazda Cosmo

  • פורסם: 10/06/2018 19:24
  • : 984 ימים, 15 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי .

בשנת 60′ הציגה מאזדה היפנית מהעיר הירושימה את מכוניתם הראשונה- ה- R360. כמרבית היצרנים היפניים באותה העת, העדיפו מאזדה להתמקד בפלח השוק הפופולארי ביותר ביפן באותה העת – מכוניות מיקרו שהיו באורך של עד 3 מטר שצויידו במנוע קטן יותר מנפח של 360 סמ”ק. ממשלת יפן עודדה רכישת מכוניות אלו, שהיו חסכוניות מאד מטבע הדברים ולא תפסו מקום חניה רב, ולכן המיסוי עליהן היה נמוך מאד, מה שהפך את רכישתן לקלה מאד. אולם התחרות הגדולה גרמה ליצרנים לפעול בריווחיות נמוכה מאד, ולכן חיפשו היצרנים פלחי שוק גבוהים יותר וריווחיים יותר, מן הסתם. למרות שה- 360R נמכרה היטב, ידעו במאזדה, שהייתה חברה קטנה יחסית, שאם ברצונם לשרוד, עליהם לפתח מכוניות גדולות, שבהן שולי הרווח גבוהים יותר. גם כאן התחרות היתה קשה, ולמרות ששוק הרכב היפני היה סגור ליבוא עד שנת 63′, מה שסייע ליצרנים המקומיים, התחרות בין היצרניות הגדולות היתה עזה. לכן החליטו במאזדה לשנות כיוון, ולפתח דווקא מכונית ספורט דו מושבית, שתתחרה בפלח שוק פנוי יחסית. מעצבי החברה קיבלו יד חופשית, ועיצבו מכונית ספורט דו מושבית, אורכה למדי, 4.14 מטר אורכה, מוזרה משהו למראה. מאחר והמכונית היתה כאמור דו מושבית, תאי המנוע והמטען היו ארוכים יחסית, ואילו תא הנוסעים היה קטן יחסית, מה שיצר מכונית בעלת מבנה לא שגרתי. סימני ההיכר בעיצוביים הבולטים שלה היו הפנסים הקדמיים השקועים והמחופים בפלסטיק שקוף, הקורה האחורית הרחבה והפנסים האחוריים הכפולים, מעל ומתחת לפגוש האחורי. בסיס הגלגלים עמד על נתון של 2.2 מטר, מה שיצר סרח עודף אחורי גדול וחריג. תשומת לב רבה הושקעה בעיצוב תא הנוסעים שהזכיר בעיצובו את את הנוסעים של.. היגואר E TYPE. לוח המחוונים היה מצוייד היטב וכלל מד סל”ד ומדי טעינה ולחץ שמן, תא הכפפות היה ניתן לנעילה וריפוד משובץ הופיע על המושבים הקדמיים. גלגל ההגה הספורטיבי היה עשוי עץ כמו גם ידית ההילוכים הקצרה. אולם למרות העיצוב המקורי ורמת הגימור הגבוהה של תא הנוסעים, עיקר העיניין במכונית החדשה היה המבנה המכאני שלה. למעט מנוע ה- 360 סמ”ק, למאזדה לא היו בתחילת שנות ה- 60′ מנועים גדולים יותר, למרות שהחלו בתכנון קו מנועים חדש עבור המאזדה 1000, שהייתה אמורה להיות מכונית הנוסעים האמיתית הראשונה של החברה. לכן, בצעד לא שגרתי עבור יצרן יפני, החליטו לעשות שימוש במנוע הוואנקל הרוטורי החדש שפיתח המהנדס הגרמני פליקס וואנקל. וגם כאן העיניין לא היה פשוט – פליקס וואנקל חתם על הסכם בילעדיות עם N.S.U הגרמנית על שימוש במנוע המהפכני שפיתח, ולכן מאזדה נשלחו אחר כבוד לסגור את הסכם השימוש במנוע החדש עם הנהלת N.S.U. לאחר שנחתם ההסכם, שבנוסף לתמלוגים שקיבלו N.S.U הם חייבו את מאזדה להטביע על בלוק המנוע את המילים “MAZDA BY N.S.U”. לאחר שמאזדה קיבלו במלואם את תכתיבי החברה הגרמנית, אלא אישרו להם פיתוח עצמאי של מנוע הוואנקל. על אף שידעו שמדובר במנוע חדש לגמרי שעדיין לא הספיק להוכיח עצמו, ועל אף התמלוגים הגבוהים ששילמו במאזדה ל N.S.U, החליטו לעשות שימוש במנוע, בעיקר כדי להיצטייר כמובילה טכנולוגית וכחברה חדשנית ודינאמית. מאזדה פיתחו מנוע בעל זוג רוטורים בנפח 800 סמ”ק עבור אב הטיפוס, שפיתח בעזרת מאייד כפול 70 כ”ס מכובדים למדי. גודלו הפיזי של המנוע ופעולתו יוצאת הדופן היו עיקר העיניין בו, כמו גם הביצועים הטובים שסיפק. המנוע הקטנטן חובר אל תיבת הילוכים ידנית בת 4 מהירויות, כשכל ההילוכים היו סינכרוניים. מערכת המיתלים כללה עצמות עצה כפולות מלפנים ומיתלה דה דיון מתקדם מאחור שעשה שימוש בקפיצי עלים אורכיים. מערכת הבלמים עשתה שימוש בדיסקים קדמיים ותופים אחוריים, ואילו מערכת ההיגוי היתה כמקובל בתוצרת היפנית באותה העת, ועשתה שימוש בתיבת הגה ותפוחים. המכונית החדשה שכונתה קוסמו הושקה בתערוכת הרכב של טוקיו שנערכה ב- 64′, וזכתה להתעניינות רבה. בדגם שהוצג בתערוכה התקינה מאזדה מנוע וואנקל גדול יותר בנפח 1.0 שסיפק 111 כ”ס, הספק כמעט חסר תקדים עבור נפח מנוע כה קטן. הזנת הדלק נעשתה על ידי מאייד מרובע מתוצרת היטאצ’י, שפותח במיוחד עבור המכונית. מאחר ומאזדה לא ידעו מה אמורה להיות רמת האמינות של המנוע החדש, יוצרו כ- 80 מכוניות בשנת 65′, והן ביצעו נסיעות מבחן ארוכות, בכדי לבחון את אמינותו ועמידותו של המנוע החדש. ביצועי המכונית היו מצויינים – מהירותה המירבית עמדה על 189 קמ”ש, ואילו תאוצתה מ 0-100 קמ”ש ארכה כ 9.7 שניות. גם התנהגות הכביש היתה טובה למדי, אך את עיקר העיניין במכונית יצר המנוע החדש. נקודת התורפה העיקרית של המכונית היתה צריכת הדלק הגבוהה כמו גם צריכת השמן הגבוהה, שנוצרה בשל חוסר אטימה מספק בקצוות הרוטורים, ולכן פנתה מאזדה ליצרני שמנים וביקה מהם לפתח עבורה שמן שיפתור את בעיות האטימה. לאחר שאבות הטיפוס הפגינו אמינות מספקת למדי, החליטה מאזדה להעביר את אבות הטיפוס לייצור סדרתי. בשנת 67′ הציגה מאזדה את המכונית שכונתה קוסמו 110S, וזו הוצעה למכירה במחיר גבוה מאד, והיתה אחת ממכוניות הנוסעים היפניות היקרות ביותר. אולם למרות תמחורה הגבוה, זכתה המכונית להתעניינות רבה, בעיקר בשל ביצועיה המצויינים, בוודאי בהתחשב בנפח המנוע הצנום. בשנתה הראשונה מכרה מאזדה 343 מכוניות. ביולי 68′ הוצג הדור השני של המכונית, כשעיקר השינוי היה במיכלליה המכאניים – הספק המנוע הרוטורי עלה ל- 128 כ”ס עקב הגדלת המאייד והעלאת יחס הדחיסה, תיבת ההילוכים קיבלה הילוך נוסף, חמישי  וקוטר הגלגלים עלה ל- 15 אינץ’. עיצובה של המכונית נותר זהה, אולם בסיס הגלגלים התארך בלא פחות מ -15 ס”מ, מה שקיצר את סרח העודף האחורי ושיפר מאד את התנהגות הכביש שלה. על מנת להוכיח את אמינות המכונית וביצועיה, השתתפה מאזדה במירוץ רצוף של 3 וחצי ימים, בהם הפגינה המכונית אמינות גבוהה וסיימה את המירוץ בכבוד. מאזדה החלה לייצא את המכונית לארה”ב, אך בשל מחיר גבוה מאד נמכרה במספרים נמוכים למדי. המכונית הפגינה אמנם ביצועים מצויינים, אולם את מחיר החדשנות הטכנולוגית שילמו הלקוחות הראשונים – בנוסף לצריכת דלק גבוהה שתמיד איפיינה את מנועי הוואנקל, גם צריכת השמן המיוחד היתה גבוהה, והמצתים הכפולים נדרשו להחלפה תכופה. גם בלאי המנוע היה גבוה למדי, ולא היה נדיר להתקל במכוניות שנדרשו לשיפוץ מנוע לאחר 50 אלף ק”מ. אולם למרות מגבלות אלו, הקוסמו תרמה מאד לתדמיתה של מאזדה הקטנה, והפכה אותה למובילה טכנולוגית. ייצור המכונית הייחודית נמשך עד סוף 72′, ואז נעלמה מהיצע מאזדה מבלי שהוצגה לה יורשת ישירה. בין השנים 67′ ל- 72′, תום ייצורה, הורכבו 1,176 מכוניות, מספר נמוך למדי, שנבע בעיקר ממחיר גבוה מאד, שהיה נמוך אך במעט ממחירה של הטויוטה 2000 GT היוקרתית. אולם למרות מכירותיה הנמוכות, תיזכר המאזדה קוסמו כמכונית קופה מצויינת לזמנה ומעניינת מאד מכאנית. מאזדה לא נרתעו מלעשות שימוש במנוע חדש לגמרי שעדיין לא הספיק להוכיח עצמו, ולמרות שהיה רחוק מלהיות אמין ועמיד, סיפק ביצועים טובים מאד ואופי פעולה ייחודי, וזה היה עיקר העיניין במכונית המיוחדת הזו.

 

אין תגיות

420 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 6035b1d4f09993f9

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים