ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

לנצ’יה פריזמה Lancia Prisma

  • פורסם: 26/02/2018 23:16
  • : 706 ימים, 13 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי .

בסוף 79′ הציגה פולקסווגן הגרמנית מכונית משפחתית חדשה – הג’טה. הג’טה לא הייתה אלא גולף בעלת תא מטען נפרד ומבנה 3 קופסאות. הג’טה לא הייתה חלוצת המכוניות שהפכו למשפחתיות עם הוספת תא מטען נפרד – קדמה לה הפולקסווגן דרבי, שהייתה הגירסה המשפחתית של הפולו הקטנה. הרעיון מאחורי התפיסה הזו היה ברור – הוספת דגם לקו הדגמים, בלא הוצאות פיתוח משמעותיות. סיבה נוספת הייתה היצע נרחב של מכוניות יפניות, שרובן נולדו כמכוניות משפחתיות קטנות, וחלקן, כמו המיצובישי לאנסר, לדוגמא, היו תוספת של תא מטען למכונית קומפקטית. הג’טה לא נחלה הצלחה מסחררת, אולם זה לא ממש הדאיג משיהו בפולקסווגן, מאחר ועלויות הפיתוח שלה היו אפסיות. בתערוכת פרנקפורט 79′ הציגה לנצ’יה האיטלקית מכונית קומפקטית חדשה – הדלתא. הדלתא החדשה התבססה על רצפתה של הפיאט ריטמו הכושלת ועוצבה בידי ג’יאוג’יארו האיטלקי. זה האחרון עיצב מכונית נאה מאד ובעלת פרופורציות נכונות. גם עיצוב תא הנוסעים זכה לתשומת לב רבה, והמכונית הציעה רמת גימור גבוהה, בוודאי במונחים של מכוניות קומפקטיות, וכללה לוח מחוונים מעוצב ומצוייד, הידור רב ורמת איבזור גבוהה יחסית. אמנם המכונית התבססה על רצפתה של הריטמו, אולם מהנדסי לנצ’יה, שמכוניות הנעה קדמית היו עיקר התמחותם, פיתחו עבור המכונית מיתלה אחורי חדש לגמרי, שהיה בעל זרועות מקבילות, בדומה למיתלה האחורי המעולה של הלנצ’יה בטא. גם המיתלה הקדמי כוייל בדקדקנות, והתוצאה הייתה מכונית שהציעה התנהגות כביש מצויינת ששולבה בנוחות נסיעה טובה. הדלתא החדשה עשתה שימוש במנועי ומיכללי הפיאט ריטמו, הן בשל הרצון לחסוך בעלויות הפיתוח והן בשל העובדה שהיו טובים דיים. אך למרות העיצוב הנאה, הביצועים הטובים, ההידור הרב והתנהגות הכביש המצויינת, לא נחלה המכונית הצלחה גדולה, ואפילו זכייה בתואר מכונית השנה 80′ לא סייעה למכירות המנומנמות משהו. לכן הגו בלנצ’יה רעיון, לא ממש מקורי – הוספת תא מטען נפרד למכונית הקומפקטית והפיכתה למשפחתית קטנה. ראשי לנצ’יה קיוו שמכירות שני הדגמים יגיעו למספרים סבירים, מה שגם שהן לא יתרו על אותו פלח שוק. לצורך עיצוב המכונית פנו שוב לנצ’יה לאיטל דייזין, וזו עיצבה עבורם מכונית משפחתית שהתבססה על הדלתא הקומפקטית. למרות שהוספת תא מטען נפרד תמיד גרעה מאיכות העיצוב המקורי, במקרה הזה עשו איטל דייזין עבודה טובה בהחלט, והמכונית נראתה הומוגנית ופרופורציונאלית. מאחר ובלנצ’יה רצו לפנות לפלח שוק גבוה יותר מזה שאליו פנתה הדלתא, עוצב פנים המכונית מחדש ונראה אף יוקרתי ומהודר יותר מזה של הדלתא. לוח המחוונים עוצב מחדש וצוייד היטב, גם בגרסאות הבסיסיות, המושבים עוצבו מחדש וכך גם גלגל ההגה. מכאנית הייתה המכונית החדשה זהה לדלתא – מנוע 1.3 שסיפק 78 כ”ס, 1.5 שסיפק 85 כ”ס ומנוע 1.6 בעל גל זיזים עליון כפול שסיפק 100 כ”ס. דגם ה 1.6 צוייד ב 4 בלמי דיסק ואופציה להגה כח. כל המנועים צויידו בהצתה אלקטרונית ומאייד וובר כפול. למרות שהמכונית סה”כ היתה לנצ’יה דלתא עם תא מטען נפרד, מהנדסי לנצ’יה כיילו מחדש את המיתלים על מנת לשמור על מאפייני הניהוג הטובים של הדלתא. המכונית החדשה שנקראה פריזמה הוצגה בדצמבר 82′ באיטליה, ומעט מאוחר יותר בתערוכת ג’נבה 83′ לפני הקהל האירופאי. למרות שלנצ’יה לא תלו תקוות גדולות במכונית, להפתעתם היא נמכרה היטב, ועד מהרה עקפה אף את הדלתא הקומפקטית. עיתונות הרכב שיבחה את המכונית, ומרות שהתבססה על מכונית קומפקטית, התנהגות הכביש לא נפגמה, נהפוך הוא. הביצועים הטובים, רמת הגימור הגבוהה והתמחור הנוח, סייעו מאד להצלחתה. מעט לאחר השקתה נוספה גירסה אוטומטית, 3 הילוכים, שצויידה בתיבה מפיתוח עצמאי של לנצ’יה. בשנת 84′ נוסף להיצע המנועים מנוע דיזל מודרני שפותח על ידי פיאט. המנוע היה בנפח 1.9, בעל גל זיזים עליון וראש מאלומיניום. מנוע הדיזל סיפק אמנם 65 כ”ס בלבד, אך הפגין פעולה נעימה וחלקה. בשנת 86′ עברה המכונית שבינתיים הפכה למכונית הנמכרת ביותר של לנצ’יה, מתיחת פנים קלה. עיצובה החיצוני כמעט שלא שונה, למעט גריל קדמי חדש, אולם תא הנוסעים שודרג, והציע בגרסאות היקרות איבזור מותרות רב כחלונות חשמל, נעילה מרכזית, מזגן מקורי ולוח בקרה משוכלל שניטר מערכות רבות ברכב. השינוי העיקרי היה מכאני – מנוע ה 1.6 קיבל מערכת הזרקת דלק אלקטרונית שהעלתה את הספקו ל 109 כ”ס שסיפקו ביצועים מצויינים. מנוע הדיזל קיבל מגדש טורבו שהעלה את הספקו ל 80 כ”ס, ובגרסה זו הציעה המכונית ביצועים טובים ששולבו בחסכון בדלק. גירסה מעניינת במיוחד היתה כפולת ההנעה שכונתה אינטגרלה. מערכת ההנעה הכפולה היתה זהה לזו של הדלתא HF אינטגרלה. בשל העלייה המשמעותית במשקל, צויידה האניטגרלה במנוע 2.0 מוזרק שפיתח הספק של 115 כ”ס. האינטגרל הציעה התנהגות כביש מעולה ובטוחה, והייתה ייחודית למדי. בסוף 89′ הופסק ייצורה של הפריזמה, וזו הוחלפה על ידי הדדרה, שפותחה על בסיס רצפתה של הפיאט טיפו שהוצגה ב- 88′. הלנצ’יה פריזמה תיזכר כמכונית הקומפקטית המוסבת הטובה ביותר שיוצרה, ומכונית מצויינת בפני עצמה. ביצועיה היו טובים בדגמי ה- 1.3 וה- 1.5 ומצויינים בדגמי ה- 1.6, התנהגות הכביש עמדה על רמה גבוהה מאד והמכונית היתה מהנה לנהיגה, תא הנוסעים היה נעים לשהיה ומאובזר היטב, נוחות הנסיעה הייתה טובה מאד ותא המטען גדול ושימושי. נקודות התורפה הבודדות שלה היו איכות גימור איטלקית אופיינית ותיבה אוטומטית לא מוצלחת.

 

אין תגיות

1049 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 3345a94781b34ce7

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים