ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

לנד רובר דיסקאברי Land Rover Discovery

  • פורסם: 18/08/2018 22:11
  • : 843 ימים, 9 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי .

בחודש יוני 70′ הציגה לנד רובר הבריטית רכב כביש-שטח חדש לגמרי, הראשון שהוצג מאז שהוקמה החברה ב- 48′ – הריינג’ רובר. המכונית החדשה, נועדה לשלב בין יכולות השטח שעליהן יצאה תהילתה של לנד רובר, לבין נוחות של מכונית סאלון, ולמרות שלא הייתה החלוצה בתחום – הוואגוניר של ג’יפ האמריקאית הקדימה אותו ב- 7 שנים – יצרה פלח שוק משל עצמה – רכבי כביש-שטח יוקרתיים. הריינג’ רובר צוייד במנוע V8 שמקורו בביואיק האמריקאית, ועם הספק של 135 כ”ס הציע ביצועים טובים מאוד. בשל השימוש בקפיצי סליל במערכת המיתלים, גם נוחות נוחות הנסיעה והתנהגות הכביש עמדו על רמה גבוהה יחסית, ולא נפלו משמעותית מאלו של מיטב מכוניות הסאלון של תקופתה. במהלך השנים שופר הרינג’ רובר ורמת הגימור והאיבזור שופרו ושודרגו, יחד עם הוספת גירסת מרכב שימושית בהרבה בת 5 דלתות. נוספה אופציה לתיבת הילוכים אוטומטית והספק המנוע עלה עקב מעבר להזרקת דלק אלקטרונית. אולם בתחילת שנות ה- 80′ גילו את פלח השוק המאוד ריווחי הזה היצרנים היפניים, ובזה אחר זה הציגו אף הם רכבי כבשי-שטח שהציעו עבירות גבוהה לצד איכות חיים גבוהה בתא הנוסעים ואיבזור עשיר. הריינג’ רובר האריסטוקרטי החל לאבד לאט אבל בטוח מהאטרקטיביות שלו וכשלזה נוספו איכות גימור נמוכה, כמיטב המסורת הבריטית של אותם ימים כמו גם רמת אמינות נמוכה יחסית, מעמדו של הריינג’ רובר החל להיפגע, והמכירות החלו לרדת. מתחריו היפניים הציעו תג מחיר נמוך בעשרות אחוזים, רמת איבזור גבוהה ומעל הכל – איכות גימור וייצור שעמדו על רמה גבוהה ואמינות מצויינת. המיצובישי פאג’רו, הניסאן פטרול, הטויוטה לנד קרוזר והאיסוזו טרופר נמכרו היטב, כשחלק לא מבוטל ממכירותיהן היו על חשבון הריינג’ רובר שהחל להתיישן ולאב מהאטרקטיביות שלו. כושר הייצור של המפעל בסוליהול היה גבוה בהרבה מהביקוש למכוניות, ולכן רובר הועמדה למכירה. למזלה של רובר, ב- 87′ הוחל בייצוא הריינג’ רובר לארה”ב. האמריקאים אהבו מאוד את המכונית, שהייתה עדיפה בהרבה על ההיצע האמריקאי באותה העת, ולכן היא נמכרה היטב בשוק האמריקאי הענק. המכירות הטובות סייעו למכירת החברה לבסוף לקונצרן בריטיש איירוספייס. אולם במכירות הטובות בשוק האמריקאי לא היה די, ובלנד רובר הבינו שללא פיתוח רכב כביש-שטח חדש וזול בהרבה, גם תחת הבעלים החדש זמנם קצוב. לכן החליטו בלנד רובר על פיתוח רכב כביש-שטח חדש לגמרי, שיהיה זול בהרבה מהריינג’ רובר וינסה להתחרות בהצלחת רכבי הכביש-שטח היפניים שנמכרו מצויין. הוחלט על המשך התפיסה התכנונית של הריינג’ רובר, שהוכחה כמצויינת – שלדת סולם מאסיבית, מרכב עשוי אלומיניום ברובו, שימוש במנוע ה V8, הנעה כפולה קבועה וזוג סרנים חיים. צוות מעצבי החברה עיצב מספר אבות טיפוס של רכב כביש-שטח קטן יותר מהריינג’ רובר, ולבסוף הוחלט על עיצוב מקורי למדי, ששאב השראה רבה דווקא מהטלבו-מטרא רנצ’ו שהוצגה ב- 77′, וכללה חלק אחורי בעל שמשות כפולות וגג אחורי מוגבה כמעה שכלל בתוכו זוג חלונות קבועים. המוטיב העיצובי העיקרי היה קו המותניים הנמוך מאוד, מה שיצר שטח שמשות ענק. חלקו הקדמי היה רבוע למדי והשמשה הקדמית הותקנה בזווית אנכית למדי. התוצאה הייתה נאה מאוד ומודרנית, והקרינה מידה נכונה של אגרסיביות לצד שימושיות מצויינת. עיקר ההשקעה העיצובית היתה דווקא בתא הנוסעים. כמו בריינג’ רובר, לוח המחוונים היה נמוך מאוד, כשתיבת המחוונים הונחה מעליו. עיצוב לוח המחוונים היה סימטרי, בעיקר בכדי להוזיל את עליות הייצור במעבר מהגה ימני לשמאלי. בגג המכונית, מעל הנהג והנוסע, שכנו תאי אחסון מרווחים, ואלו יצרו חלל איחסון ענק. בשל קו הדלתות בנמוך מאוד ושטח השמשות הענק, התחושה בתא הנוסעים הייתה אוורירית להפליא ונעימה מאוד, וכפועל יוצא שדה הראייה היה מושלם. לוח המחוונים עצמו ומתגי התפעול נלקחו ממכוניות אוסטין השונות, בשל רצון לצמצם עלויות. אפילו ידיות הדלתות החיצוניות נלקחו ממחסן החלפים של הקונצרן הבריטי, ושימשו את המוריס מרינה. התכנון המכאני היה פשוט בהרבה – לנד רובר המשיכו להשתמש במיכלליה המכאניים של הריינג’ רובר – מנוע V8 בנפח 3.5 שסיפק 146 כ”ס בגירסה בעלת זוג מאיידי SU ו- 154 כ”ס בזו המוזרקת שכללה גם ממיר קטליטי. גירסת הדיזל עשתה אף היא שימוש במנועה של הריינג’ רובר בנפח 2.4 וסיפקה 114 כ”ס על ידי שימוש במגדש טורבו. תיבת ההילוכים הייתה ידנית, 5 מהירויות. מערכת המיתלים היתה זהה אף היא לזו של הריינג’ רובר – זוג סרנים חיים הנתמכים על ידי קפיצי סליל. ההנעה הכפולה היתה קבועה, ובתא הנוסעים שכנה ידית תיבת ההעברה שהפעילה יחס העברה נמוך יותר. הגה כח היה ציוד תקני ואילו מערכת הבלמים עשתה שימוש ב 4 בלמי דיסק גדולים יחסית. השקת המכונית שכונתה לנד רובר דיסקברי התקיימה בתערוכת פרנקפורט 89′ ומעט אחריה הוצגה בפני עיתונאי הרכב בבריטניה. הדיסקברי החדש הוצע בתחילה בגרסת 3 דלתות בלבד, כשגרסת 5 דלתות אמורה הייתה להיות מוצגת מעט אחריה. עיתונאי הרכב אהבו מאוד את המכונית החדשה, ששמרה על תכונותיה המסורתיות של לנד רובר, ובהם עבירות מעולה שלא על חשבון נוחות הנסיעה המצויינת, אך הייתה שימושית בהרבה מהריינג’ רובר, ובעיקר – זולה ממנה בהרבה. מחירה האטרקטיבי של המכונית בצירוף ביצועיו הטובים של מנוע ה- V8  הפכו אותה להצלחה גדולה, והמכירות היו טובות מאוד. איבזורה של המכונית היה עשיר למדי ואיכות החיים הייתה גבוהה למדי. לראשונה הייתה ללנד רובר מתחרה ראוייה בפלח השוק הפופולארי, והצגת גירסת מרכב ה- 5 דלתות הגדילה עוד את אטרקטיביות המכונית. ב- 92′ נוספה אופציה לתיבת הילוכים אוטומטית מתוצרת ZF הגרמנית, בת 4 מהירויות. על מנת להוסיף לתדמית המכונית, נשלחה המכונית למירוץ שנקרא קאמל-טרופי, בו הפגינה את יכולת השטח המעולה שלה. אולם כמובן שלא הכל היה ורוד – כמו בכל מכונית אנגלית אמיתית, איכות הגימור לא הייתה גבוהה, כמו גם אמינות מערכת החשמל בדגמים המאובזרים. נזילות שמן וקצרים רבים במערכת החשמל היו מנת חלקם של הרוכשים, אולם המכונית שפעה אופי מיוחד במינו וזה חיפה במשהו על שלל התקלות. בשנת 94′ עבר הדיסקאברי מתיחת פנים משמעותית ראשונה, במסגרתה עוצב מחדש תא הנוסעים, תוך ויותר על מוטות התפעול ולוח המחוונים המיושן של האוסטין מונטגו. כעת תא הנוסעים נראה מודרני והרגיש איכותי בהרבה. מנוע ה- V8 עלה בנפחו ל- 4.0 והספקו עלה ל- 180 כ”ס, מה שהביא לשיפור ניכר בביצועים. נוסף מנוע בנזין חדש בנפח 2.0, בן 4 בוכנות שסיפק 134 כ”ס, אם כי במחיר ירידה חדה בגמישות. תיבת ההילוכים האוטומטית הופיעה גם בדגמי הטורבו דיזל, שהיו אטרקטיביים מאוד. ייצור הדיסקאברי נמשך עד 98′, אז הוחלף בדגם חדש, שהמשיך אף הוא מסורת קודמו, אולם כל מערכותיו השתכללו. הלנד רובר דיסקאברי ייזכר כניסיון מוצלח מאוד של החברה הבריטית לחדור אל פלח השוק שנשלט רובו ככולו על ידי היצרנים היפניים, ועשה זאת בהצלחה גדולה, תוך ניצול תכונותיו המסורתיות – עבירות מעולה ששולבה בנוחות נסיעה טובה מאוד. עיצובו היה מקורי ונאה, תא הנוסעים נהנה מעיצוב נכון וחכם, שדה הראייה היה מושלם, הביצועים היו טובים בדגמי ה- V8 וסבירים בטורבו דיזל, התנהגות הכביש הייתה טובה אף היא, למרות זוויות גלגול חדות והמכונית היתה שימושית מאוד. רק חבל שחוליים בריטיים מסורתיים העיבו על התכנון המוצלח, ורמת האמינות ואיכות הגימור היו רחוקות מאלו של מתחרותיה היפניות.

 

אין תגיות

502 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 4325b786b7cd55f5

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים