ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

לוטוס Lotus 7

  • פורסם: 16/09/2018 17:50
  • : 936 ימים

פירוט

מאת : חן פרחי .

סיפורה של חברת לוטוס הבריטית מתחיל ב- 1928, שנת לידתו של קולין צ’אפמן, מייסד החברה. מיד עם תום מלחמת העולם השניה החל ללמוד הנדסת מכונות, וכלי הרכב היום יומי שלו היה אופנוע. לאחר שזה הושמד בתאונת דרכים, החליט לעבור ל- 4 גלגלים, ורכש מוריס 8, והחל להשתעשע בלשפר אותה. מאחר והיה צריך להתפרנס ממשהו, הקים יחד עם חבר עסק למכירת מכונות משומשות. לקראת תום לימודי חוסל העסק, ונותרה בו רק אוסטין 7 צנועה בודדת, וצ’אפמן החליט לשפר אותה, אבל הפעם ממש מהיסוד, וכך נולדה לוטוס, פרח שנפתח ביום ונסגר בלילה. המכונית הראשונה שבנה נקראה לוטוס MK1 והתחרתה במירוצים שהתקיימו בשבילים בוציים. המכונית נחלה הצלחה, וצ’אפמן החליט שממשיכים הלאה. המכונית הבאה שפיתח כונתה כמובן לוטוס MK2. ממש במקביל גוייס לחייל האוויר המלכותי ושירת כטייס. לאחר כשנתיים שוחרר  והחל לעבוד כמהנדס בחברה לבניין, כשבמקביל בנה בחצר האחורית מכונית מירוץ של ממש שכונתה לוטוס MK3. זו כבר הייתה מכונית מירוץ של ממש שהתחרתה בהצלחה רבה, ופשוט ניצחה מירוץ אחרי מירוץ. בשלב הזה, התלבט צ’אפמן לגבי המשך הקריירה שלו, אולם מה שנתן לו את הדחיפה הגדולה הייתה פנייה של ראשי קבוצות מירוצים בריטיות, שביקשו ממנו שיפתח עבורם מכוניות מירוץ. כאן צ’אפמן הבין את הפוטנציאל הטמון, והקים בצורה רשמית של לוטוס. אמנם ניצחונות במסלולי המירוצים היו חשובים מאוד, אולם צ’אפמן ידע שהכסף הגדול יגיע מכוניות ספורט שימכרו לקהל הרחב, ולכן פיתח את הלוטוס MK6, שלמעשה הייתה המכונית הראשונה של החברה הצעירה. ה- MK6 הייתה מכונית ספורט קלה מאד שצויידה בשלדת צינורות ובמנוע פורד מחוזק. מאחר וצ’אפמן שם דגש רב על ההצלחה במירוצים, המכונית התאימה מאוד הן לשמש כמכונית מירוץ והן לשימוש כמכונית יום יומית, למרות שמן הסתם נוחות רבה לא היתה בה. בשנת 57′ הציגה לוטוס את ה-7, שהייתה המשך טבעי ללוטוס MK6. גם הלוטוס 7 החדשה צויידה בשלדת צינורות קלה מאוד אך חזקה, מרכב שעשוי מאלומיניום, שהיה חומר נפוץ יותר מפח, ומנוע פורד בנפח 1.2 בעל שסתומים צידיים שפיתח הספק צנוע של 36 כ”ס בגירסה בעלת המאייד הבודד ו 51 כ”ס בגירסה בעלת זוג מאיידים. ההספק אמנם לא היה גבוה, אך משקל עצמי נמוך להפליא של 445 ק”ג הביא את המכונית להציע ביצועים טובים למדי, בוודאי במונחי אותם ימים. אולם עיקר כישרונו של צ’אפמן התבטא בכיול השלדה – מערכת המיתלים הקדמית כללה עצמות עצה קדמיות שכויילו בדקדקנות רבה והגה בשיטת מסרק ומוט משונן חד ומהיר. כל מיכללי השלדה נקנו מספקי חוץ ושימשו מכוניות בריטיות רבות, בעיקר של BMC. למרות שהמיתלה האחורי הורכב מסרן חי שנתמך על ידי קפיצי עלים אורכיים, התנהגות הכביש הייתה מעולה, חדה ומהנה, פועל יוצא של המשקל הנמוך להפליא. רמת הנוחות הייתה אפסית עד לא קיימת, ואפילו דלתות לא נכללו במכונית. קולין צ’אפמן, שהיה גם איש עסקים לא רע, גילה שהחוק הבריטי מאפשר את מכירת המכונית כמכונית קיט להרכבה עצמית, ומאחר והמכונית הייתה פשוטה להפליא להרכבה, היא הפכה לפופולארית מאוד. בשנת 60′ הוצג הדור השני של המכונית בדור זה החליף מרכב פיברגלאס את מרכב האלומיניום וקו המנועים שונה. המנוע הבסיסי היה בנפח 948 סמ”ק והגיע מ- BMC בה שימש דגמי אוסטין ומוריס רבים. מעליה הוצעה גירסת ה- F  שעשתה שימוש במנוע פורד בנפח 1.0. גירסת ה- C עשתה שימוש במנוע מתוצרת קלימקס בנפח 1.1, בעל גל זיזים עליון. המנוע פיתח, בסיוע זוג מאיידי SU 76 כ”ס, שהפכו את המכונית הקלילה למהירה מאוד במונחי אותם ימים – מהירותה המירבית עמדה על 167 קמ”ש ואילו תאוצתה מ 0-100 קמ”ש ארכה 8.6 שניות בלבד. גירסתה הבכירה של המכונית כונתה סופר 7, וצויידה במנוע שפותח על בסיס מנוע ה- KENT של פורד. נפחו של המנוע עמד על 1,340 סמ”ק והזנת הדלק נעשתה על ידי זוג מאייד וובר כפולים גדולים. הספק המנוע עמד על 86 כ”ס, מה שהפך אותה למהירה באמת. בדורה השלישי הוחלפו המנועים הבסיסיים במנוע 1.5 שהספקו עמד בגירסה הבכירה על 97 כ”ס. בלמי דיסק קדמיים החליפו את בלמי התוף והמיתלה הקדמי שופר. בדורה הרביעי, שהוצג ב 70′ הוצעה המכונית עם מנוע 1.3 שהגיעה מהפורד אסקורט GT וסיפק בעזרת זוג מאיידים 72 כ”ס ומנוע 1.6 ששימש את האסקורט מקסיקו וסיפק 84 כ”ס. הלוטוס 7 יוצרה על ידי החברה עד שנת 73′, ואז נמכר זיכיון הייצור שלה לחברת קייטרהם הבריטית שהמשיכה בייצורה, לאחר שהחליפה את המיתלה האחורי הפרימיטיבי במיתלה דה דיון יעיל בהרבה. הלוטוס 7 וסופר 7 תיזכר כאחת ממכוניות הספורט המהנות ביותר שיוצרו אי פעם – למרות שמנועיה לא היו חזקים יחסית, בשל משקלה העצמי הנמוך להפליא, ביצועיה היו מצויינים, בייחוד בדגמים עם המנועים המודרניים יחסית של פורד. בשל כיול השלדה הנהדר התנהגות הכביש הייתה מעולה ומהנה – אחיזת הכביש היתה גבוהה מאוד וזוויות הגלגול היו אפסיות.  בנוסף, בשל שימוש במיכללים מוכרים, הייתה המכונית אמינה מאוד ופשוטה מאוד לתחזוקה, וזו היתה נקודת זכות גדולה שלה.

 

אין תגיות

389 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 1815b9e6893e5cdf

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים