ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

לוטוס עלית Lotus Elite MK2

  • פורסם: 23/09/2018 14:00
  • : 759 ימים, 21 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי .

סוף שנות ה- 60′ ותחילת שנות ה- 70′ האירו פנים ללוטוס הבריטית. היצע הדגמים שלה כלל את הלוטוס 7, האלן שהוצגה ב- 63′ והאירופה שהוצגה ב- 66′. למרות שתמיד הן היו היקרות בקבוצתן, המכירות היו טובות מאוד, יחסית, מה שאפשר ללוטוס להשקיע עוד ועוד בקבוצת המירוצים שלה, שעשתה חיל במסלולי המירוצים. אולם לקראת אמצע שנות ה- 70′ החל היצע לוטוס להתיישן, חרף יכולת הכביש המופלאה של דגמיה. קו הייצור של ה-7 והסופר 7 נמכר לקייטרהם הבריטית, ייצור האלן הופסק ב- 74′ וגם האירופה הייתה בסוף דרכה. זו הייתה נקודת זמן שבה לוטוס החליטה לעלות מדרגה ולייצר מכוניות ספורט יוקרתיות יותר, ומן הסתם ריוחיות יותר. או במילים פשוטות יותר, להפוך לפרארי הבריטית. לכן כבר בתחילת שנות ה 70′ החליטה על פיתוח מכונית ספורט קופה בעלת מרכב סגור ו- 4 מקומות ישיבה, שאמורה הייתה לפנות לפלחי שוק גבוהים בהרבה מאלו שפנתה אליהם לוטוס עד אותה תקופה. עיצוב המכונית בוצע בידי אוליבר ווינטרבטם, וזה עיצב מכונית קופה גדולה יחסית, 4.47 מטר אורכה, בעלת מרכב 3 דלתות, כשהגישה לתא המטען האחורי נעשתה דרך דלת תא מטען שהייתה עשוייה זכוכית. עיצובה של המכונית היה נראה מוזר משהו, וקו החלונות האחוריים שעולה כלפי מעלה הזכיר לא מעט את עיצובה של … ה- AMC גרמלין האמריקאית. בסיס גלגלים קצר יחסית של 2.49 מטר גרם לסרחי עודף גדולים יחסית שפגמו במראה הכללי, שגם כך נראה מאולץ ומצועצע משהו, למעט חלקה הקדמי שכלל תא מנוע נמוך מאוד ופנסי חזית מתקפלים. עיצובה הפנימי, לעומת זאת, היה נאה ורמת הגימור והאיבזור היו גבוהות יחסית. לוח המחוונים מדופן עץ, מושבי עור וחלונות חשמל קדמיים היו ציוד תקני. כמו כל מכונית מבית לוטוס, גם המכונית החדשה הייתה אמורה להיות עשוייה מפיברגלאס, ולכן כללה שלדה מרכזית זהה לזו של האלן והאירופה. הנקודה המעניינת באמת הייתה התכנון המכאני שלה. עד אותה העת לוטוס השתמשו ביחידות הינע שהגיעו מפורד הבריטית (אלן) או מרנו הצרפתית (אירופה). אלו היו יחידות הינע טובות למדי, אולם הן היו גבוהות יחסית, ולא התאימו לתא מנוע נמוך של מכונית קופה, ופשוט מנעו מלוטוס ייצור מכוניות ספורט או קופה בעלות מנוע קדמי. לכן החליטו בלוטוס, לראשונה בתולדות החברה, על פיתוח עצמי של מנוע, חדש לגמרי. המנוע החדש שפותח על ידי לוטוס היה עשוי אלומיניום ובעל גל זיזים עליון כפול שהונע על ידי רצועות תזמון מגומי. המנוע היה בנפח 2.0 ומוטה בזווית חדה של 120 מעלות, מה שעתיד היה לאפשר תא מנוע נמוך מאד. הזנת הדלק נעשתה על ידי זוג מאיידי דלאורטו כפולים שהגיעו מאיטליה. הספק המנוע עמד על 155 כ”ס מכובדים מאד. מאחר והמכונית החדשה תוכננה להיות בעלת מנוע קדמי והנעה אחורית, לא עמדה לרשות לוטוס תיבת הילוכים מתאימה, וזו פותחה בידי מהנדסי החברה והייתה בת 5 הילוכים. מערכת המיתלים כללה 4 מיתלים נפרדים, כמובן, כשהפעם השתמשה לוטוס במיתלה אחורי מסוג זרועות עוקבות. מערכת המיתלים כויילה על ידי קולין צ’אפמן  והייתה אמורה להשיג התנהגות כביש מעולה שלא על חשבון נוחות הנסיעה. הגה מסוג מסרק ומוט משונן ומערכת בלמים שכללה 4 בלמי דיסק מוגברי כוח השלימו את מיכללי השלדה. המכונית שהוצגה בשנת 74′ שבה לעשות שימוש בשם עבר של לוטוס – עלית, אולי כהכאה על חטא על מותה המהיר מידי של מכונית הספורט הנפלאה שהוצגה ב- 57′. למרות שהציעה מנוע חדש לגמרי חזק למדי והביצועים הטובים – מהירות מירבית של 210 קמ”ש ותאוצה מ- 0-100 קמ”ש תוך 7.5 שניות, כמו גם התנהגות כביש מצויינת כמיטב מסורת לוטוס, לא זכתה העלית החדשה להצלחה גדולה. עיצובה המוזר, שהיה רחוק מאוד מהתדמית שייצרו עבור לוטוס האלן והסופר 7, הרחיק לקוחות רבים שעבורם לוטוס הייתה מכונית ספורט טהורה ולא מכונית קופה מגושמת. העלית החדשה הוצעה ב- 3 רמות גימור, כשהרמה הגבוהה ביותר הציעה מזגן והגה כוח כציוד תקני. אולם מחירה היה גבוה למדי, מה שהעמיד אותה בתחרות ישירה מול דגמי הקופה של מרצדס וב.מ.וו, לא בדיוק מתחרות טבעיות של לוטוס. בשנת 76′ נוספה אופצייה לתיבת הילוכים אוטומטית מתוצרת בורג וורנר האמריקאית, וזאת על מנת לקרוץ לקהל הלקוחות בשוק האמריקאי הענק. על מנת לענות על תקני זיהום האוויר הקפדניים בארה”ב הוחלפו זוג המאיידים הכפולים בזוג מאיידי סטרומברג, מה שהביא לירידה בהספק ל- 140 כ”ס. אולם גם בשוק האמריקאי לא נחלה העלית הצלחה גדולה, ומכירותיה התנהלו בעצלתיים. בניגוד לכל מכוניות לוטוס עד אותה העת שהיו מבוססות על מיכללים מכורים, העלית, לפחות מבחינה מכאנית, הייתה מכונית חדשה לגמרי, מה שאומר שהלקוחות הראשונים נאלצו להתגלח על זקן החברה. המנוע החדש לא היה פטוש לגמרי מחבלי לידה, וסבל, עקב זוויתו החדשה, מניקוז שמן בעייתי. בנוסף, איכות הגימור הייתה נמוכה למדי והמכוניות גילו סימני בלאי מוקדם יחסית. אך למרות המכירות הנמוכות יחסית, לא אמרו בלוטוס נואש, ובשנת 80′ הציגו את דורה השני של המכונית. חיצונית עיקר ההבדל היה בפנסים אחוריים מודרניים יותר ששימשו את הרובר SD1, כמו גם בפגושים חדשים. שלדת המכונית עברה תהליך גילוון ותיבת הילוכים גרמנית החליפה את התיבה הבריטית. אולם השינוי המשמעותי באמת היה הגדלת נפח המנוע ל- 2,174 סמ”ק, מה שתרם להעלאת ההספק ל- 162 כ”ס, שהפכו אותה למהירה מאוד. אולם גם מסכת השיפורים שעברה המכונית לא ממש סייעו למכירות שנותרו נמוכות, ובסוף 82′ הוחלפה בלוטוס אקסל, לאחר שנמכרו ממנה 2,535 מכוניות בלבד. הלוטוס עלית בדורה השני תיזכר כניסיון הראשון של לוטוס לייצר מכונית שלא הייתה מכונית ספורט טהורה אלא מכונית GT, ניסיון שלא ממש צלח. עיצובה, על אף יעילותו האווירודינאמית הגבוהה, היה מוזר משהו ושונה בתכלית מכל מה שהציעה לוטוס עד הצגתה. למרות שהציעה ביצועים מצויינים והתנהגות כביש טובה מאוד, קהל הלקוחות שהתרגל למכוניות קלות להפליא, התקשה להתרגל לרעיון של מכונית קופה כבדה יחסית ומגושמת למראה  וכשלזה נוספו איכות ייצור נמוכה יחסית, תחזוקה מורכבת למדי ותג מחיר גבוה מאד שהפך אותה למכונית ה- 4 בוכנות היקרה ביותר של זמנה, הכישלון היה וודאי.

 

אין תגיות

393 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 995ba77040bff21

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים