ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

לוטוס אקסל Lotus Excel

  • פורסם: 25/09/2018 18:53
  • : 761 ימים, 21 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי .

בשנת 75′ הציגה לוטוס הבריטית את האקלאט, גירסת הספורט של דגמי הדור השני של העלית שהוצגה כשנה לפניה, ב- 74′. העלית בדורה השני והאקלאט היוו שינוי כיוון ברור בדרכה של לוטוס, שעד אותה העת ייצרה מכוניות ספורט טהורות וקלות משקל. העלית הוצגה לאחר שהופסק ייצורן של האלאן, האירופה וזיכיון הייצור של הסופר 7 נמכר לחברת קייטרהם הבריטית. כך נותרה לוטוס ללא אף מכונית ספורט טהורה וקלת משקל, שהיו סמליה המסחריים. היה הגיון בהעדפת ייצורן של מכוניות ספורט ו- GT יוקרתיות – הן היו אמורות להיות יקרות בהרבה, ומן הסתם גם ריווחיות הרבה יותר עבור לוטוס. אולם תוכניות לחוד ומציאות לחוד, ועד מהרה הסתבר שקהל הלקוחות שהתרגל לראות במכוניות לוטוס מכוניות ספורט טהורות, לא אהב את השינוי החד שביצעה החברה, הן עיצובית והן תפיסתית. המכירות דישדשו, והרווחים המיוחלים לא ממש הגיעו. האקלאט, שהייתה גירסת הספורט של העלית המגושמת הוצגה כשנה אחריה  ונועדה למלא את החלל החסר שהותירה האירופה שייצורה הופסק. עיצובה היה נאה בהרבה מזה המוזר של העלית, ובנוסף היא הייתה קלה יותר, מה שהתבטא בביצועים טובים יותר. נכסיה העיקריים היו מנוע 2.0 חדש בעל גל זיזים עליון כפול מפיתוח עצמי של לוטוס ומערכת מיתלים מצויינת שכויילה בידיו האמונות של קולין צ’אפמן. אולם למרות עיצובה הנאה וביצועיה המצויינים, לא זכתה האקלאט להצלחה המיוחלת ומכירותיה היו נמוכות למדי, ובכל מקרה נמוכות מהצפי של אנשי לוטוס. מצבה הכלכלי של לוטוס הלך והתדרדר, וההשקעה הגדולה בקבוצת מירוצי הגרנד פרי לא תורגמה למכירות של מכוניות סדרתיות. המשבר שחל בסוף שנות ה- 70′ בתעשיית הרכבה הבריטית לא פסח גם על לוטוס, ותחילת שנות ה- 80′ התקרבה במהירות לחדלות פירעון. מניות לוטוס הוצעו למכירה, והרוכשת העיקרית הייתה לא אחרת מ…טויוטה היפנית. טויוטה, שהיו חסרי ניסיון בכיול שלדות, הבינו את הפוטנציאל הענק הטמון בלוטוס והידע חסר התקדים שלה בתחום, רכשו אותה והפכו לבעלת השליטה העיקרית בלוטוס. התועלת הייתה כפולה, ולטובת שני הצדדים. טויוטה הביאו עימם משאבים כספיים שכה היו חסרים ללוטוס, ואילו לוטוס סייעו לחברה היפנית בכיול מיתליה של הסופרה, מכונית הקופה הגדולה של החברה, כמו גם בכיול מיתליה של מכונית הספורט הקטנה בעלת מנוע מרכזי שהיתה מיועדת להיות מוצגת באמצע שנות ה- 80′, ה- MR2. טויוטה קיבלו לידיהם חברה בעלת שתי מוצרים עיקריים – האקלאט שמכירותיה היו נמוכות למדי, ומכונית ספורט אקזוטית שכונתה אספריט. בעוד שמכירות האספריט היו משביעות רצון, מכירות האקלאט היו נמוכות מאוד, כאמור, ולכן היא הייתה הראשונה להיות מוחלפת. עד מהרה הסתבר לבריטים שגם טויוטה לא ממש מתלהבת לפתוח לרווחה את ארנקה ולהשקיע סכומי כסף גדולים, ולכן החליטו שיורשת האקלאט לא תהיה מכונית חדשה לגמרי, אלא מתיחת פנים מקיפה שלה. נקודות התורפה העיקריות של האקלאט היו עיצובה שכבר החל להתיישן, תפעול גרוע של תיבת ההילוכים שהגיעה במקור מהאוסטין מקסי ואיכות הגימור של תא הנוסעים. לוטוס החליטה לטפל בכל נקודות התורפה האלו, ולפתח מכונית שלפחות תראה חדשה. על בסיס שלדתה הנפרדת של האקלאט עיצבו בלוטוס מרכב חדש לגמרי, נאה מאוד ומודרני בהרבה בעיצובו. במרכב החדש בלטו מאוד הקווים החדים, בסגנון שאיפיין מכוניות רבות בתחילת שנות ה- 80′. בשל המנוע שהותקן בזווית כמעט אופקית, תא המנוע היה נמוך מאוד וכלל פנסי חזית מתקפלים. חלקה האחורי הסתיים בזוג פנסים שהגיעו מדגמי הדור השלישי של הפורד קפרי. למרות שהייתה במבנה האצ’בק, לא כללה המכונית דלת שלישית אלא תא מטען נפרד, קטן למדי. תא הנוסעים זכה לעיצוב מחודש, מודרני בהרבה מזה של קודמו, וכרגיל אצת לוטוס רמת הגימור הייתה גבוהה מאוד. האיבזור היה עשיר, וכלל ריפודי עור, חלונות חשמליים ומזגן מקורי. מערכת המתגים והמנופים הגיעה מפורד ואילו גלגל ההגה ממומו האיטלקית. מכאנית, הייתה המכונית החדשה זהה כמעט לאקלאט –  מנוע 2,174 סמ”ק שסיפק בעזרת זוג מאיידים כפולים צידיים 160 כ”ס. ההבדל העיקרי היה שימוש בתיבת הילוכים מתוצרת טויוטה שהחליפה את התיבה הבריטית המקורית, נקודת תורפה מוכרת של קודמתה. מערכות המיתלים, ההיגוי והבלמים נותרו כמעט זהות לאלו של הדגם היוצא. המכונית החדשה שכונתה לוטוס אקסל הוצגה בתערוכת בירמינגהם 82′ וכונתה לוטוס אקסל. אך למרות עיצובה המודרני והנאה, הביצועים המצויינים, האיבזור העשיר והתנהגות הכביש המהנה, מכירותיה היו נמוכות ומאכזבות, כשעיקר האשם היה נעוץ במחירה הגבוה – מתחרתה העיקרית הייתה אמורה להיות הפורשה 944, אולם זו היתה זולה ממנה בהפרש ניכר – כמו גם בהצטמקות טבעית של פלח השוק של מכוניות הקופה היקרות. אך למרות המכירות הנמוכות למדי, לוטוס לא אמרו נואש, והמשיכו מידי שנה לשדרג את המכונית, מה שהתבטא לרוב בתוספות איבזור. בשנת 91′ הוצגה גירסת היובל של המכונית שנצבעה בירוק אנגלי מירוצים והציעה רמת גימור ואיבזור עשירות מאוד. בגירסה זו עלה הספק המנוע ל- 180 כ”ס, מה שהביא את המכונית למהירות מירבית של 236 קמ”ש ולתאוצה מ 0-100 קמ”ש תוך 7.1 שניות בלבד. אולם גירסה זו היתה שירת הברבור של המכונית שכבר היה שהיא בסוף דרכה, וכשנה לאחר מכן, ב- 92′, הופסק ייצורה לאחר שנמכרו ממנה 2,159 מכוניות בלבד. הלוטוס אקסל תיזכר כניסיון מוצלח למדי, לפחות מהצד הדינאמי, להתאים את האקלאט לרוח שנות ה- 80′. האקסל פתרה את רוב נקודות התורפה של קודמתה, ומגע ידה של טויוטה הורגש היטב גם באיכות הייצור והגימור שהיו עדיפות בהרבה. רק חבל שהמכונית פשוט לא הייתה תחרותית, ומחירה היה קרוב למדי לזה של הפורשה 911 שהייתה עדיפה עליה ברוב המובנים.

אין תגיות

374 סך צפיות 2 היום

  

מס' מודעה: 9945baa596932321

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים