ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

לוטוס אקלאט Lotus Eclat

  • פורסם: 23/09/2018 14:10
  • : 759 ימים, 21 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי .

בשנת 74′ הציגה לוטוס הבריטית מכונית GT חדשה, ששיחזרה שם עבר של לוטוס – עלית. בגלגולה השני שינתה העלית בצורה משמעותית את תפיסת העולם של לוטוס, לאחר שזו חדלה לייצר את האלן הנפלאה והעבירה את זיכיון הייצור של הסופר 7 לקייטרהם הבריטית. לא עוד מכוניות מירוץ במסווה של מכוניות כביש כמו הסופר 7 או רודסטר קלת משקל כמו האלן, אלא התמקדות במכוניות GT וקופה 2+2 יקרות יחסית, שהציעו רמת גימור ואיכות חיים גבוהות לעין שיעור. אמנם העלית עדיין נשענה על מסורת לוטוס – שלדה מרכזית נפרדת ומרכב פיברגלאס, 4 מיתלים נפרדים שכויילו בדקדקנות ואפילו מנוע חדש לגמרי בנפח 2.0 בעל גל זיזים עליון כפול, אולם הציעה עיצוב די שנוי במחלוקת שלא דמה כלל למה שהיה מקובל עד אותה העת בלוטוס. לוטוס החליטו לנצל את הצגת העלית, והחליטה להשתמש בשילדתה הקלה ולעצב על בסיסה מכונית ספורט קופה, שאמורה הייתה להיות הספורטיבית בהיצע לוטוס באותה העת, ובאותה הזדמנות להחליף את האירופה בעלת המנוע המרכזי. את המכונית החדשה עיצב הבריטי אוליבר ווינטרבאטם, שהיה אחראי על עיצובה המוזר משהו של העלית. ווינטרבאטם עבד על שתי הפרויקטים כמעט במקביל, אולם בעוד שעיצובה של העלית נראה מוזר ומקושקש משהו, עיצובה של גרסת הספורט שלה היה טבעי ונאה בהרבה. הסיבה העיקרית לכך שעיצובה היה נאה היה ויתור על הקורה האחורית המשונה והתקנת חלונות צד ארוכים, שהקנו למכונית מראה טבעי בהרבה, למרות שהמכונית עדיין סבלה מסרחי עודף גדולים למדי, בשל בסיס גלגלים קצר יחסית לאורכה הכללי של המכונית. מכאנית, היתה המכונית זהה כמעט לעלית – מנוע ה- 2.0 החדש בעל גל הזיזים העליון הכפול שהותקן בזווית חדה מאוד והוזן על ידי זוג מאיידים כפולים צידיים, מצא מקומו מתחת לתא המנוע הנמוך. השינוי העיקרי היה דווקא בתיבת ההילוכים – בעוד שהעלית הוצעה עם תיבת 5 הילוכים שפותחה על ידי לוטוס על בסיס תיבת 5 ההילוכים של .. האוסטין מקסי, גירסת הבסיס של מכונית הספורט החדשה הוצעה בגירסת הבסיס עם תיבת הילוכים בת 4 מהירויות שהגיעה מהפורד קורטינה MK3. מערכת המיתלים וההיגוי היו זהות לאלו של העלית, וכך גם מערכת הבלמים שעשתה שימוש ב- 4 בלמי דיסק מוגברי כוח. המכונית החדשה שכונתה לוטוס אקלאט הוצגה ב- 75′, כשנה לאחר הצגת העלית שלא זכתה להצלחה גדולה, בלשון המעטה. בשל משקל עצמי נמוך יותר בצורה משמעותית מזה של העלית, ביצועיה היו מצויינים – מהירותה המרבית עמדה על 201 קמ”ש בגירסה בעלת תיבת ההילוכים ו-212 קמ”ש בגירסה בעלת תיבת 5 ההילוכים ואילו תאוצתה מ 0-100 קמ”ש ארכה כ- 7 שניות קצרות. גם התנהגות הכביש עמדה כמובן על רמה גבוהה, והמכונית הייתה מהנה מאד לנהיגה. אולם למרות תכונותיה הדינאמיות הטובות שלוו ברמת גימור גבוהה ואיבזור עשיר, גם האקלאט לא זכתה להצלחה המיוחלת, כשהאשם היה שוב בתג מחיר שאפתני וגבוה למדי. גם עיתוי הופעתה היה בעייתי, סמוך לשיאו של משבר האנרגיה של 73′ שהביא לירידה בביקוש למכוניות יקרות. בשנת 80′ קיבלה האקלאט, כמו העלית, מנוע גדול יותר בנפח 2,174 סמ”ק שסיפק 160 כ”ס, מה שהביא לשיפור נוסף בביצועים המעולים גם כך. המכונית החלה להיות מוצעת גם עם תיבה אוטומטית, מתוך רצון לפנות לשוק האמריקאי, וכמו העלית הוצעה בגירסה בעלת מאיידים שונים בכדי לענות על תקנות זיהום האוויר בארה”ב. אולם גם גירסה זו לא עוררה את המכירות הרדומות, מה גם שתכנון רשלני של לוחות הפיברגלאס האחוריים גרמו לריקבונות בשלדה המרכזית עקב חלחול מים, מה שפגע במוניטין המכונית, וזה בנוסף לאיכות גימור די נמוכה. לאחר שנוכחו לדעת שהמכונית אינה רלוונטית עוד, הציגו בשנת 82′ את יורשתה, האקסל. באותה שנה, 82′, הפכה טויוטה היפנית לבעלת המניות העיקרית של לוטוס, וזה לאחר שקולים צ’אפמן, הבוס הכל יכול של לוטוס ומייסד החברה, הלך לעולמו במפתיע. הלוטוס אקלאט תיזכר כניסיון של לוטוס לתפוס זוג ציפורים במכה אחת, ולהציע מכונית ספורט ומכונית GT קופה גדולה שהיו בעצם כמעט אותה מכונית. לזכות האקלאט עמד עיצובה הנאה בהרבה, משקלה הקל יותר וביצועיה העדיפים. רק חבל שתג המחיר שהוצמד לה היה שאפתני מידי, איכות הגימור הייתה נמוכה יחסית ותחזוקתה הייתה מורכבת. לכשלונן היחסי של העלית והאקלאט היה חלק משמעותי מאוד בהתדרדרותה הכלכלית של לוטוס, עד שנאלצה למכור את מרבית מניותיה לטויוטה היפנית.

 

אין תגיות

322 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 395ba772f3a0ce7

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים