ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

טריומף Triumph TR 4 / 5

  • פורסם: 13/05/2018 19:35
  • : 841 ימים, 8 שעות
טריומף Triumph TR 4  / 5 - תמונה 1טריומף Triumph TR 4  / 5 - תמונה 2

פירוט

מאת : חן פרחי .

בשנת 55′ הציגה טריומף הבריטית מכונית ספורט חדשה שכונתה TR3, שלא הייתה אלא מתיחת פנים לדגם שקדם לה, ה- TR2. ה- TR3 הייתה מכונית הספורט הראשונה של טריומף שזכתה להצלחה גדולה, והיא נמכרה היטב. בשל מנועה הגדול יחסית, 2.0 שסיפק 95 כ”ס, ביצועיה היו טובים יחסית. ב- 57′ הוצגה גרסת ה- A של המכונית שכללה ידיות פתיחה חיצוניות לדלתות ובלמי דיסק קדמיים כציוד תקני. גרסת ה- A הצליחה אף יותר, והמכונית הפכה לרבת מכר. באותה שנה בה הוצגה המכונית, 55′, הציגה MG הבריטית של ה- MGA, מכונית ספורט נאה מאד שצויידה במנוע 1.5 מסדרה B. למרות שהטריומף הייתה יקרה יותר, הן מצאו עצמן מתמודדות זו מול זו באותו פלח שוק – לטריומף היו ביצועים עדיפים, פועל יוצא של מנוע גדול וחזק יותר, ואילו ל- MGA הייתה התנהגות כביש טובה בהרבה. בשל המנוע הגדול, התחרתה המכונית גם בדגמי הבסיס של מורגן הבריטית ואפילו בפורשה 356. אולם למרות שהייתה מכונית נאה למדי, עיצובה החל להתיישן, והמכונית נראתה, לפחות עיצובית, כשייכת לתחילת שנות ה- 50′. לכן החליטו בטריומף על פיתוח יורשת ראוייה למכונית המצליחה, ופנו למעצב האיטלקי ג’יובאני מיקלוטי, וביקשו ממנו לעצב עבורם מכונית ספורט חדשה ומודרנית על בסיס שלדתה של ה- TR3. בסוף שנות ה- 50′ נוצר הקשר בין טריומף למיקלוטי, והמכונית הראשונה שעיצב עבור החברה הייתה ההארלד הקטנה. קשר זה עתיד להעמיק, ומיקלוטי יהיה אחראי על כל עיצובי החברה בשנים הבאות. התנאי העיקרי של טריומף היה שימוש בשלדתה של ה- TR3, משיקולי תקציב כמובן. מיקלוטי עיצב מכונית ספורט נאה ומודרנית בהרבה בעיצובה מה TR3. המכונית החדשה הייתה ארוכה ב- 13 ס”מ מקודמתה, מה שיצר סרח עודף אחורי גדול יחסית, שהודגש בשל חלקה האחורי הרבוע יותר. חזית המכונית הייתה ייחודית למראה, וכללה פנסים קדמיים שהותקנו גבוה יחסית, כך שחלקם העליון הסתיים במכסה המנוע, מה שיצר מראה מקורי. חלקה האחורי הסתיים בזוג פנסים אורכיים שהותקנו בקצות הכנפיים האחוריות. הדלתות היו בעלות מנגנוני פתיחה שגרתיים, וכללו חלונות עולים ויורדים. לראשונה הוצעה המכונית עם שמשה אחורית קבועה, מה שיצר מרכב שכונה טארגה. גם עיצובה הפנימי היה חדש לגמרי, ורמת הגימור והאיבזור הייתה גבוהה בהרבה מזו שבדגם היוצא. לוח המחוונים היה עשוי עץ, ואילו לוח השעונים כלל מדי מהירות וסל”ד ששכנו מול הנהג, ואילו שאר השעונים מוקמו במרכז לוח המחוונים, בסידור מקורי. מול הנוסע שכן תא כפפות, ומשני צידיו של לוח המחוונים הופיעו פתחי איוורור. גם הצד המכאני טמן בחובו חידושים לא מעטים; מנוע המכונית נלקח מה- TR3B והיה בנפח של 2,138 סמ”ק וסיפק, בעזרת זוג מאיידי SU 105 כ”ס. תיבת ההילוכים הייתה בעלת 4 מהירויות, כשכל ההילוכים היו סינכרוניים, ואילו הילוך יתר חשמלי היה אופציה בתוספת תשלום. מערכת המיתלים הייתה זהה לזו שבדגם היוצא – עצמות עצה כפולות מלפנים וקפיצי עלים מאחור. אולם מערכת ההיגוי המיושנת של ה- TR3 שהייתה בשיטת התיבה והתפוחים, הוחלפה בהגה מסרק ומוט משונן,  בעל יחס העברה מהיר יחסית. המכונית החדשה שכונתה TR4 הושקה ב- 61′, בעת שה- TR3 עדיין יוצרה, וכשנה הן נמכרו זו לצד זו. למרות שהייתה יקרה יותר מה- TR3, נמכרה המכונית החדשה מצויין, ונכנסה בטבעיות לנעלי המכונית המוחלפת. קהל הלקוחות, ובייחוד השוק האמריקאי, אהב את המראה המודרני, את תא הנוסעים שנהנה מרמת גימור גבוהה יחסית, הביצועים הטובים יחסית וכעת גם התנהגות הכביש שופרה מאד בשל מערכת ההיגוי העדיפה בהרבה. מנועה  החזק והחסון אפשר שיפורי הספק ברמה גבוהה, מה שיכול היה בקלות להכפיל את הספקו, ולכן הפכה המכונית לפופולארית מאוד עבור נהגי מירוצים רבים, והמכונית התחרתה במירוצי מכוניות בהצלחה לא מבוטלת. מתחרותיה העיקריות היו הסאנבים אלפיין ומעט מאוחר יותר ה MGB שהוצגה ב- 62′. ה- TR4 יוצרה עד שנת 65′, ואז הוחלפה ב- TR4A שהייתה למעשה אותה המכונית, שקיבלה מיתלה אחורי נפרד, חדש לגמרי. המיתלה האחורי היה מסוג זרועות עוקבות, וכלל ציריות חד מיפרקיות, מה ששיפר הן את התנהגות הכביש והן את נוחות הנסיעה. לאחר החלפת מערכת ההיגוי והמיתלה האחורי, הפגינה כעת המכונית התנהגות כביש מצויינת, והיתה מהנה לנהיגה. שינויים ושיפורים אלו הכינו את הקרקע לדגם החדש שאותו הציגה טריומף כיורשת ה- TR4A  – ה- TR5, שהוצגה ב- 67′. עיצובית, היו המכוניות זהות לגמרי, כשההבדל העיקרי היה מנוע גדול יותר, בן 6 בוכנות ששימש גם את הטריומף 2500 הסאלונית. המנוע מוזרק הדלק פיתח הספק מכובד של 150 כ”ס, בעזרת מערכת הזרקת דלק מתוצרת לוקאס הבריטית. שאר המיכללים המכאניים היו זהים, כך שעיקר השיפור היה כמובן בביצועים, שהפכו למצויינים. בשוק האמריקאי הגדול נקראה המכונית TR250, רמז לנפח מנועה. בגירסתו האמריקאית פיתח המנוע הספק נמוך יותר של 111 כ”ס, עקב שימוש בזוג מאיידי סטרומברג. קהל הלקוחות האמריקאי אהב את המכונית החדשה, שהציעה ביצועים מצויינים לצד התנהגות כביש טובה מאוד. בשוק הבריטי התחרתה ה TR5 ב MGC שהיתה גרסת ה 6 בוכנות של ה MGB המצליחה. אך בדיוק כמו במקרה של ה MGC, ההצלחה הייתה פחותה בהרבה, בשל תמחור גבוה בהרבה, על אף העלייה בהספק והביצועים הטובים. בשנתיים בהן יוצרה, 67′-68′, יוצרו סה”כ 2947 מכוניות עבור השוק האירופאי. בשוק האמריקאי ידעה ה- TR250 הצלחה גדולה יותר, ו 8,500 מכוניות בקירוב נמכרו בה בשנתיים בהן יוצרה. בתחילת 69′ הוחלפה ה- TR5 במכונית חדשה, לפחות עיצובית, שכונתה TR6. על אף שהתבססו על שילדתה הנפרדת של ה TR3, הצליחו ה TR4 ו 5 להשאר רלוונטיות, בעיקר בשל עיצובן המודרני והנאה, המעבר להגה בשיטת מסרק ומוט משונן והמנוע המוזרק והחזק ב TR5. ב 4 שנות ייצורה של ה TR4 יוצרו 40,200 מכוניות, מספר מכובד, ואילו ה- TR5 וה- 250 שיועדה לשוק האמריקאי מכרה 11,300 מכוניות בלבד, מספר נמוך שנבע מתימחור גבוה מידי. ה- TR4  ו- 5 מיצבו את טריומף כיצרנית מכוניות ספורט מצויינות, חזקות ומהירות, גם אם הן נפלו בהתנהגותן ממקבילותיהן מבית MG.

 

אין תגיות

354 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 9555af8672baf2e6

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים