ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

טריומף Triumph 2000 \ 2500

  • פורסם: 13/06/2018 20:16
  • : 839 ימים, 17 שעות

פירוט

מאת: חן פרחי .

בשנת 48′ הציגה חברת סטנדרט הבריטית מכונית סאלון חדשה, הוואנגרד. המכונית החדשה הייתה גדולה למדי ונועדה להתחרות בפלח השוק של מכוניות הסאלון, שהיה מן הסתם קטן למדי אחרי תום מלחמת העולם השנייה. עיצובה של המכונית היה עגלגל ונאה, ברוח מכוניות סוף שנות ה- 40′, והיא נראתה דומה למדי לתוצרת האמריקאית של תקופתה. למרות שלא הייתה מכונית זולה, זכתה הוואנגרד להצלחה מכובדת למדי, וב- 6 שנות ייצורו של הדור הראשון הורכבו 175,000 מכוניות. בשנת 53′ הוצג הדור השני של הוואנגרד שהציע עיצוב רבוע יותר, ולראשונה במכונית בריטית הוצע מנוע דיזל שנלקח מטרקטור פרגוסון. גם בדור השני שיוצר במשך 3 שנים, ידעה המכונית הצלחה מכובדת למדי ונמכרו ממנה 81,000 מכוניות בקירוב. בסוף 55′ הוצג הדור השלישי של המכונית, שהציע עיצוב רבוע ומודרני יותר, כמו על עליה קלה בהספק המנוע שנפחו עמד על 2,100 סמ”ק. אולם באותה העת נוספו לשוק מכוניות הסאלון הבריטיות הווקסהול קרסטה והפורד זפיר, ואלו מצידן פגעו במכירות הסטנדרט, שמצאה עצמה בתחרות גדולה. בדורה השלישי יוצרה המכונית עד שנת 58′ ונמכרו ממנה 38,000 מכוניות. ב- 58′ הוצג הדור הרביעי של המכונית, שלא היה אלא מתיחת פנים של הדור הקודם. על מנת לעורר את המכירות המנומנמות, הוסיפה סטנדרט מנוע קטן יותר בנפח 1,670 סמ”ק, על מנת להתחרות בפורד קונסול הפופולארית, וזה הוצע לצד מנוע ה 2,100 סמ”ק הקודם. בדור זה המכונית פשוט לא נמכרה, והתקשתה להציע אטרקטיביות כל שהיא. בצעד אחרון, פנו בסטנדרט למעצב האיטלקי ג’יובאני מיקלוטי וביקשו ממנו לעצב מחדש את דורה הרביעי ולהפכו לנאה יותר. מיקלוטי הפך את המכונית לנאה ומודרנית יותר, והמכירות שופרו. אולם היה ברור לסטנדרט שהרבה עתיד אין להם, ולכן בשנת 60′ התמזגו עם טריומף. סטנדרט הביאו עימם נכס בצורת מכונית משפחתית קטנה וייחודית וקו מנועים חדש. המכונית החדשה הוצגה תחת השם טריומף וכונתה הארלד. בנוסף, הביאו עימם סטנדרט נכס חשוב נוסף בדמות העצב האיטלקי המוכשר ג’יובאני מיקלוטי, וכך פתחו עבור טריומף קשר ארוך שנים שהניב שורה ארוכה של מכוניות שעוצבו על ידו. בשנת 60′ הציגו את הדור האחרון של הוואנגרד שצויידה במנוע 6 בוכנות טורי חדש לגמרי. המנוע שהוזן על ידי זוג מאיידי SU  פיתח 80 כ”ס, שהביאו את המכונית להציע ביצועים סבירים למדי. אולם היה ברור לטריומף-סטנדרט שהמכונית המיושנת הגיעה לסוף דרכה, ואין מנוס מפיתוח מכונית חדשה לגמרי, מודרנית יותר הן בעיצובה והן בתפיסתה. באותה העת, תחילת שנות ה- 60′ החלה טריומף בפרוייקט פיתוח מכונית משפחתית קטנה חדשה, שאמורה הייתה להתחרות בהצלחת האנגליה של פורד. הפרוייקט כונה אג’קס, והמכונית החדשה תוכננה להיות בעלת הנעה קדמית. למרות עלותו הגבוהה של פרוייקט הפיתוח, החליטו בטריומף לפתח כמעט במקביל גם יורשת לוונגרד המיושנת. שוב פנו בטריומף למיקלוטי, שהחל בעיצובה של האג’קס החדשה, וביקשו ממנו לעצב עבורה מכונית סאלון מודרנית בעיצובה, שתשכיח את הוואנגרד המיושנת. מיקלוטי עיצב מכונית סאלון בת 4 דלתות או 5 דלתות במרכב סטיישן. אורכה של המכונית עמד על 4.42 מטר, על הגבול שבין מכונית משפחתית למכונית סאלון. עיצובה של המכונית היה נאה ומודרני מאד, והיא אופיינה בשטח שמשות גדול יחסית, בסיס גלגלים ארוך יחסית לגודלה – 2.70 מטר, חזית מעניינת שכללה זוג פנסים בכל צד ותא מטען נמוך יחסית וקטן למדי. מאחר והמכונית החדשה עוצבה במקביל לפרוייקט האג’קס שהוליד לבסוף את הטריומף 1300, ניתן היה למצוא דימיון רב בין המכוניות, שחלקו קו כללי דומה למדי. גם עיצובה הפנימי היה נאה ומודרני, וכלל לוח מחוונים מדופן עץ, מושבים ניתנים לכיוונון, גלגל הגה שניתן היה לכיוונון ורמת גימור גבוהה יחסית. גולת הכותרת היתה לוח המחוונים המצוייד היטב, שכלל קובץ נוריות אזהרה שרוכזו במחוון עגול שהותקן במרכז לוח השעונים. המחוון כלל חיווי על מפלס דלק נמוך, משנק פתוח ועוד. גם התכנון המכאני נעשה מדף חלק, למעט מנוע ה- 2.0 בעל 6 הבוכנות שהיה חדש לגמרי. בניגוד לקודמתה, המכונית החדשה הייתה בעלת מרכב אחוד, וכל מיכללי השלדה שלה היו חדשים לגמרי. המיתלים הקדמיים היו מסוג מק’פרסון מודרניים וכללו בנוסף מוט מייצב. המיתלים האחוריים היו נפרדים וכללו זרועות חצי עוקבות, ואילו ההיגוי היה מסוג מסרק ומוט משונן. מערכת הבלמים עשתה שימוש בדיסקים קדמיים ותופים אחוריים. הספק המנוע בן 6 הבוכנות עלה  ל- 90 כ”ס, עקב שימוש בזוג מאיידים והכוח עבר אל תיבת הילוכים ידנית בת 4 מהירויות, כשהילוך יצר חשמלי הוצע כאופציה. המכונית החדשה שכונתה בפשטות טריומף 2000 הוצגה ב- 63′, וזכתה להצלחה נאה מאוד מיומה הראשון. להצלחתה תרמו עיצובה המודרני, מנוע ה- 6 בוכנות הטוב והחלק, תיבת ההילוכים הטובה, התנהגות הכביש הטובה ונוחות הנסיעה המצויינת. בשל בסיס הגלגלים האורך יחסית, תא הנוסעים היה מרווח ובשל שטח השמשות הגדול שדה הראייה היה מצויין. כשנה לאחר שהוצגה, ב- 64′, הציגה רובר את הרובר 2000, שהייתה אף היא מכונית מתקדמת יחסית, מכאנית והנדסית לפחות, ושניהן התחרו על ליבם של הלקוחות הצעירים יותר. בשנת 64′ הוצעה המכונית גם עם תיבת הילוכים אוטומטית מתוצרת בורג וורנר. בשנת 65′ נוספה גירסת סטיישן, שהגדילה עוד את אטרקטיביות המכונית. בסוף 68′ נוסף להיצע מנוע גדול יותר בנפח 2.5, מוזרק דלק, ששימש את ה TR6, מכונית הספורט של החברה. מנוע ה 2.5 עשה שימוש בהזרקת דלק מתוצרת לוקאס הבריטית ובעזרתו סיפק המנוע 150 כ”ס, שהביאו את המכונית למהירות מירבית של למעלה מ- 180 קמ”ש ולתאוצה מצויינת. בסוף אותה שנה, 68′, הוצג הדור השני של המכונית. מיקלוטי בנה עבר טריומף קו עיצובי חדש, שכלל חזית חדשה, נאה ומודרנית יותר, פנסים אחוריים חדשים והשחרת הניקלים הרבים. שינויי העיצוב בוצעו ממש במקביל לעיצוב מכונית ה- GT החדשה של החברה, הסטאג, והיא דמתה לה מאוד. גם תא הנוסעים עבר מתיחת פנים מקיפה, שכללה לוח מחוונים מצוייד יותר שכלל מד סל”ד, גלגל הגה חדש ונאה, מערכת מתגים חדשה ששיפרה מאוד את הנדסת האנוש ושיפור רמת האיבזור. שינויי העיצוב האריכו את המכונית ב- 5 ס”מ, בלי שינוי באורך בסיס הגלגלים.השינוי המכאני העיקרי היה הצעת הגה כח, שהתאפשר בשל פיתוח המערכת עבור הסטאג החדשה. גם בדורה השני נמכרה המכונית היטב, תוך היא מציעה אלטרנטיבה זולה לדגמי הבסיס של יגואר. אולם באותה העת טריומף הייתה חלק מבריטיש ליילנד, שאיכות ייצור ואמינות לא היו הצד החזק שלהם, וגם הטריומף 2000-2500 סבלה מכך. הזרקת הדלק הייתה בעייתית למדי וגם איכות הייצור לא סיכנה את מעמדה של מרצדס. על מנת לשפר את האמינות הציעה טריומף את דגם ה- 2500 עם זוג מאיידי סטרומברג שהחליפו את ההזרקה הבעייתית, מה שהוביל לירידה של 25 כ”ס בהספק המירבי. בנוסף, עקב סיכסוכי עבודה אין סופיים בבריטיש ליילנד ושער גבוה של הפאונד הבריטי, מחירה לא היה אטרקטיבי, והייצוא נפגע מאד. לקראת אמצע שנות ה- 70′ היה ברור לבריטיש ליילנד שזמנה הגיע, כמו גם זמנה של הרובר 2000, ושתיהן הוחלפו ברובר SD1 שהוצגה ב- 77′. עבור זמנה היתה הטריומף 2000-2500 מכונית טובה למדי – עיצובה היה נאה, היא היתה מרווחת, ביצועיה היו טובים וכך גם התנהגות הכביש שלה ונוחות הנסיעה. רק חבל שדווקא כשהגיעה לבשלות מלאה בדורה השני, איכותה ירדה ואמינותה נפגעה, במקביל לייקורה והפיכתה לבלתי אטרקטיבית.

 

אין תגיות

386 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 6985b2150e953b76

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים