ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

טטרה Tatra 603

  • פורסם: 05/08/2018 18:55
  • : 925 ימים, 8 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי .

חברת טטרה הצ’כית הוקמה בשנת 1850 כיצרנית קרונות רכבת, שזכו להצלחה גדולה. ב- 1897 החלה בייצור כלי רכב ממנועים, מה שהפך אותה ליצרנית השלישית שעסקה בייצור מכוניות. כבר בשנת 1900 הציגה טטרה מכונית מירוץ מתקדמת יחסית ומיד אחריה הציגה מכונית עם מנוע מרכזי שהגיעה למהירות מירבית של 40 קמ”ש. בשנת 1921 השתלט לאופולד פאשנג על החברה, וזו החלה בפיתוח מכונית חדשה שלגמרי שכונתה טטרה 11. הטטרה 11 צוידה בשלדה מתקדמת מאוד, ואפילו במיתלה אחורי חצי עצמאי. מנוע המכונית היה מקורר אוויר, תחום שעם השנים הפך להתמחות אצל טטרה. הטטרה 12 שהחליפה אותה בשנת 1926 הייתה בעלת 4 בלמים ומערכת מיתלים מתקדמת מאוד, בה כל המיתלים היו עצמאיים, לראשונה בעולם הרכב. בתחילת שנות ה- 30′ שינתה טטרה כיוון, והחלה לייצר מכוניות פאר, כשגולת הכותרת שלהן היו מנועי הבוקסר בעלי גל זיזים עליון מקוררי אוויר. בראש צוות הפיתוח עמד המהנדס האוסטרי הנס לודוינקה וזה עסק בפיתוח המנועים החדשים, כולל מנוע בן 12 בוכנות, מקורר אויר אף הוא. בשנת 34′ הציגה טטרה את ה- 77, המכונית הראשונה בעולם בה ניתן דגש על עיצוב אווירודינאמי, ומקדם הגג שלה עמד על ערך פנטסטי של 0.25 CD, נמוך אף משל מרבית המכוניות בנות זמננו. הצגת הטטרה 77 הפכה את החברה הצ’כית למובילה טכנולוגית ועיצובית, ופורשה הגרמנית עקבה אחרי פיתוחיה באדיקות. בשנת 36′ הציגה טטרה את ה- 97, המכונית הקטנה הראשונה שלהם, וז מצאה חן מאוד בעיני פרדיננד פורשה ומנהיגה הנאצי של גרמניה, אדולף היטלר. בשנת 38′ סופח חבל הסודטים לגרמניה כחלק מהסכם מינכן, והיה ברור שזה רק עיניין של זמן עד שכל צ’כוסלובקיה תיכבש על ידי גרמניה הנאצית. לאחר שזה קרה, עם פתיחת מלחמת העולם השניה, העתיקו פורשה ופולקסווגן, החברה החדשה שקמה על מנת לספק תחבורה בסיסית הולמת לתושבי גרמניה, הם פשוט העתיקו את תוכניות הטטרה 97′ ועשו שימוש במרכיבים רבים ולמעשה גם בתכנון היסודי שלה. בכל תקופת מלחמת העולם השניה טטרה ייצרה מכוניות, שהתחבבו מאד על קציני צבא גרמנים בכירים, בשל ביצועיהן הטובים, ולכן שמרו הגרמנים על המיפעלים, שסיפקו להם מכוניות מצויינות לזמנן. בשל הביצועים הטובים שלהן ואחיזת הכביש הנמוכה שנבעה מחלוקת משקל בעייתית, נהרגו קצינים רבים בתאונות דרכים עצמיות, עד שבשלב מסויים נאסר עליהן לנהוג עוד במכוניות טטרה. באותה העת טטרה נרתמה למאמץ המלחמתי, וייצרה משאיות כפולות הנעה, עם מנועים מקוררי אוויר כמובן. מיד לאחר תום המלחמה הולאמה טטרה על ידי ממשלת צ’כסלובקיה, עוד בטרם הפיכתה למדינה קומוניסטית. בשנת 46′ הציגה טטרה מכונית חדשה, הראשונה שהוצגה לאחר תום המלחמה – הטטרה 600 שכונתה טטרפלאן. המכונית האווירודינאמית מאוד – מקדם הגרר של עמד על ערך של 0.32 CD –צויידה במנוע בוקסר 4 בוכנות בעל קירור אוויר ששכן באחורי המכונית והניע את גלגליה האחוריים. ה 600 הייתה מכונית יקרה יחסית, ולכן לא זכתה להצלחה גדולה. לאחר הפיכת צ’כוסלובקיה למדינה קומוניסטית בעלת כלכלה מתוכננת, הוחלט על חלוקה ברורה בין שתי יצרניות הרכב הצ’כיות, סקודה וטטרה; סקודה תתרכז במכוניות עממיות וזולות, ואילו טטרה תתרכז בייצור מכוניות פאר, משאיות ואוטובוסים. אולם הסובייטים לא ממש התלהבו מהרעיון העצמאי של טטרה, והחליטו שטטרה תחדול כמעט לחלוטין מייצור מכוניות, ותתרכז אך ורק בייצור משאיות. אולם באותה העת היו עסוקים מהנדסי ומעצבי החברה בפיתוח חשאי של מכונית פאר חדשה שהיתה אמורה להחליף הן את הטטרה 87 והן את ה- 600. מכוניות היוקרה שיועדו לבכירי השלטון יובאו מברית המועצות, ואיכותן הייתה ירודה למדי, מה שגם שזמני ההספקה היו ארוכים מאוד. לכן ביקשה ממשלת צ’כוסלובקיה מטטרה לפתח עבורה מכונית פאר חדשה. הם רק לא ידעו שתיכנונה ועיצובה כמעט הושלם. עיצובה של המכונית החדשה היה נאה מאוד  וכקודמותיה היא הייתה אווירודינאמית. סימן ההיכר הבולט שלה היה חזיתה המיוחדת, שכללה 3 פנסים שמוקמו במרכב חזיתה. המכונית הייתה גדולה יחסית – אורכה עמד על 5.06 מטר, ואילו בסיס הגלגלים עמד על 2.74 מטר, מה שאמור היה ליצור תא נוסעים מרווח. גם תא הנוסעים זכה לעיצוב מודרני יחסית, והיה בעל רמת גימור גבוהה יחסית. בשל היותה מיודעת לשימוש במדינות קרות, מתקני חימום מוקמו מתחת למושבים הקדמיים, ואלו דאגו להפיץ אוויר חם על ידי מפוח חשמלי. בעוד שעיצובה של המכונית כמעט הושלם, תיכנונה המכאני היה בחיתוליו, מאחר ותקציבי פיתוח לא ניתנו, בשל חשאיות הפרוייקט. רק לאחר שממשלת צ’כוסלבקיה אישרה את הפרוייקט, ניתנו תקציבים  והוחל בפיתוח המנוע. מלכתחילה תוכננה המכונית לעשות שימוש במנוע V8 חדש בנפח 2.5. המנוע החדש היה בעל תאי שריפה חצי כדוריים, שאמורים היו לייעל מאד את הבעירה, גל זיזים תחתון מרכזי ויחס קדח\מהלך זהים כמעט. הספק המנוע עמד על 99 כ”ס, בעיקר בשל יחס דחיסה נמוך מאוד, פועל יוצא של דלק באיכות נמוכה במדינות הגוש הקומוניסטי באותה העת. המנוע שודך לתיבת הילוכים בת 4 מהירויות, כשכל ההילוכים היו סינכרוניים, כולל ההילוך האחורי, לראשונה בעולם הרכב. תיבת ההילוכים כללה בתוכה גם את ההינע הסופי, במבנה קומפקטי למדי. מערכת המיתלים עשתה שימוש בתמוכות מק’פרסון קדמיות, לאחר שאלו הועתקו מפורד, בלי אישור כמובן ומיתלה אחורי בעל ציריות חד מיפרקיות וקפיצי סליל. מערכת הבלמים כללה 4 בלתי תוף ומשאבה מרכזית בודדת. תיכנון המכונית הושלם ב 55′, והמכונית יצאה לנסיעות מבחן מפרכות. לאחר שצלחה אותן בהצלחה, הוצגה לבסוף בשנת 56′ וכונתה טטרה 603. כמובן שהסובייטים לא אישרו את ייצואה, אלא למדינות הקומקון, גוף כלכלי שכלל בתוכו את מרבית מדינות הגוש הקומוניסטי. אלה התלהבו מאוד מהמכונית, שרמתה הייתה גבוהה לאין ערוך מזו של המכוניות הרוסיות, שעל פי רוב היו העתקה של דגמים אמריקאיים מיושנים. עיצובה של הטטרה 603 היה נאה ביצועיה היו סבירים מאוד, התנהגות הכביש הייתה סבירה וכך גם נוחות הנסיעה. המרווח הפנימי היה טוב ותא המטען היה גדול. בשל היעדר מערכת קירור, תחזוקתה הייתה פשוטה וקלה והיא הפגינה אמינות טובה מאוד. לאחר שחברת זקסנרינג המזרח גרמנית הציגה אף היא מכונית פאר, שהתבססה על תיכנונים של הורך, חולקו המכירות בין שתי המכוניות, והנושא אף הובא לבוררות, בה ניצחה טטרה. בשנת 62′ הוצג הדור השני של המכונית. את שלושת הפנסים המרכזיים החליפו שתי זוגות פנסים, מה שהקנה לחזית המכונית מראה שגרתי יותר. הספק המנוע עלה ל- 104 כ”ס עקב העלאת יחס הדחיסה, בשל השיפור באיכות הדלק. המכירות היו טובות למדי, למרות שהמכונית לא יוצאה כלל למערב, אלא שימשה את הפקידות הבכירה במדינות הגוש הקומוניסטי, כמו גם את שגרירי צ’כוסלובקיה במדינות רבות. למרות השתיכותה לגוש הקומוניסטי, הקימה טטרה קבוצת מירוצים פעילה, והמכונית אף השתתפה בראלי מונטה קרלו בשנת 60′. בשנת 68′ הוצג הדור השלישי של המכונית, כשהפעם פנסי החזית מוקמו בצורה שגרתית. הספק המנוע עלה ל- 112 כ”ס, שוב, עקב העלאה של יחס הדחיסה, והשימוש במאייד כפול. גירסה זו הציעה ביצועים טובים יחסית, וגם רמת הגימור שופרה. בשנת 75′ הופסק ייצור ה- 603, וזו הוחלפה במכונית חדשה, הטטרה 613. עבור זמנה, הטטרה 613 תיזכר כמכונית הטובה ביותר שיוצרה במדינות הגוש הקומוניסטי, ולפחות בשנותיה הראשונות הייתה ברת תחרות גם למכוניות המערביות. עיצובה היה נאה ומיוחד, המרווח הפנימי היה טוב, ביצועיה היו סבירים וכך גם התנהגות הכביש ונוחות הנסיעה. בניגוד למכוניות הסובייטיות, שהיו לרוב העתקים דהויים של מכוניות אמריקאיות ישנות, הטטרה 603 היתה מכונית מקורית וטובה. לו טטרה הייתה מורשית לייצא את המכונית, מכירותיה יכלו להיות גבוהות בהרבה, אולם גם ללא היצוא למדינות המערב, נמכרו כ- 22,000 מכוניות, שרובן שימשו ראשי מדינות ופקידי שלטון בכירים בגוש הקומוניסטי.

 

אין תגיות

518 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 705b671be911244

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים