ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

טופאש שאהין \דוגאן Tofaş Şahin

  • פורסם: 23/03/2019 08:55
  • : 2912 ימים, 7 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי .

בשנות ה- 60′ החלה פיאט האיטלקית לנקוט במדיניות חדשה – עידוד פתיחת מפעלי הרכבה במדינות מתפתחות ובמדינות הגוש המזרחי. האינטרס של פיאט היה ברור – מכירת כמה שיותר מיכללים ליצרנים מקומיים, ובייחוד כאלו שנחשבו לשווקים “אבודים” עבור פיאט, כמו פולין או יוגוסלביה. גם תורכיה לא נחשבה מעצמת רכב, בלשון המעטה, למרות שייצרה והרכיבה את האנאדול, מכונית משפחתית קטנה שהhיתה עשוייה פיברגלאס. פיאט זיהתה את הפוטנציאל הגדול שטמון בשוק התורכי, שידע באותה העת צמיחה מהירה בשל עליה חדשה ברמת החיים. לכן שכנעה את ממשלת תורכיה בנחיצות הרכבת מכוניות מערביות עדכניות, תוך ניצול כוח האדם הזול. אבן הפינה למפעל שכונה טופאש הונחה בשנת 68′ בעיר בורסה, בעוד שהנהלת החברה מוקמה באיסטנבול, העיר הגדולה ביותר בתורכיה. המכונית הראשונה התגלגלה מפסי הייצור בשנת 71′, וזו היתה פיאט 124 בנפח 1.2, שהhיתה זהה כמעט לחלוטין למקור האיטלקי, שבינתיים הספיק להפוך לרב מכר. הטבות מס ניכרות בחסות ממשלת תורכיה הפכו את הפיאט 124 שכונתה מוראט 124 ללהיט מכירות בתורכיה, ואפילו הוקמה ליגת מירוצים עבורה. בתערוכת טורינו 74′ הציגה פיאט האיטלקית את ה- 131, מכונית משפחתית חדשה שהחליפה את ה- 124. זו זכתה להצלחה גדולה למן היום בו הוצגה, והיוותה שיפור עצום מה- 124 אותה החליפה. הפנייה מטופאש לפיאט לא איחרה להגיע, ובו הביעה היתעניינות בהרכבת ה- 131 החדשה והמצליחה. פיאט אישרה לטופאש להרכיב את המכונית, בתנאי אחד – למעט ייצוא למיצרים, נאסר עליה לייצא את המכונית. אולם השוק המקומי הגדול אמור היה לפצות על כך . ה- 124 שייצורה נמשך במקביל, הייתה זהה כמעט למקור האיטלקי. עד מהרה תפסה המוראט 131 את מקומה של המוראט 124 כמכונית הנמכרת ביותר בתורכיה, והפכה לרבת מכר. למכירות המצויינות סייעה העובדה שהמוראט 131 הפכה למכונית הרשמית של משרדי הממשלה ובנוסף הפכה לחביבתן של נהגי המוניות הרבים בערים הגדולות. בשנת 78′ עברה ה- 131 האיטלקית מתיחת פנים, אולם זו פסחה על ההעתק התורכי, וזו המשיכה להימכר במתכונתה המקורית. לקראת סוף שנות ה- 70′ העניקה פיאט עצמאות הולכת וגוברת לטופאש, ואישרה לה לבצע שינויים במכוניות, אך שוב לשוק המקומי בלבד. מחלקת עיצוב צנועה הוקמה במפעל בבורסה, וזו העבירה את המכונית מתיחת פנים קלה שכללה חזית מודרנית יותר, והחשוב מכל, לפחות עבור התורכים – שם מקורי. מעתה כונתה המכונית מוראט 131 דוגאן, שם של ציפור שיר בתורכית. המכירות נותרו מצויינות, אך מתחרות חדשות, בעיקר יפניות, עשו לה את החיים קשים. עיקר הצלחתה נבעה ממחיר אטרקטיבי מאד, עקב הקלות מיסוי רבות שקיבלה. בטופאש ידעו שכדי לשמור על אטרקטיביות המכונית עליהם להתאים אותה לרוח התקופה, ולכן בשנת 85′ העבירו את המכונית מתיחת פנים, שהפעם הייתה מקיפה בהרבה. עיצובה הבסיסי של המכונית נותר, אך המראה הכללי הזכיר מאוד את הרגאטה, המשפחתית הכושלת פיאט שהתבססה על הריטמו. חזית חדשה עוצבה, שכללה פנסים משופעים, אחוריים חדשים ונאים יותר והחשוב מכל – עיצוב מחודש של תא הנוסעים, שהיה זהה לזה של דגמי הסופר מירפיורי של ה-131. המכונית המחודשת הוצעה ב- 3 גירסאות – שאהין הפשוטה, דוגאן המהודרת יותר וגירסת סטיישן שכונתה קארטל. המכונית הוצעה עם שני מנועים 1.3 שסיפק 65 כ”ס ו 1.6 שסיפק 75 כ”ס. שני המנועים צוייד במאייד וובר כפול והצתה אלקטרונית. מתיחת הפנים סייעה מאוד למכירות, על אף התחרות ועל אף שלפחות הנדסית הייתה כבר מכונית מיושנת. בשנת 88′ עברה המכונית עוד מתיחת פנים קלה, שעיקרה היתה שבכה קדמית חדשה. השם מוראט הושמט ולא הופיע עוד. שלושת הדגמים נמכרו בהצלחה וללא שינויים עד שנת 94′, אז עברה המכונית עוד מתיחת פנים קלה, במסגרתה נוספה נעילה מרכזית וחלונות חשמל קדמיים לדגם הדוגאן המהודר. בשנת 96′ מנועי הפיאט טמפרה המודרניים בעלי גל זיזים עליון החליפו את המנועים המיושנים. הספק מנוע ה- 1.4 שהחליף את מנוע ה- 1.3 עלה ל- 72 כ”ס ואילו מנוע ה- 1.6 סיפק 83 כ”ס. מאוחר יותר, ועל מנת לעמוד בתקנות זיהום האוויר, עברה המכונית לשימוש בהזרקת דלק חד נקודתית ואף קיבלה ממיר קטליטי. ייצור המכונית עבור השוק התורכי נמשך עד 2005 ואילו הייצוא למדינות אפריקה נמשך עד 2010, אז ירדה הטפאש שהאין האחרונה מפסי הייצור. למרות שכבר באמצע שנות ה- 80′ נחשבה למכונית מיושנת, מכירותיה בתורכיה היו מצוינות, בעיקר בשל העובדה שהייתה זולה לרכישה, אמינה מאוד וקלה לתחזוקה. בנוס, ביצועיה היו טובים, בעיקר בדגם ה 1.6, התנהגות הכביש הייתה טובה מאוד בדגמים שיוצרו עד 86′ ואפילו נוחות הנסיעה הייתה טובה. דגם הסטיישן שכונה קארטל נהנה מנפח הטענה גדול ואילו הגרסה המהודרת שכונתה דוגאן צויידה היטב. במשך שנים רבות היתה המכונית הנמכרת ביותר בתורכיה, ולמרות שהייתה מכונית ממוחזרת היא לא הייתה עלובה וגרועה לנהיגה.

אין תגיות

74 סך צפיות 2 היום

  

מס' מודעה: 1095c95d705bd004

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים