ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

טויוטה Toyota MR2

  • פורסם: 04/06/2018 22:14
  • : 830 ימים, 17 שעות
טויוטה Toyota MR2 - תמונה 1טויוטה Toyota MR2 - תמונה 2

פירוט

מאת : חן פרחי.

בסוף 72′ הציגה פיאט האיטלקית מכונית ספורט קטנה, נאה מאד למראה שעוצבה על ידי סדנת ברטונה – הפיאט X1\9. המכונית החדשה יוצרה במקביל ל- 124 ספיידר שעדיין נמכרה היטב, ויועדה לפנות לפלח שוק מעט נמוך יותר. ה- X1\9 עשתה שימוש במיכלליה הסטנדרטיים לגמרי של הפיאט 128, למעט המיתלה האחורי שפותח מהיסוד. המכונית עשתה שימוש במנוע מרכזי רוחבי, מה שהעניק לה חלוקת משקל מושלמת שתרמה לאחיזת כביש גבוהה מאד וליציבות גבוהה. שתי נקודות התורפה הכמעט יחידות של המכונית הנהדרת הזו היו ביצועים בינוניים למדי, עקב המנוע הקטן יחסית – 1.3, ומחיר גבוה מידי, שנבע מכך שהמכונית לא הורכבה במפעלי פיאט, אלא בסדנת ברטונה בגרוליאסקו שבאיטליה. אולם למרות הביצועים הדי בינוניים והתמחור הגבוה, זכתה המכונית, שאפילו שם לא היה, להצלחה גדולה ונמכרה היטב. מתחרתה העיקרית, והמכונית שהציעה תפיסה דומה, הייתה הפורשה 914, אולם זו הוחלפה ב- 76′ ב- 924 שה-יתה הפורשה הראשונה בעלת מנוע קדמי מקורר מים. בסוף שנות ה- 70′ קיבלה ה- X1\9 מנוע גדול יותר בנפח 1.5 שהגיע מהפיאט ריטמו. מנוע ה- 1.5 סיפק 85 כ”ס והביצועים שופרו בהתאם. בסוף 82′ החליטה פיאט לנתק קשר עם המכונית, והעבירה לברטונה מיכללים מכאניים מצד אחד, ומצד שני הטילה עליו את האחריות השיווקית על המכונית, מה שהיה אמור להיות אינטרס שלו. ברטונה העלה מאד את מחיר המכונית, והיא הפכה ליקרה מידי, הן ביחס ליכולתה והן בכלל. בנקודה זו זיהו טויוטה היפנית את רצון השוק במכונית ספורט קטנה דו מושבית, בנוסחה שכה הצליחה בפיאט X1\9, אך במחיר הוגן בהרבה, והחשוב יותר – להרכיב במכונית מנוע חזק, כך שיהיה כיסוי ליומרות הספורטיביות גם מבחינת הביצועים. באותה העת, תחילת שנות ה- 80′, היו עסוקים גם בפונטיאק, החטיבה הספורטיבית של GM בפיתוח מכונית שאמורה הייתה לחלוק תפיסה בסיסית עם הפיאט המצליחה, שנמכרה היטב בארה”ב. טויוטה עיצבו מכונית ספורט קטנה, דו מושבית בעלת 2 דלתות באורך כולל של 3.95 מטר. עיצובה היה בעל קווים חדים, והזכיר לא מעט את עיצובה של ה- X1\9. חזיתה כללה פנסים קדמיים נפתחים, וגם היא הזכירה מאד את זו של הפיאט. סימן ההיכר הבולט של המכונית הייתה הקורה האחורית המאסיבית, בשל החלטת טויוטה להציע את המכונית בגירסת טארגה, כלומר בעלת שמשה אחורית קבועה, וזה על מנת לשמור על קשיחות מבנית ראוייה. אולם טויוטה הגדילו לעשות, והציעו את המכונית במרכב T TOP בלבד, כלומר בעל קורת אמצע אורכית בין שני חלקי הגג. חלקה האחורי הסתיים בפנסים אחוריים גדולים וזוג מפלטים. עיצובה של המכונית היה נאה מאד ושידר ספורטיביות ראוייה. גם תא הנוסעים זכה לעיצוב נאה ומודרני, וכלל לוח מחוונים מצוייד היטב, ומתגי הפעלה ייחודים לאורות ולמגבים. לוח המחוונים זכה לעיצוב מיוחד, שכלל משפוע כלפי הנהג והנוסע וקונסולה מרכזית שהכילה את מערכת הקול ומתגי מערכת האיוורור. מושבים ספורטיביים, מוט הילוכים קצר וגלגל הגה ספורטיבי השלימו את התמונה, ויצרו אף הם אווירה ספורטיבית. מכאנית, היתה המכונית החדשה לבית טויוטה זהה תיכנונית לפיאט X1\9 – מנוע מרכזי רוחבי, תיבת הילוכים צידית, מיתלי מק’פרסון קדמיים ואחוריים, כשהציריות היו כמובן דו מיפרקיות. מוטות מייצבים הורכבו הן מלפנים והן מאחור. ההגה היה בשיטת המסרק ומוט משונן, בעל יחס העברה מהיר יחסית של 2.7 סיבובים מנעילה לנעילה. מאחר ומהנדסי טויוטה היו חסרי ניסיון הכיול מכוניות ספורטיביות, הם שכרו את שירותיו של מהנדס בלוטוס הבריטית, שזהו תחום התמחותה. טויוטה תכננו לעשות שימוש במנוע ה 2.0 של הקמרי, אולם החליטו שאין צורך במנוע כה חזק עבור מכונית שמשקלה העצמי אמור היה לעמוד על 950 ק”ג, ולכן החליטו לעשות שימוש, כמנוע עיקרי, במנוע ה- 1.6 בעל גל זיזים עליון כפול, מוזרק דלק, ששימש את הקורולה GT שכונתה AE86. מנוע ה- 1.6 סיפק 124 כ”ס מכובדים מאד, והיה בעל פעולה נעימה מאד, שהלמה מכונית ספורט. עבור השוק היפני ושווקים מוכי מס, תיכננו טויוטה להציע את המכונית עם מנוע קטן יותר בנפח 1.5 שפיתח הספק של 84 כ”ס. המנוע חובר אל תיבת הילוכים חדשה בת 5 מהירויות, שנהנתה מיחסי העברה קרובים. מאחר והמנוע נועד במקור לשמש מכונית בעלת הנעה אחורית, נאלצו טויוטה לבצע בו התאמות רבות על מנת להרכיבו לרוחב המכונית. הגישה למנוע נעשתה דרך דלת אחורית ואילו תא המטען הקטן שכן מלפנים, יחד עם הגלגל החילופי. המכונית הוצגה בתחילת 84′ וכונתה MR2. למרות שהושקה בצינעה, זכתה המכונית החדשה להתעניינות עצומה, וההצלחה לא איחרה להגיע. המכונית החדשה נמכרה מצויין מהיום בו הוצגה, בעיקר בשל העובדה שהציעה ביצועים מצויינים, ברמה אחרת לגמרי מאלו של הפיאט X1\9, שמנועה היה חלש ב- 40 כ”ס. בשל כיול מעולה של שלדתה, גם התנהגות הכביש עמדה על רמה גבוהה מאד, והמכונית לא רק שהייתה בטוחה מאד לנהיגה, אלא גם מהנה מאד. ולכל זה התווסף תא נוסעים נעים לשהייה, איכותי מאד ומאובזר היטב, וכמובן מוניטין אמינות של היצרן היפני הגדול ביותר. גם תימחורה היה נכון, והמכונית נמכרה במחיר סביר לכל הדעות, בניגוד לפיאט שמחירה היה מופקע בעליל. בשנת 85′ נוספה גירסה בעלת מגדש על, שהונע על ידי רצועה, ועשה שימוש בכוחו של המנוע. הספק המנוע עלה ל- 145 כ”ס, מה ששיפר עוד את הביצועים המצויינים ממילא. אולם גירסה זו הייתה מאוזנת פחות מהגירסה האטמוספרית, ולכן לא זכתה להצלחה גדולה. מידי שנה עברה המכונית הנהדרת עידכונים קלים – תוספת איבזור תקני ואופציונאלי, הוספת תיבת הילוכים אוטומטית בעלת 4 מהירויות ושדרוג מערכת הבלמים. טויוטה תיכננו להשתתף במירוצי הראלי עם אב טיפוס של המכונית עבור קבוצה B, אולם רצף תאונות קטע תוכנית זו באיבה. ה- MR2 נמכרה היטב הן בארה”ב והן באירופה, בה נתקלו מכוניות יפניות בזלזול מופגן, והוכיחה שיש ביכולתם לייצר מכונית שהיא יותר משוות כוחות למתחרותיה האירופאיות. בתחילת 89′, כשהגיעה המכונית לבשלות מלאה, הוחלפה בדגם חדש לגמרי, לפחות עיצובית. ה- MR2 המקורית תיזכר כמכונית ספורט נהדרת לזמנה – עיצובה היה נאה מאד, תא הנוסעים נהנה מעיצוב מקורי, הנדסת אנוש מצויינת ואיכות גימור גבוהה, התנהגות הכביש שלה הייתה מעולה, מהנה ובטוחה גם יחד, ביצועיה היו מצויינים וכצפוי ממכונית יפנית, הייתה אמינה להפליא וקלה לתחזוקה. יותר משהייתה ה- MR2 מכונית ספורט מצויינת, היא הוכיחה שכשהיפנים רוצים, הם יכולים להוציא תחת ידם מכוניות מעולות בכל קנה מידה.

 

אין תגיות

433 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 7975b158de9f230c

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים