ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

טויוטה סטארלט Toyota Starlet דור שלישי

  • פורסם: 11/12/2018 21:54
  • : 810 ימים, 5 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי.

בפברואר 78′ הציגה טויוטה היפנית מכונית סופר מיני חדשה שהייתה הדור השני של הסטארלט . המכונית החדשה הייתה נסיון יפני לחדור אל פלח השוק החם ביותר באירופה באותה העת – הסופר מיני. טויוטה, כמדיניות, מעולם לא ויתרו על אף פלח שוק, ויהיה זה הזניח ביותר, ולכן ועל אף שידעו שסיכויי הצלחתה באירופה אינם גבוהים, החליטה לנסות מזלה. הסטארלט החדשה הייתה מכונית סופר מיני גדולה יחסית במימדיה, שמרנית למדי בעיצובה ושמרנית מאוד בתכנונה המכאני. למרות שהייתה כמובן מכונית קטנה, היא עשתה שימוש בהנעה אחורית, מבנה שלא היה באף סופר מיני אחרת. לזכותה עמדו ביצועים סבירים למדי, אבזור עשיר ותג מחיר נוח. לרוע מזלה מיד לאחר הצגתה החלו מדינות האיחוד האירופאי לנקוט במדיניות חדשה, במסגרתה הוגבלו מכסות היצוא של יצרני הרכב היפנים, וזה כלקח מקריסת תעשיית האופנועים הבריטית בשנות ה- 60′. לכן רוב היצרנים היפניים העדפו לייצא לשוק האירופאי מכוניות גדולות ויקרות יותר, בהן שולי הרווח היו מן הסתם גבוהים יחסית. אך למרות מגבלות אלו, בטויוטה התעקשו על יצוא המכונית לאירופה, שם כמעט כצפוי לא זכתה להצלחה גדולה, למעט במדינות שבהן לא יוצרו מכוניות ובשוק הבריטי. בשנת 80′ עברה הסטארלט מתיחת פנים קלה, וב- 83′, כשנה לפני החלפתה, עברה מתיחת פנים נוספת. אולם בטויוטה ידעו שעל אף המוניטין הטוב שצברה המכונית בתחום האמינות ואיכות הגימור, המבנה המיושן שלה בעוכריה, ואין לה שום סיכוי להתמודד עם שלל מכוניות סופר מיני אירופאיות חדשות שעמדו ערב הצגתן. לכן בתחילת 83′ החלה טויוטה בתכנון מכונית חדשה שתתחרה במיטב התוצרת האירופאית. נקודות התורפה העיקריות של הדגם היוצא היו עיצובו השבלוני ומערכת ההנעה המיושנת. טויוטה החליטו לטפל בשתי נקודות התורפה האלו, ועיצבה מכונית סופר מיני נאה מאוד למראה שבאחת מחקה את הרושם המיושן שהותירה קודמתה. עיצובה היה מאופיין בקווים חדים וזויתיים עם סרחי עודף קטנים למדי. העיצוב החדש לא היה רק נאה, אלא נהנה בנוסף מיעילות אווירודינאמית טובה, כשמקדם הגרר עמד על ערך נאה של 0.37 CD. גם עיצובה הפנימי היה פונקציונאלי ונאה, וכלל לוח מחוונים מודרני שצוייד במד סל”ד. רמת האיבזור התקני היתה גבוהה למדי, והמכונית כללה כציוד תקני מגב אחורי, מקלט רדיו ומראות בעלות כיוונון פנימי. כמובן שבשל המעבר להנעה קדמית, גם תכנונה המכאני היה חדש לגמרי; את מקום המנוע המיושן בעל גל הזיזים התחתון תפס מנוע חדש, מודרני, בעל גל זיזים עליון ו 3 שסתומים לבוכנה, מה ששיפר את יכולת הנשימה שלו. המנוע החדש בנפח 1.0 סיפק 55 כ”ס וגמישות סבירה בהחלט. אל המנוע החדש שודכה תיבת הילוכים חדשה, ידנית, בת 4 או 5 הילוכים. יחידת ההינע מוקמה כמובן לרוחב תא המנוע, כשדגש רב ניתן בתכנון המכונית על קלות הטיפולים והתיקונים. גם מערכת המיתלים נהנתה מתיכנון מודרני, וכללה תמוכות מק’פרסון קדמיות וקורת מתח אחורית שנשענה על קפיצי סליל. מערכת הבלמים עשתה שימוש בבלמי דיסק קדמיים ותוף אחוריים מוגברי כוח ומערכת ההיגוי היתה בשיטת מסרק ומוט משונן, בעל יחס העברה מהיר יחסית. המכונית החדשה המשיכה לשמור על שמה, סטארלט, שהספיק בינתיים לצבור מוניטין חיובי, והוצגה בסוף 84′. למרות התחרות העזה מסביבה שכללה את הפיאט אונו החדשה, הפיג’ו 205 וכמובן מתחרותיה מבית בדמות ההונדה ג’אז והדייהטסו שרייד, זכתה הסטארלט להצלחה נאה בהחלט כולל בשוק האירופאי בו נמכרה במספרים מפתיעים למדי. כמכונית, הסטראלט בדורה השלישי הייתה טובה לאין ערוך ושיעור מהמכונית אותה ירשה, ולמעט מרחב פנימי מצומצם למדי, לא נפלה משמעותית מהתוצרת האירופאית בה זמנה. כמה חודשים לאחר הצגתה, נוסף מנוע גדול בנפח 1.3 שסיפק 75 כ”ס והביא את המכונית למהירות מירבית של 168 קמ”ש ולתאוצה מ 0-100 קמ”ש תוך 10.5 שניות, ביצועים שהיו עדיפים גם על אלו של מתחרותיה האירופאיות, פועל יוצא של משקל עצמי נמוך למדי – 735 ק”ג. גם התנהגות הכביש עמדה על רמה טובה למדי ואפילו נוחות הנסיעה הייתה סבירה בהחלט. וכמו בכל מכונית יפנית, ומכונית של טויוטה בפרט איכות הגימור היתה גבוהה ורמת האמינות היתה מצויינת. בשנת 86′ נוספה גירסה מוגדשת טורבו למכונית, על מנת להתחרות בהונדה ג’אז המוגדשת. בגירסה זו, ששווקה ביפן בלבד, סיפק המנוע 105 כ”ס, מה שהפך את המכונית למהירה מאד. בגירסה זו עשתה טויוטה, לראשונה, שימוש במערכת מיתלים אקטיבית שכללה בולמי זעזועים בעלי פיקוד ממוחשב, מה שניטרל כמעט לגמרי את זוויות הגלגול של המכונית. ייצור הסטארלט בדורה השלישי נמשך עד סוף 89′, ואז הוחלפה בדורה הרביעי של המכונית. בדורה השלישי תיזכר הטויוטה סטארלט כמכונית סופר מיני מוצלחת מאד עבור זמנה, שהייתה בהחלט בת תחרות למיטב התוצרת האירופאית של זמנה, ובוודאי שהיתה עדיפה על היצע סוזוקי ודייהטסו. עיצובה היה נאה, ביצועיה היו טובים בדגם בעל מנוע ה- 1.0 ומצויינים בדגם ה- 1.3, התנהגות הכביש הייתה טובה וכך גם נוחות הנסיעה. איבזורה היה עשיר ואיכות הגימור הייתה מצויינת. נקודת התורפה העיקרית שלה היתה מרחב פנים מצומצם למדי. אך זה לא מנע ממנה הצלחה נאה ומכירות טובות גם באירופה.

אין תגיות

101 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 5785c10158877bcb

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים