ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

טויוטה סטארלט פובליקה Toyota Starlet Publica דור ראשון

  • פורסם: 12/12/2018 20:00
  • : 898 ימים, 20 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי .

בשנת 61′ הציגה טויוטה היפנית מכונית קטנה חדשה, פובליקה שמה. בניגוד למרבית המכוניות היפניות בנות זמנה, נהנתה הפובליקה מעיצוב מודרני ומערבי למדי ולא נראתה כמו העתק דהוי של מכונית אמריקאית. באותה העת שוק הרכב היפני היה חסום כמעט כליל ליבוא, ולכן כל המכירות התבססו על מכוניות מתוצרת מקומית, מה שגרם ליצרנים לא להשקיע בעיצובים או בטכנולוגיות, כי בכל מקרה המכונית אמורה הייתה להימכר היטב, מחוסר ברירה. טויוטה חשבו עוד צעד קדימה, ותכננו לייצא את המכונית, ולמכור אותה ברווח גבוה בהרבה מזה שיכלה לקבל בשוק היפני. הפובליקה צויידה במנוע בוקסר דו בוכנתי מקורר אוויר בנפח 700 סמ”ק שסיפק 28 כ”ס, שאמורים היו להניע מכונית קלה מאד – 580 ק”ג בלבד. תיבת ההילוכים היתה בת 4 מהירויות, כשהייתה אופציה מעניינת לתיבה אוטומטית בת 2 מהירויות שהייתה העתק מושלם של תיבת ה- POWEGLIDE של GM. רמת הגימור הייתה גבוהה יחסית וכך גם האיבזור – בגירסת הדה לוקס הוצעה המכונית עם מקלט רדיו ומערכת חימום כציוד תקני. בשל עיצובה המודרני והנאה, ביצועיה הסבירים וקלות הנהיגה, זכתה הפובליקה להצלחה גדולה ביפן, ואף יוצאה בהצלחה לא מבוטלת לאוסטרליה, ניו זילנד ומדינות אירופה לא מעטות, בייחוד אלו שבהן לא היתה תעשיית רכב של ממש. בשנת 66′ הוצג דורה השני של הפובליקה, שלא היה אלא מתיחת פנים שכללה עיצוב פנים מחודש ומודרני יותר והעלאה משמעותית של הספק המנוע, פועל יוצא של שימוש במאייד כפול. מגוון גרסאות המרכב עלה, והמכונית אף הוצעה בגירסה פתוחה נאה ובגירסת קופה. מכירות המכונית החלו לעלות בהתמדה, על אף שבאותה שנה הציגה טויוטה את הקורולה החדשה, משפחתית קטנה, שהייתה גדולה יותר מהפובליקה. השינוי המשמעותי האמיתי בחיי הפובליקה הגיע באביב 69′. עיצובה המיושן הוחלף בעיצוב מודרני ונאה שהזכיר מאד את עיצובה של הקורולה, רק בקטן יותר. אולם החשוב יותר היה החלפת המנוע המיושן ומקורר האוויר קטן הנפח במנוע חדש, 4 בוכנות בעל גל זיזים תחתון, שחלק מבנה בסיסי זהה לזה של מנוע הקורולה. מנוע ה- 1.0 החדש סיפק 58 כ”ס מכובדים, שהביאו את המכונית הקטנה למהירות מירבית של 155 קמ”ש, נתון עדיף על אלו של מתחרותיה האירופאיות באותה העת כמו הפורד אסקורט והווקסהול ויוה. מנוע ה- 1.2 היה חזק אף יותר, ובגירסה זו הציעה המכונית הקלה ביצועים טובים מאוד. ההצלחה לא איחרה להגיע, והפובליקה נמכרה מצויין שלא על חשבון הקורולה. בשנת 70′ עברה הפובליקה מתיחת פנים קלה, במסגרתה עוצב מחדש לוח המחוונים ושודרגה רמת האיבזור. הפובליקה יוצרה עד אפריל 73′, ואז הוחלפה במכונית חדשה שלראשונה נשאה את השם סטארלט, שם שיהיה עתיד לשמש את טויוטה עוד שנים רבות לאחר מכן. הסטארלט החדשה נועדה בראש ובראשונה להתחרות בהצלחת הדאטסון צ’רי שהוצגה בשנת 70′ והפכה לרבת מכר, בעיקר בשל מחיר זול. הסטארלט הוצעה בגירסת 4 דלתות משפחתית, 3 דלתות סטיישן וגירסת קופה נאה למדי. כקודמתה, הפובליקה, עשתה הסטארלט שימוש במנוע 1.0 או 1166 סמ”ק – 58 כ”ס או 64 כ”ס. המנועים שודכו לתיבת הילוכים ידנית בת 4 מהירויות בלבד, כשהפעם לא הייתה אופציה לתיבה אוטומטית. מערכת המיתלים עשתה שימוש בעצמות עצה קדמיות כפולות וסרן חי שנתמך על ידי קפיצי עלים אורכיים מאחור. מערכות ההיגוי והבלמים היו זהות אף הן לדגם היוצא – בלמי דיסק מלפנים ותוף מאחור והגה בשיטת התיבה והתפוחים. למרות הפופולאריות הגדולה של מכונית בסדר גודל זה באירופה – הפיאט 128 והרנו 12 הן דוגמאות בולטות, לא יוצאה הסטארלט לאירופה, וטויוטה העדיפו להתמקד בשוק הבית הגדול שלהם ובשוק חדש שהחל לצבור תאוצה במהירות – הדרום קוריאני. טויוטה העדיפו לייצא לאירופה את הקורולה, שבה מתח הרווחים היה גבוה בהרבה. בשוק הבית היפני, לעומת זאת, זכתה הסטארלט להצלחה לא מבוטלת, והתחרתה בהצלחה גדולה בדאטסון צ’רי. הסטארלט הציעה עיצוב נאה בהרבה, מנוע חזק יותר, ביצועים עדיפים ואיבזור עשיר יותר. ייצור המכונית נמשך עד שנת 78′, אז הוחלפה סוף סוף במכונית סופר מיני, שהיתה מכונית הסופר מיני הראשונה של טויוטה. עם תום ייצור דורה הראשון של הסטארלט ודורה הרביעי של הפובליקה, חתמה טויוטה פרק מוצלח למדי של מכוניות משפחתיות קטנות שהצליחו מאוד במכירות והיוו אופציה זולה יותר לקורולה, שהייתה משפחתית בגודל מלא.

 

אין תגיות

60 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 2915c114bdc584a0

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים