ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

ווקסהול Viva Hc

  • פורסם: 14/04/2018 22:43
  • : 756 ימים, 1 שעה

פירוט

מאת : חן פרחי .

בסוף 66′ הציגה ווקסהול הבריטית את מחליפתה של הויוה הראשונה שהוצגה ב- 63′. בדורה השני הציעה הויוה עיצוב מודרני בהרבה, מנוע בסיסי גדול יותר בנפח 1159 סמ”ק, מערכת מיתלים מתקדמת בהרבה, גירסת סטיישן בת 3 דלתות ואפילו גרסת GT ספורטיבית שהוצעה עם מנוע גדול בנפח 2.0 שהציעה ביצועים טובים מאד. הויוה בדורה השני תוכננה לפנות לפלח שוק גבוה מעט יותר מזה שפנתה אליו הויוה בדורה הראשון, ולכן הוצעה גם עם מנוע 1.6 מודרני בעל גל זיזים עליון. בשל כך זכתה הויוה HB להצלחה גדולה, והפכה לאחת המכוניות הנמכרות ביותר בבריטניה בשעתו, למרות שממשלת בריטניה כמעט ולא רכשה את המכונית. מיתחרותיה העיקריות היו הפורד קורטינה MK2, שדמתה עיצובית ותפיסתית לויוה, ההילמן האנטר ואפילו המוריס אוקספורד, על אף שהיתה מכונית מיושנת, הן עיצובית והן הנדסית. למרות שנמכרה היטב, החליטו בווקסהול להחליף את המכונית בדגם חדש, בלא שהספיקה עדיין לעבור מתיחת פנים משמעותית. הסיבה העיקרית להחלפתה המהירה יחסית, נעוצה היתה בחשש שמא הנהלת GM תכפה שוב שיתוף פעולה בין אופל לווקסהול, בפיתוח יורשת לויוה HB ולקאדט B. בפועל, הקאדט B הייתה מכונית מצליחה מאד שאופל כלל לא תיכננו להחליף, ובטח לא בשלב מוקדם יחסית של חייה, ולכן פיתחו בווקסהול יורשת בשלב מוקדם יחסית של חיי הדגם, רק מתוך חשש שהתברר בדיעבד כלא מוצדק. אולם מכירות טובות מאד של הדגם היוצא, גרמו להנהלת GM לאשר תקציבי פיתוח, שהפעם לא היו גבוהים יחסית. תכנון היורשת החל ב- 68′, ובניגוד למעבר בין הדורות הראשון והשני, שהתבטא בשינויים מכאניים רבים, הפעם הוחלט שעיקר ההשקעה תהיה עיצובית. פלטפורמת המכונית הוארכה שוב, ופועל יוצא של הארכת הפלטפורמה היה הארכת בסיס הגלגלים ב 3 ס”מ, בדיוק כמו ההבדל באורכה הכללי של המכונית. קווי העיצוב הבסיסיים נותרו דומים למדי, אולם הקו העולה בחלונות הצד האחוריים נעלם, והמראה היה שגרתי יותר. חזית המכונית הונמכה מעט ופנסיה הקדמיים הפכו לצרים יותר. שינוי דומה אך משמעותי יותר עבר חלקה האחורי של המכונית, ופנסים צרים מאד החליפו את הרחבים של קודמתה. שינויים אלו תרמו למראה מודרני יותר, אך כזה שזוהה עם הדגם היוצא, ועדיין ניכרה בה ההשפעה האמריקאית. עיצובה הפנימי, לעומת זאת, כמעט ולא שונה, ולוח המחוונים הרוחבי עדיין הופיע, למרות שמרבית התוצרת האירופאית העדיפה לעבור ללוחות מחוונים בעלי שעונים עגולים. מכאנית, הייתה הויוה בדורה השלישי זהה כמעט לויוה הקודמת, בעיקר משיקולי עלות פיתוח ובשל העובדה שמיכלליה היו טובים דיים. השקת הויוה בדורה השלישי התקיימה בתחילת שנת 70′, והמכונית הוצעה במרכב 2 או 4 דלתות וכן גירסת סטיישן בת 3 דלתות. למרות המראה המודרני בהרבה, המכונית נמכרה פחות טוב משאר בדורה הקודם, וזאת בשל הצטרפות שתי מתחרות חדשות, שהיו משמעותיות עבורה בשוק הבריטי – הפורד אסקורט שהחליפה את האנגליה והמוריס מרינה החדשה. שתי מתחרות אלו פגעו במכירות, ובניגוד לדורה הקדום, הפעם היצע המנועים כלל רק מנוע אחד בנפח 1159 סמ”ק. לא הייתה כלל גירסת GT, בשל העובדה שהפעם ווקסהול החליטו לתת מענה בשוק מכוניות הקופה שידע צמיחה מהירה מאד באותה תקופה. גירסתה הספורטיבית של הויוה הייתה בעלת מרכב קופה 2 דלתות, נאה מאד, וכונתה פירנצה ולא ויוה. הפירנצה צויידה במנוע 1.8 בעל גל זיזים עליון שהיה הגדלה של מנוע ה 1.6 וסיפק 77 כ”ס. אולם למרות התחרות העזה, עדיין נמכרה הויוה היטב, אם כי היה ברור לאנשי ווקסהול שדגם הלחם והחמאה שלהם זקוק לתגבור נוסף. ולכן בלית ברירה החלו לשתף פעולה עם אופל הגרמנית, במטר להתאים את הקאדט C שהוצגה ב 73′ לשוק הבריטי, אולם עדיין לשמור עליה כדגם עצמאי. בשנת 73′ הוצגה הפירנצה בגרסתה הספורטיבית באמת – ה HP. גירסה זו צויידה בחזית שהיתה עשוייה מפיברגלאס, וכללה פנסי חזית רחבים ונאים שהיו מחופים בפלסטיק שקוף. כל פסי הכרום הושחרו ונוספו חישוקים נאים. גם תא הנוסעים שודרג, ולוח מחוונים מודרני ומצוייד היטב החליף את הלוח הרוחבי. מנוע ה 2.3, ששודך לתיבת הילוכים בת 5 מהירויות מתוצרת ZF הגרמנית, סיפק 131 כ”ס מכובדים שהביאו אותה למהירות מירבית של 190 קמ”ש ולתאוצה מ 0-100 קמ”ש תוך 8.2 שניות, מה שהפך אותה לאחת ממכוניות הקופה המהירות ביותר של זמנה. בשנת 73′ נוספה גירסה חדשה לויוה – המגנום. המגנום לא היתה אלא ויוה שצויידה במנועים הגדולים יותר של הפירנצה הספורטיבית, והציעה רמת גימור גבוהה בהרבה. באותה הזדמנות נוסף מנוע גדול יותר למנוע ה- 1159 סמ”ק הבסיסי, בנפח 1256 סמ”ק. למרות ריבוי הגרסאות, מיתחרותיה לא עשו לה חיים קלים, והמכירות היו בקו ירידה מתמיד, בעיקר בשל התיישנותה. לכן ב 75′ הציגה ווקסהול את השבט, שלא הייתה אלא התאמה בריטית לאופל קאדט C הגרמנית. מכירות הויוה נמשכו עד תחילת 79′, למרות שבשנותיה האחרונות איבדה כמעט כליל את הרלוונטיות שלה, והפכה למיושנת בכל היבט. בסוף 79′ הוחלפו הן הויוה והן השבט במכונית חדשה, שהפעם פותחה דווקא על ידי אופל הגרמנית לבדה – הקאדט D שכונתה בבריטניה ווקסהול אסטרה. מחלקת ההנדסה בווקסהול פורקה ובוטלה, ומרגע זה ואילך כל מכוניות ווקסהול היו אופלים עם סמל שונה. הווקסהול ויוה בדורה השלישי תיזכר כמכונית טובה למדי עבור זמנה, שפשוט חדלה להיות רלוונטית כבר לאחר שנים ספורות, בעיקר עקב הצגת מכוניות קומפקטיות רבות, ובהן האלפא סוד, הסיטרואן GM וכמובן הפולקסווגן גולף. לטובה תיזכר הפרינצה HP שהציעה עיצוב נאה וביצועים מצויינים, שגובו בהתנהגות כביש טובה ואף מהנה. משפחת הויוה שיוצרה במשך 17 שנה מכרה למעלה ממיליון וחצי מכוניות, מספר מכובד לכל הדעות, על אף, ואולי בשל העובדה שלא הייתה חדשנית או מתקדמת במיוחד.

 

אין תגיות

554 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 2155ad25947e3e91

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים