ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

ווקסהול Viva Hb

  • פורסם: 14/04/2018 22:38
  • : 988 ימים, 9 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי .

בשנת 63′ הציגה ווקסהול, החטיבה הבריטית של קונצרן הענק האמריקאי GM, מכונית משפחתית קטנה חדשה – הויוה. מסוף שנות ה- 20′ שלטה GM בשתי יצרניות רכב – אופל הגרמנית וווקסהול הבריטית שחקום מושבה בעיר לוטון. למרות הבעלות המשותפת, מיעט החברות בשיתופי פעולה, וכל חברה הייתה בעלת מחלקת פיתוח עצמאית משלה. אולם בסוף שנות ה 50′ החלו ב GM להבין שאין הרבה טעם בשתי מחלקות פיתוח עצמאיות שמפתחות מכוניות שפונות לאותו פלח שוק בדיוק, ולכן החלו להפעיל לחץ על אופל וווקסהול, על מנת שאלו יחלו לשתף פעולה בינהן. שיתוף הפעולה הראשון, שדי נכפה על שתי החברות היה בפיתוח המכוניות המשפחתיות הקטנות של שתי החברות – האופל קאדט והווקסהול ויוה. פיתוח הפלטפורמה, שמהווה אחוז גבוה מעלות הפיתוח הכוללת, בוצע במשותף אך בחשאיות רבה, מאחר ואף חברה לא היתה מעוניינת שידעו על שיתוף פעולה שכזה, אולם בסיס הגלגלים הזהה הסגיר את שיתוף הפעולה, שכאמור היה סודי. הווקסהול ויוה הוצגה ב- 63′, וכמו האופל קאדט A שהוצגה כשנה לפניה, הייתה משפחתית קטנה בעלת 2 דלתות שנועדה להתחרות בפורד אנגליה המצליחה ובמוריס 1100\1300 שהוצגה כשנה לפניה. המכירות היו טובות מאד, והמכונית התחבבה על קהל הרוכשים הבריטי, ואף יוצאה בהצלחה לקונולניות הבריטיות מעבר לים. למרות ההצלחה, החלו בווקסהול כבר לאחר שנה וחצי מהיום בו הוצגה בפיתוח היורשת, וזאת על מנת להימנע שוב משיתוף פעולה עם אופל הגרמנית. הם רק לא ידעו שבאותם זמנים ממש, היו עסוקים באופל בפיתוח יורשת לאופל קאדט A המצליחה, ולמעשה שתי היורשות פותחו כמעט במקביל. למרות שהויוה נהנתה מהצלחה מסחרית גדולה, החלו ווקסהול בפיתוח היורשת, וזאת על מנת לגרום לתעסוקה מלאה למחלקת ההנדסה, ולכן החליטו להחליף מכונית מצליחה כבר לאחר 3 שנים, פרק זמן קצר למדי. בווקסהול החליטו להפוך את המשפחתית הקטנה למשפחתית גדולה יותר, שלראשונה תציע גרסת 4 דלתות וגרסת סטיישן. ווקסהול פיתחו פלטפורמה חדשה לגמרי בעלות לא נמוכה, במטרה ליצור מכונית גדולה יותר. עיצוב היורשת בוצע על ידי ווקסהול עצמם, והמכונית נראתה מודרנית בהרבה, עם לא מעט מוטיבים אמריקאיים בעיצובה. סימן ההיכר בעיצובה הבולט של המכונית היה קו החלונות האחוריים המתעקל, שדימה מראה של בקבוק קוקה קולה. חזית המכונית אופיינה בפנסי חזית מלבניים, ואילו אחוריה דמו מאד לאחורי הפורד קורטינה MK2 שפותחה במקביל אליה, והיתה מיועדת להיות מתחרתה העיקרית. עיצובה הפנימי היה פשוט ותכליתי, וכלל שימוש בלוח מחוונים רוחבי. אולם השינוי העיקרי היה דווקא בצד המכאני – מנועה של הויוה הקודמת בנפח 1057 סמ”ק הוגדל ונפחו עלה ל- 1159 סמ”ק והספקו עמד על 54 כ”ס. תיבת ההילוכים הידנית בת 4 המהירויות נותרה, אולם מערכת המיתלים הייתה חדשה. המיתלה הקדמי שופר ונוסף מוט מייצב קדמי. המיתלה האחורי של קודמתה שכלל סרן חי הנתמך על ידי קפיצי עלים הוחלף במיתלה חדש לגמרי שכלל קפיצי סליל ומוט פנהארד, מה שאמור היה לשפר את התנהגות הכביש ונוחות הנסיעה. הגה התיבה והתפוחים הוחלף במסרק ומוט משונן, והייתה המכונית הראשונה של ווקסהול שהיתה בעלת הגה בשיטת מסרק ומוט משונן. על מנת להתגבר על המשקל הגבוה יותר לעומת קודמתה, קוצר יחס העברה הסופי. השקת היורשת שכונתה ויוה HB התקיימה בספטמבר 66′, כשנה לאחר הצגת האופל קאדט B שפותחה במקביל אליה. הדור השני של הויוה הציע מרחב פנים עדיף לעומת קודמתה, עיצוב מודרני בהרבה, שימושיות גבוהה יותר בשל האופציה למרכב 4 דלתות או סטיישן 3 דלתות ונוחות נסיעה והתנהגות כביש עדיפות. ההצלחה לא איחרה להגיע, וכמו קודמתה זכתה להצלחה גדולה ונמכרה היטב. בשל הפוטנציאל הגבוה יחסית, החליטו בווקסהול לצייד את המכונית במנועים גדולים יותר, בעיקר בשל רצונם לצייד את המכונית בתיבת הילוכים אוטומטית וכמו כן להציג לראשונה גרסה ספורטיבית למכונית. בשנת 67′ הוצגה גירסתה האוטומטית של המכונית, כמענה להצגתן של הפורד קורטינה MK2 וההילמן האנטר החדשות, שהוצגו אף הן בגירסאות אוטומטיות. באותה שנה הוצגו הגירסאות הספורטיבית, ה GT והג’ק ברבהם. גירסת הג’ק ברבהם צויידה במנוע ה- 1159 סמ”ק, אולם צוייד בזוג מאיידי סטרומברג, סעפת יניקה מאלומיניום ויחס דחיסה גבוה יותר, והספקו עמד על 72 כ”ס. דגם הברבהם, שפותח בשיתוף עם נהג המירוצים ג’ק ברבהם, עוטר בפסי קישוט ולוח המחוונים כלל מד סל”ד. כגרסת ביניים הציגו ווקסהול את ה 1.6, שצויידה במנוע בעל גל זיזים עליון מפיתוח עצמי של ווקסהול. מנוע ה 1.6 החדש הורכב בהטייה של 35 מעלות וסיפק 83 כ”ס, שהביאו את המכונית להציע ביצועים טובים למדי, שהיו עדיפים על אלו של מיתחרותיה מבית, הפורד קורטינה MK2 וההילמן האנטר. באותה הזדמנות הציגה ווקסהול את גרסת ה SL שלדגם ה 1159 סמ”ק. גירסה זו סיפקה 69 כ”ס, בעיקר בשל יחס דחיסה גבוה שהתאפשר בשל השיפור העיקבי באיכות הדלק. גרסת ה GT עשתה שימוש במנוע גדול יותר בנפח 2.0 שהגיע מהווקסהול ויקטור הגדולה, והיה כמו אחיו הקטן יותר בנפח 1.6, בעל גל זיזים עליון. מנוע ה- 2.0 סיפק בעזרת זוג מאיידי סטרומברג 104 כ”ס, המיתלים הוקשחו והמכונית קיבלה לוח מחוונים חדש ומפורט, כמו גם גלגל הגה ספורטיבי ונאה. גירסת ה GT הציעה ביצועים טובים מאד, והגיעה למהירות מירבית של 175 קמ”ש. ריבוי הגרסאות תרם למכירות הטובות, והמכונית הפכה לאחת המכוניות המשפחתיות הנמכרות ביותר בבריטניה באותה העת. בסוף שנת 70′ הוחלפה הויוה HB במכונית חדשה שירשה אותה, לא לפני שנמכרו מממנה 566,000 מכוניות, מספר שהעיד על הצלחה מכובדת בהחלט, על אף התחרות הגדולה והעובדה שממשלת בריטניה לא השתמשה בתוצרת ווקסהול כמכוניותיה העיקריות, אלא העדיפה את תוצרת BMC. הווקסהול ויוה HB תיזכר כמכונית טובה לזמנה – נאה למדי ומודרנית בעיצובה, מנועיה היו טובים, מיכלולי השלדה היו טובים למדי, המרווח הפנימי היה טוב והמכונית הייתה פרקטית, שימושית וקלה לתחזוקה. בזכות גירסה זו, ווקסהול הפכה לשחקנית משמעותית בשוק הבריטי, והמכונית אף יוצאה בהצלחה לא מבוטלת.

 

אין תגיות

442 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 1315ad25790b075b

FleaMarket.co.il