ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

ווקסהול ויקטור Vauxhall Victor FE

  • פורסם: 25/04/2019 12:54
  • : 2973 ימים, 21 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי .

בשנת 66′ הציגה ווקסהול הבריטית, שהיתה החטיבה הבריטית של קונצרן GM האמריקאי את דגמי הדור הרביעי של הויקטור, המשפחתית הגדולה שלהם. בניגוד לדורה השלישי שהתבססה על שלדת ומיכללי קודמתה, הפעם מדובר היה במכונית חדשה לגמרי, שלצורך פיתוחה נדרשו משאבים לא מועטים. הן שלדתה, שהפעם הייתה בעלת מרכב אחוד  והן מנועיה היו חדשים לגמרי. כך הפכה הויקטור השמרנית למכונית מודרנית מכל הבחינות. באותה העת בה פותחה, אמצע שנות ה- 60′, החטיבה הגרמנית של קונצרן GM, אופל, היתה עסוקה בפיתוח יורשת לרקורד B, שלא היתה אלא מתיחת פנים של הרקורד A. למרות שהשתייכו לאותו קונצרן ולמעשה פנו לאותו פלח שוק, מדובר היה במכוניות שונות בתכלית שלא היה כלום משותף ביניהן. הויקטור FD הייתה מכונית טובה למדי עבור זמנה – עיצובה היה מודרני ונאה, מנועיה החדשים בעלי גל זיזים עליון היו טובים למדי וכך גם התנהגות הכביש שלה ונוחות הנסיעה. בסוף שנות ה- 60′ הגיעו בהנהלת GM למסקנה דומה לזו שהגיעו אליה בפורד כמה שנים קודם – אין טעם באחזקת שתי מחלקות פיתוח עבור החטיבות האירופאיות שלה, ולכן החליטו בהדרגה על האחדת דגמים איטית שתימשך כמה שנים, שבסופה תיסגר מחלקת הפיתוח העצמאית של ווקסהול והיא תהפוך ליצרנית אופלים עם סמל שונה. למרות שהויקטור D נמכרה היטב, החליטו בווקסהול להחליפה במכונית חדשה, בעיקר כדי להתחרות בהצלחת הפורד קורטינה וההילמן האנטר, שהיו מתחרותיה העיקריות. שוב פנו בווקסהול להנהלת GM בבקשת תקציב פיתוח. אלא שהפעם נענו בשלילה, והוסבר להם שיאלצו לשתף פעולה עם אופל הגרמנית, שבאותה העת, שנת 70′, החלה בפיתוח יורשת לרקורד C המצליחה. בלית ברירה נאלצו אנשי ווקסהול ולהסכים לתכתיבי בעלי הבית, ואף הוסבר להם שלא רק שהמכונית החדשה תשתמש בפלטפורמה של הרקורד החדשה, אלא שהיא תאלץ לחלוק עימה חלקי מרכב, שוב על מנת לחסוך בעלויות פיתוח וייצור. הדור החמישי של הויקטור והדור הרביעי של הרקורד פותחו ממש במקביל, והיו אמורות להיות מוצגות במקביל. למרות אילוצים אלו, עיצבו ווקסהול מכונית נאה למדי בעלת עיצוב מושך ומודרני. למרות שנראתה גדולה בהרבה מקודמתה, היא היתה ארוכה ממנה ב 5 ס”מ בסך הכל. בסיס הגלגלים התארך ב 7 ס”מ, מה שיצר תא נוסעים מרווח, אך עיצובו המשתפל של חלקה האחורי גרמה לקיטון בנפחו של תא המטען. עיצובה הפנימי היה מודרני אף הוא, והמכונית הציעה רמת גימור גבוהה יחסית. מכאנית, היתה המכונית כמעט זהה לקודמתה – מנוע ה- 1.6 הושמט מהמבחר, ובמקומו הופיע מנוע 1.8 שסיפק 88 כ”ס כמנוע הבסיסי. אליו הצטרף מנוע גדול יותר, אף הוא בעל גל זיזים עליון, בנפח 2.3 שסיפק 116 כ”ס. תיבת ההילוכים הידנית היתה בעלת 4 הילוכים, ואילו האוטומטית בת 3 הילוכים. מערכת המיתלים נותרה דומה לזו שבדגם היוצא – עצמות עצה קדמיות כפולות ומיתלה אחורי שכלל סרן חי שנתמך על ידי קפיצי סליל.השינוי העיקרי היה במערכת ההיגוי – בעוד שקודמתה והאופל רקורד עשו עדיין שימוש בהגה תיבה ותפוחים, הויקטור החדשה עברה להגה בשיטת המסרק ומוט משונן. המכונית החדשה שכונתה ויקטור FE הוצגה בשנת 72′, ממש במקביל להצגת האופל רקורד D, וכמו קודמתה זכתה להצלחה מכובדת. אלא שתנאי השוק השתנו, כי ממש באותה העת הציגה פורד את הקונסול\גרנדה החדשה שהחליפה את הזפיר\זודיאק ודגמי הטאונוס של פורד גרמניה. הגרנדה הפכה למתחרתה העיקרית של הויקטור FE ופגעה במכירותיה. לכן כבר לאחר שנה הציגה ווקסהול את דגמי ה- VX שהיצוע רמת גימור גבוהה בהרבה ואופצייה להגה כוח. בשנה בה הוצגה, 72′, הופסק ייצורה של הקרסטה, מכונית הדגל של החברה, ואת מקומה תפסה הויקטור שצויידה במנוע 6 בוכנות בנפח 3.3. זו כונתה ויקטור 3.3 או ונטורה בגירסתה המהודרת. אולם קהל הלקוחות לא ממש התפעל מהמכונית המשפחתית שניסתה להפוך למכונית סאלון, ומכירותיה היו נמוכות מאוד. בשל התחרות העזה מצד הפורד קונסול\גרנדה החדשה, מכירות הויקטור בדורה החמישי היו נמוכות ואיכזבו את אנשי ווקסהול, שהבינו שימי האיחוד עם אופל הולכים וקרבים. בשנת 78′ ירדה הויקטור האחרונה מפסי הייצור, וזו הוחלפה בווקסהול קרלטון, שלא הייתה אלא אופל רקורד E עם סמל שונה. למרות שהייתה מכונית טובה למדי עבור זמנה, כשלה הויקטור במכירותיה, בעיקר בשל תנאי השוק שהשתנו והתחרות הגדולה בפלח השוק שלה.

אין תגיות

33 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 5465cc181e66810e

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים