ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

ווקסהול ויוה Viva Ha

  • פורסם: 14/04/2018 22:33
  • : 905 ימים

פירוט

מאת : חן פרחי .

חברת ווקסהול הבריטית הוקמה בשנת על ידי המהנדס אלכס ווילסון בשנת 1857. ניסיונו הרב של ווילסון בפיתוח מנועים ימיים הביאו אותו לייצר מנועים ימיים ומשאבות שונות עבור ספינות. בשנת 1903 החלה לייצר מכוניות וקבעה מקומה בעיר לוטון שבאנגליה. בשנת 1925 נרכשה ווקסהול על ידי קונצרן GM האמריקאי, עוד לפני שאלו רכשו את אופל הגרמנית. המטרה העיקרית הייתה השגת דריסת רגל בשוק הרכב האירופאי שצמח במהירות גדולה, וכמובן להתחרות בפורד שנכנסה לשוק הבריטי כבר ב 1909. בנוסף לווקסהול, הקימה GM מפעל משאיות שכונו בדפורד, והתבססו על דגמי שברולט. המכירות היו טובות מאד, וווקסהול השיגה נתח שוק מכובד בשוק הבריטי וכמובן שגם בקולוניות הבריטיות מעבר לים. למרות שכמו אופל, היתה שייכת ל- GM, נהנתה ווקסהול מעצמאות מלאה, הן הנדסית והן שיווקית. הצמיחה המהירה לאחר מלחמת העולם השנייה לא פסחה כמובן גם על ווקסהול, ושורה ארוכה של דגמים הוצגה, שפנו בעיקר לפלח השוק הבינוני ומעלה כמו הקרסטה שהוצגה ב- 54′ והויקטור שהוצגה ב- 57′. ווקסהול ייצרה מכוניות שהקבילו לדגמי אופל באותן שנים, אולם אלו לא חלקו עיצובים או תיכנון הנדסי משותפים. למרות הריווחיות הגבוהה יחסית במכוניות סאלון ובמשפחתיות גדולות, לווקסהול חסרה המכונית קטנה בהיצע הדגמים שלה, בדיוק כמו שלאופל חסרה. שוק המשפחתיות הקטנות בסוף שנות ה 50′ בבריטניה נשלט על ידי הפורד פריפקט ואנגליה, וכמובן המוריס מיינור שהיתה רבת מכר. הצגת הפורד אנגליה המודרנית בסוף 59′ הביאה את ווקסהול למסקנה שפיתוח מכונית קטנה הינה כורח המציאות, ולכן ביקשו תקציבי פיתוח מהנהלת GM. אלו מצידם אישרו להם, אך בחנו אפשרות שפיתוח המכונית החדשה יעשה תוך שיתוף פעולה עם החטיבה הגרמנית של GM, אופל. שני הצדדים לא הראו התלהבות רבה מהרעיון, והעדיפו על פיתוח נפרד, למרות שמדובר היה בשתי מכוניות דומות למדי, לפחות תפיסתית. ווקסהול החליטו לפתח מכונית משפחתית קטנה, שמרנית הן בעיצובה והן בתיכנונה ההנדסי, בהכירם את השוק הביתי הבריטי, שאמור היה להיות שוק היעד העיקרי של המכונית. למרות שווקסהול ואופל כאמור לא ממש התלהבו לשתף פעולה, GM כפתה עליהן פיתוח פלטפורמה משותפת, שעתידה היתה לחסוך בעלויות הפיתוח הן לאופל והן לווקסהול. בעיקר עלויות פיתוח הפלטפורמה נשאה אופל, ולכן קיבלה תקציבי פיתוח גדולים בהרבה. לאחר שמהנדסי ווקסהול קיבלו את הפלטפורמה החדשה כעובדה מוגמרת, הם התבקשו לשמור על חשאיות מוחלטת בכל מה שנגע לשיתוף הפעולה עם אופל. ווקסהול עיצבו מכונית משפחתית קטנה, ראשונה לאחר מלחמת העולם השניה, וזו הציעה עיצוב שמרני למדי, ללא בשורה עיצובית כלשהיא. מראה המכונית היה הרמוני למדי, והיא תוכננה, כמו הפורד אנגליה, להיות מוצעת במרכב 2 דלתות בלבד, כשגירסה מסחרית תוכננה להיות מוצעת, על מנת להתחרות בהצלחת המוריס מיינור. גם עיצובה הפנימי היה פשוט ותכליתי, ותוכננה רמת גימור אחת שכללה איבזור מינימאלי למדי. מאחר ולווקסהול לא היו מנועים קטנים, היא פיתחה מנוע חדש בנפח 1057 סמ”‘ק בעל שסתומים עיליים שפיתח 44 כ”ס סבירים, והציע גמישות טובה יחסית. גם תיבת ההילוכים פותחה מהיסוד, והציעה 4 הילוכים שכולם היו סינכרוניים. מערכת המיתלים כללה שימוש בעצמות עצה כפולות קדמיות וסרן חי מאחור שנתמך על ידי קפיצי עלים. ווקסהול שמו דגש רב על הקניית נוחות נסיעה טובה ככל האפשר ונהיגה קלה, ולכן המיתלים הקדמיים תוכננו בקפידה, על מנת לאפשר קוטר סיבוב קטן ככל האפשר. מערכת ההיגוי הייתה בשיטת התיבה והתפוחים, ויחס ההעברה של ההגה היה ארוך למדי, על מנת להפוך אותו לקל לתפעול. הצגת המכונית שכונתה ווקסהול ויוה התקיימה בתחילת 63′, מעט לאחר מקבילתה הגרמנית, האופל קאדט A. למרות הכחשות גורפות, בסיס הגלגלים הזהה הסגיר את שיתוף הפעולה בין החטיבות האירופאיות של GM, ובזה נפתח שיתוף פעולה שהלך וגבר עם השנים. הויוה החדשה נהנתה מקבל פנים חמה בשוק הבריטי, שאהב את פשטותה היחסית, ביצועיה הסבירים, נהיגתה הקלה ותחזוקתה הפשוטה והקלה. במקביל להצגת הדגם המשפחתי, הוצע גם דגם מסחרי בעל מרכב סגור, שנועד להתחרות במוריס ממינור ובפורד אנגליה. הדגם המסחרי מותג גם כבדפורד  מכירות הויוה היו מצויינות, ותוך פחות שמנה נמכרו כ 100,000 מכוניות. למרות שיועדה בעיקר לשוק הבריטי, ייצרה ווקסהול את המכונית גם עם הגה שמאלי, וייצאה את המכונית בהצלחה לא מבוטלת. בשנת 64′ נוספה רמת גימור גבוהה יותר שכונתה SL. גירסה זו נהנתה מרמת גימור גבוהה יותר וכללה גריל קדמי שונה, מושבים מיתכווננים וגלגל הגה חדש, כמו גם מגוון צבעים גדול יותר. כשנה לאחר מכן, ב- 65′, הוצגה גירסה מהודרת יותר שכונתה דה לוקס. גירסה זו צויידה במנוע חזק יותר שהספקו עלה ל- 54 כ”ס על ידי העלאת יחס הדחיסה, בלמי דיסק קדמיים ומערכת חימום כציוד תקני. הוספת הגירסאות הגדילה את אטרקטיביות המכונית, שמכירותיה היו מצויינות. בשנת 66’ הוחלפה הויוה HA  במכונית חדשה, ממש במקביל להחלפת האופל קאדט A בקאדט B. בדיעבד, הסתבר לראשי GM שעקשנותם של ווקסהול ואופל לפתח מכוניות שפנו לאותו פלח שוק בנפרד, הייתה נכונה, מאחר ושתי המכוניות נמכרו היטב, כל אחת בשוק הבית שלה, והגדילה לעשות הויוה שנמכרה היטב גם בשווקי היצוא. הווקסהול ויוה תיזכר כמכונית טובה עבור זמנה – עיצובה היה פשוט ותכליתי, ביצועיה היו סבירים, התנהגות הכביש הייתה טובה למדי והמכונית הייתה קלה לנהיגה. בנוסף הייתה אמינה, פשוטה וקלה לתחזוקה, ולמרות התחרות העזה בשוק הבריטי מצד הפורד אנגליה והמוריס 1100\1300 שהיתה מתקדמת ממנה הנדסית, נמכרה היטב והפגה להצלחה גדולה. גירסת המסחרית יוצרה בשינויים כאלו ואחרים עד שנת 83 !

 

אין תגיות

457 סך צפיות 2 היום

  

מס' מודעה: 3965ad2564cacff6

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים