ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

וולוו Volvo 960

  • פורסם: 23/03/2019 08:03
  • : 2940 ימים, 21 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי .

בשנת 69′ הציגה וולוו השבדית מהעיר גטבורד מכונית סאלון חדשה, שלא הייתה חדשה ממש אלא גירסת 6 בוכנות של – 144 המצליחה שהוצגה באוגוסט 66′. המכונית החדשה שכונתה וולוו 164 הצטרפה למכוניות משפחתיות-סאלון רבות שהציעו מנועי 6 בוכנות במרכב זהה לזה של דגמי ה 4 בוכנות. הבולטות שבהן היו האופל קומודור והפורד טאונוס V6. ההבדל העיקרי, למעט מנוע 6 הבוכנות, היה רמת גימור גבוהה בהרבה. כך הרוויחו היצרנים פלח שוק ריווחי מאוד, מאחר ומעט המנוע ותוספת האיבזור, היו המכוניות זהות לדגמים המשפחתיים, אך תמחורן היה גבוה בהרבה. הוולוו 164 צויידה במנוע 6 בוכנות טורי בנפח 3.0 שסיפק 125 כ”ס, הגה כוח ומזגן אוויר כציוד תקני. ה- 164, על אף שהייתה יקרה בהרבה מה- 144 עליה התבססה, זכתה להצלחה מכובדת וייצגה את וולוו בכבוד בפלח השוק  שהיה פופולארי למדי באותה העת. בסוף 75′ הוחלפה ה- 164 ב- 264 שהתבססה על ה- 244 שהוצגה בקיץ 74′. בניגוד ל- 164 שהייתה בעלת מנוע 6 בוכנות טורי, ה- 264 צויידה במנוע V6 חדש שפותח בשיתוף עם פיג’ו ורנו הצרפתיות, מתוך אינטרס משותף. מנוע ה V6 החדש, בשל מימדיו הקומפקטיים, לא הצריך עוד את הארכת תא המנוע, וחיצונית הייתה זהה ה- 264 ל- 244 הרגילה, למעט תוספת קישוטי כרום. ה- 264 נהנתה מרמת גימור גבוהה ומאיבזור עשיר, וגם היא נמכרה היטב. בתחילת שנות ה- 80′ חלה ירידה חדה בביקוש למכוניות המשפחתיות-סאלון שצוייד במנועי 6 בוכנות, ולכן החליטו בוולוו על פיתוח מכונית חדשה לגמרי, שתמוצב מעל ה- 240 הפופולארית. זו הוצגה בסוף 82′ וכונתה 760. ה- 760 עוצבה על ידי יאן ויסגרד, מעצב הבית של וולוו, והציעה עיצוב רבוע בעל זוויות חדות ומימדים גדולים יותר מאלה של ה- 240. כיאה לספינת הדגל של החברה, נהנתה ה- 760 מרמת גימור גבוהה מאוד ואיבזור עשיר. מכאנית, התבססה ה- 760 על מיכללי ה- 264 – מנוע V6 בנפח 2.9, תיבת הילוכים ידנית בת 4 הילוכים עם הילוך יתר או אוטומטית בת 3 מהירויות. למרות המראה הלא ממש מושך, או אולי בעטיו, נמכרה ה- 760 היטב , ומאוחר יותר שקיבלה מנועי 4 בוכנות וכונתה 740 מכירותיה אף עלו. בשנת 87′ קיבלה ה- 740 מיתלה אחורי נפרד, לראשונה בוולוו, מה ששיפר הן את נוחות הנסיעה והן את התנהגות הכביש. באותה הזדמנות קיבלה המכונית חזית חדשה, נאה ויוקרתית יותר ורמת הגימור שודרגה. כל אלו סייעו לה להישאר רלוונטית, אולם התחרות הגוברת, בעיקר מצד המרצדס E החדשה שהוצגה בסוף 84′ והב.מ.וו סדרה 5 החדשה שהוצגה בסוף 88′. לכן החליטו בוולוו לשדרג את ה- 760. בוולוו היו מודעים לשתי חסרונות עיקריים שליוו את ה- 760 – עיצוב רבוע וחסר חן ומנוע ה- V6 העייף והרועש, על אף מסכת השיפורים שעבר במהלך השנים. עיצוב המכונית החדשה נמסר הפעם למעצב הבריטי פטר הורבוי, וזה עיצב מחדש את חלקה האחורי מאחורי קו הדלתות האחוריות. תא המטען הוגבה ואילו הקורה האחורית עוצבה מחדש ונראתה מודרנית ונאה בהרבה. גם תא הנוסעים עוצב מחדש, ונהנה אף הוא ממראה מודרני יותר. בבעייתה השניה של המכונית, מנועיה העייפים, טיפלו וולוו ביסודיות. מאחר ובאותה העת, סוף שנות ה- 80′, וולוו החלה בפיתוח יורשת ל- 240 הוותיקה, פותחו מנועים חדשים לגמרי עבורה, החליטה וולוו להפוך את המנועים החדשים למודולאריים, כלומר מנועים שניתן יהיה להוסיף או להפחית ממספר הבוכנות שלהם, וכך ליצור סדרת מנועים גדולה יחסית שכולם התבססו על תכנון זהה. המנוע החדש היה טורי הפעם, 6 בוכנות בנפח 3.0. המנוע החדש היה עשוי אלומיניום ובעל גל זיזים עליון כפול וראש מנוע שכלל 4 שסתומים לבוכנה. המנוע החדש צוייד במערכות הזרקת דלק והצתה ממוחשבות והספקו עמד על 204 כ”ס מכובדים. המנוע החדש שודך לתיבת הילוכים ידנית בת מהירויות או אוטומטית 4 מהירויות מתוצרת אסיין-וורנר היפנית שבבעלות טויוטה. יתר המיכללים היו זהים לאלו של ה- 760, כולל המיתלה האחורי הנפרד. כמו בכל מכונית וולוו ראוייה שלמה, גם הפעם שמו דגש רב על נושא הבטיחות, והמכונית כללה אזורי ריסוק צידיים וחידוש בדמות מושב בטיחות מיוחד לילדים שמוקם בתוך משענת היד האמצעית במושב האחורי. המכונית החדשה שכונתה וולוו 960 הוצגה בשנת 90′ והחליפה את ה- 760. השיפור מה- 760 היה גדול – ביצועיה של ה- 960 החדשה היו מצויינים והמנוע החדש היוה שיפור עצום לעומת מנוע ה- PRV של קודמתה. למרות התחרות הגדולה, זכתה ה- 960 להצלחה גדולה ונמכרה היטב, בעיר ללקוחותיה המסורתיים של החברה. וולוו לא הזניחה אף פלח שוק, ולכן הציעה את המכונית גם מנועי 4 בוכנות מוגדשים, על מנת למכור את המכונית בשווקים מוכי מס כמו השוק האיטלקי, היווני והפורטוגזי. בניגוד ל- 740 שנמכרה רק במרכב 4 דלתות, ה- 960 הוצעה גם בגירסת סטיישן, מה שהגדיל את מכירותיה עוד. בשנת 94′ עברה ה- 960 מתיחת פנים שכללה שבכה קדמית חדשה ונאה יותר, חישוקי גלגלים חדשים ופגושים ומשטחי גוף בצבע המרכב. להיצע המנועים נוסף מנוע חדש בנפח 2.5 שסיפק 170 כ”ס. השינוי המכאני העיקרי היה החלפת המיתלה האחורי שכלל זרועות עוקבות במיתלה חדש לגמרי שכלל קפיץ עלים רוחבי שהיה עשוי מפיברגלאס. כמה חודשים לאחר מכן שונה גם שמה של המכונית, וזו כונתה S90. המכונית יוצרה עד סוף 98′ ואז הוחלפה על ידי ה- S60 החדשה שהייתה בעלת הנעה קדמית. למרות שלא הייתה מכונית חדשנית, בטח לא בהיבט העיצובי, זכתה ה 960\S90 להצלחה נאה בהחלט, בעיקר בשל מנועיה המצויינים וביצועיה הטובים. בנוסף, נהנתה המכונית מרמת גימור גבוהה ואיבזור עשיר, וכמו כל וולוו ראוייה שלמה הציעה איכות גימור גבוהה ואמינות טובה.

אין תגיות

38 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 4445c95c96b9eb5e

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים