ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

וולוו Volvo 740\760

  • פורסם: 15/10/2017 21:49
  • : 485 ימים, 23 שעות
וולוו Volvo 740\760 - תמונה 1

פירוט

מאת : חן פרחי .

 

בסוף שנות ה 60′ גילו היצרנים האירופאיים פלח שוק חדש  –  משפחתיות-סאלון שצויידו במנוע 6 בוכנות. בזו אחר זו הוצגו הפורד טאונוס 20\23M, האופל קומודור והוולוו 164. כולן התבססו על הדגמים בעלי 4 בוכנות, אולם הציעו מנועים חזקים בהרבה ורמת גימור גבוהה יותר. עבור היצרנים מדובר היה בפלח שוק ריווחי במיוחד, מאחר ועליות הפיתוח הי נמוכות מאד, אך תמחור המכוניות היה גבוה בהרבה, מה שהפך אותן לרווחיות מאד עבור יצרניהן. וולוו הציגה ב 69′ את ה 164 שלא היתה אלא 144 בעלת מנוע 6 בוכנות בנפח 3.0. ה 164 נמכרה היטב, למרות שהיתה מכונית יקרה יחסית, ותומחרה ב 45% מעל ה 144 עם מנוע 2.0. ב 75′, שנה לאחר החלפת ה 144 ב 244, הוצגה ה 264. כמו ה 164 שקדמה לה, ה 264 לא היתה אלא וולוו 244 עם מנוע 6 בוכנות, אלא שהפעם זה היה מנוע V6 חדש שפותח במשותף עם פיג’ו ורנו הצרפתיות. גם ה 264 נמכרה היטב, למרות שהיתה יקרה יחסית. בסוף שנות ה 70′ הציגו וולוו מנוע חדש בנפח 2.1 שסיפק ביצועים טובים יחסית, ורמות הגימור של ה 244 שודרגו, כמהלך טבעי. ההבדל בביצועים וברמת הגימור בין ה 244 GLE ל 264 לא היה גדול, אך ההפרש במחיר היה עדיין משמעותי. לכן החלו מכירות ה 264 להפגע, ובוולוו הבינו שאם ברצונם להמשיך למכור מכוניות בעלות שולי רווח גדול יחסית, עליהם לפתח מכונית חדשה ויוקרתית יותר מה 244 שזוהתה כמכונית משפחתית-סאלון ולא כמכונית פאר. כרגיל בוולוו, העיצוב בוצע על ידי מעצב הבית, יאן ווילסגרד שעיצב גם ה 121 וה 144. עיצוב המכונית שהיתה גדולה יותר מה 244 היה רבוע לחלוטין, ללא אף קו מעוגל אחד, תוך פזילה חזקה לשוק האמריקאי שאמור היה להיות שוק היעד העיקרי של המכונית החדשה. בשל הקווים החדים, מקדם הגרר היה בינוני למדי, 0.39 CD. לעומת זאת, בסיס הגלגלים עלה ב 11 ס”מ משמעותיהם, מה שאמור היה לשפר את המרווח הפנימי, שהיה טוב גם ב 244. עיצוב הפנים בוצע אף הוא על ידי וולוו עצמה, ונראה יוקרתי ואוורירי יותר מזה הקלאוסטרופובי שב 244. רמת הגימור והאיבזור תוכננה להיות גבוהה, וכללה מזגן בעל בקרת אקלים, איבזור חשמלי מלא וריפוד מהודר. בסוף שנות ה 70′ ותחילת ה 80′ פלח השוק של המכוניות בעלות 6 בוכנות הלך ונעלם, והפך ללא משמעותי, ולכן וולוו זירזו את תוכניותיהם. מכאנית, התבססה המכונית על מיכללי ה 264 – מנוע ה V6 בעל מאייד SU  בודד (!) סיפק 125 כ”ס, ואילו בדגם המוזרק סיפק 145 או 170 כ”ס. נפח המנוע עלה מ 2.6 ל 2.9. תיבת ההילוכים היה ידנית 4 הילוכים עם הילוך יתר נפרד או אוטומטית 3 הילוכים. מערכת המיתלים היתה זהה לזו של ה 244 – מיתלי מק’פרסון קדמיים וסרן חי מאחור נתמך על ידי קפיצי סליל. המכונית החדשה שכונתה 760 הוצגה בסוף 82′ וספגה קיטונות של ביקורת מכל העבר, בעיקר במה שנגע לעיצובה החיצוני, שהיה כה שונה מזה של הפורד סיירה, האודי 100 והפורד סיירה שהוצגו בסמוך אליה. היא אפילו כונתה “גסות עיצובית”. אך למרות הביקורות הצוננות, ובשל רמת הגימור הגבוהה, נמכרה המכונית היטב והחליפה בטבעיות את ה 264 כמכונית הדגל של וולוו. השוק האמריקאי קיבל אותה בחום, והמכונית נימכרה היטב בשוק החשוב והענק. בסוף 83′ הגו בוולוו רעיון – ציוד המכונית במנועי 4 בוכנות ושינמוך רמות הגימור במטרה שאמנם לא היתה מוצהרת, אך היתה ברורה – החלפת ה 240 המיושנת שעדיין נמכרה מצויין. בתחילת 84′ הוצגה ה 740, שלא היתה אלא 760  בעלת מנועי 4 בוכנות, שתוצע לצד ה 760 היוקרתית. וולוו נטלו את מנוע ה 2.0 ושיפרו אותו – החיכוך הפנימי הופחת ב 5 אחוז, הותקן מאייד כפול והמפלג עבר לחלקו האחורי של המנוע. בנוסף, מנוע חדש בנפח 2.3 עם מאייד כפול או הזרקת דלק החליף את מנוע ה 2.1. ה 740 הוצעה גם בגרסת דיזל, שעשתה שימוש במנועי דיזל של אודי. למרות הכוונה של וולוו להחליף את ה 240 ב 740 החדשה, למרבה הפתעתם שתי המכוניות נמכרו היטב זו לצד זו, ולכן בסוף 84′ קיבלה גם ה 240 את המנועים של ה 740. למרות העיצוב המיושן, ואולי בגללו, הפכה ה 740 להצלחה גדולה, שלא על חשבון ה 240. ה 740 קיבלה מנוע 2.3 מוגדש שסיפק 182 כ”ס והביא את המכונית לביצועים מצויינים. צחוק הגורל הוא שדווקא ה 740 פגעה מאד במכירות ה 760, שהיתה יקרה בהרבה מה 740 אך לא הציעה ביצועים או איבזור טובים בהרבה. לכן ב 87′ ביצעו וולוו מתיחת פנים ראשונה במכונית. חיצונית התבטאה מתיחת הפנים בחזית חדשה, נאה יוקרתית יותר, פנסים אחוריים שונים ושידרוג רמת הגימור. השינוי החשוב היה דווקא נסתר מן העיין – לראשונה הציעה וולוו מיתלה אחורי נפרד לחלוטין, שאמור היה לשפר הן את נוחות הנסיעה והן את התנהגות הכביש, שבהחלט היו טעונות שיפור ב 760. בנוסף, הציעה וולוו מערכת בטיחותית חשובה – מערכת בקרת יציבות ומשיכה, ששיפרה מאד את הבטיחות האקטיבית. למרות מתיחת הפנים, מכירות ה 760 החלו לאבד גובה לטובת מתחרות מודרניות יותר, ובראשן המרצדס E. וולוו הגיעו למסקנה, נכונה אגב, שנקודת התורפה העיקרית של המכונית היא המנוע, ולכן החליטולפתח בעצמם מנוע 6 בוכנות חדש, אורכי הפעם. בשנת 90′ הוצגה ה 960 החדשה, שלא היתה אלא 740 עם קורה אחורית שונה ומראה מודרני יותר. באותה הזדמנות עברה ה 740 מתיחת פנים קלה במסגרתה עוצבו מחדש חזית ואחורי המכונית, והיא נמכרה היטב לצד ה 240 וה 940 שהיתה גירסת 4 בוכנות של ה 960. ב 92′ ירדה ה 740 האחרונה מפסי הייצור, לאחר שכבר היתה מיותרת בהיצע וולוו, לאור הצלחת ה 940. ה 760\740 יזכרו כמכוניות טובות לזמנן – מרווחות, בעלות ביצועים סבירים בדגמי ה 2.3 ואפילו התנהגות הכביש היתה טובה, והן בהחלט גרמו לנחת רוח עבור החברה השוודית. גירסה מעניינת הראוייה לאיזכור היה ה 780. ה 780 היתה גירסת הקופה של ה 760 ועוצבה על ידי ברטונה. שלא כמו ה 262C שעוצבה עלי ידי וולוו ויוצרה על ידי ברטונה, הפעם הסדר היה נכון, וה 780 היתה מכונית יפה ומושכת מאד, לפחות עיצובית, וזכתה להצלחה גדולה בארה”ב.

 

אין תגיות

880 סך צפיות 1 היום

  

מס' מודעה: 28059e3adb86105a

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים