ברוכים הבאים, מבקר! [ הרשם | התחבר

פרסם

 

הונדה Honda Z

  • פורסם: 11/01/2019 09:03
  • : 841 ימים, 7 שעות

פירוט

מאת : חן פרחי .

בתחילת שנות ה- 60′ החל להתפתח פלח שוק חדש בשוק הרכב היפני, שהיה חסום באותה העת ליבוא מכוניות מהמערב – מכונית K בעלות נפח מנוע קטן מ- 360 סמ”ק. באותה העת החלה מתפתחת מצוקת חניה גדולה בעריה הגדולות של יפן, ונדרשה הוכחה על בעלות מקום חניה בטרם נרכשה המכונית. מכוניות שנפח מנוען היה קטן מ- 360 סמ”ק היו פטורות מהוכחה על בעלות חניה פרטית, ולכן פלח שוק זה זכה לפופולאריות עצומה ביפן. הונדה, שעסקה באותה העת בייצור אופנועים וקטנועים, החליטה להצטרף אף היא לפלח שוק חם זה, אך עשתה זאת באיחור יחסי, מאחר ומרבית כושר ייצורה יועד לאופנועים וקטנועים, שנמכרו בהצלחה גדולה במערב. בשנת 68′ החליטו בכל זאת בהונדה להצטרף לפלח השוק הענק, והחלו בפיתוח מכונית חדשה. המכונית הקטנטנה, 3.12 מטר אורכה, עוצבה על ידי הונדה עצמם, והציעה מראה מודרני למדי. נקודות מעניינות בעיצובה של המכונית היו הדלתות שחסרו מסגרות, מה שהקנה לה מראה מיוחד למדי, והשימשה האחורית שנפתחה ואיפשרה גישה לתא המטען הקטן. גם עיצובה הפנימי חרג מהמקובל עבור מכוניות בפלח השוק שלה, והיה מעוצב היטב. רמת הגימור היתה גבוהה יחסית, ולוח המחוונים צוייד במד סל”ד, פריט לא שגרתי גם עבור מכוניות יקרות בהרבה, גלגל הגה בעיצוב ספורטיבי ומערכת איוורור וחימום משוכללת. גם רמת האיבזור היתה גבוהה למדי, והמכונית כללה מקלט רדיו כציוד תקני ותא כפפות מלא. גם תיכנונה המכאני לא היה שגרתי עבור מכונית בגודלה – בניגוד לכל מכוניות ה K היפניות בנות זמנה שהיו בעלות מנוע אחורי או הנעה אחורית, צויידה המכונית החדשה של הונדה במנוע קדמי רוחבי והנעה קדמית. מנוע המכונית מקורר האוויר בנפח 354 סמ”ק היה בעל גל זיזים עליון, לא ממש שגרתי עבור מכונית יפנית בת זמנה, וסיפק 34 כ”ס בסל”ד גבוה מאוד – 8,500. מנוע ה- 2 בוכנות היה בעל ראש מאלומיניום ומאייד כפול, שסייעו לו להפיק הספק מכובד מאוד עבור נפחו הצנוע. אל המנוע החזק יחסית שודכה תיבת הילוכים בת 4 או 5 מהירויות, כשכל ההילוכים היו סינכרוניים. מערכת המיתלים עשתה שימוש בעצמות עצה כפולות מלפנים וקפיצי עלים אורכיים מאחור. מערכת הבלמים כללה 4 בלמי תוף ומשאבה מרכזית בודדת, ואילו ההיגוי היה בשיטת המסרק ומוט משונן, לא ממש שגרי עבור מכונית יפנית. המכונית שכונתה הונדה Z360 הוצגה בשנת 70′, ובשל עיצובה הנאה, ביצועיה הטובים יחסית והמפרט המתקדם, זכתה להצלחה גדולה ביפן ועד מהרה הפכה לאחת ממכוניות ה- K הנמכרות ביותר. כשנה לאחר הצגתה, ב- 71′, התרחבה משפחת ה- Z והוצגה ה- TS הספורטיבית. הספק המנוע עלה ל -36 כ”ס על ידי שימוש בזוג מאיידים, ותקרת הסל”ד עלתה ל 9,000. בנוסף, הוצגה גירסה אוטומטית למכונית, וזו צויידה בתיבה בת 2 מהירויות, שאיפשרה לאנשים בעלי מוגבלויות לנהוג בה, וכך הפכה לייחודית. אולם למרות הצלחתה הגדולה ביפן, החליטו בהונדה לייצא את המכונית לשוק האירופאי, בעיקר בשל הסיבה ששוק הרכב האירופאי נעדר כמעט לחלוטין מכוניות בגודלה, למעט הפיאט 500. בדגם שיועד לייצוא התקינו הונדה מנוע גדול יותר בנפח 600 סמ”ק שצוייד בקירור מים והספקו עמד על 36 כ”ס זהים לאלו של ה 360, אך בסל”ד נמוך בהרבה. השוק האירופאי לא גילה התלהבות גדולה מהמכונית, בלשון המעטה, ולמעט בשוק היווני והפורטוגזי כמעט ולא נמכרה המכונית. בשנת 72′ הציגה הונדה את הסיוויק החדשה, מכונית סופר מיני קומפקטית, וזו זכתה להצלחה עצומה, בעיקר בשוק האמריקאי. מכירות הסיוויק החדשה פגעו במכירות ה Z הקטנה, בעיקר בשל תג מחיר קרוב מידי. מאחר והונדה לא יכלה ולא רצתה לייצא את המכונית לארה”ב, החליטו בחברה להתמקד בפיתוח וייצור מכוניות גדולות ורווחיות יותר, ולכן בסוף 74′ נעלמה ה Z מהיצע הונדה מבלי שהוצגה לה יורשת. הונדה שבה לפלח שוק זה רק ב 98′, ועשתה זאת עם אותו השם בו הוצגה המכונית המקורית בשנת 70′. ההונדה Z360 תיזכר כמכונית ה- K הטובה ביותר עבור זמנה – עיצובה היה נאה ומקורי, הספק המנוע היה גבוה מאוד, הן ביחס למשקלה העצמי הנמוך – 600 ק”ג, ביצועיה היו טובים וכך גם התנהגות הכביש שלה. רמת הגימור והאיבזור היו גבוהות בהרבה מהמקובל עבור מכונית בפלח השוק שלה, מה שמשך לקוחות שחיפשו מכונית גדולה ומאובזרת יותר ממכונית ה- K הממוצעת. בנוסף, הייתה ה- Z איכותית, אמינה ופשוטה לתחזוקה. נקודת התורפה העיקרית שלה היה מרחב פנימי מצומצם מאד, מה שאומר שהמושב האחורי שלה היה תיאורטי בהחלט. אך זה לא מנע ממנה להצליח ולהימכר היטב ב 4 שנות ייצורה.

אין תגיות

81 סך צפיות 2 היום

  

מס' מודעה: 795c383ea47edfe

FleaMarket.co.il

error: התוכן מוגן בזכויות יוצרים